Innbrenning av svarte felter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innbrenning av svarte felter?

Håper noen kan svare meg på dette.
    Jeg planlegger å gå opp fra min gamle TV til plasma, men jeg er litt urolig for noe jeg leste da plasmaskjermene begynte å komme. Det var at svarte felter kunne "brennes" i bildet slik at de ikke forsvant helt. Stemmer det?

Grunnen til at jeg spør er at om jeg kjøper en 16:9 skjerm ønsker jeg fremdeles å ha muligheten til å se 4:3 sendinger som 4:3; kan ikke fatte at folk klarer å sitte og se på et 4:3 bilde som er klint ut til 16:9. Folk får hoder som liggende egg o.l. Innser jo da at det kommer til å bli svarte felter til høyre og venstre for bildet, og spørsmålet er om dette er skadelig for skjermen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er vel bare hvis det samme bildet står på for lenge

http://66.249.93.104/search?q=cache:...o&ct=clnk&cd=1

les "levetid og innbrenning"

Active Cerwin Vega CLSC-215 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner vel å bli noen år siden innbrenninger var et stort problem. Noe innbrenninger er det vel i dag å, men det er ikke noe stort problem, det blir fort borte.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den forrige TV en min hadde en "smart mode" som gjorde en kombinasjon av å zoome og strekke men mest i hjørnene slik at det som foregår midt på skjermen er veldig likt på kildens orginale aspekt. Ellers er det zoom eller 4:3 med gråe felt på siden av bildet. Grå felt gjør at plasma cellene der blir slitt like mye som der på skjermen det vises bilde, du skal da unngå problemer med innbrenning, men jeg har sett plasmaer med en tynn strek innbrent akkurat i grenseflaten mellom disse feltene. De grå feltene ødelegger også den opplevde kontrasten. Hvis du er "die hard" utilgivelig på aspektet bør du ha disse tingene i bakhodet når du velger ny TV. LCD vil nok være et bedre valg etter min mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tilhører de som ikke liker bilde som blir strekt. Det verste jeg ser er 4:3 format som strekkes helt ut i widescreen. Jeg har også sett på tvapparater som har såkalt smart mode, som kombinereer zoom og strekk, og noen ganger når bildet beveger seg mye, så blir jeg litt svimmel av bildet som vrir seg på en måte som jeg reagerer på. 4:3 med grått felt er noe jeg ikke har hørt om før, og jeg tror nok at det ville være en god nok løsning for meg. Det er film i widescreenformat som jeg er mest opptatt av. Men jeg vil ikke at min tv skal bli ødelagt av masse tvtitting :-)

Er 4:3 med grått felt vanlig modus på alle plasmatv'er? Eller dreier det seg om kun enkelte modeller?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen plasmaer har også en funksjon som bytter farge på sidefeltene hver halvtime ellerno. Så er det vel kanskje mulighet for å flytte 4:3-bildet helt til høyre eller venstre på noen modeller også, for å variere slitasjen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •