Billige coaxial kabler men brukbare

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billige coaxial kabler men brukbare

Er det noen som vet om noen steder man kan få kjøpt
    gode coaxial kabler så billig som mulig?

Kommer til å trenge ca.3m så jeg er redd for at jeg må punge ut skikkelig :wink:

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du bruke den til da?

Clas Ohlson er vel et greit sted kanskje...

BB

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal bruke det til lyd fra dvd-spiller til forsterkeren.
    takk for tipset :wink: skal ta en tur innom

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare bruk en helt vanlig phonoledning til 30 kr.

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det fungerer det også, men hele vitsen med en coax er at den skal ha en inpedans på 75ohm ikke mer eller mindre. Vanlig Audio kabler har lavere motstand om jeg ikke husker feil.

Jeg har forsøkt med div. kabler også vanlige "gratis" audio kabel. Det er stor forskjell mellom de og en ordentlig coax kabel.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    Det fungerer det også, men hele vitsen med en coax er at den skal ha en inpedans på 75ohm ikke mer eller mindre. Vanlig Audio kabler har lavere motstand om jeg ikke husker feil.

Jeg har forsøkt med div. kabler også vanlige "gratis" audio kabel. Det er stor forskjell mellom de og en ordentlig coax kabel.
    Mener du at du kan stille på en blindtest og plukke ut hva som er hva?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja når det gjelder coax vs vanlig audio "gratis" kabel kan jeg det. Rett motstand betyr så mye for det elektriske signalet.
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=3930

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja når det gjelder coax vs vanlig audio "gratis" kabel kan jeg det. Rett motstand betyr så mye for det elektriske signalet.
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=3930
    Tror nok ikke så veldig på det.

Hadde vi bodd nære så skulle jeg invitert deg til en blindtest. Kunne vi veddet 500 kr.

Så skulle jeg koblet til en dvd spiller med billig og dyr coax kabel og så kunne kunne du prøvd å gjette 100 ganger hvilken kabel jeg hadde tilkoblet.

Hadde du klart 85 eller bedre rette så hadde jeg trodd deg. Men jeg tror nok du ville tapt pengene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! Om du lesere litt lenger oppe er det ikke snakk om billig vs dyr coax kabel. Det er nemlig antydet at en vanlig "gratis" audio kabel gjør jobben. Dette er da en kabel beregnet til overføring av analoge signaler.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! Om du lesere litt lenger oppe er det ikke snakk om billig vs dyr coax kabel. Det er nemlig antydet at en vanlig "gratis" audio kabel gjør jobben. Dette er da en kabel beregnet til overføring av analoge signaler.
    PS det var jeg som snakket om audio kabel så jeg vet hva vi snakker om her :-)

Det var det jeg mente. Forskjellen er nu stort sett bare skjermingen og impedansen.

Har aldri opplevd noe tap med å bruke en av ledeerne til en billig audio kabel og jeg tror ikke du klarer det.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Snoopy, hører lett når impedansen er feil. Men Peakman går på en skole der alle sier at en kabel er en kabel, han har ikke testet mye selv og tror han vet alt om temaet. Jeg har testet og har truffet i snitt 95%, er dette beviselig, nei, men for meg og mine medlyttere/testere holder det. JITTER er ordet Peak, du tror nok ikke det er hørbart men det er det. Å du vet ikke mye om blindtesting når du inviterer noen til å teste i DITT anlegg med ukjente komponenter/miljø. Det er en del fallgruver i ABX-tester, de er viktige å unngå.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er nu stort sett bare skjermingen og impedansen.
    Men dette er jo VESENTLIGE forskjeller. :shock:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sicomsell
    skal bruke det til lyd fra dvd-spiller til forsterkeren.
    takk for tipset :wink: skal ta en tur innom
    Bare for å klargjøre spørsmålet: Når du sier "lyd fra DVD-spiller til forsterker", så mener du det digitale lydsignalet, ikke sant?
    I så fall ville jeg IKKE gått for vanlig phono-ledning. Impedansen og skjermingen er vesentlig.
    Når det er sagt, så er spesifikasjonen for kompositt-video signaler OGSÅ en 75Ohms koaksialkabel. Disse er ofte billigere per meter enn såkalte digitale koaksialkabler, men har de samme spesifikasjonene. Så du kan gjerne kjøpe en god komposittkabel (video) og bruke den til digitale lydsignaler.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at dette holder for en 3-metersledning, men når du opp i lengder på 10 meter eller deromkring, vil du både i teori og praksis oppleve refleksjoner i kabelen ved dårlig impedansetilpasning. Dette vil kunne føre til hyppigere bitfeil.
    Når det gjelder skjerming er det ikke alltid at det er nødvendig, men har man kraftige felter fra andre trafoer eller oscillatorer ved høyere frekvenser, så vil de kunne påvirke ledningen uansett lengde.

Så fungerer en billigkabel i ditt oppsett uten bitfeil, så gå for den billige kabelen.

Jeg foretrekker å leve etter filosofien "better safe than sorry", så jeg forsøker å følge kravene som produsentene av produktene jeg skal knytte sammen har satt opp. Står det 75Ohms koaksialkabel, så bruker jeg det... Husk at båndbredden som kreves for overføring av videosignaler og digitale lydsignaler i 5 kanaler er høyere enn for overføring av analog lyd i en kanal.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Men Peakman går på en skole der alle sier at en kabel er en kabel, han har ikke testet mye selv og tror han vet alt om temaet.
    Denne uttalelsen er vel minst like mye preget av fordommer som uttalelsen som forsøkes motbevist. Diskreditering av kilder er en dårlig måte å argumentere på og grenser opp mot personangrep.

Når jeg hevder at skjerming og impedanse har noe å si, og spesielt for de båndbreddekravene vi snakker om her, så baserer det seg på teori fra den samme skolen som det legges ord i munnen på her. NTNU hevder IKKE at en kabel er en kabel. Ved høyere frekvenser blir slike ting svært viktige, noe som går klart fram av det som undervises på NTNU.

Så det det koker ned til er egen testing. Personlig tror jeg at hvis du har et relativt støyfritt miljø, elektromagnetisk sett, og opererer med korte kabler, så vil du kunne overføre digitale lydsignaler tapsfritt med en vanlig phonokabel også... Har selv forsøkt det, og det fungerer, men jeg føler meg mye tryggere med en god koaksialkabel eller en optisk kabel som følger spesifikasjonene. Det er mange komponenter og frekvenser som surrer rundt borte i AV-møbelet...

Jeg er selv en av dem som ikke kan hevde å høre forskjell på digitale kabler som følger de oppgitte standardene. Men etter å ha lest mange steder om hva som er å foretrekke av optisk vs. koaksial kabling av digitale signaler i et hjemmekinooppsett, så er det mange som hevder at de ikke hører forskjell, mange som hevder at koaksialkabel er hørbart best, og nesten ingen som synes at optisk kabel er hørbart best.
    Basert på at en koaksialkabel også tåler mer av fysiske belastninger, så er min anbefaling klar:
    Gå for en god, impedansetilpasset koaksialkabel for overføring av digitale lydsignaler, spesielt på lengre strekk. Men styr unna svinedyre alternativer (typisk over 300,- kr meteren) hvis du ikke hører forskjell selv.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens! Prøv å holde argumenteringen i litt moderat retning når dere diskuterer kabler (og sikkert mye annet, for den sags skyld!), blir jo bare krangling hver gang! Ikke påstå hardnakket at det ikke er forskjeller, la det heller ligge noe rom for diskusjon, så vil disse trådene trolig kunne utvikle seg til noe konstruktivt. Dere må selvsagt si hva dere mener, men husk bare at andre ofte kan mene noe annet, og gjerne blir meget provosert om dere ikke gir rom for at også det kan ha noe for seg!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at dere vil beskytte det dyrebare innkjøpet deres (har selv monster kabel fordi det ser tøft ut).

Men når man snakker om overføring mellom DVD spiller og forsterker så antar jeg at man snakker om korte lengder (1 m), og ikke flere kilometer hvor jeg vil være enig om at impedansen og refleksjoner vil virke inn.

Og på slike koblinger så mener jeg at man ikke hører forskjell, men dette kan jo kun motbevises med en blindtest. Kunne gjerne brukt noen annen sitt anlegg (jeg bringer billig audiokabel) :roll:

Hører til stadiighet om folk som overvurderer hva en kabel kan gjøre. Senest på lørdag var det en som fortalte meg at han hadde kjøpe en coax kabel til 1300.- ¨på HiFi centeret her i Trondheim fordi det ville gjøre underverker med lyden. Han var mildt sagt skuffet i ettertid da han ikke kunne skjønne hvorfor han ikke fikk samme lydkvalitet som de fikk på hificenteret. (jeg lot være å vri kniven i såret med å si min mening om digital kabler)

PS. Jeg har aldri lært noe om kabler på NTNU.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når man snakker om overføring mellom DVD spiller og forsterker så antar jeg at man snakker om korte lengder (1 m), og ikke flere kilometer hvor jeg vil være enig om at impedansen og refleksjoner vil virke inn.
    Beklager å måtte skuffe deg, men impedansetilpasningsproblemer, og spesielt refleksjon ved frekvensene som benyttes for overføring av digitale lydsignaler ov videosignaler inntreffer mye tidligere enn ved "flere kilometer". Båndbredden er sammenlignbar med videosignaler fordi det er ganske høyfrekvente komponenter til stede i flanken på et digitalt signal. Dermed er det klart at slike ting inntreffer allerede ved 8-10 meter.

Innledningen til denne postingen spør om kabel på omtrent 3 meter, noe som ligger i en gråsone i forhold til min erfaring (som baserer seg på enten korte strekk med digitalkabel på 1-1,5 meter, hvor jeg ikke hører forskjell, og strekk med videokabel på 5-10 meter hvor man klart SER forskjell.)

Hvorvidt Clas Ohlson-kvaliteten holder på 3-meters strekk, vet jeg ikke, men det koster ikke skjorta å forsøke denne: SP-DIF-kabler for DVD. Funker det dårlig, får du sikkert solgt den til noen i nabolaget uten særlig tap.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg her helt enig at å se forskjell på videokabel ikke er noe problem på slike avstander.

Vet om mange folk som bruker HTPC og en vanlig minijack til phono audiokabel i strekk over 10 meter uten at de merker kvalitetstap i forhold til dvd spilleren som er koblet med kort koaks kabel.

Jeg tror nok trådstarter ikke vil høre forskjell på en 3 meter audio kabel eller en koakskabel på samme lengden.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte en valig gratis kabel på ca 1m mot en Monster IDL100 på 0,5m.
    Har forøvrig en vanlig mono audiokabel med jack til hun-RCA skjøtet med coax kabel (Monster IDL100 0,5m). Denne står mellom PC og Receiver. Har også testet uten 75ohm coax bare med valig audio kabel. Jeg fikk problemer med å få DD og DTS dekoderen til å kjenne signalet som et 5.1 discrent signal, fikk bare PROLogicII.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •