Posten driter seg ut - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nå synes jeg du går over streken, audunth!

Vennligst ikke benytt slike uttrykk som "hold kjeften", det bidrar ikke til noe.

Uansett, vi legger denne tråden død nå, så får enhver mene sitt om emnet, har ingen hensikt å diskutere dette videre, har jo heller egentlig ingen verdens ting med audio eller video å gjøre!

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Nå synes jeg du går over streken, audunth!

Vennligst ikke benytt slike uttrykk som "hold kjeften", det bidrar ikke til noe.

Uansett, vi legger denne tråden død nå, så får enhver mene sitt om emnet, har ingen hensikt å diskutere dette videre, har jo heller egentlig ingen verdens ting med audio eller video å gjøre!

Gikk litt vel langt ja, men føler med audunth og. Ikkje kjekt å bli anklaget for noko han ikkje har gjort, og er ganske krast å bli kalt svindler.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Enig, svindler er audunth DEFINITIVT ikke! (da er i så fall også undertegnede og mange med meg det samme...) Uansett har ikke denne tråden noe for seg, eventuelt kan de som føler at de kan ha gått litt langt i sin beskrivelse av audunth komme med et lite moderende innlegg... 8)

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette temaet tok litt mere av en audunth mente.... Vi alle skjønner jo at det er utrolig kjipt at akkurat hans pakke ble stoppa.

Men når en skal bestille varer som er over toll grensa så burde en aldri bruke posten som leveranse. DHL eller Feedex er det en må bruke da. Jeg har ikke testa Feedex men DHL og det funker som ei kule.

Og at den saken her skulle bli en diskusjon om svindel er jo bare tull. Alle med litt vett i hodet vil vel betale minst mulig om en kan. Og desuten så er det ikke vi som "bryter" loven men dem som leverer pakken.

Og alle er vel enige at en grense på 200kr er jo helt latterlig. Men vi bor jo i Norge. Et land som er trygt å godt å bo i men med bonde lover så det suser etter.......

Og Audunth...hadde det skjed med noen andre her så hadde dem garantert reagert på samme måte.

Vel måtte få ut litt trykk etter jeg leste det her...ble litt "dårlig stemmning" lissom.....

Tanke gang til en vanlig person : Dame dame dame
    Tanke gang til en hjemme kino freak : Film,film,film,høyere lyd,film,film

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arti med litt temperatur :wink:

Bare for å presisere: Bestill gjerne filmer for over 200 kr på nettet for min del. Hyggelig om det faktisk slipper under radaren også, for all del! Jeg kunne selv bestilt filmer fra utlandet jeg, og håpet at pakkene ville kommet seg gjennom tollen.

Men nå vet jo jeg (og alle dere) at grensen går ved 200 kr, så det er en kalkulert risiko å bestille varer for over dette beløpet. Blir pakken "oppdaget", vel så må jeg belage meg på å betale da. Dette er altså den kalkulerte risikoen med å bestille varene jeg snakket om. Hva jeg derimot _ikke_ gjør, er å sette meg på rompa og skrike og sutre for at jeg faktisk ble tatt, og attpåtil kreve erstatning for at buksebaken ble skitten. Det kaller jeg forsøk på svindel.

Om Audun er en svindler, tar jeg ingen standpunkt til - men jfr tidligere innlegg på forumet, så er det ingen hemmelighet at trådstarter spekulerer i akkurat det at firma merker pakken med en gitt verdi slik at de skal slippe unna toll. Slik jeg ser det burde han bare være glad for at han fikk utlevert pakka si uten å måtte betale toll. Hvis folk ikke tåler å få tilbakemelding på sin adferd, burde de kanskje ikke poste hva de fyller hverdagen med på et offentlig forum.

Sitat Opprinnelig postet av www.toll.no
    Verdigrensen på 200 kroner gjelder varens verdi uten fraktomkostninger (porto). Dersom varens verdi er over 200 kroner er det tollverdien (varens verdi med tillegg av fraktomkostninger) som skal legges til grunn ved beregning av toll og avgifter.
    I dette tilfellet er det interessant hva regelverket faktisk mener med verdien på pakken. Skal verdien fastsettes utfra en gjengs markedsverdi, eller er verdien det avsender stempler på pakken eller det kjøper hevder å ha betalt? De to siste alternativene åpner helt klart for gråsoner uansett hvordan du snur og vender på det.

For ikke videre å støte noen, så kaller vi heretter personen jeg omtaler for PederP. PederP argumenterer (løst sitert) med at man skal betale avgift på grunnlag av det man har betalt for varen. Og hvis varens verdi står stemplet svart på hvitt utapå pakken, så har ikke Postens ansatte noe å sette spørsmålstegn ved.

Hvis dette var tilfellet, hva hindrer isåfall meg i å bestille en container med en bil fra Kanada og deretter får firmaet til å stemple pakken med $12 CAD? Er det fortsatt uforståelig at tollerne/posten/person X som mottar pakken begynner å stille spørsmålstegn? Prinsippielt er det nemlig ingen forskjell mellom disse to tilfellene.

Og hvis dvdsoon merker alle sine pakker med $12CAD, jfr tidligere poster fra trådstarter, hvordan forklarer du isåfall at kvitteringen du hadde på pakken viste 210 kr inkl frakt? Kanskje ikke så rart at noen begynner å stille spørsmålstegn ved denne gråsonen. Du kan si hva du vil, PederP, men riktig blir ikke dette uansett...

Ha en fin dag

-=Ingen dyr ble skadet under skrivingen av dette innlegget=-

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, mente ikke å være ufin, har omformulert meg litt

Synes bare folk kan gidde å lese tråden skikkelig før de svarer.

Hvis jeg skal være "glad for" å ha fått pakka mi, så bør jo alle som noen gang har bestilt en pakke fra utlandet være glad for å ha sluppet toll også. Det blir som å si at en som har vært siktet og frikjent for en forbrytelse han ikke gjorde bør være "glad for" å slippe straff!

Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    I dette tilfellet er det interessant hva regelverket faktisk mener med verdien på pakken.
    I forskriftene som linkes til litt lenger opp i tråden står det ganske klart og tydelig hva som menes med tollverdi. Og 200-kroners-verdi er lik tollverdi minus porto.

Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Hvis dette var tilfellet, hva hindrer isåfall meg i å bestille en container med en bil fra Kanada og deretter får firmaet til å stemple pakken med $12 CAD? Er det fortsatt uforståelig at tollerne/posten/person X som mottar pakken begynner å stille spørsmålstegn? Prinsippielt er det nemlig ingen forskjell mellom disse to tilfellene.
    Sikkert ikke i prinsippet, nei. Men i så fall er er det jo ikke "i prinsippet" noen forskjell på å kjøre i 250 km/t forbi en barneskole rett etter skoletid og å kjøre i 91 km/t på motorveien heller da. Men allikevel tror jeg nok de fleste hadde blitt forbanna hvis de ble stoppa av politiet og fått bot i sistnevnte tilfelle.

Dessuten gjelder ikke 200-kroners-grensa for biler, så du må isåfall få de til å skrive "lekebil" på verdideklarasjonen

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Og alle er vel enige at en grense på 200kr er jo helt latterlig. Men vi bor jo i Norge. Et land som er trygt å godt å bo i men med bonde lover så det suser etter.......
    At alle er enig er vel å gå langt. Syns vel at grensen kunne vært 0. Det er ingen grunn til at utelandske butikker skal kunne konkurrere ut norske butikker med å slippe å kreve moms for sine varer. (det er gebyret det burde gjøres noe med)

Ser mange vil øke grensen fordi de bare tenker på seg selv, men hva med å øke grensen til f.eks 100.000,- Da kunne vi alle bestilt omtrent alt vi hadde bruk for i fra utlandet uten å betale moms. Da måtte stort sett alle typer butikker bortsett fra dagligvarer bare legge ned. Så kunne vi alle gått på trygd eller jobbet i staten. Ville fått mye tid til filmtitting.

Og når det gjelder signaturen din så bør du ta en titt på http://www.amo.no/

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er jo at 200 kroners grensen ble innført tidlig på 70 tallet, og har stått urørt siden, hvis den hadde fulgt inflasjonen ville grensen idag vært 1000 kroner.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hamtor
    Poenget er jo at 200 kroners grensen ble innført tidlig på 70 tallet, og har stått urørt siden, hvis den hadde fulgt inflasjonen ville grensen idag vært 1000 kroner.
    Ja men kostnadene(les bryderiet) ved å handle i andre land var mye høyere på den tiden.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen grunn til at utelandske butikker skal kunne konkurrere ut norske butikker med å slippe å kreve moms for sine varer.
    Ikke helt enig med deg der.. ! Spesielt ikke dersom det gjelder produkter som ikke finnes i Norge... Dessuten er det bra at Norske nettbutikker får litt konkurranse...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er ingen grunn til at utelandske butikker skal kunne konkurrere ut norske butikker med å slippe å kreve moms for sine varer.
    Ikke helt enig med deg der.. ! Spesielt ikke dersom det gjelder produkter som ikke finnes i Norge... Dessuten er det bra at Norske nettbutikker får litt konkurranse...
    Jeg er for konkurranse, men jeg mener at man ikke skal la utelandske butikker ha noen fordel med at de slipper å kreve inn moms. (de blir jo automatisk 19.4% billigere enn norske)

F.eks hvis grensen hadde vært 20k så kunne noen solgt PLV-Z2 til 15.300 og hatt samme fortjeneste som AVSHOP til 18999,-

Hvis du har en saklig forklaring på at utenlandske butikker skal ha en slik fordel det så er jeg interessert i den.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leser en gang til ser du at jeg skriver "spesielt ikke dersom det gjelder produkter som ikke finnes i Norge... " Dette mener jeg fortsatt.

Konkurranse er bare sunt... Men jeg er også enig i at de bør konkurrere på like premisser..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leser en gang til ser du at jeg skriver "spesielt ikke dersom det gjelder produkter som ikke finnes i Norge... " Dette mener jeg fortsatt.
    Det er ingen grunn for at produkter som ikke selges i Norge skal slippe moms. Da blir det nu enda mindre sjangse for at de blir solgt i Norge. Hvorfor skulle man starte med en norsk Bentley forhandler hvis privatpersoner kunne bestille de fra utlandet uten moms.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at norske og utenlandske butikker bør konkurrere på like vilkår. Det er disse dustete fortollings"gebyrene" som blir så latterlige. Jeg synes ideelt sett at grensen bør være 0, og at evt. fortollingskostnader skal inngå i MVA. Men jeg innnser at ingen klarer å forsvare kostnaden med å fortolle en vare til 100 kroner hvis de får maks 24 kroner for det.

Derfor bør minstesatsen settes slik at momsen blir lik fortollingsgebyret.

Hvis det stemmer at fortollingsgebyret i dag ligger rundt 150 kroner, så bør altså grensen ligge på 625 kroner (24 prosent moms av 625 kroner er 150). Denne verdien bør inkludere frakt, siden også norske butikker må forholde seg til det.
    Poenget er at den som importerer ikke skal behøve å forholde seg til dette fortollingsgebyret. Det bør staten betale ut av momsen.

Slik vil vi få reell konkurranse mellom nasjonale og internasjonale butikker...

Når det gjelder denne konkrete saken: 200 kroners grensen skal beregnes ut fra varens verdi uten frakt. Passerer varens verdi 200-kronersgrensen, så skal fraktkostnadene inngå. Altså mener jeg at audunth er i sin fulle rett her. At varen koster 200 kroner inkludert frakt er uvesentlig så lenge audunth kan dokumentere at når frakten trekkes fra er varens kjøpesum under 200 kroner. Kan ikke audunth dokumentere fraktkostnadene, har posten rett til å anta hele summen som varens verdi (men audunth har jo et godt kort i forhold til merkingen på pakken som faktisk skal angi varens verdi).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen grunn for at produkter som ikke selges i Norge skal slippe moms.
    Jeg har nok tenkt litt feil her ja ops: Jeg mener egentlig bare at tollen grensen bør heves, slik at man kan kjøpe produkter som ikke selges i Norge uten å få en stor extra utgift.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes hele momsen bør fjernes, eller ihvertfall settes til et vettugt nivå, f.eks. 5%. Så kunne Posten få lov å ta max 10 kr. i fortollingsgebyr, og 200-kroners-grensa fjernes. 20 kr for å få inn ei pakke til 200 kr, helt iorden

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal velferdstaten Norge overleve så går det nok ikke ann å ha en momsgrense på 5%. Noe må dekke arbeidsledighetstrygd og andre utgifter.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen grunn for at produkter som ikke selges i Norge skal slippe moms.
    Jeg har nok tenkt litt feil her ja ops: Jeg mener egentlig bare at tollen grensen bør heves, slik at man kan kjøpe produkter som ikke selges i Norge uten å få en stor extra utgift.
    Såvidt jeg vet så er det ikke tollgrense, men MOMSGRENSE. Man betaler ikke toll på f.eks dvd filmer.

Det er gebyret som er problemet ikke at man må betale moms. Det burde være mulig å lage et system som gjør at det ikke koster noe. F.eks at hvis man handlet via utlandet så hadde men en spesiell konto hos posten hvor de la på moms som gikk til staten.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye sterke meninger her.... Synes diskusjonen ble rett og slett for dum nå...

La oss si det slik da at di som vil tolle varene sine kjøper som vanlig og vi som er glad i pengene våres kjøper slik at vi kommer utenom det.

Å diskutere at Norske butikker går føyka osv blåser jeg ivertfall lang mars i....akkurat som jeg blåser mileveis lang mars i at kongen har kreft....ho "!#€"#€ cares!

Jeg passer på nr1 altså meg, resten blåser jeg i 8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Jeg har nok begitt meg ut på tynn is, og vet ikke nok om emnet.

Synes forøvrig også at denne tråden kan har gått litt langt.. Vennligst diskuter saklig..

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •