Ny TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Ny TV

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny TV

Jeg vurderer å kjøpe ny TV. I dag sitter jeg med Sony FX68 32" og er meget godt fornøyd. Det jeg har sett av plasma og lcd imponerer meg ikke. Ser mye fotball og på disse blir feil etter feil avslørt. Jeg lurer derfor på om noen har gode tips for valg.

Skal opp i 42" + alle innspill på apparater over dette er ønskelig. Enn så lenge klamrer jeg meg til mitt skarpe billedrør!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg var på en av mine sedvanlige turer innom en Expert-sjappe og fikk da se Wimbledon på en Samsung plasma PS-42Q7H. Ca 23.000 på best-buy, tror det skulle ha det samme i sjappa. Bra bilde det ja. Ikke noe etterslep (selv om det var dame-kamp så server de ganske så kjapt), fine klare bilder og meget bra hudtoner. Selger sverger på at de ikke har tunet bildet - dvs "straight out of the box".

Var så en tur på Elkjøp og fikk sett Tour de France på alle skjermer der - og fytterakkern. Absolutt alle skjermene var det horribelt bilde på, bortsett fra en Philips til ca 28 tusen og en PV62 til 22.5'. LCD-skjermene sleit skikkelig på disse bildene, jaggies, etterslep, kornete, ja - til og med et par av skjermene så ut som de viste et C64-spill med 2-bit grafikk (og det var skjermer til 19.000 og 26.000 (ca).

Men selv ikke Pannaen eller Philipsen fikk godkjent - det gikk kalde grøss gjennom meg. Uhyggelig komprimert signal - må være noe av det dårligste jeg har sett på TV2 noensinne.

Jeg har selv en FX66 32" - trinitron-røret gjør jobben sin ennå det

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sport, og særlig tv-overført fotball er glemmesak på dagens flatskjermer.
    Jo større opp i størrelse du går, jo verre blir det.

Tror det blir umulig å finne en flatskjerm i dagens marked som viser fotball like godt som CRT.
    I så tilfelle må du ned i størrelse mot 26" eller kanskje så lavt som 23".

Når HD-sendingen kommer derimot, blir nok fotballen bra vil jeg tro. Men når de sendingene ankommer Norge vet jeg ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen

Tror det blir umulig å finne en flatskjerm i dagens marked som viser fotball like godt som CRT.

I så tilfelle må du ned i størrelse mot 26" eller kanskje så lavt som 23".
    Vel da kan jeg jo like godt gå ned i 17" og få sylskarpt bilde. Eller jeg kan spørren noen på elkjøp. De har jo peiling :-(

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Mye av problemet ligger i oppblåsingen av bildet.
    Når jeg ser programmer her hjemme på 42" PV62, så kan bildet være ganske dårlig.
    Så går jeg inn på tekst-tv slik at høyre del av skjermen er tekst-tv, og venstre del av skjermen er vanlig tv. Da kan det tv som var rimelig dårlig ose av skarphet og glansbilder.
    Der vel rett og slett slik at mengden bildeinformasjon i dagens tv-sendte PAL-signaler ikke er godt nok grunnlag for at delvis komprimerte bilder skal kunne skaleres opp.
    Vet ikke hvorfor, men jeg synes alltid sport er noe av det som blir komprimert mest i tv-verden.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert fordi mye er direkte og da går det vel så mye på båndbredde i overføringen. LES ; kostnad å få det bedre

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en Panasonic 42PV600 i noen dager nå. Har tak antenne, men bildene er overraskende veldig bra. Men bilder med mye bevelgelser i, ser man svakheter. De to VM kampene jeg har sett har gitt litt dårlig bilde, helt klart et hakk ned ifra CRT. Wimbledon bildene har vært bra, Tour De France brukbart (har ikke sett så mye). Ser fram til å se fotball kamper som TV2/NRK sender. Det har nemlig blitt skrevet om at sendingene fra Tyskland er av veldig dårlig kvalitet. Kan gi mer tilbakemelding når jeg sett fotball fra NRK/TV2.

Tror at de flatskjermene som takler best mye bevelgelse er plasmaene av Panasonic, Pioneer og mulig den nyeste Samsung. Men man går nok et hakk ned i bildekvalitet med bilder med mye bevegelse. Andre sendinger som Dagsrevyen og Sommeråpent synes jeg er bedre på PV600.

Kjøper man en flatskjerm i dag er den sansynligvis et hakk dårligere på vanlige TV bilder enn en CRT, men flatskjermen blir bedre med HD. Så man kjøper på mange måter en skjerm for fremtiden. Har du en god CRT og ikke behov for å skifte, er det best å vente. Jeg hadde en 21" Radionette og det ga ikke akkurat den store filmopplevelsen! Når jeg skulle kjøpe en ny skjerm, måtte den henge på veggen p.g.a. senterhøyttaleren. Kjøpte da noe av det beste som finnes på markedet, men det kostet også mye.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •