Posten driter seg ut - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 55 av 55
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Såvidt jeg vet så er det ikke tollgrense, men MOMSGRENSE. Man betaler ikke toll på f.eks dvd filmer.
    Det er ganske enkelt en avgiftsgrense som inkluderer alt av avgifter man normalt skulle betalt for en vare. Når det gjelder DVD-filmer blir det i praksis kun en momsgrense ja.

Og Postens vanvittige gebyr er selvsagt det største problemet. Det burde vært dekket av tollmyndighetene, evt. med en egenandel på noen få kroner.

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Hvis dette var tilfellet, hva hindrer isåfall meg i å bestille en container med en bil fra Kanada og deretter får firmaet til å stemple pakken med $12 CAD? Er det fortsatt uforståelig at tollerne/posten/person X som mottar pakken begynner å stille spørsmålstegn? Prinsippielt er det nemlig ingen forskjell mellom disse to tilfellene.
    Akkurat eksempel med bil blir ikke helt riktig. Man kan få inn en bil til landet ved å sette en lavere verdi på bilen, momsen blir kanskje mindre ja. Problemet er bare at når du importerer må du alikevel betale toll på den bilen. Der går det på vektklasse, hk, motorvolum, årsmodell osv.. (et annet problem blir å få solgt bilen etterpå, mener en bil som har blitt importert med 0 i moms og resten tollavgifter ville vært mistenkelig i mine øyne... hva er galt med den bilen da mon tro? )

Sjekk bil i tolltariffen, usikker på tollkoden men den finnes der så ser du alle avgiftene som må betales ved import.

Når det gjelder diskusjonen av import av film, så er det slik at så lenge en film er kjøpt fra et sted som har gratis frakt og hvor filmen kommer over 200kr så er det bare å betale. (i prinsippet)

Fordi gratis frakt er en billig måte å lokke sine kunder på og når et brev fra Canada sendes så koster ikke det mange kronene for det firmaet (ca. 25-26kr som er oppgitt hos dvdsoon iallefall).

Dessuten, tidligere hadde ikke DVDSoon gratis frakt, men prisene ble heller ikke påplusset etter at de startet med det. Dermed blir dette mer som en tjeneste, ekstra ytelse uten ekstra kostnad for kunden.

Verdien på pakka hos dvdsoon er dessuten også 224kr. Det er det de har gitt den filmen som pris og det er da uten frakt. Selv om det er gratis frakt hos firmaet.

Hadde nettstedet senket alle sine priser med 4.98$ (kanadiske) og gjort at man måtte betale 4.98$ (kanadiske) pr film, så ja da hadde du hatt en sak. Da hadde filmen kostet 198-199kr.

Altså nå snakker jeg av prinsipp (flisespikker veldig) og ikke nødvendigvis hva jeg mener er riktig. Fordi jeg har vært i den samme situasjonen mange ganger tidligere og vet nøyaktig hvor irriterende det er, så for all del jeg skjønner Audunth så alt for godt.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Skal velferdstaten Norge overleve så går det nok ikke ann å ha en momsgrense på 5%. Noe må dekke arbeidsledighetstrygd og andre utgifter.
    Nå er jeg fundamentalt uenig i norsk økonomisk politikk og synes vi bør bruke hver krone av det j**** oljefondet, men det blir en helt annen diskusjon som ikke hører helt hjemme her på AVForum :?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja la oss avslutte denne tråden. :wink:

Peace

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVDsoon forandrer policy for merking av verdien på pakker:

"Dear Sir;

Your local customs has recently contacted us in regards to our declarations. If we wish to continue shipping items within your country we have no choice but to declare the correct value of the product. As of December 22nd we have begun to do so. I apologize for the inconvenience."

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palad
    DVDsoon forandrer policy for merking av verdien på pakker:"
    Forbannede nidkjære tollere!! Takk for infoen anyway - selv om det er bad news. :evil:

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var mitt møte med "Posten" i slutten av november:

Telefonen ringer:
    -Det er fra Posten, det har kommet en Dør-til-Dør pakke til deg.
    -OK.
    -Vil du vi skal kjøre den ut?
    -Ja, det ligger vil i navnet?
    -Men det er en oppkravspakke.
    -Ja, vel.
    -Har du 21000 kroner på deg?
    -Nei, selvfølgelig ikke, men jeg har Visakort.
    -Det nytter ikke, vi har ikke med oss betalingsterminaler. Jeg kjører ut adressekortet til adressen din, slik at du kan hente den selv.

Slik er det altså i år 2003, Posten har ikke oppdaget at de fleste av oss ikke har madrassen proppet full av penger, men heller bruker nyvinninger som f eks betalingskort.
    Nok om det.
    Siden jeg har kroppen full av fujijama, mitsubishi, eller hva nå denne influensadritten heter, så er det kona som blir tildelt den prestisjetunge jobben å dra til posthuset.
    I skranken blir hun møtt med: Nei, vi kan ikke hjelpe deg, denne pakken har vi ikke mottatt, hør tilbake i morgen.

Hva er det egentlig Posten driver med?
    Ikke er de oppført i telefonkatalogen heller, rent bortsett fra et sentralt 800-nummer.

Når jeg tenker meg om er det ikke rart at Posten har begynt å selge Barbie-dukker og Idol-CD-er.
    Noe må de jo leve av.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, har nettopp lest gjennom hele tråden, og dette er jo en ganske interessant diskusjon, men muligens i en annen kategori. Uansett, slik jeg ser det så er egentlig diskusjonen rundt det å kjøpe varer fra utlandet todelt.

Det ene er det som er fokusert mye på her. Nemlig om rettferdig konkuranse mot norske forbrukere fordrer at alle aktører som selger skal måtte legge på norsk mva før endelig pris gis til forbruker. Dette da slik at utenlandske aktører ikke har en fordel mot forbruker ved å unngå norsk mva.

Når det gjelder dette antar jeg at det bare snakk om tid før alle internasjonale aktører opererer med avgiftstabeller hvor innenlands mva trekkes fra og norsk mva (i vårt tilfelle) legges til når prisen blir presentert for oss. Varen sendes så deklarert med ex innenlands mva og norsk mva legges til under fortolling. Jeg tror dette vil bli mer standardisert om ikke så lenge.

Den andre fordelen i å handle fra utlandet ligger jo faktisk i forskjellen i nettoprisen. Når en vare er halvparten så dyr et annet sted i verden enn her -eksempelvis USA, så ligger det mer bak det enn bare mva. Den vanligste oppgitte årsaken som nok gjelder i stor grad i mange tilfeller, er selvfølgelig kostnader knyttet til transport/forsendelse og fortolling m.m.

Men det handler også om slikt som segmentering av markeder og det som innenfor konkurranseteorien kalles "predatory pricing". Et godt eksempel på et virkemiddel som virker i en slik retning er for eksempel bruken av "soner" på DVD'er og alt det fører med seg. Prisvariasjonene på CD'er mellom Europa og USA har også delvis sin årsak i såkalte rovprisings virkemidler.

Utfordringen her er av mer lovmessig karakter. Det landet som har kommet lengst i å etablere lovverk mot rovprising er USA, og det er allerede mange selskaper som har fått merke det "over there".
    Flyselskaper som flyr innenlands i USA har fått store bøter fordi de "melker" flyruter hvor de er dominerende/monopolist, og benytter det til å subsidiere ruter hvor det er konkurranse med kunstig lave priser. Tilsvarende gjelder for telefonselskaper som benytter prisingen av tjenester som de har monopol (eksempelvis fastavgift) på, til å subsidiere for eksempel tellerskritt som de konkurrerer på.

Den mest kjente saken hvor dette med "predatory pricing" er et kjerne tema, er sannsynligvis rettstvisten mot Microsoft. Uansett, vi som forbrukere blir de skadelidende, og særlig vi som utgjør et svært lite men kjøpesterkt marked.

Videre er det et stort problem at det landet som har kommet lengst i å etablere et lovverk mot dette (USA), ikke har noe interesse i å arbeide for dette internasjonalt da det i stor grad vil ramme egen underholdning, elektronikk, IT og bilindustri. Så internasjonalt er ikke USA noen pådriver i så måte.

Derfor, - en ting er en diskusjon om ikke alle som selger mot norske aktører bør ha norsk mva på de varer de selger her. Det andre viktige poenget er om bransjer skal kunne gå sammen i selv å dele inn "kunstige" markeder all den tid kjøp og salg internasjonalt er så enkelt som det er nå. Særlig når det gjelder slikt som DVD'er, for deretter å kunne styre prising og varens innhold (ofte ulikt innhold og kvaltiet på feks. sone 1 og sone 2 utgivelser) ulikt innenfor "markedene".

Vi skal huske på at de har innført sanksjoner for å unngå at noen skal kunne bryte dette. For eksempel det at DVD spillere skal produseres og settes til den sonen de skal selges i, slik at forbruker ikke skal ha muligheten til å handle DVD'er innenfor de "kunstige markedene" de ønsker. Det eneste som kan hjelpe mot slike ting er internasjonale samarbeids-/handelsavtaler, og der gjenstår det svært mye før det er på plass.

EU med sine konkurransemyndigheter var faktisk godt i gang når det gjaldt DVD'er og soneinndeling, men ble stoppet. Det at det tiden før hadde vært hektisk med tilstelninger arrangert av selskaper fra amerikansk og japansk underholdningsindustri med innflydde stjerner/produsenter/regissører fra film og musikk sammen med innflytelsesrike personer i og rundt EU-kommisjonen/EU parlamentet hadde sikkert ikke noe med det å gjøre!? :roll:

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hater staten...hva er det de egentlig ikke tjener penger på?

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NECROMANCER :grin:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig mangen ting jeg heller ikke liker med Norge, men det er vel litt drøyt å hate staten? Forøvrig er jeg ikke veldig stor fan av posten som ofte har litt vel lang nese..

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjeksen
    Jeg hater staten...
    Greit at du ikke liker deg selv, men hvorfor blåser du egentlig støv av en urgammel tråd for å fortelle oss det?

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjeksen
    Hvis det er den norske staten du hater, flytt! Jeg mener det seriøst.
    De som tror grasset er grønnere på den andre siden er velkommen til å forlate landet på dagen. Det er ingen som tvinger noen til å bo her.
    Jeg var dritt lei av mange ting i Norge, og flyttet noen år til Sverige. I det store og hele er Norge faktisk ett bedre land. Det er min oppfattning, når men vet mere inngående hvordan ett samfunn fungerer

Sikkert mange ting som gjerne kunne vært anderledes her, men det er umulig att alle blir fornøyd.. Dessverre

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med kjøp av varer og tjenester i Norge er vel såre enkelt. Landet er for lite (les for få innbyggere).

btw: tråden er ny for meg, den ble laget "før min tid".

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråden var ny for meg idag selv. Sisten tråden før meg var i 2003. Hvordan i pokker kom jeg inn hit i det hele tatt??????

Men, bare la meg hate staten. Jeg brenner ikke kirker eller noe selv om jeg hater religion, statskirke osv. Jeg dreper ikke folk jeg misliker, jeg bare hater de.

Ordet HAT betyr så mye....i dette tilfelle hater jeg alle skatter og avgifter, moms, pengekrangler, kommuneproblemer, barnehageplassmangel, dårlige veier, kristne politikere, tannlegeregninger, at folk må dø på gangen i et sykehus, at folk bor på gata, tiggere, innvandrere, lønn til folk knyttet til staten, ræva utbygging av div saker, som internett osv, det at å dø koster mer enn hva en ungdom med kveldsjobb tjener i løpet av flere år, høye skatter, spritpriser, at ølsalget i det hele tatt stenger før butikken, moskeer, eiendomsskatt, strømpriser, høye bøter, dårlige sykehus....AND SO ON. Og vi er sååååååååååååh rike.

Useriøs jeg? Kanskje, men jeg finner ingen annen måte og si det på. Men la oss støve til denne tråden igjen, det her er jo way out the thread!

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •