Kjøpe projektor i Skottland / UK

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe projektor i Skottland / UK

Hei,

hvordan er priser og tilgjengelighet på prosjektorer (og for den saks skyld annen elektronikk) i Skottland? Skal bo der et halvt år, og kommer til å shoppe endel ting jeg trenger...

Er det noen prosjektor jeg burde kjøpe der, eller er det ett fett om jeg kjøper her hjemme?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut

www.pricerunner.co.uk
    www.kelkoo.co.uk

Du kan få Sanyo Z2 til rundt 17k f.eks. Jeg kjøpte min HK25 i London og tok den med hjem og fikk refundert moms. Kom på totalt 3200 når pris her hjemme var 4900. Så det er penger å spare på en del elektronikk. Men det varierer mellom merker og utstyr. F.eks. kjøpte jeg også ett JVC videokamera som jeg ga ca. 5500 for eks. moms som kostet 12.000 på elkjop på tidspunktet. Men på Canon videokameraer var det mye mindre å spare.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt utenom tema, men kunne ikke dy meg. Jeg har nettop kjøpt et Canon G5 kamera i Skottland. Hvordan går jeg fram hvis jeg nå ønsker å få refundert momsen?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar du befinner deg i skottland nå. For hvis ikke er det for sent. Men hvis du er der må du få ett VAT refund skjema fra butikken du kjøpte det i. Så tar du det med innen 6 mnd på flyplassen når du skal reise ut og leverer det til VAT desken. Du må passe på å ha det du har kjøpt klart for inspeksjon og være forberedt på å ha det med etter du har levert inn bagasje. Noen ganger har jeg fått sendt det i bagasje, mens andre ganger har jeg vært nødt å ha det med opp til en anne VAT desk etter innsjekking. Så får du penger på ett eller annet kredittkort du har oppgitt på skjemaet etter noen uker kanskje 1 mnd eller 2.

Du kan ta med deg utstyr til en verdi opptil kr. 6000,- uten å måtte betale moms for det i Norge.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gordon Frasier på Convergent AV selger projectorer og scalere, han er og en mester i kalibrering.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det vel for sent. Fikk beskjed fra butikken at jeg kunne fylle ut et VAT refund skjema på flyplassen, det fikk jeg jo ikke... Jeg er som du skjønner nå i Norge. Hva hvis butikken sender inn VAT skjemaet, går det?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er nok for sent da desverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar... som dere skjoenner er jeg naa i skottland... Har ikke faatt opp min egen pc ennaa, sa det er daarlig med norsk tegnsett (tok med innmaten i min stasjonaere, og trenger en skjerm og kabinett for aa komme meg opp og kjoere...

Saa det dere sier er at man kan ta med elektronikk for opptil 6000 og faa tilbake UK VAT og slippe aa betale norsk moms?

Hva med dyrere ting?

G5 er forresten et fint kamera, har det selv. Hvor mye betalte du for det her i Skottland? Saa det i en butikk til rundt £600 som er mer enn jeg betalte for det i sommer i Norge. To dager senere kostet det £449 i samme butikk...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fudun
    Saa det dere sier er at man kan ta med elektronikk for opptil 6000 og faa tilbake UK VAT og slippe aa betale norsk moms?
    Nei, nei. Det er enten eller. Enten får du refundert UK VAT og betaler norsk moms, ellers kjøper du varen i UK og betaler UK VAT - ferdig med det...

6000-kroners grensen er der for å slippe papirmølla. Men du får ikke refundert moms i UK før du kan dokumentere at du har betalt norsk moms i stedet, og denne prosessen må du gjennom uansett for å lovlig innføre varer over 6000-kroners grensen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah... takk Roffe, da er jeg med.

Hvor mye er VAT er det egentlig paa elektronikk? Den norske momsen er vel paa 24%?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, man trenger ikke dokumentere at man har betalt norsk moms for å få refundert UK moms. Man får UK moms refundert så lenge man har fått de riktige stemplene på flyplassen man reiser ut ifra, man postlegger samtidig VAT Refund form på flyplassen, eller kan sendes fra Norge men har ingenting med norsk moms og gjøre.

Tar du derfor med en vare som koster under 6000,- eks moms kan du lovlig ta den med inn til norge uten norsk moms og utenlandsk moms. Blir det samme som å kjøpe noe i tax-free.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey-hey....

Det hoertes ikke dumt ut. Tenkte jeg skulle kjoepe meg bl.a. DV cam, og da er det jo litt aa spare. Et Canon MV600 koster allerede 1000 kr mindre her for eksempel (£289).

Noen flere som har erfaringer med dette? Bra jeg spurte, trodde egentlig ikke at det var noe saerlig aa tjene her.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pokker.... fant ut at en av tinga jeg har lyst til aa kjoepe her koster ca 6100 NOK uten VAT... uansett skummelt aa kjoepe ting som er naere opptil grensa ogsaa hvis kursen gaar opp idet jeg drar hjem...

Hvordan er det aa dra inn flere ting som tilsammen kommer paa over 6000? Vil de VAT skjemaene hindre meg i aa kunne sende noe med andre for eksempel?

Da maa jeg i saa fall faa andre til aa kjoepe ting...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres SVÆRT merkelig ut. Da jeg skulle kjøpe en del ting på IKEA i Gøteborg sjekket jeg disse tingene ganske grundig. Ingen svenske butikker får lov å returnere MVA før de har bekreftelse på at varen er tollet inn i Norge, og i Norge får du ikke stemplet de nødvendige eksportpapirene (eksporterklæring fra Sverige) uten å ha betalt norsk moms. Bare å få denne erklæringen koster fra autorisert spedisjonsfirma 350,- kroner. "De riktige stemplene" som omtales i en post lenger opp er så langt jeg kan skjønne stempler fra norske tollmyndigheter på at varen er korrekt tollet inn i Norge.
    Og det er ikke hele historien: Du må ha spesifisert kvittering uten moms, fordi norske tollregler sier at man skal betale moms av HELE beløpet, uansett om det inkluderer moms eller ei. Butikkene på Svinesund vet dette, og lar deg deponere på momsen (egen kvittering), slik at du kun betaler norsk moms av vareprisen uten svensk moms. Hvis du ikke gjør dette risikerer du (noe jeg opplevde) å betale norsk moms på svensk moms!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: det var vel egentlig slik jeg trodde det fungerte, altsaa - det mest loennsomme for meg, er aa bare ta med tingen inn uten aa gjoere noe med VAT ettersom den er paa 17,5%. Paa den andre siden kan det vel hende at jeg faar problemer med garantien.

Harol: Har du proevd dette selv? I saa fall, du hadde ikke bare flaks? Vet du om andre som har gjort det samme?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fudun: Hvorfor kjøper du ikke det du vil ha i Norge og tar det med til Skottland (utførsel). Da slipper du jo 24% norsk moms...forutsatt at du har bostedsadresse i Skottland :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roffe, det er nok mulig det slik i Sverige. Tror Norge og Sverige har en spesiell avtale når det gjelder momsfritak. Men uansett så har jeg gjort dette i snart 13 år nå og det er alltid slik at i UK så kan du postlegge VAT refund formen i postkassen på flyplassen såsant den er stemplet. Det samme gjelder fra Spania hvor jeg har handlet litt også og fått moms igjen (ikke hi-fi :lol: ) uten noen form for dokumentasjon for betalt moms i hjemland. Har hørt at den 6000 kr. regelen ikke gjelder sverige og danmark? vet ikke om det stemmer. Men Sverige, Danmark og Norge har ihvertfall en spesiell avtale som ikke gjelder andre EU land eller land utenfor EU for den saks skyld.

Var ett vanlig triks som student i UK og reise ut fra Newcastle. Der var det ikke folk på VAT standen så man bare postla VAT moms skjemaet uten noen form for bevis på at man tok varen ut av landet. Var greit å kjøpe PC til 1500 pund da, få igjen 17.5 % moms og slippe å drasse hjem med den i tillegg.

Og som Tiger sier kan du også ta med ting fra Norge og få moms igjen. Men du risikerer å måtte betale UK moms ved innførsel, men har aldri hørt om noen som har blitt stoppet. Men det varierer fra Tollkontor til Tollkontor om de godtar f.eks. studiebopel som fast bopel.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fullt mulig å kjøpe ting fra utlandet og få det inn i Norge uten å betale moms på det. Man må være litt kreativ dog :wink:

Jeg betalte ikke moms på det 2 HT1000 som jeg kjøpte fra UK.

Jeg sier ikke hvordan, det må du finne ut selv :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger: Aa ta med fra norge er ikke saa veldig aktuelt, da jeg sannsynligvis ikke skal tilbake til norge foer jeg flytter dit igjen, og jeg har nettopp fatt meg et sted aa bo her (flytta hit forrige torsdag). Dessuten er det enkelte ting jeg har funnet her som er mye billigere enn hjemme.

Hadde uansett ikke plass til mer i baggasjen da jeg reiste over heller...

Tar gjerne imot flere tips og erfaringer paa det omraadet her.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det skjedd noen forandringer i regelverket siden de forrige postingene?

Vurderer etter hvert å kjøpe CRT projektor eller muligens noen nye CRT rør av crtprojectors.co.uk, noen som vet hvordan det lønner seg å gå fram, for ikke å måtte betale for mye både Vat og moms.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •