Prosjektor og lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Ulrik1991 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor og lerret

Hei!

har spart i en del månder til prosjektor og lerret nå. jeg har lyst til å kjøpe en prosjektor som jeg kan koble til pc'n, playstation, TV-kort, Surround-anslegg og dvd-spiller samtidig... er det i det hele tatt mulig?
    budskjettet mitt på prosjektor + lærret ligger på rundt 15 000 spenn...
    som nevnt skal jeg bruke denne prosjektoren til å se på tv, filmer, spille osv....
    jeg må også kunne ha den i en god del år....

har sett litt på denne pakka:
    PS DATA
    er det noen som veit om den dekker mine behov?

har et ganske sært forma rom med skråtak. dette gjør det nesten umulig å plaser lerretet. den eneste muligheten er å plassere det foran vinduet, defor er jeg avhengi av ganske nøyaktige mål å et lerret som jeg kan rulle opp og ned. er er en tegning som viser sonn ca. hva jeg mener:

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du, og velkommen til forumet!

Hadde jeg vært deg, ville jeg sendt en mail til for eksempel Hjemmekinospesialisten nettdata.no - Norges beste AV SHOP, og bedt om pakketilbud på Hitachi TX200, Takfeste og Lerret. De skal nok klare å gi deg et godt pakketilbud, samtidig som du får en knall god projektor, som fungerer til alt du nevner.

Forskjellen på TX300/200 er minimal/ingen, etter hva mine øyne klarer å se iallefall. Pianolakk er "dyrt".

Lykke til med valg, og velkommen i stort-bilde klubben! :razz:

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Hei du, og velkommen til forumet!

Hadde jeg vært deg, ville jeg sendt en mail til for eksempel Hjemmekinospesialisten nettdata.no - Norges beste AV SHOP, og bedt om pakketilbud på Hitachi TX200, Takfeste og Lerret. De skal nok klare å gi deg et godt pakketilbud, samtidig som du får en knall god projektor, som fungerer til alt du nevner.

Forskjellen på TX300/200 er minimal/ingen, etter hva mine øyne klarer å se iallefall. Pianolakk er "dyrt".

Lykke til med valg, og velkommen i stort-bilde klubben! :razz:

Takk for den varme velkomsten...
    nå har jeg sendt en mail om forespørsel på pakketilbud. jeg sier i fra når jeg får svar

Newcomer FoN sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig her du, TX200 er snadder :wink:

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stemmer det at den eneste forskjellen på tx200/tx300 er at det er pianolakk på den nyeste? snes pianolakk er sexy jeg:-D

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg fikk svar på mailen min i dag:

Hei.

Hitachi TX200 er dessverre utgått.

Etterfølgeren er TX300 (noe forbedret modell)

Tilbud:

Hitachi TX300: 13.290,-
    Nedtrekklerret 180cm (175synlig): 1.190,-
    SMS CL75 takfeste: 990,-

Pakketilbud: 13.990,-

dette synes jeg ser ganske bra ut... hva syns dere?

snart starter jeg inkjøp av kabler defor må jeg vite hvor langt fra lerret-veggen prosjektoren skal stå....noen som har noen tanker om det?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulrik1991
    jeg fikk svar på mailen min i dag:

Hei.

Hitachi TX200 er dessverre utgått.

Etterfølgeren er TX300 (noe forbedret modell)

Tilbud:

Hitachi TX300: 13.290,-
    Nedtrekklerret 180cm (175synlig): 1.190,-
    SMS CL75 takfeste: 990,-

Pakketilbud: 13.990,-

dette synes jeg ser ganske bra ut... hva syns dere?

snart starter jeg inkjøp av kabler defor må jeg vite hvor langt fra lerret-veggen prosjektoren skal stå....noen som har noen tanker om det?
    Prisen for et komplett oppsett er det ikke så mye å si på egentlig, det er jo mindre enn prisen på et nytt blått CRT sony rør til BG808s projektoren;-)

Det jeg tenker på i forbindelse med disse projektor delene du angir Ulrik1991, er at det er litt lite info om lerretet.

Skal du ha lerret plasseringen foran et vindu som du skisserer og det skal passe med skråtak osv, er det litt viktig at du får total byggebredde og mål for innfestnings hullene på lerretets opprullings kasett, og at selve lerrets duken er tilsrekkelig lystett så du ikke ser vinduet gjennom lerretet og må ty til dyre blendings gardiner osv. Et "digital grått" lerret for bruk sammen med digitale projektorer er heller ikke dumt da det hjelper på å fremme sortnivået, men har utifra den opgitte prisen på lerretet intrykk av at det ikke er et lerret spesiellt til hjemmekino bruk, ville i alle fal sjekket opp litt mer rundt dette.

Vet ikke om det har noe å si for responsen på antall svar osv, men denne tråden din har havnet under CRT projektorer og ikke Digitale projektorer hvor det er litt mer trafikk og flere som sikkert kan hjelpe deg med det du lurer på for dette oppsettet.

Når det gjelder kastelengde så er jo disse TX projektorene ganske fleksible pga linse konstruksjonen, og på et 175m bredt lerret er vel katelengden utifra kalkulatoren til projektorcentral angitt med området innefor 219cm-360cm.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Prisen for et komplett oppsett er det ikke så mye å si på egentlig, det er jo mindre enn prisen på et nytt blått CRT sony rør til BG808s projektoren;-)

Det jeg tenker på i forbindelse med disse projektor delene du angir Ulrik1991, er at det er litt lite info om lerretet.

Skal du ha lerret plasseringen foran et vindu som du skisserer og det skal passe med skråtak osv, er det litt viktig at du får total byggebredde og mål for innfestnings hullene på lerretets opprullings kasett, og at selve lerrets duken er tilsrekkelig lystett så du ikke ser vinduet gjennom lerretet og må ty til dyre blendings gardiner osv. Et "digital grått" lerret for bruk sammen med digitale projektorer er heller ikke dumt da det hjelper på å fremme sortnivået, men har utifra den opgitte prisen på lerretet intrykk av at det ikke er et lerret spesiellt til hjemmekino bruk, ville i alle fal sjekket opp litt mer rundt dette.

Vet ikke om det har noe å si for responsen på antall svar osv, men denne tråden din har havnet under CRT projektorer og ikke Digitale projektorer hvor det er litt mer trafikk og flere som sikkert kan hjelpe deg med det du lurer på for dette oppsettet.

Når det gjelder kastelengde så er jo disse TX projektorene ganske fleksible pga linse konstruksjonen, og på et 175m bredt lerret er vel katelengden utifra kalkulatoren til projektorcentral angitt med området innefor 219cm-360cm.
    ja stemmer det... da skal jeg høre litt til om det lerretet Nettdata Lyd & Bilde - Sandnes
    det står at det er ekstara dropp på 30 cm.....hva vil d si?
    da vil vel denne passe perfekt?:Nettdata Lyd & Bilde - Sandnes

kan en moderator flytte denne tråden til digitale prosjektorer?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det står at det er ekstara dropp på 30 cm.....hva vil d si?
    Ekstra dropp på 30 cm vil si at nedtrekks lerretet har en utrullings lengde som er lenger enn selve bildefeltet og har når det er riktig opphengt mulighet til et 30cm sort maskert felt over bildet når du trekker ut lerretet, slik at det kan trekkes lenger ut og bildefeltet senkes "droppes" de 30 cm lenger ned enn selve høyden på bildefeltet.

30 cm synes jeg personlig hørtes litt lite ut hvis man f.eks skulle feste lerret kasetten rett i taket. Med en takhøyde på f.eks 240cm og et 16:9 175cm bildefelt som er 98cm høyt. da ville man hatt en minimums høyde for nederste bildefelt på 240-(10cm (lerret kasett) +30cm (dropp) + 98cm (bildefelt)) = 101cm over gulvet, noe jeg synes er litt i meste laget når man f.eks sitter i en litt lav soffa. Verre blir det også når man setter på en film i 2.35:1 format som får et sort felt som mister 11cm oppe og nede.
    Enkelte nedtrekks lerret kan også enkelte ganger være litt vanskelige å få til å rulle seg opp igjen trekkes de helt ut, og det er kan være et problem hvis man utnytter hele utrekks lengden.

I ditt oppsett der vinkel på skråtak setter grenser for høyden er kanskje ikke dette med hvor stor minimums høyden er noe stort problem Ulrik1991, men det kan være det hvis man f.eks har det litt høyt under taket og har bygget lerretet skjult inn i taket så det bare kommer ut av en spalte når man skal se film, eller man har en projektor som skal takmoneres og ikke har vertical lens shift og har en fast offset som kaster bildet et godt stykke nedover på ønsket bildestørrelse og kastelengde osv.

Generellt når man har med projektorer å gjøre har man ganske mange "frihetsgrader" som må stemme, og brukeren har mye påvirknings mulighet for hvordan oppsettet blir. Da lønner det seg å planlegge ting nøye å ikke overlate så veldig mye opp til tilfeldigheter og kjøpe deler om er vanskelige å få til å virke sammen osv.

TX300 er vel blandt de letteste projektorene å ha med å gjøre i såmåte og er man har stor fleksibilitet, og du vil nokk kunne få deg en kjempe fin hjemmekino for en billig penge der Ulrik1991. :-D

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    I ditt oppsett der vinkel på skråtak setter grenser for høyden er kanskje ikke dette med hvor stor minimums høyden er noe stort problem Ulrik1991, men det kan være det hvis man f.eks har det litt høyt under taket og har bygget lerretet skjult inn i taket så det bare kommer ut av en spalte når man skal se film, eller man har en projektor som skal takmoneres og ikke har vertical lens shift og har en fast offset som kaster bildet et godt stykke nedover på ønsket bildestørrelse og kastelengde osv.
    takk for svar!
    Syns det siste lerretet blei litt for lite (160cm). det ville blitt stygt i forhold til vinduet osv. og det andre var for stort i forhold til skråtaget. så jeg lette litt til å fant en som jeg tror har perfekt størrelse!Nettdata Lyd & Bilde - Sandnes
    ser den passende ut? er det noe jeg har oversett?...
    hvor mange exstarta cm er den lille "boxen" som holder lerretet på veggen? (i bredda)

foresten, må jo han en hau med kabler for å koble til tv-kort, pc, surround og dvd!? noen som veit eventuelt hva slags kabler som følger med i en pakke med TX300?

vis ikke det følger med noe serlig gidder noen å gi noen lenker av hva jeg trenger? kablene må være på ca. 6m hade vert fint om alt kom fra:Hjemmekinospesialisten nettdata.no - Norges beste AV SHOP

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i å med at jeg ikke får no respons så kjøper jeg prosjektoren å lærret nå, så tar jeg ledninger seinere...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar!
    Syns det siste lerretet blei litt for lite (160cm). det ville blitt stygt i forhold til vinduet osv. og det andre var for stort i forhold til skråtaget. så jeg lette litt til å fant en som jeg tror har perfekt størrelse!Nettdata Lyd & Bilde - Sandnes
    ser den passende ut? er det noe jeg har oversett?...
    Det som jeg stusser på med det lerretet du linker til nå, er at det ikke står om det er hvit eller grå duk (greit med grå duk til TX300) og at lerretet har en formfaktor på 4:3 når det skal brukes på en 16:9 projektor.

hvor mange exstarta cm er den lille "boxen" som holder lerretet på veggen? (i bredda)
    Det er også et problem med mangel på informasjon når slike lerret skal bestilles, og det kan fort bli 5cm ekstra utstikk på hver side
    av den angitte lerrets bredden.

foresten, må jo han en hau med kabler for å koble til tv-kort, pc, surround og dvd!? noen som veit eventuelt hva slags kabler som følger med i en pakke med TX300?
    Det følger vel av og til med noen enkle kompositt og s-video kabler med slike projektorer, men det er skjeldent serlig brukbart hvis man skal ha projektoren takmontert og med litt lengde på kablene, og det bør vel benyttes signal kvaliteter fra Component, VGA, DVI, eller HDMI på slike projektorer, og da må man nesten bestille utifra de lengdene man ser man trenger , og utifra det utstyret man skal bruke projektoren med.

vis ikke det følger med noe serlig gidder noen å gi noen lenker av hva jeg trenger? kablene må være på ca. 6m hade vert fint om alt kom fra:Hjemmekinospesialisten nettdata.no - Norges beste AV SHOP
    Tror ikke jeg tør å angi hvilke kabler du skal bestille, ettersom fort kan bli feil når det skal passe med oppsettet ditt og romplassering osv, men du finner sikkert en del greie kabler enten på nettdata.no, avshop.no, eller andre data eller video nettbutikker.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hey... nå har jeg festa lerret og prosjetoren i taket...men har et problem; jeg for ikke til å snu bilde opp ned..jeg har lest litt i rtfm'n men men det står ikke noe om det (som jeg finner)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om det er mirror komandoen som skal brukes til dette, ref. side 33 brukermanual

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •