240cm til TX-200

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question 240cm til TX-200

Hei. Jeg har nå bestemt meg får å gå i innkjøp av Tx-200. Jeg har ca 4-5m avstand fra prosjektor til lerret. Jeg liker det stort... Vil helst ha 2,4m bredt. Har vegg som passer bra. Er dette noe dere sterkt vil fraråde, eller er det bare å kjøre på

I tilfelle, hvilket lerret bør jeg gå for... stikkordene er: billig, pull-down, grå.
    Kan også nevne at lys ikke er et stort problem, men har noe sollys som kommer mot lerret fra samme rettning som prosjektor ved solnedgang (selfølgelig tykke gardiner, men litt gjennomskinn blir det).

Har sett litt på DIY, men fant ikke så mye om det på forumet, utenom masse om DIY ramme lerret. Så jeg lurer på hva jeg må ha/ gjøre får å kunne bruke DIY som selges på avshop.

Håper noen har noen gode tips.

Mvh Thomas

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir etter min mening litt i overkant stort lerret til en slik projektor. Du vil jo ikke få mer SDE, men den vil bli større og mer synlig. Har selv sett TX200 på et lignende stort lerret og det ble i største laget, ja. Men 110" hvitt lerret eller 100" grått lerret går nok bra.

På en såpass stor duk tror jeg jeg heller ville ha gått for en DLP med DarkChip3, eksempelvis Optoma H79, PD model two/ mkIII
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Dette blir etter min mening litt i overkant stort lerret til en slik projektor. Du vil jo ikke få mer SDE, men den vil bli større og mer synlig. Har selv sett TX200 på et lignende stort lerret og det ble i største laget, ja. Men 110" hvitt lerret eller 100" grått lerret går nok bra.
    Ikke helt sikker på om jeg skjønner logikken din her. Slik jeg leser innlegget ditt så mener du at et 240cm bredt lerret blir for stor til projektoren det er snakk om, men etterpå anbefaler du et 110" hvitt lerret

Regner med at du med det mener et lerret som er 110" diagonalt, noe som vil gi ca 95" bredt bilde. En kort sjekk med konvertering av tommer til cm så skulle det være omtrent 241 cm. Om du mener at 240 cm bredt lerret blir i overkant stort hjelper det vel ikke å prøve seg med et 110" lerret. Det er jo akkurat like stort. (Jeg regner med at du ikke mente 110" bredt, det vil jo bli nesten 280 cm bredt og enda større!)

Det er mulig jeg har gått glipp av noe i innlegget, men her skjønner jeg ingenting

Når det er sagt så lurer jeg også på å kjøpe en TX-200 og håper noen kan komme med noen innspill på hvor stort som blir for stort. Har i utgangspunktet kommet frem til at det som passer for mitt rom er et 104" lerret i 2.35:1 format, men jeg er fortsatt usikker på om det bør være grått eller hvitt, og eventuelt om jeg bør vurdere noe med litt høyere gain enn 1. Med lerret i formatet 2.35:1 vil 104" bli ca 104 cm høyt og ca 242 cm bredt. Rommet vil komme til å ha full lyskontroll og mørke farger på alle flater.

Gøran

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ca 3.5 meter fra sofa til lerret, og 200 cm lerret. Noe større enn dette hadde blitt slitsomt for meg.

Jeg jobber nå med å få full lyskontroll, og jeg er blitt fortalt at jeg da vil få best bilde med hvitt lerret. Jeg vurderer faktisk å bytte når rommet blir ferdig.

Hvis du har anledning til det vil jeg anbefale deg rammelerret. Har du sjekket priser på pakke med TX-200 og lerret på nettdata.no?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det virkelig et spørsmål om smak og hva en ønsker. Jeg har akkurat nå 120 tommer lerret dvs 2,65 bredt (sitter 3 meter unna) med en pana AE500 !! Det går helt fint. Har hatt 3 meter bredt men synes ikke det er nok oppløsning/bildekvalitet til det.
    Kan ikke skjønne at ikke TX200 skulle klare 2,40, med mindre en er veldig kritisk.
    Forøvrig er det jo slik at jo større lerret gir mer behov for lysstyrke. Det vil si at det er lurt å satse på hvitt lerret hvis en går for stor størrelse. Hvitt lerret er også det eneste som gjengir farger korrekt (og det bør jo være et poeng selv om mange bruker grått for å gi en øket følelse av sort)

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 3 meter bredt lerret hadde jeg ikke vært mest opptatt av oppløsningen. Det som er problemet mitt er at jeg må sitte å "riste" på hodet for å få med meg alt!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes litt bruk av denne kalkulatoren på denne linken kan være litt informativ å bruke. http://www.projectorcentral.com/Hita...ulator-pro.htm

Må ellers inrømme at det skurrer litt i mine ører å velge et hvitt lerret på en LCD projektor skal man oppnå et godt sortnivå. Godt resultat med bruk av hvitt lerret er også mere krevende når det gjelder lyskontroll i hjemmekino rommet også, og lyse flater i rommet har en tendens til å vaske ut mer av kontrasten bildet med et hvitt lerret. Må man opp i høyere gain nivåer for å få et lyst nokk bilde pga valg av lerret størrelse, da er det kanskje lurt å revurdere lerret størrelsen så man ikke får et dårligere resutlat enn nødvendig.

Ellers med lerret størrelse er vel også sitte avstanden en faktor som må taes med, så man ikke får kink i nakken eller blir plaget med SDE osv.

Forskjellige personer har også forskjellige preferangser når det gjelder hva som blir riktig for dem, og da er vel ingenting som litt testing av forskjellige kombinasjoner for å sjekke ut hva man foretrekker og synes er den beste løsningen.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Med 3 meter bredt lerret hadde jeg ikke vært mest opptatt av oppløsningen. Det som er problemet mitt er at jeg må sitte å "riste" på hodet for å få med meg alt!
    Dette er en utbredt misforståelse som jeg ikke helt skjønner hvor folk får fra Men jeg har opplevd det EN gang, da satt jeg på første rad i Oslo Spectrum og så "Indipendence Day" på 700m2 stort lerret, men da satt jeg altså med en betraktningsfaktor på 0,3 !!!
    Det er jo bare å forsøke selv med 0,93 som jeg hadde (bare gang bredden på skjerm med 0,93)
    Målte akkurat avstanden til min 20 tommer LCD dataskjerm, jeg sitter mellom 40 og 50 cm i fra den (47 cm er betraktningavstand 0,93) Har overhodet ikke noe problem med å se alt på skjermen :-D

Sitat Opprinnelig postet av Ask4me2
    Må ellers inrømme at det skurrer litt i mine ører å velge et hvitt lerret på en LCD projektor skal man oppnå et godt sortnivå
    Helt enig med deg der. Hvis du vil ha sort må du velge et sort lerret da LCD ikke gjengir sort men kun varianter av grått
    Men det er flere ting en sortnivå, testet masse med mitt eget oppsett og du må ofre noe uansett hva du velger. Hvitt er best til noe grått er bedre noe annet, det gjelder å finne et kompromiss som passer den som skal bruke det. Men det er jo et faktum at for å få RIKTIGE farver kan ikke lerretet ha farve. Overført til lyd er det jo kun en nøyaktig lik gjengivelse som er RIKTIG men vi liker ofte at lyden farges litt i den ene eller andre retningen. Så en må alltid ta et valg.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager tull med tall. Min mening var hvitt lerret på 100" eller grått lerret på 90" til TX200. På den avstanden du oppgir mener jeg dette er max lerretsstørrelse til denne projektoren. Andre kan selvsagt synes det er helt flott å se et 300cm bredt lerret på en avstand av 1,5 meter...

Argumentet med hvitt lerret på større duker er vel opplest og vedtatt, da det kreves mer lys for å gjengi gode nok farger (og eventuelt høyere gain). Det er vel ingen tvil om at grå lerret ikke gjengir farger like godt som hvite lerret?!...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter fire meter unna, og noe særlig over 100" synes ikke jeg er å anbefale av den enkle grunn at man må bevege blikket for å få med seg alt. Dette er selvfølgelig min opplevelse. Har TX200, og bildemessig synes jeg ikke det hadde vært noe problem å hatt et mye større lerret grunnet kvalitet eller screendoor. Har også prøvd hvitt lerret til min, men nei, grått forblir standarden så lenge jeg har en lcd iallefall:wink:

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Egentlig en helt håpløs diskusjon. Det blir omtrent det samme som "hva er best av LCD og DLP?". For hvert svar får du to nye spørsmål. Få deg en demo av TX200 eks på Avhifi i Oslo. Demorom med bra lyskontrollog et gaaanske så stort lerret. Se selv, for du blir ikke særlig klokere av å lese hvordan "vi" frem og tilbake mener en størrelse er passer bedre enn en annen...

Det er ikke bare størrelsen som teller
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine