I kveld skulle jeg endelig få Sony TVen min, fra "Service"avdelingen og "Smart"Club.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

I kveld skulle jeg endelig få Sony TVen min, fra "Service"avdelingen og "Smart"Club.

Å, for en lykkedag! Endelig ny TV!

Men....:
    (forhistorie)

Den 12.06.06 var jeg på SmartClub og kjøpte meg en Sony KDF-E50A11E 50" bakprojeksjons-TV, basert på gode tester og tilbakemeldinger fra brukere.
    Etter en tid merket jeg at det var en mørk flekk midt i bildet, som var mest synlig ved mer eller mindre ensfargede flater i bevegelse.
    Jeg bestemte meg derfor for å levere TVen inn til reparasjon.

Siden jeg er så smart, bestemte jeg meg for at jeg kunne spare tid ved å levere den direkte til Serviceavdelingen, i og med at dersom jeg leverte TVen til SmartClub, ville de uansett bare sende den videre dit de også.

Alt vel. Så begynte tiden å gå...

En uke gikk vel, uten at jeg fikk noe servicenummer. Sendte en mail, og fikk da dette. Etter en dag eller to til, sto det "I arbeid, venter på deler - Tekniker har startet reparasjonen, nødvendige deler er bestilt fra delelageret." Vel og bra.

Tiden gikk igjen, og etter ti dager ble jeg utålmodig, så jeg skrev en mail igjen, for å høre om jeg kunne få en mer nøyaktig tilbakemelding enn denne automatiske meldingen ga.

Joda - tekniker hadde forsåvidt startet - det var bare det at de manglet delen de trengte for å reparere TVen, så denne måtte bestilles. Greit nok.

Åtte dager senere sender jeg en ny mail, siden servicestatus på nettet ikke er endret.

Jo - det var nå slik at tekniker hadde fått beskjed om å levere inn delen først, før han kunne få en ny del. Veldig effektivt system der. Men det er klart - dette er jo ikke ineffektivt nok. Vi skal nok klare å gjøre det enda litt vanskeligere. Så tekniker måtte ha en spesialemballasje til den ødelagte delen, før han kunne sende den inn. Dette hadde de heller ikke, så emballasjen måtte også bestilles. Nå begynner det å ligne noe.

Purrer igjen etter enda en uke. Ingen endring.

Etter noen dager til begynner jeg å bli frustrert, og skriver igjen. Prøver så godt jeg kan å holde en rolig tone, men det er ikke lett.

Får da beskjed av tekniker (jeg skrev forøvrig denne siste mailen direkte til kundeservice, men de sendte den selvsagt bare videre til tekniker) om at jeg burde kontakte SmartClub om jeg ville ha noen form for kompensasjon eller lignende.

Så sagt så gjort.

Skriver med SmartClub. Får beskjed om at de skal overlevere saken til Sony.

To dager og en helg går uten tilbakemelding. Nå begynner jeg å få nok (på tidslinjen er vi nå over 4 uker etter at jeg leverte inn TVen), så jeg skriver til Forbrukerrådet, og spør hva jeg kan gjøre.

Svaret jeg får er oppsiktsvekkende kort og kontant: "Be SmartClub om ny TV. Mvh."

Dette sender jeg inn til SmartClub, som tydeligvis purrer på Sony. Disse får opp farta, og TVen blir endelig kreditert slik at jeg skal få en NY TV isteden for å vente enda lenger på den de driver å reparerer.

Den siste mailen jeg får fra SmartClub, sendt Onsdag denne uka, lyder:

"Hei

Apparatet blir levert fredag etter kl. 16.00

Transport er bestillt

Med vennlig hilsen"

-Jeg vet ikke - det er sikkert jeg som er dum, og som misforstår noe her, for denne meldingen er jo såpass lang og komplisert at det helt klart er rom for tolkning.

Men slik jeg forstår det, skal 'apparatet' - jeg har da tolket dette til å bety TVen - skal bli levert - her har jeg igjen tolket dette til å bety 'tilkjørt' til min adresse - på førstkommende Fredag, etter klokka 16:00.

Det siste er kanskje i overkant freidig av meg; å tolke dette til at det er førstkommende Fredag - det kan jo tenkes at han mente Fredag om to uker, f.eks. Dette tar jeg dermed selvsagt selvkritikk på.

Men dumme meg vøtt, trodde jo det betød førstkommende Fredag etter klokka 16:00!
    Hvor dum kan man bli, liksom! Så dum som jeg var da, byttet jeg vakt (jobber skift), slik at jeg kunne være hjemme hele denne Fredags kvelden - jeg var opprinnelig satt opp til å jobbe denne kvelden. Fikk heldigvis byttet vakt med en annen.

Dette -siden jeg hadde kveldsvakt Torsdag - medførte at jeg var ferdig på vakt Torsdag kveld klokka 23:00, og måtte opp igjen på Fredag klokka 05:30.

Men dette var jo greit; jeg skulle jo få noe igjen for det - jeg skulle jo få den nye TVen! Dermed ville også helga være reddet for min del.

Nå er klokka 22:50 på denne Fredags kvelden. Jeg har sittet her i hele dag siden klokka 16:00, tittet nervøst ut av vinduet omtrent hvert femte minutt i tilfelle de kom og kanskje ringeklokka ikke fungerte eller noe slikt.

Har nesten ikke turt å gå på do en gang, for dersom man gjør dét, eller gjør noe annet som gjør at man ikke umiddelbart kan komme til døra, vet man jo at de kommer, selvsagt.

Men ble det en gledens kveld? Sitter jeg her med TVen min?

Neida.

Jeg prøver og har hele tiden prøvd å være sindig og rolig og saklig igjennom hele dette. Kanskje det er der jeg gjorde feil? Får man aldri rettighetene sine nå om dagen, og kanskje litt *gasp* kundeservice dersom man ikke er drittsekk og står på hardt?

-Hvor mye dritt skal man gå igjennom før man kan si at man er berettiget til å bli drittlei og få ventilere sin frustrasjon og rettmessige harme, uten frykt for at partene dermed vil trenere saken ytterligere?

Jeg vet ikke - er det noen her som melder seg frivillig til at jeg kan komme hjem til dem og hente TVen deres, og si "Kommer tilbake med den om litt over fem uker. Regner med at det er greit? Du kommer vel ikke til å savne den? Det er jo bare en TV!" ? Noen frivillige? Og så, etter fem uker da, så sier jeg "Greit, nå kommer jeg med TVen på Fredag kveld. Bare sitt i stua di og vent fra klokka fire og utover du."

Og du sitter der og venter hele kvelden og gjør om både på din egen og andres planer for at dette skal gå ihop, og tror du jeg kommer? Å nei da.

Hadde du blitt sur? Neida - det er det vel bare jeg som blir.

Å, for en lykkedag? Endelig ny TV?

Nix....

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde blitt så utrolig drittforbanna hadde jeg vært deg nå.

Jobber selv turnus og har opplevd lignende. Det er noe av det verste som finns, samtidig som en mister all tro på butikken en har handlet med.

Håper du skriver en skarp mail til dem igjen og forklarer dem med rene ord at du vil ha tv'n din rimelig kjapt!

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her er bare kjempe kjipt. Veit akkurat åssen du har det. Du må bare ringe inn å mase. Det er din tv, du kjøpte den for DINE penger. Hadde det ikke vært for dine og mine penger hadde det ikke vært Smartclub på denne jord!

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

hehe.
    Derfor jeg skaffet meg en mellomtidstv når min måtte på rep=P
    man vet liksom ikke kor mye man bruker en tv før sier poff og man er uten=)

lykke til i denne saken=)
    Mest trolig har det skjedd noe i transportbiten her.
    Slikt skjer... men det er ikke noe gøy når de sier fredag fra 16.00 og utover...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit at ting kan skje - jeg tror ikke de har droppet transporten med vilje bare for å irritere meg - men det er liksom den siste dråpen.

Under hele prosessen har det vært jeg som har måttet kontakte dem. Alltid. Ikke en eneste mail til meg uten at det har vært en retur på en jeg allerede har sendt.
    Og når det er gått fem uker (riktig nok fire av dem hos Serviceavdelingen), er det kanskje greit å virkelig dobbeltsjekke at denne siste biten (transporten) går i orden når man har lovet det? Bare som en bitteliten service til kunden liksom?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja John P., jeg føler med deg og kjenner meg så altfor godt igjen. Har også ofret mye arbeids- og fritid på å ordne opp i tullball.

Lærdommen jeg har tatt fra lignende opplevelser er: rettshjelpforsikring.

Denne behandler jeg som en dobbermann på stramt bånd. Når jeg nå mistenker det minste kødd, slik som du opplever nå, gir jeg skriftlig varsel om to ukers frist for å løse problemet (learned the hard way) ellers går jeg til advokat.

Hvorfor retthjelpforsikring? Tid! Gidder ikke å bruke min tid på andres kødd.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har krav på låne TV om reparasjonen tar mer enn en uke i hht forbrukerloven $30. Går det mer enn enn en mnd har du trolig krav på å heve kjøpet. Siden du her har vært så føyelig (lønner seg skjelden :-( ) har du krav på en kompensasjon.

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#29

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh - om det ikke hadde vært så "tragisk" (nei, ikke sultkatastrofe-tragisk, men dere skjønner hva jeg mener), skulle jeg ha ledd litt av det hele.

De er litt artige også da, på SmartClub. Ringer man dem på en Lørdag, får man beskjed om at kundeservicetelefonen er åpen hverdager mellom 10:00 og 14:00, og altså ikke på Lørdag/Søndag. Så sier telefonsvarerstemmen at man er velkommen til å sende dem en mail istedet, til post@smartclub.no. Så sier han: "Dette er det samme som garantert svar". Er det det? Ikke i helgen det heller, da? Nei, for jeg har sendt en mail i går kveld og en i dag tidlig, og har ikke fått svar på noen av dem.

-Men han sier jo ikke når man skal få svar da, så han har muligens sine ord i behold. Kundeservice er jo uansett ikke noe man trenger på en Lørdag...

Jeg har forsåvidt sittet og ventet litt i kveld også jeg da, sånn i tilfelle han jeg skrev med bare tilfeldigvis skrev feil ukedag, og at det var Lørdag han mente. Eller at de som skulle kjøre ut ikke rakk i går men dermed ville gjøre det i kveld (selv om jeg dog ikke har fått hverken mail eller telefon om det, riktignok). Så desperat er jeg.

Nå har sikkert representantene for SmartClub og Sony lest denne tråden, og tenker "Han skal ihvertfall ikke få noe kundeservice", så jeg har vel ikke gjort saken noe bedre for meg selv.

Men vet dere hva?

Dersom dette hadde gått fort unna, så hadde jeg faktisk laget en tråd med motsatt fortegn. Da hadde jeg laget en skrytetråd om hvor raske og effektive Sony og SmartClub er.

Nå tenker dere sikkert "Næsj, det hadde du ikke", men jo - sånn er jeg nemlig.

Jeg har allerede laget "skrytetråder" om firmaer jeg har hatt god erfaring med, både på dette forumet og andre. Dette blir dermed god reklame for disse firmaene, i motsetning til en slik tråd som dette.

Så sier dere sikkert "Hvorfor maser du så fælt - det er jo bare en TV det er snakk om".

Joda - hadde jeg holdt heeeelt kjeft og ikke sendt en eneste mail noe sted, så hadde nok TVen blitt ferdig reparert etter et par måneder den, og alle ville vært fornøyd. Eller?

Vel - det er faktisk slik at jeg har betalt for denne TVen, og dermed har jeg også betalt for et visst minimum av kundeservice om det skulle trenges (gjennom både garanti og reklamasjonsrett). Og det er lovbestemmelser for hvordan slik kundeservice skal gjennomføres, og innenfor hva slags tidsrammer det skal skje.

Ingen svar på e-post i dag - selvsagt da heller ikke i morgen. På Mandag og Tirsdag jobber jeg kveldsvakter, så med mindre de kan sende ut på dagen før 15:00 passer det ikke for meg da.

Da blir det snart seks uker siden jeg leverte TVen inn til reparasjon.

Nå skal det vel sies at det er mest Serviceavdelingen jeg er sur på, for det var der det tok lengst tid. SmartClub har muligens bare gjort en hendelig feil, og har litt mangelfulle kundeservice-muligheter. Men Sony er et stort, internasjonalt konsern, ikke et tomannsforetak som snekrer sammen utstyr i et skur på Hadeland. De burde derfor hatt råd til å snu seg rundt på hælen og ordnet med ny TV for lenge siden.

Igjen - dette kunne ha vært en skrytetråd.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei nå får du sikkert ikke noen TV på flere måneder

Jeg hadde ALDRI klart å være så tolmodig som deg.

Ny tv,Feil,Forhandler,Kjefte,Ny TV,Hjem

På samme dag uten tvil,jeg tror faktisk att salgssjefen hadde kommet hjem til meg og montert TV'n også og jeg bor 50 mil fra Oslo.:evil:

Det går nok bra men det er på tide og stille noen krav kammerat :shock:

Mvh

Espen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er noe i det at "Mr. Niceguy" aldri vinner, ikke her, og ikke på andre fronter i livet. Men jeg synes det er synd at det skal være slik.

Jeg innbillte meg vel at dersom jeg var 'grei', så ville jeg få raskere og bedre behandling enn om jeg var masete, grinete, sur etc.

Men men - man lærer så lenge man lever.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lyst til å printe ut denne tråden og annonymt henge den opp på jobben.. (smart club). Jeg er seriøst dritt lei den elendige styringa av Smart Club.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Men Sony er et stort, internasjonalt konsern, ikke et tomannsforetak som snekrer sammen utstyr i et skur på Hadeland.
    De kara hadde trolig gitt deg bedre service - har ikke råd til annet ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    De kara hadde trolig gitt deg bedre service - har ikke råd til annet ;-)
    Så sant så sant

Newcomer Anders_O sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smart Club mente selvfølgelig at de fikk tv levert i sin butikk på fredag. Det er jo ganske naturlig spør du meg, vanlig prosedyre. Så må du avtale hjemlevering med butikken. Synes du byttet skift på tynt grunnlag her ass. Transport bestilt behøver ikke bety hjem til deg er jeg redd.

Temmelig surrete av Smart Club ja.....

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble sint på dine vegne da jeg leste den historien din. AT DET GÅR ANN! Jaja, får håpe det blir ekstra sweet den dagen du endelig får sette deg ned med en god film da. Den som venter på noe godt....

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anders_O
    Smart Club mente selvfølgelig at de fikk tv levert i sin butikk på fredag.
    Hehe - ja, men jeg glemte å nevne at den mailen kom etter at han først i en tidligere mail hadde sagt at jeg nå skulle "gå til bytte/retur og få en 'tilgodelapp' på det defekte apparatet". Jeg tenkte da at nei, dette er i forbindelse med en garantireparasjonssak, så jeg skal ha TVen kjørt hjem til meg 'free of charge' og ikke behøve å møte opp hos dem for å få en tilgodelapp. Dette skrev jeg så i en mail (det vil si, jeg sa ikke akkurat dét, men henviste til §30 i Forbrukerkjøpsloven om at jeg ikke skal betale for transport etc., og sa at jeg ville ha det nye apparatet levert på døren), og det var da jeg fikk beskjeden om at transport var bestillt til Fredag etter 16:00.

Det bør sies at teknikerne hos Serviceavdelingen var hyggelige og greie å snakke med. Såpass skal de ha. Men hyggelige og greie ord gir meg ikke syltetøy på brødskiva, eller ny/reparert TV i stua.

Takk for tilbakemeldingene, forresten.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes. Da står det en ny TV i stua mi.

Det tok jo faktisk ikke mer enn fem uker og tre dager da, fra jeg leverte inn den defekte til jeg fikk en ny.

Og denne ser foreløpig ut til å fungere akkurat slik den skal, til alt overmål.

Hvis dét holder seg, er jeg fornøyd.

Men jeg har da gjort meg noen betraktninger underveis, uten at jeg skal si hvilke konsekvenser det får for fremtidige kjøp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •