Hvilken butikk ? (langt innlegg)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken butikk ? (langt innlegg)

Hei.

Jeg er i ferd med å kjøpe meg min første hjemmekino, og har etter å ha lest en del på dette og andre forum bestemt meg for Benq PE8720 som ”hjerte” i min kino. Når så langt er bestemt gjelder det å velge riktig butikk… Denne projektoren ser det helt klart ut til å være smartest å handle i en nettbutikk.

Jeg har til nå vært litt skeptisk til å handle slikt utstyr på nettet, og har derfor undersøkt litt rundt forskjellige ”mindre” nettbutikker. Resultatet er litt overraskende og ganske skremmende…

dinhjemmekino.no / projektor.no

Dette er helt tydelig en og samme butikk. Hvorfor er den fremstilt som to forskjellige?

Sitat fra Dinhjemmekino.no: ”dinhjemmekino.no eies av Nordic Electronics som ble etablert i 1991 og har lang erfaring i bransjen”
    Sitat fra Projektor.no: ”projektor.no eies av Nordic Electronics som ble etablert i 1991 og har lang erfaring i bransjen”

På hjemmesiden til projektor.no står også firmanavnet Nordic Multimedia nevnt.

Ingen av disse selskapsnavnene finnes i brønnøysund registrene ?

Det er dermed ikke mulig, på hjemmesiden, eller på noen annen måte, å finne frem til et ansvarlig selskap.

Eneste kontaktinformasjon bortsett fra mail, er mobilnummeret 988 34 579.

Dette tilhører en Bjarte Midtveit som i følge gule sider jobber som offiser på håkonsvern.

Konklusjon: Jeg ville ALDRI handlet i en slik butikk. Hva med ansvar? Hva med reklamasjoner? Hva med lampeforsikring som tilbys sammen med projektorkjøp? Hva med angrerett osv. ?
    Eieren kan på få sekunder få hele butikken til å ”forsvinne” om han vil.

avshop.no

Avshop AS - nettbutikk med meget sterk tilknytning til avforum. Alle aksjer i avshop eies av en Lygren. Forumet brukes i meget sterk grad som markedsføringskanal for nettbutikken, selv om dette blir forsøkt ”dekket over” ved at en annen person fronter nettbutikken.
    Leser en avforum en periode kan det også se ut som om en del av de andre skribentene har økonomiske interesser i butikken (spekulasjon fra min side). En del brukere er påfallende raske til å favorisere avshop foran andre butikker…
    Kanskje det er dette som også fører til at tonen i en del av innleggene på avforum kan føles noe arrogant og til tider sjikanerende, både overfor brukere og ikke minst konkurrerende butikker…

Avshop er en ren nettbutikk, uten eget lager. De tilbyr et ”hentelager”, men dette ser ut til å være driftet av et annet, innleid firma. (Atlas Spedisjon AS)

Dreamscreen

Avshop importerer også sin egen lerretserie - dreamscreen.
    Dreamscreen fremstilles som et reelt ”merke” med egen hjemmeside osv. Det er imidlertid umulig å finne noen annen knytning enn knytningen til avshop. Jeg stiller spørsmål ved lovligheten av dette?

Jeg har også funnet ut at avshop praktiserer en strengt ulovlig praksis ved kredittkortkjøp. Kundene må betale et tillegg på 3% ved bruk av kredittkort.
    Se artikkel i vg.no: VG Nett| Dine Penger : Ikke godta kredittkortgebyr
    På grunn av dette ser det ut til at de fleste velger å forskuddsbetale rett inn på konto !! Kanskje selv om det er ukesvis frem til levering. Vet ikke folk hvor stor risiko dette er? I det de gjør innbetalingen er pengene avshops eiendom, og ved en eventuell konkurs umulige å få tilbake..

Konklusjon: Jeg kunne ikke tenkt meg å benyttet denne nettbutikken. Først og fremst på grunn av betalingsordningen deres, men også på grunn av den usmaklige sammenblandingen av nettbutikk og forum.

nettdata.no

Nettbutikk med vanlig butikkutsalg (Èn butikk i Sandnes).
    Butikken får mye ”skryt” i forumene, og det er vanskelig å finne noe spesielt å sette fingeren på bortsett fra at de ikke tilbyr betaling med kredittkort. Til gjengjeld sender de varer i postoppkrav. De har tilsynelatende et eget varelager i tilknytning til butikken.
    I nettbutikken er det mulig å finne alle viktige opplysninger, som kontaktinformasjon, adresse og organisasjonsnummer.

Eneste jeg stusset litt over er at de på nettsiden sier å ha eksistert siden 1998, mens historikken i brønnøysundregisteret starter fra 2005. Det er imidlertid fullt mulig at de har byttet selskapsform i 2005.

Konklusjon: Av de jeg har undersøkt er dette den eneste nettbutikken som er tillitsvekkende nok til at jeg overhodet vil vurdere å bestille der. Litt synd at de ikke tar Visa, men postoppkrav er et bra alternativ.

Jeg tar gjerne imot kommentarer til innlegget mitt.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint og godt oppsummert innlegg, finner meg selv igjen i mye av tankegangen din. Det at avforum brukes som en form for markedsføringsplattform for avshop, synes jeg er helt greit. Folk stiller jo likevel fritt i valgene sine.

Hadde vært artig å lese videre om du hadde fortsatt med enda flere butikker enn de du allerede har nevnt, selvom disse muligens er de mest brukte. Har vært nettdata kunde i lang tid nå, og må si at jeg er meget fornøyd med både kundebehandling, tilbuder og leveringstider. Oppkrav er også en god ting å ha. Ikke minst, er det gode muligheter for å få ekstra avslag og pakketilbuder utover det som står på nettet.

Ellers må jeg også legge til, at jeg ikke har handlet av avshop før, og det av flere grunner som dårlig telefon support mulighet, virker som de har litet/ingen lager, og ofte leveringstid på sine produkter. Jeg hater å betale på forskudd, når jeg ikke vet hvor raskt jeg får varen eller hvor den befinner seg. Kan vel forklares bedre med ordet usikkerhet. Men hadde ikke vært "redd" for å handle derfra, virker nokså seriøst tross alt. Lygren fra AVShop var forresten på Electroworld messa. Ellers virker det som mange har positiv erfaring med AVShop, de holder stort sett gode priser også. Så ser ingen grunn til å anbefale folk å ikke handle derfra, bare meg selv som er litt "prippen". Men kommer nok til å handle derfra en gang nettdata ikke kan levere hva jeg ønsker. :wink:

Newcomer Klienten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjøpte ihvertfall prosjektoren min hos nettdata.no i 2004

Newcomer SunnyBOy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dektektiv ??

Aner jeg en liten dektektiv i magen din ???

Meget godt innlegg dette her.Likte det jeg leste. Tror det er veldig få som tenker så langt når de skal handle på nett.
    Jeg har vært inn på tanken på å undersøke selv, men har ikke funnt tid til dette. All honør til deg arnesens.
    Når jeg begynte å lese dette innlegge tenkte jeg F*** for en negativ type men slik jeg tolker det er ikke dette et negativt innlegg om nett butikkene.

Kansje det bør være flere som kan finne sin lille dektektiv å undersøke litt på nettsteder de kjenner til, og poste det i denne tråden.
    Ville være kjekt for avforums brukere.

PS: Tenker da ikke på egne erfaringer om butikker. Men som arnesens vil fram til her : ansvarlig selskap, organisasjonsnummer, brønnøysund registrene , ulovlig praksis ved kredittkortkjøp ,forskuddsbetale rett inn på konto. OSV.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens mest interessante tråd dette. Synes du belyser et par interessante punkter, spesielt i forhold til Projektor.no, men også i forhold til AVshop.

Selv opplever jeg førstnevnte som en useriøs aktør som jeg sannsynligvis ikke ville handlet hos. AVshop virker mer seriøs. Det mest geniale er egentlig forrestningsprofilen, nemlig å bruke forumet til å markedsføre siden egne produkter. Jobben gjør nesten seg selv! Selv om kanskje Lygren ikke vil innrømme dette så er det litt mye diskusjon av AVshops produkter på sidene og dersom det dukker opp diskusjoner på nye produkter tar det ikke lang tid før disse plukkes opp hos AVshop. Det er noe som jeg synes at bruker av forumet bør være klar over. Et eksempel på dette er da det for ca. et år siden dukket opp diskusjoner rundt de nye video-prosessorchippene fra Realta og Gennum. Det tok ikke lang tid før AVshop tok i mot bestillinger på både Algolith Dragonfly og Crystalio2. Lumagen siden videoprosessorer var også for salg via nettsidene. Det som ikke nevnes er at disse produktene ikke var klare enda (med unntak av Lumagen). Ei heller at AVshop bare kjøper disse produktene fra en eller annen butikk i utlandet for å selge dem videre. Crystalio2 hadde nemlig allerede en norsk importør (sannsynligvis med enerett). Lumagen på sin side selger ikke direkte til nettbutikker, så her var det noe som ikke stemte. Det tok ikke så veldig lang tid før produktene forsvant fra nettbutikken. Jeg lurer bare på hva hvis noen hadde kjøpt disse produktene? Dette er noe folk bør tenke litt på...

(Jeg vil forøvrig legge til at det ser mer ryddig ut i forhold til de videoprosessorene som selges av AVshop i dag.)

AVforum / AVshop er forøvrig ren kopi av amerikanske AVSforum som også har en butikk knyttet opp til seg. Der er likevel butikken mer adskilt fra forumet.

Det virker forøvrig som AVshop har lav lagerstatus. Det er for så vidt fornuftig ettersom det reduserer risikoen og gjør at en kan kjøre med lavere marginer (ergo lavere priser). Forrige produkt jeg kjøpte via AVshop kom dirkte fra den norske importøren og hadde ikke vært innom AVshop i det hele tatt (så vidt jeg kunne se). Jeg ville uansett ikke være nervøs for å handle hos AVshop. Dersom det hadde være mange negative kunder ville det vært flere negative kommentarer på forumet.

Personlig har jeg kun positive erfaringer med Nettdata, som virker meget seriøse. Det er forøvrig ikke noe galt i at dette er en liten forhandler. Det bør være rom for spesialister og nisje-forhandlere - de store kan nemlig ikke tilby det samme. De tidligere spesialforetningene som Hi-fi Klubben og Hi-Fi Center kjeden har blitt store og upersonlige, og gjerne uten spesialkunnskap. Jeg ville ikke drømt om å gå til en slik butikk for å snakke om CRT-projektorer eller videoprosessorer for å si det slik.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende research!

Aldri hørt om den sandnes nettbutikken! Skal sjekkes ut neste gang! Service er veldig viktig faktor for meg når eg skal kjøpe noe!

Andre ting som du graver frem her er ting som eg aldri har giddet å sjekke ved handel, men handler for d meste på nettbutikker som er anerkjente, psdata, shg.no komplett osv....

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget godt innegg. Generelt er man nok for lite flink til å drive slik research når man skal kjøpe nytt leketøy.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Er det noen som har noen erfaringer med Siba? synes de har gode priser og jeg som skal kjøpe plasme vil kjøpe i en fysisk butikk (å sende inn et 42" monster blir dyrt hvis noe er galt)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •