Ny projektor, lerret og kabler.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer LarsP sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny projektor, lerret og kabler.

Heisann, det har seg sånn at jeg er ute etter en ny projektor i prisklassen ~10000 kroner. I tillegg trenger jeg lerret og kabler.

Det viktigste jeg må vite er om det i det hele tatt lar seg gjøre å sette opp en projektor i den aktuelle delen av rommet.

Informasjon om rom:
    - Lengde fra vegg til tenkt projektorfeste: 330cm - 350cm
    - Bredde på vegg: 250cm - 270cm
    - Takhøyde: 220cm - 230cm

Informasjon om signalkilder:
    - DVD: Harman Kardon DVD21
    - PC
    - Xbox
    - Parabol - dekoder

Om Projektor:
    De to jeg har sett på så langt er Panasonic AE900 og Epson TW600. Hvilken av disse bør jeg gå for med tanke på rommets størrelse og bildekildene som skal benyttes?

Om Lerret:
    Prøvde Projectorcentral sin kalkulator, men den manglet de aktuelle modellene. Tror uansett jeg går for et ikke så altfor stort lerret. Prisklasse: Usikker, men ikke mer enn et par tusen kroner.

Om Kabler:
    Det jeg lurer på er hvilke kabeltyper/kabelmerker jeg bør benytte til følgende signalkilder:
    - PC: DVI/HDMI-adapter + HDMI-kabel?
    - Xbox: Finnes det Xbox/Komponent-kabel, evt et adapter?
    - Paraboldekoder: Scart eller Komponentadapter (om det finnes)?

---

Håper dette gav dere en slags pekepinn på hvilket utstyr jeg bør gå til anskaffelse av. Jeg er eksepsjonelt blank på lerret-delen, der hadde det vært veldig fint med et par gode forslag.

Mvh
    Lars "nyregistrert" Pedersen

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei LarsP og velkommen på forumet! :grin:

Bildekilder: etter det jeg finner ut har DVD21 bare Scart, kompositt og S-video ut så hvis du skal bruke den er S-video det beste. Alternativt kan du bruke pc'en hvis du har DVI utgang på den. Det finnes komponentkabel til xbox, men den må du muligens bestille fra USA - har ikke klart å finne den andre steder. (Mulig andre har det)
    TW600 gir vel best bilde av disse. Har bare erfaring med AE900 selv og den gir ikke skarpe bilder i forhold til TX200 som jeg har nå.
    Når det gjelder lerret kan jeg anbefale Dreamscreen Dynagrey. Du sparer endel kroner om du lager et DIY rammelerret som jeg har gjort.
    Av kabler bruker jeg nå et DVI-HDMI adapter og en Nordost Wyrewizard Pro Series.
    Håper det hjelper et stykke på vei! :grin:

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner Xbox komponentkabel hos Digistore.no :-)
    DVI->HDMI kabel får du kjøpt til en grei pris på hifiklubben.no

DIY rammelerret ROCKS
    :twisted:

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst; takk takk.

Jeg har blitt såpass glad i DVD-spilleren min at jeg synes det blir noe vemodig å pensjonere den til fordel for PC'n. Vil det være stor forskjell på S-Video og DVI/HDMI fra datamaskinen?
    Fordelen med å skrote DVD-spilleren (vil fremdeles bruke den som primær lydkilde til anlegget når jeg hører på CD'er) vil selvsagt være at antallet kabler synker.

Nye tanker om kabler:
    PC: Han/hun-DVI/HDMI-adapter + HDMI-kabel (stemmer dette?)
    Xbox: Den komponentkabelen fra digistore, hvor lang er den (er jeg blind?)?
    Dekoder: Leste her: http://www.component.se/docs.php?page=artikel-epson_tw600.php at det følger med Scart/RGB-adapter/kabel. Kan denne benyttes til dekoderen?

Har lest litt rundt og funnet ut at det ikke var så ueffent med ~3-3,5m avstand mellom projektor og vegg. Avrundet vil dette bety et bilde på ca 100". Har du/dere noen konkrete forslag til lerret i denne størrelsesordenen (webbutikk med priser hadde vært meget behjelpelig)?

Ang. DIY-lerret så må jeg nevne at jeg er så langt fra noen MacGyver som det er mulig å komme. Kjøpelerret virker som det tryggeste og definitivt enkleste valget per dags dato.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsP
    Nye tanker om kabler:
    PC: Han/hun-DVI/HDMI-adapter + HDMI-kabel (stemmer dette?)
    Xbox: Den komponentkabelen fra digistore, hvor lang er den (er jeg blind?)?
    Dekoder: Leste her: http://www.component.se/docs.php?pag...pson_tw600.php at det følger med Scart/RGB-adapter/kabel. Kan denne benyttes til dekoderen?
    Du kan kjøpe det, eller en ferdig kabel med DVI i den ene enden og HDMI i den andre enden, 800,- for 10m hos hifiklubben. så slipper du adapter osv.

Husker ikke helt, men den er ikke lengere enn 1,5-2meter. Man får enten gå igjenom en reciver med komponent switchig, og ut drefra med en lang en. ellers så kan man skjøte komponentkabelen med RCA-skjøteplugger.

Angående Scart adapteren. Da trenger du en LANG scart-kabel fra Dekoderen din, noe jeg aldri har sett før(hvis du ikke setter dekoderen din ved siden av PJen da :-P ). Fordi scart-adapter kabelen som følger med TW600 er ca.30cm eller no.

Angående lerret så finner du det her på AVshop.no

Jeg har blitt såpass glad i DVD-spilleren min at jeg synes det blir noe vemodig å pensjonere den til fordel for PC'n. Vil det være stor forskjell på S-Video og DVI/HDMI fra datamaskinen?
    Fordelen med å skrote DVD-spilleren (vil fremdeles bruke den som primær lydkilde til anlegget når jeg hører på CD'er) vil selvsagt være at antallet kabler synker
    Ja det vil bli forskjell, min erfaring er atte man får veldig mye støy på bildet fra PJ ved bruk av S-video og component.
    DVI er gull.
    Bruk pc`n din når du ser på film, og HK`n din når du hører på cd`r f.eks.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk. Etter litt halvveis måling av vegger og tak så fant jeg ut at jeg kommer til å trenge kabler som 3,5-4 meter lange. Er såpass heldig at jeg bor i Trondheim med Highfiklubben, Highficenteret og Datakjeden. Får ta meg en tur i morgen for å se hvilke kabler de har tilgjengelig.

Vil de evt skjøtepluggene til xboxkomponentledningen ha noe å si for bildekvaliteten?

En merknad til; vet noen her om antennekabler (coax(?) fra parabol til dekoder) trenger noen form for forsterker over lange strekk? Det er snakk om en parabol som står på taket og kabling ned til kjeller (~20 meter).

Takk for all hjelp så langt. :grin:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de evt skjøtepluggene til xboxkomponentledningen ha noe å si for bildekvaliteten?
    Vis skjøtepluggene er av god kvalitet så tror jeg ikke dette vil ha så mye å si, det blir jo det samme som å kjøre igjenom en reciver.
    RCA jack-jack (hun-hun)heter dem mener jeg

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake fra ferie og har tenkt å begynne oppussingen. Ser at Epson-projektoren jeg først hadde sett meg ut har blitt tatt ute av produksjon.

Da er den nye planen min å gå til innkjøp av følgende fra avshop (pakkeløsning):

Hitachi PJ-TX200 + DreamScreen Frame

Om mine mål er korrekte så vil det blir best med et 200cm bredt lerret med projektoren ca 270cm fra og sitteavstand ~3-4 meter. Høres dette riktig ut?

Et lite spørsmål, er det stor forskjell mellom vanlig ramme og såkalt "wideframe". Skjønner såpass mye at det er en teoretisk forskjell, men legger man faktisk merke til den mens man f.eks ser film?

Setter pris på all hjelp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •