RGB - Komponent omkobler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RGB - Komponent omkobler

Kjører i dag et s-video signal fra parabolen til projektor. Lurer på å kjøpe en omkobler/adapter som omdanner RGB i scart til komponent signaler. Vil man få et bedre bilde med et sånt signal kontra s-video ?

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett litt på det, men har ikke turt å bestille noe da dette er forholdsvis dyre enheter (såkalte transcodere som krever egen strømtilførsel og greier) - tror prisen på de jeg så på var rundt ~1500 - og siden jeg tenkte å bruke den kun til Gamecube, ville det uansett bli billigere å importere en NTSC-cube med native støtte for komponent (noe PAL-utgaven ikke har.. GRRR)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt på dette selv (RGB-scart til komponent) og jeg dumper som regel alltid borti produktene fra http://www.js-technology.com/ når jeg søker på nettet. Som Neonsun sier, så er prisen årsaken til at jeg ikke er moden ennå...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Priser og lokalisering ble diskutert litt under produkt- og prisjakt for en stund siden. Tror man kunne få en for rundt 1000 lappen, men her lurte jeg på om det var noen som hadde prøvd dette og ev. forskjeller i bildekvalitet.

Teoretisk sett så skal RGB være bedre enn S-video, men så var det i praksis da :?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RGB kontra S-video trenger en ikke diskutere. Det vil jeg si er et utdebattert tema!

MEN, S-video konvertering som du snakker om tror jeg egentlig er det tråden starter med? Det vil jeg anta har lite for seg kvalitetsmessig. S-video er et signal der Chroma og Luminance er separaret, splitting/konvertering av dette til RGB tror jeg ikke vil gi en forbering! :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEN, S-video konvertering som du snakker om tror jeg egentlig er det tråden starter med?
    Nei jeg snakker om å konvertere RGB til Komponent. Spørsmålet er om dette signalet vil være bedre enn et S-video signal

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det egentlig snakk om konvertering? er ikke RedGreenBlue det samme som komponent? noen scart utganger sender ut rgb, og med en scart til komponent ledning ut fra en av disse vil vel da gi samme kvalitet som komponent ellers.
    Jørn

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og med en scart til komponent ledning
    Finnes denne enkle løsningen da? Hvis ja, fortell hvor...leter selv etter dette.

God helg

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teoretisk så skulle resultatet bli bedre. Hvis omformingen er bra så burde det bli en suksess.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de har noe som kanskje kan brukes på eltek. grunnen til at jeg skriver "kanskje" er at det står
    SU4420 Supra 4 RCA - Scart RGB AV-6, 1m
    Overgang fra 4 stk. RCA-3 plugg til Scart. RGB + Composit Sync. 1 meter lengde. NOK 750.00
    (Pris eks. mva NOK 604.84)

Det må undersøkes om den virker begge veier eller om den bare går fra komponent til scart. kan uansett sikkert bygges om. det er bare snakk om å ha pinnene på rett sted.

Jørn

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke dette vil fungere helt etter planen, RGB-Komponent er ikke det samme som Y/CRPR/CBPB-komponent, men betegnelsene brukes litt feilaktig om hverandre. En del TV-apparater kan motta komponent over Scart (Loewe blant annet,) men komponentinnganger kan ikke motta RGB-signaler sånn uten videre, signalet må først konverteres. Som kjent sender RGB rødt, grønt og blått over hver sin egne leder (evt også med hver sin jord, og sync i fullkoblet scart) - komponent sender ikke signalene på samme måten, de sender lysstyrke (luminans) og to chrominance (fargeinformasjon, rød og grønn) over hver sin kabel. God info om dette HER

HER er et produkt som kan konvertere mellom de to formatene. Mye info å finne om tilsvarende løsninger på nett, også koblingsdiagram skal være mulig å finne. (husker jeg har sett det en gang, men fant det ikke igjen nå i farten.. ENDRET: den første linken har diagram over dette - bruk den nederste linken på siden ) - så det er sikkert mulig å lage sjøl også for den som er litt fingernem.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her lærer man noe hele tiden

jørn.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de har noe som kanskje kan brukes på eltek. grunnen til at jeg skriver "kanskje" er at det står Sitat:
    SU4420 Supra 4 RCA - Scart RGB AV-6, 1m
    Overgang fra 4 stk. RCA-3 plugg til Scart. RGB + Composit Sync. 1 meter lengde. NOK 750.00
    (Pris eks. mva NOK 604.84)

Har sånn en overgang fra scart til RGBS tror jeg det heter. På min forrige projektor så hadde jeg sånne innganger. Prøvde da med 4 hjemmelagede coax-kabler og kjørte rett i projektoren (Sony VPL 11). Så ikke noe forskjell på dette og s-video. Har nå en bedre projektor (SP 7200) og lurer på om det vil være lettere å avsløre ev. forskjeller med denne? Kablene var også hjemmelagde til RGB-signalet mens det var en Monster MSV 500 (eller noe sånt) som leverte s-video. Dette kan jo også spille inn.

Grunnen til at jeg startet denne tråden var at jeg som nevnt prøvde et s-video kontra RGB-signal på min forrige proj. uten å se forskjell. Lurte derfor på om det var noen som hadde prøvd en RGB-komponent omkobler og virkelig sett forskjell i praksis kontra s-video

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte like godt en sånn, så får vi se om det er noe tess

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer selv å skaffe meg en slik RGB til Component converter.
    Har også funnet en dyrere variant: http://www.rgbtosvideo.com/rgb-yuv/rgb-yuv.htm

Er det noen som har prøvd disse for å konvertere RGB komponent ut på parabol tuneren til YUV komponent inn på prosjektor?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter som mange mandre med samme problemstilling: Paraboltuner m/RGB på scart og projector (X1) som, og vurderer en slik RGB til komponent koverter. Imidlertid skulle det teoretisk bli minst (!) like bra å kjøre ren RGB inn på VGA inngangen, dersom denne tar RGB interlaced. Da har jo f.eks Eltek overganger fra scart til VGA (ca. 1200.- for 8 m).

Etter sigende skal f.eks. X1 ta disse signalene på VGA inngangen (kilde: bigscreen.se sin test), men jeg har ikke greid å få dette bekreftet av noen sikker kilde.

Noen som har en kommentar her?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "RGB kontra S-video trenger en ikke diskutere"

Men ved : TV (parabol)

Dersom projektoren ikke tar RGB er valget:

-S-video
    -RGB til Component converter

Sprøsmålet er da:

-Er component signalet like bra etter convertering like bra som det opprinnelige RGB-signalet.
    -Er TV signalet tilstrekkelig kvalitet at ser forskjell på S-video og - component.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pal+
    Sitter som mange mandre med samme problemstilling: Paraboltuner m/RGB på scart og projector (X1) som, og vurderer en slik RGB til komponent koverter. Imidlertid skulle det teoretisk bli minst (!) like bra å kjøre ren RGB inn på VGA inngangen, dersom denne tar RGB interlaced. Da har jo f.eks Eltek overganger fra scart til VGA (ca. 1200.- for 8 m).

Etter sigende skal f.eks. X1 ta disse signalene på VGA inngangen (kilde: bigscreen.se sin test), men jeg har ikke greid å få dette bekreftet av noen sikker kilde.

Noen som har en kommentar her?
    Tviler på at RGB vga er kompatibelt med det som kommer ut av paraboltuneren.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •