Posten driter seg ut

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Posten driter seg ut

Dette er egentlig ingen "prisjakt", men jeg legger den her i og med at den har med priser på bestillinger fra utlandet å gjøre.

Jeg hadde en merkelig opplevelse med Posten/Tollvesenet i dag.
    Jeg kjøpte LOTR: The Two Towers Platinum Extended Edition fra DVD Soon. I stedet for at den ble levert i postkassa som normalt, fikk jeg et brev fra Posten om at pakken manglet verdimerking, og jeg derfor måtte fremskaffe faktura eller kontoutskrift for kjøpet.

Etter å ha ringt Postens kundeservice, tok jeg med meg kontoutskriften og brevet og reiste først ned til Tollvesenet i Oslo sentrum, men de kunne ikke gjøre noe uten en skikkelig faktura.

Jeg ble så sendt videre til Postens Godsterminal på Alnabru, og da jeg fikk pakken, var den som jeg trodde verdimerket med $12 CAD. Men den var også stemplet av Posten med "Faktura kreves for tollbehandling". Da jeg spurte hvorfor, fikk jeg beskjed om at de hadde fått en annen pakke med samme innhold (LOTR: The Two Towers Ext. Ed.) som hadde en helt annen verdi. Jeg forklarte at prisene kan variere veldig mye på DVD'er i utlandet, og fikk pakka uten noe mer om og men.

Jeg trodde ikke at Tollvesenets regler åpnet for "vurdering" av verdien av Postens ansatte! Hvis man kjøper noe på tilbud til en 20ende del av prisen den koster et annet sted, skal man jo fortsatt kun betale toll på grunnlag av det man har betalt for varen, ikke "markedsverdi".

Jeg skal nå kontakte Posten og kreve reiseutgiftene refundert, samt 200 kr/timen for tiden jeg måtte bruke på å reise opp å hente pakka. Jeg skal også ta kontakt med Tollvesenet og spørre om reglene deres åpner for noen slags vurdering av verdimerkingen på pakker.

Gir en tilbakemelding når jeg får noen svar.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nja... Nå er jo ikke verdien 12 cad, men... :? Uansett forstår jeg problematikken, både din og Postens. Utrolig vanskelig å kontrollere, når en skal ta utgangspunkt i at avsender setter verdi, som jo i dette tilfellet ikke er den korrekte.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En skal ikke se bort fra at noen i posten tenker, og synes det er merkelig at alle pakker som er merket DVDSoon har samme pris, selv om de har forskjellig størrelse.
    Og når du faktisk er pliktig å betale toll for denne pakken, så har du vel heller vært heldig. Tror ikke jeg ville stukket hodet så veldig langt fram i forhold til denne saken.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg deg rett så vil du klage på at du ikke fikk til å svindle felleskapet for moms?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    La oss ikke lage dette til en svindlerdebatt, men Peakman har jo et poeng. Jeg skal uansett ikke snakke, jeg har bestilt filmer fra DVDsoon selv. Poenget mitt er at når en faktisk vet at det er oppgitt feil verdi i stor skala, er det jo naturlig at tollvesenet/Posten en eller annen gang må gripe inn... Litt uheldig for deg at de tok akkuratt din pakke, men... Tror nok kontrollen vil skjerpes inn, men er usikker på hvordan dette praktisk skal håndteres!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg syns bare det blir for dumt å hisse seg opp fordi at det finnes intelligente folk på posten. Egentlig så burde audunth blitt pålagt ekstragebyr siden han styres så mye med posten isteden for bare å ta gebyret som han rettmessig får å betale det med et smil.

Å komme med krav om deking av tapt tid og inntekt blir bare for dumt. Blir nesten som om Per Orderud skulle krevd erstatning fordi han ikke får jobbet på gården sin når han sitter inne.

Alle med en nettleser ser jo at den filmen koster over grensen.

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt enig her.

Tror jeg ville hold munn og heller ansett meg som heldig siden du til syvende og sist fikk filmen uten ekstra kostnad.

Bråker du mer, så kan det faktisk hende at de går litt mer ned i dybden og kanskje også gir deg gebyr.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Nja... Nå er jo ikke verdien 12 cad, men... :? Uansett forstår jeg problematikken, både din og Postens. Utrolig vanskelig å kontrollere, når en skal ta utgangspunkt i at avsender setter verdi, som jo i dette tilfellet ikke er den korrekte.
    Med så mange pakker som går igjennom hver dag, hvordan kan Postens ansatte da sitte og "vurdere" hva som stemmer og ikke? Jeg kunne meget vel ha betalt 60 kroner for filmen, f.eks. hvis jeg hadde en oppspart rabattkupong, jeg kunne velge en film til kr. 60 fordi det var den 100. filmen jeg har bestilt derfra, jeg hadde et medlemskap hvor månedens film var svært billig, jeg kunne velge en film for 60 kr. som vervepremie etc. etc.

Poenget er at man skal betale avgifter på grunnlag av det man har betalt for varen, og når det står svart på hvitt verdien utapå pakka, har ikke Postens ansatte, intelligente eller ikke, noe med å sette spørsmåltegn ved det!

Dette er nok ingen aktuell problemstilling hos Posten uansett. Jeg tror neppe det står i retningslinjene til de postansatte at de skal vurdere verdien på innholdet i pakker som har verdien trykt på emballasjen. I så fall tipper jeg de måtte ansatt langt flere folk, og som vi vet sliter jo Posten med lønnsomheten og legger ned postkontorer over hele Norge.

Sitat Opprinnelig postet av Lygren
    Poenget mitt er at når en faktisk vet at det er oppgitt feil verdi i stor skala, er det jo naturlig at tollvesenet/Posten en eller annen gang må gripe inn...
    Jeg synes ikke det er særlig naturlig at de skal bruke masse tid og ressurser på å drive flisespikking når det gjelder denne latterlig lave privatimportgrensen vi har. De har sikkert større bekymringer, som f.eks. lønnsomhet, enn at noen som bestiller en vare til 250 eller 300 kroner fra utlandet skulle være så heldig å slippe moms på den.
    Og HVIS de skulle gripe inn, så må de jo gjøre det mot ALLE, og ikke bare noen få uheldige.Og det må komme fra Toll- og avgiftsdirektoratet, ikke Posten. Posten er kun en av mange transportører som ikke har noe med å lage sine egne regler for import, de må forholde seg til det Toll- og avgiftsdirektoratet bestemmer. Og samme regler må gjelde alle transportører.

Sitat Opprinnelig postet av Oban
    En skal ikke se bort fra at noen i posten tenker, og synes det er merkelig at alle pakker som er merket DVDSoon har samme pris, selv om de har forskjellig størrelse.
    Det var ikke de de hadde lagt merke til, men at det på en annen pakke som inneholdt LOTR: TT Ext. Ed. hadde en annen verdi. Poenget er at folk på Posten kan ikke begynne å vurdere verdien alle pakker som går igjennom, da hadde de ikke gjort annet. De kan ikke ha et system som gjør at de plutselig stopper en masse pakker som faktisk er verdt under 200 kr, fordi de tror den er verdt mer! De kan heller ikke begynne å stoppe pakker på grunnlag av at flere pakker fra en leverandør har forskjellig størrelse, men samme verdi, før de faktisk har sjekket saken grundig og vet med sikkerhet at verdien ikke stemmer.

Og når du faktisk er pliktig å betale toll for denne pakken, så har du vel heller vært heldig. Tror ikke jeg ville stukket hodet så veldig langt fram i forhold til denne saken.
    Da denne varen hadde en verdi på kr. 210,- inkludert porto, så var jeg IKKE pliktig til å betale noe som helst, nei. Det står svart på hvitt på Toll- og avgiftsdirektoratets nettsider ( http://www.toll.no/fortolling/index.html ) at varer som har en verdi på under 200 kr. EKSKLUDERT porto skal være moms- og tollfrie. Porto fra Canada er mer enn 10 kr.

Uansett har verdien på akkurat denne pakka lite med saken å gjøre, det er praksisen som er uholdbar, siden den kan føre til at folk må bruke tid og penger på å få pakker de rettmessig skulle hatt i postkassa si.

Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Ja jeg syns bare det blir for dumt å hisse seg opp fordi at det finnes intelligente folk på posten. Egentlig så burde audunth blitt pålagt ekstragebyr siden han styres så mye med posten isteden for bare å ta gebyret som han rettmessig får å betale det med et smil.
    Som jeg sa, denne pakken går under grensa uansett. Og hva med alle de andre filmene folk kjøper for langt under 200 kr fra utlandet som en eller annen på Posten kanskje husker å ha sett med en mye høyere pris fordi noen andre har bestilt den fra en mye dyrere nettbutikk? For eksempel kan jo noen ha bestilt den fra Tyskland, og portoen, som pleier å ligge på ca 15 Euro for en film fra Tyskland, kan være inkludert i verdien som står på pakka. Eller det kan være en Postansatt som kjøper filmene sine på Zalto.no eller en annen norsk blodpris-butikk.

Å komme med krav om deking av tapt tid og inntekt blir bare for dumt. Blir nesten som om Per Orderud skulle krevd erstatning fordi han ikke får jobbet på gården sin når han sitter inne.
    Hvis Per Odrerud får saken sin gjenopptatt og blir frikjent, vil han nok ganske sikkert få en kompensasjon for den tiden han har sittet inne. Og det vil skje UAVHENGIG OM HAN EGENTLIG ER SKYLDIG ELLER IKKE. Er han frikjent på papiret, det det de forholder seg til, ikke hva hver enkelt av saksbehandlerne som behandler erstatnigskravet tror eller hva som faktisk måtte være sannheten.

Jeg har dessuten ingen tro på at jeg kommer til å få noen erstatning, men det skader jo ikke å prøve, det kan jo føre til at Postens ansatte får en liten påminnelse om Toll- og avgiftsdirektoratets retningslinjer (og sine egne) på neste personalmøte

Alle med en nettleser ser jo at den filmen koster over grensen.
    Jeg bestilte filmen når de hadde Halloween-salg, og da var den billigere. Og at prisen varierer på en vare i samme butikk, skjer ofte. Jeg har mange ganger sett varierende pris på samme tittel i samme butikk, sikkert fordi de får ulike partier til ulik pris, og fordi de har tidsbegrensede tilbud. F.eks. har DVD Strax ofte helgetilbud hvor man kan forhåndsbestille utvalgte titler til spesialpris.

Det skal jammen bli en fin hverdag for oss filmelskere hvis vi plutselig må opp på godsterminalen med jevne mellomrom og bevise at filmen vi har bestilt koster under 200 kr når det allerede er bevist. Det er jo ikke noe system, men bare rot. Man må da hver gang man bestiller en film sitte og håpe på at man har flaks og denne pakka blir behandlet av en postansatt som gjør jobben sin slik de skal gjøre den. Da blir jo hele greia ren gambling. Postens ansatte kan ikke drive og gjøre egne vurderinger som ikke står i deres arbeidsinstruks når det kan slå negativt ut for uskyldige personer! Og spesielt siden vi har en slik latterlig lav beløpsgrense på avgiftsfri privatimport, bør "tvilen" absolutt komme tiltalte til gode :!:

Til slutt, som bevis på at Posten i dette tilfellet har brutt både Toll- og avgiftsdirektoratets og sine egne retningslinjer, sjekk denne artikkelen hos Din Side:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=33241&=katnav

Der uttaler Posten at vilkårlig saksbehandling ikke kan godtas, og Toll- og avgiftsdirektoratet uttaler at den verdien som står på pakka skal regnes som varens verdi og brukes i forhold til 200-kroners grensen.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Poenget er at man skal betale avgifter på grunnlag av det man har betalt for varen, og når det står svart på hvitt verdien utapå pakka, har ikke Postens ansatte, intelligente eller ikke, noe med å sette spørsmåltegn ved det!
    Nettopp ! Du har betalt 210 kr. for varen, og når posten vet at 12 CAD sannsynligvis er en fiktiv pris, så kan tollvesenet kreve bevis på hva du egentlig har betalt for varen. Ergo er varen avgiftspliktig.

Jeg synes ikke det er særlig naturlig at de skal bruke masse tid og ressurser på å drive flisespikking når det gjelder denne latterlig lave privatimportgrensen vi har.
    Jeg skulle også ønske at denne grensen var høyere, men nå er den en gang satt der og da kan man ikke klage på at folk gjør jobben sin.
    Tror heller ikke du vil komme noen vei, om du har blitt målt til å ha kjørt i 76 km/h i 70-sonen, selv om du synes at det er en latterlig lav fartsgrense på akkurat den veien.

Og HVIS de skulle gripe inn, så må de jo gjøre det mot ALLE, og ikke bare noen få uheldige.
    Hvis man ikke har kapasitet til å sjekke alle, så er det vanlig med stikkprøver. Det er jo en grei måte å markere at man faktisk har regler, men ikke kapasitet til å ta alt.

De kan ikke ha et system som gjør at de plutselig stopper en masse pakker som faktisk er verdt under 200 kr, fordi de tror den er verdt mer! De kan heller ikke begynne å stoppe pakker på grunnlag av at flere pakker fra en leverandør har forskjellig størrelse, men samme verdi, før de faktisk har sjekket saken grundig og vet med sikkerhet at verdien ikke stemmer.
    Dette har ikke relvans i ditt tilfelle. Her har de stoppet en pakke som de tror er verdt over 200 kr. - og de hadde rett.

Da denne varen hadde en verdi på kr. 210,- inkludert porto, så var jeg IKKE pliktig til å betale noe som helst, nei. Det står svart på hvitt på Toll- og avgiftsdirektoratets nettsider ( http://www.toll.no/fortolling/index.html ) at varer som har en verdi på under 200 kr. EKSKLUDERT porto skal være moms- og tollfrie. Porto fra Canada er mer enn 10 kr.
    Hvorfor refererer du til dette, når du selv (sannsynligvis) har lest artikkelen fra "Din Side" (link) , som du selv refererer til på sluttet av ditt eget innlegg. Der står det jo spesifisert at "Vi forholder oss til tollmyndighetenes rundskriv om 200 kroners-grensen, som sier at portoen ikke skal regnes med. Men vi kan ikke trekke fra noe som ikke er oppgitt".

Uansett har verdien på akkurat denne pakka lite med saken å gjøre, det er praksisen som er uholdbar, siden den kan føre til at folk må bruke tid og penger på å få pakker de rettmessig skulle hatt i postkassa si.
    Det er vel verdien på pakken som er selve essensien i diskusjonen.

Jeg har dessuten ingen tro på at jeg kommer til å få noen erstatning, men det skader jo ikke å prøve, det kan jo føre til at Postens ansatte får en liten påminnelse om Toll- og avgiftsdirektoratets retningslinjer (og sine egne) på neste personalmøte
    Det er bare interessant at du prøver, og jeg ønsker deg lykke til.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er en opplagt svindel så selvsagt burde posten slå ned på dette. Hvis en arbeidsledig pakistaner kjører rundt med en ny Ferrari til 2 millioner, men har fått seg ei "kvittering" som viser han bare "betalte" 20.000,- så mener jeg bilen burde blitt inndratt på stedet.

Dette er nok ingen aktuell problemstilling hos Posten uansett. Jeg tror neppe det står i retningslinjene til de postansatte at de skal vurdere verdien på innholdet i pakker som har verdien trykt på emballasjen. I så fall tipper jeg de måtte ansatt langt flere folk, og som vi vet sliter jo Posten med lønnsomheten og legger ned postkontorer over hele Norge.
    Det skal ikke mer en å ta et par i timen så lønner det seg å ha ansatt slike personer. Man kan ikke la folk slippe unnna forbrytelse bare fordi man ikke har råd til å fakke dem.

Jeg synes ikke det er særlig naturlig at de skal bruke masse tid og ressurser på å drive flisespikking når det gjelder denne latterlig lave privatimportgrensen vi har. De har sikkert større bekymringer, som f.eks. lønnsomhet, enn at noen som bestiller en vare til 250 eller 300 kroner fra utlandet skulle være så heldig å slippe moms på den.
    Og HVIS de skulle gripe inn, så må de jo gjøre det mot ALLE, og ikke bare noen få uheldige.Og det må komme fra Toll- og avgiftsdirektoratet, ikke Posten. Posten er kun en av mange transportører som ikke har noe med å lage sine egne regler for import, de må forholde seg til det Toll- og avgiftsdirektoratet bestemmer. Og samme regler må gjelde alle transportører.
    Dette er en slags argumentasjon de fleste slutter å bruke når man er ferdig med barneskolen. At man skal slippe unna en forbrytelse fordi andre gjør det blir bare tåpelig. Det blir som å nekte å betale fartsbot fordi at naboen kjørte fort på samme plass dagen før uten å bli tatt. Eller at man burde slippe å bli straffet for drapet fordi de enda ikke har tatt morderen til Trude Espeås. Posten skal gjøre sitt for at mest mulig skal betale det de skal. Og hvis det er en som jobber der som vet DVDSoon feilmerker filmene så syns jeg han gjør en utmerket jobb som går etter deg.

Resten av innlegget ditt var stort sett i samme gate og beviser at du vil gå langt for å unngå å betale til felleskapet.

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Posten driter seg ut

Gir en tilbakemelding når jeg får noen svar.
    Lykke til, tror du trenger det når du skal kjempe mot staten.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp ! Du har betalt 210 kr. for varen, og når posten vet at 12 CAD sannsynligvis er en fiktiv pris, så kan tollvesenet kreve bevis på hva du egentlig har betalt for varen. Ergo er varen avgiftspliktig.
    Jeg har betalt 210 kr inkl. porto. Porto skal ikke inkluderes i verdien som legges til grunn for 200-kroners-regelen.

Jeg skulle også ønske at denne grensen var høyere, men nå er den en gang satt der og da kan man ikke klage på at folk gjør jobben sin.
    Tror heller ikke du vil komme noen vei, om du har blitt målt til å ha kjørt i 76 km/h i 70-sonen, selv om du synes at det er en latterlig lav fartsgrense på akkurat den veien.
    Men de kan ikke måle hastigheten på en rekke biler, for så å stoppe alle, ta fra dem førerkortet, så analysere fartsmålingene og etter det sende tilbake førerkortet til de som ikke har kjørt for fort! De som har holdt fartsgrensa vil ikke engang bli stoppet, og vil ikke lide noen som helst ulempe i forbindelse med fartsmålingen.

Jeg klager ikke på at folk gjør jobben sin. Jeg klager på at postansatte tar saken i egne hender og vurderer ting de ikke har rett til eller forutsetninger for å vurdere.

Hvis man ikke har kapasitet til å sjekke alle, så er det vanlig med stikkprøver. Det er jo en grei måte å markere at man faktisk har regler, men ikke kapasitet til å ta alt.
    Det vil gi vilkårlig saksbehandling, og nettopp det sier Posten i Din Side-artikkelen at ikke kan godtas.
    Og hvis de skulle ta stikkprøver, så skal ikke det gå utover de som har rett til å få pakkene sine rett i posten. Når man blir stoppet i tollen på vei inn fra danskebåten medfører ikke det noen kostnader eller store ulemper for passasjeren. De stikker for eksempel ikke finger'n opp i ræva på folk "som ser ut som de kan ha med seg narkotika". Det gjør de kun hvis de har større og mer holdbare grunner til mistanke enn det, heldigvis

Uansett så er det vel litt mer nødvendig med stikkprøver der, det er tross alt litt verre om noen får med seg narkotika inn i landet enn om noen får inn en film som er verdt litt mer.

Og når de tar stikkprøver i tollen, sjekker de jo aldri hvor mye godteri eller andre varer du har med deg. De vil ikke plutselig be deg bevise at den nye bilstereoen din ikke er kjøpt på Svinesund. De er kun interessert i ting som kan være potensielt skadelig, dvs. sprit, tobakk og narkotika.
    Så lenge du ikke har bagasjerommet fylt til randen av kjøtt eller andre ekstreme tilfeller. Men da ser man det med en gang, de oppholder deg ikke for å veie om kjøttet eller sjokoladen er 100 gram mer enn tillatt!

Dette har ikke relvans i ditt tilfelle. Her har de stoppet en pakke som de tror er verdt over 200 kr. - og de hadde rett.
    Nei, det hadde de ikke. Når jeg viste kontoutskriften hvor det stod 210 kr og forklarte at porto kostet mer enn 10 kr hadde ikke tolleren noe problem med å godta det.

Hvorfor refererer du til dette, når du selv (sannsynligvis) har lest artikkelen fra "Din Side" (link) , som du selv refererer til på sluttet av ditt eget innlegg. Der står det jo spesifisert at "Vi forholder oss til tollmyndighetenes rundskriv om 200 kroners-grensen, som sier at portoen ikke skal regnes med. Men vi kan ikke trekke fra noe som ikke er oppgitt".
    Hvis du leser artikkelen, så står det at VERDIEN SOM STÅR PÅ PAKKA SKAL LEGGES TIL GRUNN FOR 200-KRONERS-REGELEN, OG AT POSTENS ANSATTE IKKE KAN SPESIFISERE PORTO DERSOM DET IKKE ER SPESIFISERT FORDI DET VIL GI VILKÅRLIG SAKSBEHANDLING.
    Verdien som står på pakka er på CAD12, og er under grensa uansett om den er inkl. porto eller ikke.

Det er vel verdien på pakken som er selve essensien i diskusjonen.
    Verdien på pakker generelt, ikke bare denne ene pakken. Jeg bare argumenterer for at en slik praksis som er vist i dette tilfellet, hvor en postansatt ser på innholdet og verdien på pakka vurderer om det kan være riktig, ikke bør godtas. Så lenge den postansatte ikke har en skikkelig god grunn til å mistenke at verdien er feil skal han godta verdien uten å blunke. Han bør ha en bedre grunn til mistanke enn at "jammen den koster jo mer et annet sted". Som jeg sa, det kunne vært 100 grunner til at jeg faktisk hadde betalt 12CAD for den filmen. Og hvor går grensa? F.eks. hadde jo Play.com nylig et tilbud hvor de solgte en masse filmer til £6.49 som man sikkert kan finne til kr. 249,- i enkelte norske butikker. Skal vi passe oss for å ikke bestille for billige filmer da, slik at Postens ansatte ikke skal fatte mistanke om at verdien ikke er riktig?

Det er bare interessant at du prøver, og jeg ønsker deg lykke til.
    Takk skal du ha
    Jeg ønsker bare å sette en stopper for en praksis som i henhold til Postens egne retningslinjer ikke er holdbar, og som vil slå svært negativt ut for oss som bestiller filmer fra utlandet hvis den blir vanlig.

Når det er en opplagt svindel så selvsagt burde posten slå ned på dette. Hvis en arbeidsledig pakistaner kjører rundt med en ny Ferrari til 2 millioner, men har fått seg ei "kvittering" som viser han bare "betalte" 20.000,- så mener jeg bilen burde blitt inndratt på stedet.
    Som jeg sa, at jeg har betalt 12CAD for denne filmen kunne det vært mange grunner til, og dermed ingen grunn for Posten til å tvile på det.

Dessuten ville ingen politimann kunne inndra bilen før man hadde etterforsket saken grundigere. Og kampen mot narkotikaselgende utlendinger som kjører rundt i Ferrarier er vel litt viktigere enn kampen mot folk som bestiller DVD'er fra utlandet, eller hva?

Som et eksempel fikk jo Politiet pes for å bruke tida si på å inndra utstyret til Skopusser-Lars, selv om de strengt tatt hadde loven på sin side!

Det skal ikke mer en å ta et par i timen så lønner det seg å ha ansatt slike personer. Man kan ikke la folk slippe unnna forbrytelse bare fordi man ikke har råd til å fakke dem.
    Tiltak for å stoppe svindel er helt greit, men da må de ha gjort leksa si slik at de har et skikkelig grunnlag for å vite hva som kan være svindel og ikke. Du kan ikke sette folk til å vurdere noe som de ikke har noen som helst forutsetning for å vurdere. At en vare er billigere enn de ville trodd den var er ikke nok. Folk må få lov til å kjøpe ting på tilbud uten at de mistenkeliggjøres for svindel av den grunn!

Dette er en slags argumentasjon de fleste slutter å bruke når man er ferdig med barneskolen. At man skal slippe unna en forbrytelse fordi andre gjør det blir bare tåpelig. Det blir som å nekte å betale fartsbot fordi at naboen kjørte fort på samme plass dagen før uten å bli tatt. Eller at man burde slippe å bli straffet for drapet fordi de enda ikke har tatt morderen til Trude Espeås. Posten skal gjøre sitt for at mest mulig skal betale det de skal. Og hvis det er en som jobber der som vet DVDSoon feilmerker filmene så syns jeg han gjør en utmerket jobb som går etter deg.

Resten av innlegget ditt var stort sett i samme gate og beviser at du vil gå langt for å unngå å betale til felleskapet.
    Merkelig at samme argumentasjon ble brukt i Skopusser-Lars-saken da, må være mange her i landet som ikke er ferdige med barneskolen, og justisministeren var enig med dem (i at Politiet har viktigere ting å bruke tida si på), så han er vel ikke ferdig han heller
    Hvis du har lest det jeg har skrevet så er poenget mitt at ikke uskyldige skal bli mistenkeliggjort uten god nok grunn. Ingen blir satt i fengsel for mord på grunnlag av at noen tror de er skyldige. De blir ikke engang satt i varetekt før man har en rimelig god grunn til å mistenke dem.

Og som jeg også skrev 2 ganger, som du tydeligvis ikke har lest, så var ikke saken at noen mistenkte at DVD Soon feilmerket pakkene sine, men at den samme varen kostet mer et annet sted. Hvis jeg hadde fått høre at "vi har etter å ha etterforsket saken blitt klar over at den og den nettbutikken ikke verdimerker pakkene sine skikkelig og må derfor dessverre se på verdimerkingen derfra som ugyldig" hadde saken vært en annen. Men samtidig ikke godtagbar, på samme måte som man ikke godtok at Politiet brukte sin verdifulle tid på å ta fra en skopusser utstyret sitt SELV OM DE IFØLGE LOVEN GJORDE DET RETTE. Hvis du sjekker prisene på DVD Soon, ser du fort at sikkert 80% av titlene de har koster under 200 kr uansett. Da er det bedre om de 20% av pakkene som ER verdt over 200 kr går igjennom enn at de 80% som er verdt under 200 kr blir stoppet. Det ville selvfølgelig stilt seg annerledes om dette hadde et omfang på mange millioner kroner eller om det gjaldt noe som folk kunne bli skadet eller drept av. Hvis de har 10 mulige mistenkte i en drapssak, blir ikke alle umiddelbart satt i varetekt, selv om det faktisk kan føre til at den ene av de 10 som er skyldig får tid til å stikke av. Slik er det bare. Det vil alltid være en balansegang mellom å straffe de skyldige og unngå å straffe de uskyldige.

Posten skal streve for at flest mulig skal betale det de skal ja, men ikke på en sånn måte at mange må betale mer enn de skal som en konsekvens av det.

Synes du virkelig at det hadde vært greit om mange av filmene du bestilte fra utlandet ble holdt tilbake fordi en postansatt syntes de var "for billige"??

Og ja, jeg vil gjerne unngå å betale mer til fellesskapet enn jeg er pliktig til, jeg betaler da nok fra før! Betaler du gjerne litt ekstra inn i statskassa sånn for moroskyld eller? Dessuten dreier det seg ikke så mye om betaling til statskassa, men til Posten. Hvis du må betale moms på en 200 kroners pakke, er det 50 spenn i moms til Staten og 149 i behandlingsgebyr til Posten.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å få staten til å endre seg er det samme som å få veggen din til å bli en fin hvit projektor duk ved å snakke hardt til den.

Noen nyttige sider: http://www.toll.no/veileder/inn/forord.html
    & http://www.toll.no/veileder/inn/merverdiavgift.html

http://www.lovdata.no/all/tl-19690619-066-018.html#62
    http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...mne=tollverdi&

Der har du alle lovene iallefall om du skal banke noe i bordet til dem.

Ønsker deg også lykke til, tror statlige jobber er eneste stedet man kan le noen opp i trynet og ikke miste jobben eller få tilsnakk.

Newcomer Børni sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har min fulle og hele støtte Audun!!!!!Er så enig med deg som det går an å bli :lol:

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min støtte får du også Audun.
    Mener flere internettbutikker burde gjøre slike ting som dvdsoon!

Norske importregler burde fått en overhaling, som nevnt flere ganger på forumet her!

M

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jamez
    Min støtte får du også Audun.
    Mener flere internettbutikker burde gjøre slike ting som dvdsoon!

Norske importregler burde fått en overhaling, som nevnt flere ganger på forumet her!

M
    Være uenig med loven er en ting, men å bryte den og oppfordre til å bryte den fordi man er uenig med loven er noe annet.

Hadde det vært opp til meg hadde mye vært lov som er forbudt nå. Jeg er helt enig i at toll loven er for streng og tillater for lite, men gidder nå ikke krangle med posten / tollen for at de følger den. Det er jo jobben deres.

Misforstå meg rett i ekte dobbeltmoralistisk forstand, det er fint for meg når butikkene setter en lapp på med for lite beløp, men synes egentlig det blir feil å oppfordre butikkene til det, når man bør påvirke politikere til å gjøre noe med det. (...men å få det til er en annen historie...).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan alle være så uenig vi bare vil i en avgift fastsatt av staten, men faktum er at i et fellesskap må ALLE rette seg etter slike regler. Ja, det kan være surt. Ja, det kan være urettferdig. Men da er det iallefall urettferdig for alle. Det å sitte og sutre og true posten med erstatning når man helt klart forsøker seg på svindel, er helt bak mål spør du meg.

Lykke til med "vendettaen" din :roll:

Newcomer Børni sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Audun forsøkt seg på svindel?Har du bevis eller noe som underbygger den påstanden?
    Du bør vel sjekke de faktiske forhold før du anklager folk for bevist og forsøke seg på svindel!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Børni
    Har Audun forsøkt seg på svindel?Har du bevis eller noe som underbygger den påstanden?
    Du bør vel sjekke de faktiske forhold før du anklager folk for bevist og forsøke seg på svindel!
    Hehe du er morsom du :-)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Det å sitte og sutre og true posten med erstatning når man helt klart forsøker seg på svindel, er helt bak mål spør du meg.
    Er det alså SÅ vanskelig å LESE innleggene før du svarer? Eller be noen som kan lese å lese dem for deg??

Er det SÅ vanskelig å skjønne hele poenget her? Nemlig at JEG SYNES POSTEN SKAL FØLGE SINE EGNE RETNINGSLINJER OG UNNGÅ Å STOPPE PAKKER SOM SKAL IFØLGE RETNINGSLINJENE LEVERES RETT I POSTKASSA TIL FOLK UTEN UNØDVENDIGE FORSINKELSER ELLER KOSTNADER!

Og er det SÅ vanskelig å skjønne at verdien 200-kroners-regelen skal bruke som grunnlag er PAKKENS VERDI UTEN PORTO, dvs. når man betaler en nettbutikk 210 kr for ei pakke, har man full rett til å trekke fra det selger av pakka må betale i portokostnader, såfremt man kan bevise at den aktuelle summen er uten porto, og at det kan spesifiseres hvor mye som skal trekkes fra.

Jeg skjønner at om pakka hadde vært MERKET med 210 kr og det ikke var spesifisert om dette var med eller uten porto, så ville posten hatt sin fulle rett til å kreve moms av pakka, siden den verdien som står på skal brukes til verdiberegning. Men i de tilfeller det ikke står noen verdi på pakka, eller, som i mitt tilfelle, de synes verdien er for lav og man blir bedt om å fremvise faktura eller annen dokumentasjon, gjelder fremdeles regelen om at porto skal trekkes fra dersom det kan bevises at den er inkludert. Det bekreftet jo tolleren som gav meg pakka!!

Så les hele tråden og forhold deg til fakta før du kaller folk svindlere!! :evil:

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •