Bør jeg løpe og kjøpe Benq8720

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bør jeg løpe og kjøpe Benq8720

Sitter på "gjerdet" nå og klør meg i hodet og lurer på en oppgradering av prosjektor..
    Har fra før en Seleco 3-rørs SVP310 prosjektor som jeg egentlig er greit fornøyd med med unntak av at den er for lys-svak (sikkert litt dåårlige kabler ute å går) litt uklar og bråker for mye... (har hatt den i 7-8 år nå, så har vel gjort nytta si..)

MEN... bør jeg da bytte den ut med benq'en? eller bør jeg vente ytterligere? Prisen på den nå er jo ok, men ønsker ikke å gå noe særlig høyere i pris.. Må til med en ny dvd-spiller og mest sannsynlig også en ny reciever. (hva bør jeg velge her? har fra før en Denon 3800 reciver og en Denon Dvd3000, altså første generasjon reciever og dvd-spiller)

Prosjektor skal brukes til TV (via dreambox) 50%, data 20% og film 30%

Har også et 4*3 lerret prosjecta proscreen matt hvitt 100" (har ikke mer å gå på i bredden der det henger nå, og ønsker igrunn å bruke dette videre..

HVA GJØR JEG?!??!?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løp og kjøp!!!!!!!!!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgraderingen din koster 40.000 kroner (minus det du får solgt dine nåværende gjenstander for), og om det er verdt det er det kun DU som kan avgjøre...

BenQ 8720 = 18K
    Denon AVR2807 = 9K
    Denon 2930 = 7.5K
    Nytt lerret = 5K

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm... men må jeg ha nytt lerret da? kan jeg ikke bruke det gamle?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil også si løp og kjøp 8720 og et nytt lerret (Nettdata har rimelige Adeo), men ville ikke ha kjøpt en dyr dvd-spiller nå. Enten kjøper du en billig hdmi-spiller til en eller to tusen og/eller så venter du på HD DVD/BlureRay. Min Toshiba HD DVD-spiller fungerer aldeles utmerket på sone 1 vanlig DVD, og min Pana S97 (nå til godt under to tusen) gir et flott bilde på region 2 dvd. Alternativet til 8720 er vel Sonys 1080p-projektor som du nå får under 30000.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor mener dere jeg må ha nytt lerret igrunn? Som tidligere nevnt, så har jeg ikke plass til noe bredere lerret pga utforming på veggen...
    "må" jeg ha lerret med "gain", eller tenker dere at jeg "må" ha et 16:9 lerret?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16:9 da projektoren er 16:9. Ikke værre enn det. The devil is in the details.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noe 4:3 prosjektor er vel ikke noe alternativ sikkert... får vel knapt kjøpt sånt lenger utenom "kontor-prosjektor'er"

Får vel muligens oppgradere lerret senere da.. selv om det da sånn sett blir mindre bilde...

Finnes det andre prosjektorer til samme pris som kan matche denne her? eller noen som koster "ubetydelig" mindre som er tilsvarende eller bedre?

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twg76
    noe 4:3 prosjektor er vel ikke noe alternativ sikkert... får vel knapt kjøpt sånt lenger utenom "kontor-prosjektor'er"

Får vel muligens oppgradere lerret senere da.. selv om det da sånn sett blir mindre bilde...

Finnes det andre prosjektorer til samme pris som kan matche denne her? eller noen som koster "ubetydelig" mindre som er tilsvarende eller bedre?
    Du kan jo prøve sony hs60.
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tilsvarer denne da?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke anbefale LCD når du har en av markedets beste DLP-er i tankene. Det blir helt feil. Av andre kandidater under 20K så er Mitsubishi HC3100 (helt ny) et mulig alternativ.

Noe av det beste kjøpte du muligens kan gjøre er å anskaffe en brukt HC3000, som mange har lagt ut for salg på AVtorget da "alle" plutselig skulle ha 8720 eller noe annet.

HC3000 er en kanongod projektor, og for ca. 10.000 kroner på bruktmarkedet så hadde mitt valg vært enkelt dersom jeg var i din situasjon.

Ellers er vel Sharp XV-Z3000 (helt ny) til 18K et annet valg som ligger på samme nivå bildemessig som 8720.

Lykke til med valget, og uansett valg så formoder jeg at du har sjekket spesifikasjonene på ulike projektorer og kvalitetssikret at den faktisk passer inn i rommet ditt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe spesielle spesifikasjoner jeg må sjekke opp?

Dersom jeg skal ha nytt lerret, hvilken type bør jeg da gå for?

Eksempelvis noe sånt? AVshop.no

Her ser du rommet som den skal opp i... prosjektor jeg har pr idag, henger 3 meter fra lerret, og lerret er 4:3 (213*153 mener jeg på) 100"

min hjemmekino

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/twg76

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å bli peppret: LCD er ikke et alternativ til 8720/Z3000/HC3000/HC3100, dersom man da ikke jakter på en projektor under 14K.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    liker også at 8720 er stillegående... er ALLERGISK mot støy

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er langt på vei enig med Tiger her, og overgangen fra CRT projektor som har god kontroll med ikke å sende ut noe lys når det skal være sort, og over på en LCD projektor med mindre sortnivå og med dårligere dekningsgrad på rutenettet og mer synlig screendooer osv er vel ikke en veldig god oppgradering. Eneste grunne til å velge LCD i dag er vel hvis man er følsom for regnbue effekten, og ikke vil ta seg råd til en Perl eller Ruby, eller f.eks fremdeles benytte segt av de beste CRT projektorene som kan benyttes til å kjøre full HD .....

Når det er sagt, stusser jeg litt på de lyse arbeidsforholdene Seleco projektoren din har jobbet under ut i fra bildenen av den nermes hvite kinoen din twg76, er du sikker på at du har fått ut hele potensialet i denne projektoren sammen med et såpass voksent lerret....

Når det gjelder kjøp av et 16:9 lerret vs bruke det 4:3 lerretet du har, er vel det noe du bare må vurdere selv. den største forskjellen er at et 16:9 nedtrekks lerret har maskert vekk det feltet som er utenfor 16:9 bildet som begynner fra bunnen og oppover, og sånn sett får du vel hverken mindre størrelse på bilde hvis du velger et 16:9 lerret så lenge formatet på projektoren også er 16:9 og man ikke kan gjøre bildet beiere.
    Du vil nokk få litt bedre kontrast følelse med den 16:9 maskeringen brukt sammen med 8720, men det er noe du kan teste ut osv. Ellers er vel også et rammelerret bedre egnet enn nedtrekk hvis man kan kan benytte det, er du ikke litt lei av bølgete panoreringer fra det oppsettet du har i dag?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerretet henger stort sett ALLTID nede så er vel tilnærmet helt slett... merker ikke noe til det ihvertfall...
    Prosjektoren som jeg har pr idag hadde nok helt klart trivdes bedre i et mørkere rom enn det jeg har idag, men kombinasjonen av at den faktisk er der den er idag, samt at det er MYE støy av den passer godt inn i en utskiftning. Det at jeg har for dårlige kabler pr idag er vel heller ikke noe pluss for denne prosjektoren. Oppløsningne mot data er også noe svak... MEN skal ikke se bort fra at SVP310 vil få seg et nytt liv i et hjemmekinorom som jeg holder på å planlegge.. mulig det blir oppsett med to forskjellige prosjektorer der for å sammenligne litt.. Eller den blir solgt om noen vil gi meg en fornuftig pris for den...

8720 er vel såpass lyssterk at jeg ikke trenger å ha noe gain i lerretet?!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn jeg har skjønt det er det like greit med 0.9 greyscale som 1.1 white.
    Dette pga en iris som er nesten trinnløst justerbar og justerbar lysstyrke(Wattstyrken kan justeres fra 250W til 200W).

Vil du prøve en rimelig løsning på lerretet ditt ville jeg fått tak i noe sort egnet maskering tøy som du rett og slett kan lime på for å maskere til 16:9.
    Hvis du regner med 300kr for tøystykket kan du jo spare noen kr der.
    Regner med at det enkleste evt. Er å legge lerret flatt skal du lime.

Thriz

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ville absolutt anbefalt å vurdere et grånyansert lerret i ditt lyse rom, ettersom dette vil trekke til seg mindre av den omkringliggende lysenergi og gi deg bedre dynamikk. Dette i tillegg til at den bedrer det generelle sortnivå fra projektoren uten å påvirke fargegamuten nevneverdig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter fremdeles og funderer på om 8720 er det rette, eller om jeg bør vente enda lenger... HMF...

Lerretet blir nok det jeg har pr idag inntil videre... funderer litt på et rammelerret ifra dreamscreen... men er jo samme prisen på rammelerret som et med motor, så usikker der igjen... henger jo stort sett nede hele tiden, men har jo mulighet for å ta det vekk.. rammelerret er jo og tøfft da! slipper jo annen enn lerretet da.. og slipper mulighetene for "skrukker" men har som sagt ikke sett noe til det på proscreen lerretet mitt fra projecta...

ARHG... vanskelig valg dette her.. "mye" penger er det snakk om og.. må jo som sagt til med ny DVD spiller og reciever også...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •