Newbie har lyst på hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Newbie har lyst på hjemmekino

Hei. Som dere ser, er dette min første post her, så jeg ber på forhånd om unnskyldning til moderatorer som finner at jeg helt sikkert har postet på feil forum eller noe i den duren.

Til saken. Jeg skal flytte i leilighet med kjellerstue, og da tenkte jeg å kjøpe noe utstyr for hjemmekino nedi der.

Problemet er at jeg ikke har noe som helst kompetanse på områdene audio og video.

Jeg vil ha en prosjektor som kan spille video i noenlunde god kvalitet på et lerret. Jeg har budsjett på max 10.000 for prosjektor (helst rundt 8.000), og 2-3000 for lydanlegg (surround). Vil gjerne ha muligheten til å koble min bærbare mac, tv'en og dvdspilleren til prosjektoren. Helst samtidig, men det kan vel bli vanskelig... eller?

Håper noen gidder å ta seg tid til å hjelpe meg. Takk.

Erik.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gamlerik
    Hei. Som dere ser, er dette min første post her, så jeg ber på forhånd om unnskyldning til moderatorer som finner at jeg helt sikkert har postet på feil forum eller noe i den duren.

Til saken. Jeg skal flytte i leilighet med kjellerstue, og da tenkte jeg å kjøpe noe utstyr for hjemmekino nedi der.

Problemet er at jeg ikke har noe som helst kompetanse på områdene audio og video.

Jeg vil ha en prosjektor som kan spille video i noenlunde god kvalitet på et lerret. Jeg har budsjett på max 10.000 for prosjektor (helst rundt 8.000), og 2-3000 for lydanlegg (surround). Vil gjerne ha muligheten til å koble min bærbare mac, tv'en og dvdspilleren til prosjektoren. Helst samtidig, men det kan vel bli vanskelig... eller?

Håper noen gidder å ta seg tid til å hjelpe meg. Takk.

Erik.
    Hei din gammelerik :grin: Og velkommen hit til galningene. For inntil 10k, så får du garantert en førstegangsprosjektor som du vil bli fornøyd med, men 2-3k for surround er nok litt i "tynneste" laget. Har du noe som helst fra før? Receiver, dvd-spiller?
    Litt mere info, så skal du få så mange forslag at du blir lei av å lese :grin:
    Hva slags kriterier setter du til prosjektor? I disse high-definition tider, må man jo spørre om det.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!
    Med dette budsjettet tror jeg du kommer best avsted med å sjekke bruktmarkedet. Med litt tålmodighet så burde du finne noen gode løsnnger til en grei penge. La oss få høre hvordan det går fremover.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Hei din gammelerik :grin: Og velkommen hit til galningene. For inntil 10k, så får du garantert en førstegangsprosjektor som du vil bli fornøyd med, men 2-3k for surround er nok litt i "tynneste" laget. Har du noe som helst fra før? Receiver, dvd-spiller?
    Litt mere info, så skal du få så mange forslag at du blir lei av å lese :grin:
    Hva slags kriterier setter du til prosjektor? I disse high-definition tider, må man jo spørre om det.
    Flott velkomst! Takk

Jeg har vel egentlig ikke noe utstyr fra før. Har DVD-spiller, men får nok ikke overtalt dama til å flytte stereoanlegget hennes i kjellern. Så, nei.. Jeg har ikke utstyr. Reciever har jeg heller ikke. Er tilogmed usikker på hva det er.

Når det gjelder prosjektor, så - for meg - er vel det største problemet å vite hvilke kriterier jeg burde sette. Tekniske kriterier iallefall.
    Jeg vil ha best mulig bilde for pengene. Det er iallefall hovedkriteriet.. Som hos de fleste som kjøper prosjektor vil jeg tro.

Så som du skjønner, så er jeg rimelig blank på det tekniske.. Setter stor pris på all hjelp.

Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Velkommen til forumet!
    Med dette budsjettet tror jeg du kommer best avsted med å sjekke bruktmarkedet. Med litt tålmodighet så burde du finne noen gode løsnnger til en grei penge. La oss få høre hvordan det går fremover.
    Har tittet litt på finn.no og qxl. Men det er kanskje bruktmarkedet på denne sida du mener? Takk for all hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, altså, med det budsjettet er bruktmarkedet et godt forslag. Skal du ha projektor, må du huske at du må ha lerret i tillegg.

Når det gjelder surroundanlegg, trenger du en surroundforsterker (også kalt receiver), to fronthøyttalere, en senter, og to bak. Dette er da et såkalt 5.0-anlegg. Med en subwoofer, som tar seg av basstrykket, blir det et 5.1-anlegg.

Med budsjettet ditt, ville jeg vurdert pakkeløsninger som dette .

Ellers mener jeg dette systemet har fått skryt: gale junior

At høyttalerne er små er ikke så farlig. Subwooferen lager som sagt trykket. 8" er ikke all verden i en hel kjellerstue, men det får så være. Som du uansett ser, koster også de billigste (brukbare) løsningene penger. Du må ha en surroundforsterker i tillegg. Min mening er at et surroundanlegg med hovedfokus på filmeffekter ikke krever all verden av utstyr, mens musikkompatibilitet koster atskillig mer. Du kan nok gjøre et kupp på bruktmarkedet mtp forsterker, det samme med en projektor.

Vil gjerne ha muligheten til å koble min bærbare mac, tv'en og dvdspilleren til prosjektoren. Helst samtidig, men det kan vel bli vanskelig... eller?
    Å ha mac og dvd-spiller samtidig koblet til projektor er ikke noe problem. Hvorfor du skal koble tv-en til projektoren, skjønner jeg ikke. Regner med du evt. har lyst til å ha kobling fra mac og dvd-spiller til både tv og projektor samtidig - dette går helt fint. Foreslår dvi- eller vga-utgang (om du forhåpentligvis har det) fra mac til projektor, og s-videoutgang til tv. Fra dvd-spiller ville jeg brukt komponentsignal til projektor, og rgb-scart til tv. Skal du ha komponent til både projektor og tv, må du ha en ekstra omkoblingsboks, og jeg tror ikke du skal begynne å styre med det.

Uansett, de eneste inngangene som bør brukes på en projektor er etter min mening komponent, vga og/eller hdmi/dvi. Dersom du ikke vet hva disse begrepene betyr, foreslår jeg at du ser på kabler hos diverse nettbutikker, så ser du fort hvordan de ser ut.

edit: Når jeg tenker meg om, kan det hende du tenker på å koble vanlig tv-signal til projektor, ikke selve tv-en. Her vil parabol gjøre seg best, mens vanlig kabel eller antenne trenger en egen tuner i tillegg. Det skal ikke være enkelt, vet du ;-) Det er uansett ikke noe problem å ha alt tilkoblet samtidig!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for hjelp.

Da begynner jeg å tro at jeg har bestemt meg for hvilket utstyr jeg skal kjøpe. Droppet lyden i første omgang. Låner surroundanlegget til bruttern, så kjøper jeg noe skikkelig etterhvert.

Uansett.. Det var dette jeg tenkte på:

1 x Philips DVP5900 - HDMI
    Kr.1.295,00 inkl. MVA
    1 x Panasonic Projector PT-AE900E
    - DVE Digital Video Essentials kalibrerings DVD: Ja
    - Utvidet lampeforsikring :: 2 år eller 2000 timer Kr.11.632,50 inkl. MVA
    1 x ADEO (Invideo) GREYVISION 16:9 ramme 100" (TILBUD !)
    Kr.3.190,00 inkl. MVA

Sub-Total:
    Kr.16.117,50
    Posten, Servicepakke på døren (E-Faktura):
    Kr.530,00
    Herav MVA: Kr.3.329,50

Totalt: Kr.16.647,50

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen ser at jeg muligens har gjort en grov feil, så si ifra. Jeg har ikke bestilt ennå. Er det noe jeg har glemt?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk PJ-TX200 på Nettdata. Selges inkl. lerret i en rimelig pakke. Hvor bor du?

Jeg har muligens et gammelt Sony pro-logic surround anlegg med høyttalere å gi bort! :-)

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller kjøpe brukt:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...cat=5&mypage=1

:-P

Og komplementere med ett Adeo (Invideo) lerret til ca 3000, så er du godt under 10.000 på en flott startpakke..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Sjekk PJ-TX200 på Nettdata. Selges inkl. lerret i en rimelig pakke. Hvor bor du?

Jeg har muligens et gammelt Sony pro-logic surround anlegg med høyttalere å gi bort! :-)
    Hei, og takk for tilbud. Jeg bor i Trondheim. Enn du?

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gamlerik
    Hei, og takk for tilbud. Jeg bor i Trondheim. Enn du?
    Det står i beskrivelsen: Sted: Ski utenfor Oslo

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det blir nok litt langt. Jeg har fått overtalt dama til å kjøpe seg et minianlegg på stua oppe, så får jeg cd-spilleren og surroundforsterkeren hennes (Sony STR-DE695). Det er en bra nok reciever det? Eller?

Tenkte da etterhvert å kjøpe senterhøyttaler og to bakhøyttalere, men må i første omgang se film på vanlig stereolyd. Å være tålmodig er et *******.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •