Kjøpt ny plasma, har blitt "lurt"! (Lang tråd...)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thumbs up Kjøpt ny plasma, har blitt "lurt"! (Lang tråd...)

Var på CB Elektros avdeling på Farmandsstredet i Tønsberg for ca. 6 uker siden, og kjøpte en plasma-skjerm:

LG 42PX3RVA, betalte 12.999,- siden de hadde flyttesalg.

Selgeren skrøt av TV'en, og sa den var meget bra til alt, men ikke optimalt for PC-bruk (han nevnte ikke begrunnelse for dette), og jeg syns selv den så bra ut. Bestemte meg for å kjøpe den etter å ha spurt om den var HD-klar. Det svarte selgeren "ja" på, og jeg slo da til, for jeg ville ikke gå glipp av tilbudet ettersom de skulle stenge for en måneds tid en time etter at jeg var der...

Da jeg kom hjem, og pakket ut skjermen, lot jeg merke til et lite hakk på foten, men det gjorde ikke meg noe siden det knapt er synlig. Koblet opp skjermen, og skulle stille inn kanalene - men der var de fleste lagt inn allerede? Stusset litt over disse to tingene, men tenkte ikke mer over det.

Så sjekket jeg opp TV'en på nett, og da fant jeg jo ut at den ikke er HD-klar, men HD-kompatibel! Dette er jo ikke samme sak, og selv om det ikke betyr så mye akkurat NÅ, har jeg planer om bl.a. PlayStation 3 til neste år, og da er jeg interessert i å kjøre full oppløsning. Dette var også en av hovedgrunnene til at jeg byttet TV, for jeg hadde en helt ok 32" Widescreen fra før.

Dro tilbake til butikken i dag, og ble blankt avvist! Etter å ha forklart hvordan selgeren sa den var HD-klar (han var der, og han nektet for å ha sagt det - noe som er teit, da kjæresten min var med og hørte det samme...) og at jeg ikke er interessert i å bruke mye penger på en ikke-HD-klar skjerm nå, siden jeg kan få en HD-klar med harddisk for nesten samme pris, så gikk bare sjefen.

Jeg nevnte også at jeg er interessert i å bytte skjermen min, med mellomlegg, i en HD-oppløst skjerm, men fikk da til svar at den var ute av sortimentet (dette var da LG PC1RR eller noe slikt). Rett etterpå sier selgeren (samme fyren som i sted og da vi kjøpte den) at PC1RR kommer inn igjen om 2 uker...

Det endte med at jeg fikk et tilbud om tilgodelapp på 12.999 MINUS emballasjen (som jeg kastet samme dag som jeg kjøpte skjermen). Jeg er overhodet ikke interessert i å legge penger igjen i den møkkabutikken! Jeg vil ha pengene mine tilbake, og gå et sted med kurs i kundebehandling!

Sendte mail til forbrukerrådet, og spurte hva rettighetene mine er. Venter på svar.

Er det jeg som er tilbakestående kunde her, eller? Fikk jo en rimelig TV, og bildet er forsåvidt bra, men det er jo irriterende å vite at jeg har svidd av tretten laken på en middelmådig og utgående TV - SOM IKKE HAR DET SELGEREN LOVTE - når jeg kunne fått en som skal være mye bedre og mer framtidsrettet for bare noen få tusen ekstra...

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel naturlig å tro at man med "HD-klar" mener "HD Ready", og denne skjermen er ikke det. Den er en lavoppløst skjerm, og på ingen måte en HDTV. Jeg har selv blitt forsøkt solgt en lavoppløst Dantax 42" plasma som ble presentert med en paneloppløsning på ikke mindre enn 1920*1080 (jeg spurte spesifikt om dette var den fysiske oppløsningen på panelet, og begge selgerne påsto hardnakket dette), så det er mye rart man hører fra selgerne.

Jeg er spent på hvordan dette går i og med at det er ord mot ord.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får bare si lykke til. Dette blir vel nærmest ord mot ord, men siden du hadde med dama har du en som kan "backe" deg opp =)

Det er dette som er så tragisk med ansatte som ikke kan leksa si. Var det forretsen han litt høye med det sorte håret, eller han unge i 20-års alderen? er fra tbs jeg også!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det beste er alltid å gjøre research på forhånd, for selger har jo delvis (eller helt?) rett... Hvis TVen takler HD-signaler, dvs. 720p og 1080i, og er da "klar" for HD. Paneloppløsningen har jo ikke noe å si som sådan. Hvis du eksplisitt spurte om den fulgte begrepet "HD-ready", som krever DVI/HDMI med HDCP (som jeg antar den ikke har?) samt minst 720 fysiske linjer, står du jo littebitt sterkere...

Jeg hadde vært veldig fornøyd med en tilgodelapp i dette tilfellet, her mener jeg faktisk selger ikke nødvendigvis har forsøkt å lure deg opp i stry.....

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Alle" som skal ha TV-er i dag er opptatt av at de skal være HD Ready, som regel uten å vite helt hva det innebærer rent teknisk. At TV-en er HD Ready er en fordel for en kjøper som ikke har kontroll på alt det tekniske, ikke fordi bildekvaliteten nødvendigvis blir bedre, men fordi TV-en har de tekniske spesifikasjonene som må til for å oppnå kravet, da tenker jeg på innganger, HDCP-støtte etc.

Hvis man da som selger velger å benytte "HD-klar" i forbindelse med lavere spesifiserte TV-er synes jeg rett og slett det er et skittent salgstriks. Man kan ikke forvente at den vanlige forbrukeren skal vite forskjell på HD Ready og HD-klar. Det er jo nærliggende å tro at en direkte oversettelse på norsk betyr det samme som det engelske begrepet. Faktum er jo at det ikke er noe som heter HD-klar, og derfor står man fritt til å bruke dette begrepet nærmest slik man vil, dersom man er frekk nok.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jodda, enig med deg at det er drøyt å ikke gi kunden en inngående forklaring av begrepet når det først kommer opp i salgssamtalen, men her avhenger det også litt av kontekst. Hvis vedkommende stilte spørsmålet i det handelen var avgjort er det jo kanskje litt mer forståelig at butikken bare svarer bekreftende til HD-klar gitt at den har støtte for nevnte signaler.

Uansett er det selvsagt viktig og bra med en HD-ready TV, det er det ingen tvil om, så når du nå først har blitt gjort oppmerksom på dette, er det jo bare å få byttet inn TVen til en ny. Jeg mener fremdeles at du bør være fornøyd med å finne deg en ny TV i samme butikk, de plikter i utgangspunktet ikke å gjøre noe mer, med mindre de tydelig har bekreftet begrepet HD-ready, ikke bare nikket bekreftende til HD-klar...

Når det er sagt hadde jeg som butikkselger valgt å spørre de fleste kunder om dette, det må da være viktig for butikken å selge kunder varer de faktisk har behov for. Samtidig er det jo ofte mange som fint kan klare seg fint uten HD-ready eller andre typer fancy begreper og funksjoner (de skal rett og slett koble til helt vanlige TV-signaler og se på, nettopp, TV), men da hadde jo denne TVen passet langt bedre til en slik type kunde!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktum er vel at en selger som er en "fagmann" skal informere om at HD klar ikke er det samme som HD ready, som er et merkenavn... Jeg har vært i flere butikker der selgere har brukt ordet HD kompatibel for å unngå å føre kunden bak lyset! En butikkselger har et visst ansvar når det kommer til "faguttrykk" som lett kan misstolkes... Tror det er mange som ikke vet forskjell på HD-Ready og HD klar!!!

Når vedkommende i dette tilfellet har spurt spesifikt om dette apperatet er HD-Klart... dvs HD-Ready vil jeg si at det er over grensen for hva en selger kan "servere"...

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, jeg må si meg enig med Rikky om at dette kan virke som skitne knep fra selgerens side, men som vi alle vet er det ikke alltid de elektronikk sjappe folka kan så mye (veldig sjelden vil jeg si).

Strengt tatt så har selgeren gjort feil og du burde ikke behøve å tape noen penger på dette kjøpet, men jeg tror alikevel jeg ville fulgt lyngrens råd og tatt til takke med en tilgodelapp.... Kan ikke kjøpsloven inn og ut men hvertfall i tilfelle bytte så skal man ha original embalasje, reklamasjon er en annen sak, men dette blir jo en slags mellomting:???:...

Det koker vel ned til at det er ord mot ord og at saken neppe vil utspille seg noe bedre for deg hvis du klager dette inn til forbrukerrådet. Generelt kan jeg anbefale å ta vare på originalembalasje, ikke bare i tilfelle bytte, men ved f. eks. reklamasjon, videresalg, flytting osv. så er det veldig fint å ha embalasjen så den kan ligge trygt å godt.....

Hvis du velger å klage dette videre så lykke til, jeg er enig med deg selvom jeg ikke tror du vil lykkes...

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig selger ikke forklarte forskjellen, hadde han forklart det hadde du sannsynligvis kjøpt en dyrere tv, noe som er i hans interesse. Tydligvis ikke en veldig god selger....

Fratrekk for manglene emballasje er ganske smålig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, der er jeg enig, fratrekk for emballasjen er tåpelig... Husk uansett at selger i alle tilfelle går på en smell her da, han får garantert ikke mer enn 8-10.000 for denne TVen nå... Det du også opplever, er nok litt av det presset en liten forhandler har rundt økonomien. Dette er sikkert en TV de egentlig burde kvittet seg med for lenge siden, og de har trolig tapt penger på den allerede... Når de da blir presset såpass økonomisk at de velger å benytte seg av noe ublu salgsmetoder er jo det veldig synd. TV-markedet er blodig om dagen, det er vanskelig selv for de store kjedene som Expert og Elkjøp, og for små enkeltstående elektroforhandlere må det jo rett og slett være tilnærmet umulig å drive lønnsom butikk etter min vurdering.

Uansett, ta med TVen din ned og forsøk å prute ned fratrekket for manglende emballasje, finn deg en ny TV og bli ferdig med saken, det er mitt råd!

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og si at en tv er HD-Klar vil jeg si er det samme som HD-Ready. Det er en direkte oversettelse av ordet. Det riktig begrepet for denne tv'en er HD-Kompatibel og det ordet ble ikke brukt i denne sammenhengen. Så her er vil jeg si selger utelatte å informere hva han mente med HD-Klar. Og det er etter min mening feil informasjon fra selger da denne tv'en ikke er HD-klar og det bør gi hjemmel i forbrukerkjøpsloven til å heve kjøpet.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting også.. TV'en skal aldri ha kanaler lagret i minnet sitt ved oppstart. Den skal alltid gå igjennom en oppstarts veiledning som innebærer hvilket land den står i, meny språk osv. At den har et hakk i foten understreker bare videre at denne tv'en har vært brukt.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og DET er hvertfall noe du kan klage på. Får du ikke igjennom at han har solgt deg feil vare, skal det hvertfall kunne gå ann å klage på defekt vare helt fra start =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i Tønsberg du også ja? =)

Synes det er litt dumt av selgeren å si at den er hd-klar. Han burde vel heller sagt hd-kompatibel.

Men du kan jo også spørre hvorfor det er et hakk i foten og alle kanalene var forhåndsinnstilte..
    Og når han i tilleg nekter for å ha sagt det så virker det jo som om han faktisk mente hd-klar (hd-ready) og ikke hd-kompatibel..

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn sett er 30dgr retur fint. Blir man lurt så returner produktet.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er desverre en liten gråsone. Selger har ikke direkte lurt deg, men heller gjort en dårlig jobb med informasjon om produktet. Jeg synes uansett at butikker som setter kundeservice i fokus bør la tvilen komme kunden til gode.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står også i forbrukerkjøpsloven faktisk. Tvil skal alltid komme kunden til gode.

Jeg vil påstå at han en ganske god case her for å få dette kjøpet hevet. Det at produktet hadde kosmetisk skade samt tydeligvis har vært brukt før alene er grunn nok vil jeg si.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Det står også i forbrukerkjøpsloven faktisk. Tvil skal alltid komme kunden til gode.

Jeg vil påstå at han en ganske god case her for å få dette kjøpet hevet. Det at produktet hadde kosmetisk skade samt tydeligvis har vært brukt før alene er grunn nok vil jeg si.
    Så hvordan skal han klare å bevise dette ? Som det sies er det påstand mot påstand. Det det er snakk om her er slett kundebehandling og butikken er tydelig ikke innstilt på å beholde kunden. Kjøper aldri slikt uten å ha min 30 dager returrett.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vet vi?! Selger har sikkert sin version av historien han også....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg hadde vært veldig fornøyd med en tilgodelapp i dette tilfellet, her mener jeg faktisk selger ikke nødvendigvis har forsøkt å lure deg opp i stry.....
    Selvfølgelig er han blitt lurt. Hva i ******* skal man med en TV som nedskalerer HD oppløsninger ???

HD signalkilder som ikke tilbyr nedskalering til SD oppløsninger eksisterer ikke, og vil neppe noengang eksistere i TV'ets levetid. Nedskalering for bakoverkompabilitet er en del av HD standarden.

Det at produsentene legger inn støtte for HD oppløsninger på SD apparater er ikke noe annet enn ren svindel. Det gjøres utelukkende for å lure kjøperen til å tro at apparatet er bedre enn det egentlig er.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •