Billige coaxial kabler men brukbare - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    Jeg brukte en valig gratis kabel på ca 1m mot en Monster IDL100 på 0,5m.
    Og du fikk noen til å bytte uten at du så slik at du ikke viste hvilken kabel du hadde tilkoblet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forøvrig en vanlig mono audiokabel med jack til hun-RCA skjøtet med coax kabel (Monster IDL100 0,5m). Denne står mellom PC og Receiver. Har også testet uten 75ohm coax bare med valig audio kabel. Jeg fikk problemer med å få DD og DTS dekoderen til å kjenne signalet som et 5.1 discrent signal, fikk bare PROLogicII.
    Hvis du bruker en 3,5 stereojack til rca så må du bruke HVIT for å få DD/DTS, bruker du rød får du PL2. Hvis det er det du bruker da. Skjønte ikke helt... :?

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, var som å drikke lettmelk og så Helmelk.

Bilde: Dette er en vanlig audiokabel. Jeg skjøter den med en Monster IDL100 coax kabel for å få rett motstand.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Keg beklager uttalelsen med fordommer, men jeg har vært i hundrevis av diskusjoner med folk "som har lært" at forskjeller ikke kan være hørbare-har blitt lei av å høre om placeboeffekten og at jeg er en idiot (har fått høre det ja siden jeg hører noe som ikke er der). Jeg har blindtestet FØR alle mine kjøp. Etter å ha konstatert at det er forskjeller kjører jeg nå enkle ABtester der jeg har en som bytter kabler for meg, MEN jeg spiller også på kablene der jeg kjenner dem i LANG tid først. De kan argumentere som de vil, jeg hører det i mitt oppsett, det er DET som teller, eller?? Eller er det det en teori som jeg hører er feil?? Skal man følge kartet eller terrenget?? Og om man sier at impedans ikke har noe å si ved digital overføring så vet man vel ikke for mye om temaet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, var som å drikke lettmelk og så Helmelk.

Bilde: Dette er en vanlig audiokabel. Jeg skjøter den med en Monster IDL100 coax kabel for å få rett motstand.
    Den kabelen kan ikke brukes vet du. Det er akkurat det samme som om du hadde brukt rød/right på en stereo-sak.

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det, men den fungerer og det gjør ikke noe annet. Kontakt punktet er i spissen. Fungerer som bare det.

Bruker PC som CD-spiller. Ripper ett Image til HD, som jeg bruker i Imagedrive. Creative Audegy 96/24 output. Spiller fletta av Pioneer 656 som CD spiller så jeg klager ikke.

Funger er 100% ved overføring av DD/DTS lydkortet bytter selv til 48khz for DD og DTS. Går tilbake til stereo 96/24 etterpå.

PS! Må ha Monster IDL100 som skjøtekabel funger ikke med audio kabel heleveien.

Jeg har bare testet med digital overføring og upsampling 96/24 på. Det er mulig 656 er bedre med analog overføring. Siden 656 og 2011 har samme DAC type kan det ikke være så mye værre eller bedre å bruke eller ikke bruke DAC fra 656 eller 2011. (Har ikke testet det)

Det er mulig jeg bare er heldig med min config, Den "audiokabelen" er 1m og Monster IDL 0,5m.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Keg beklager uttalelsen med fordommer, men jeg har vært i hundrevis av diskusjoner med folk "som har lært" at forskjeller ikke kan være hørbare-har blitt lei av å høre om placeboeffekten og at jeg er en idiot (har fått høre det ja siden jeg hører noe som ikke er der). Jeg har blindtestet FØR alle mine kjøp. Etter å ha konstatert at det er forskjeller kjører jeg nå enkle ABtester der jeg har en som bytter kabler for meg, MEN jeg spiller også på kablene der jeg kjenner dem i LANG tid først. De kan argumentere som de vil, jeg hører det i mitt oppsett, det er DET som teller, eller?? Eller er det det en teori som jeg hører er feil?? Skal man følge kartet eller terrenget?? Og om man sier at impedans ikke har noe å si ved digital overføring så vet man vel ikke for mye om temaet?
    Jeg står nu fortsatt på mitt :-) Men hvis du bor i Trondheim og er villig til å ta en utfordring så er jeg med. Jeg bytter kabler og du sier hvilken kabel som brukes. Du sier jo selv du skal klare det 95 av 100 ganger.

Når det gjelder impedans så kan ikke det ha så mye å si på korte avstander. For å illustrerere. Hva hvis man satte komponenetene så nært at man kunne loddet fast pluggene i hverandre. Impedansen mellom loddepunktene ville ikke hatt noe å si bortsett fra kretskortene sin egen impedans. Hva hvis man brukte litt lengre loddebaner. 1 cm... 2 cm.. En vanlig audiokabel har jo i utgangspunktet uendelig impedans mellom leder og jord og derfor burde det ikke være noe problem på korte avstander (blir bare som en forlengelse av phonokontakten). Men jeg tar gjerne imot en teknisk forklaring hvorfor jeg eventuellt tar feil her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, hvis alt fungerer så skal ikke jeg bry meg. ops:

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peakman: Jeg har kjørt tester og kommet frem til mine konklusjoner, det får hver enkelt gjøre i SINE oppsett. Uansett om jeg hører forskjeller så er det ikke sikkert man gjør det i alle oppsett med alle kabler, det innrømmer jeg, men det er forskjeller og jeg har "bevist" dette for MAAANGE skeptikere og orker ikke bruke mer tid på å overbevise noen som er forutinntatt uansett utfall. Tekniske forklaringer som dielektrisk absorbsjon og dielektrisk dissipasjon samt jitter blir vi aldri enige om uansett da mange mener dette ikke er hørbart for det menneskelige øret. Dette er noe alle må "bevise" for seg selv og sitt oppsett. MEN HAR DU TESTET I ET SKIKKELIG OPPSETT PEAK?? Mange hundre ganger?? Eller har du gjort noen få forsøk som bekrefter dine antakelser om at det ikke er forskjeller og at impedans i en digital overføring ikke betyr noe. Så da kan du teste en Goertz signalkabel og prøve som digitalkabel mot en skikkelig 75Ohms som Chapter Audio verse2 (den vant min blindtest).

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun testet på diverse anlegg i butikk og hos en del privatpersoner, men jeg har ikke foretatt mange sammenligninger på et anlegg.

Jeg har ikke prøvd på noe anlegg i millionklassen. (Mark levinson o.l)

Hvilket anlegg tester du på og hvilke filmer bruker du å teste med?

Kabelen har selvsagt noe å si elektrisk sett, men siden signalet er digital og de fleste klokkekretsene i diverse utstyr er blitt så bra så mener jeg at 99.99% av jitteret ikke før noe hørbar betydning.

Men hvis du har "gullører" så skal ikke jeg ta fra deg æren på det, men de fleste har mer igjen for å bruke de ekstra kronene på en fest eller noe godt til middag.

Er det forresten noe som vet om artikkler eller tester hvor man foretar blindtester av digitalkabler?

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegget mitt er algt inn her under Vikings anlegg! Om jeg har gullører?? Tror ikke det, men man blir muligens bedre til å lytte etter detaljer etter mange års testing :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var jeg på Clas Ohlson igår og kjøpte en digital coax kabel 5m til 179,-
    Må si dette var veldig rimelig, takk for tipset!

De hadde også en 10m til omtrent en 50 lapp mer om jeg ikke husker feil

Kabelen var av typen "HomeCinema Collection" og her er spekks:

SPDIF - Professional 5.1/AC-3 Digital Sound Quality
    * 75ohm Co-axial Cable
    * 99.99% Oxygen Free Copper (OFC)
    * 24k Gold Plated RCA connectors
    * Dual Concentric 99.99% OFC Braid
    * Aluminium Screening Foil

Har ikke fått testet kabelen enda, men jeg regner med at den er veldig bra utifra spekksene, men then again så vet ikke hva halvparten betyr heller

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesifikasjonene er ganske vanlige for en 75 ohms digital/kompositt video kabel. Den holder nok i massevis.

BB

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •