Tar kjedene ublu avanser på flatskjermer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 119
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tar kjedene ublu avanser på flatskjermer?

Jeg har søkt på LG 37LB1R, en ny 37" lcd fra LG.

Elkjøp selger denne til en internet-pris på kr 24 995,-
    http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO...le=LG%2037LB1R

En tysk nett-butikk selger samme tv for 1526 Euro, som skulle bli 11,853.75 NOK
    http://www.medianess.de/index/progra...d/6176151.html

Selv om man tar høyde for moms, toll, transport og det ene og det andre så er det et utrolig stort forholdstall. Jeg har vanskelig for å se for meg at utsalgspris i et land kan være noe særlig lavere enn innkjøpspris i et annet? Betyr det i så fall at Elkjøp & Co utnytter "flatskjermhysteriet" til å justere opp avanser som var bunnskrapt på slutten av crt-skjermens karriere?

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye skjermene stiger i pris fra produsent ut til sluttbruker vil vi nok ikke finne ut. Men i butikkene er det nok ikke all verdens avanse. Vet at ofte at for butikkene kan utenlandske butikker ha utsalgspris lavere enn innkjøpspris for andre. I tillegg vil jeg tippe skjermer solgt i norge/skandinavis blir belastet med høyere lønnskostnader for selger, o.l enn andre steder. Samtidig trekker reklamasjons rettighetene prisen opp noen hakk, har ikke tall på hvor mange % påslag det er snakk om per år. Markedet er forskjellig her i forhold til andre steder, det norske markedet er faktisk relativt lite noe som gjør at man ikke får utnyttet volum effekten godt nok. Som ett siste punkt vil jeg anta at produsentene til enn hvis grad gjør som matvare industrien som priser høyere i norge enn andre steder

EDIT: komplett,cray.no og pcutstyr tar for rz42lp1 fårsåvidt ca 36k-38k mens butikken du linker til tar ca 17,7k...

EDIT2: etter å ha tittet litt rundt finner du flere like eksempler. Hvis vi tar høyde for kjøpekraften tror jeg vi samlet fremdeles bedre ut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut som landbrukspolitikk... Jeg blir ikke overbevist av at skjermene er billigere i forhold til lønna mi. Det burde være mulig å selge standardvarer som skjermer med et minimalt bruk av norsk arbeidskraft pr skjerm. F.eks burde komplett.no være i stand til å selge skjermer relativt billig (noe de ikke er).

Alternativet er jo å importere selv og betale momsen. Etterhvert som de fleste merkene har verdens-garanti så ser jeg på det som en kurant opsjon hvis norske butikker blir for grådige.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en kommentar til dette med import. Handler du fra et EU/EØS-land så er nettbutikken pliktig til å følge norsk lov, også når det gjelder forbrukerkjøpsloven. En verdensgaranti på ett til to år er oftest lite verdt i Norge, vi har fem års reklamsjonsrett på det meste av elektronikk.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    avansen på flatskjermer er lav i norge i forhold til annen elektronikk.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    avansen på flatskjermer er lav i norge i forhold til annen elektronikk.
    Har du ingen kommentar til at samme skjerm selges i Norge til 2.1 ggr utsalgspris i Tyskland?

Jeg går ut ifra at både Tyskland og Norge har en importør. Denne selger så ut til detaljister. "Faste" forhold som moms er ikke i nærheten av å forklare denne forskjellen. Altså legger enten den norske importøren eller norsk butikk (evt begge) er påslag i prisen som er betydelig høyere enn tilsvarende i Tyskland.

Lønninger er høyere i Norge, men vi snakker ikke om et norsk produkt som krever en utviklingsavdeling med en drøss av ingeniører. Vi snakker om en hyllevare som skal pushes ut av en nettbutikk eller 17-årige videregående-elever på elkjøp...

mvh
    Knut

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart!
    Kjøpte en Thomsen skjerm på Lefdal til Kr.11995.- samme skjerm på Elkjøp var Kr.16995.-
    Disse butikkene har samme eier og samlet innkjøp. 5000 i diff. viser helt klart at det er store marginer på disse varene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Helt klart!
    Kjøpte en Thomsen skjerm på Lefdal til Kr.11995.- samme skjerm på Elkjøp var Kr.16995.-
    Disse butikkene har samme eier og samlet innkjøp. 5000 i diff. viser helt klart at det er store marginer på disse varene.
    Jeg tror det er tegn som tyder på at markedet ikke "fungerer" bra. Det er vanskelig for kjøperen å orientere seg i markedet, prisene følger tilsynelatende ingen logikk, og man kan tilfeldigvis gjøre veldig gode kjøp eller veldig dårlige. Et ledd i et slikt marked er "supertilbud", at produkter settes ned 5000,- på mandag, for så å settes opp igjen på lørdag.

Jeg vil sammenligne med markedet for data-komponenter. Der er det hard konkuranse mellom et stort antall små og store butikker. Disse tilbyr i stor grad de samme varene, og ved å klikke på f.eks prisguiden til www.hardware.no, kan man raskt orientere seg i markedet. Dette gjør jeg hver gang jeg skal kjøpe en harddisk, og med unntak av noen få, dyre butikker, ser det ut som om de fleste greier å drive med lav margin og fremdeles tjene penger. Jeg har aldri funnet noe tilsvarende for brunevarer (som fungerer bra). Prisguider for brunevarer har som regel bare et fåtall butikker, og da er hele poenget borte.

Jeg forstår at elkjøp og de andre primært er interessert i Ola Dunk som kommer inn i butikken og spør om hjelp fordi han ikke har hatt tid eller interesse til å sette seg inn i hva han skal ha. Disse kundene ender som regel opp med det produktet selger anbefaler. Kranglefanter (som meg) vil ha best mulig vare for minst mulig penger, og vet ofte endel om produktet før man går inn i butikken (dvs tafatt selger-skryt biter ikke på).

mvh
    Knut
    mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror elkjøp ,leftdal,expert,siba, osv har liten avanse på produkter...priskrig og prisgaranti er vel grunnen.

hifiklubben og hifisentret har nok brukbar avanse, ingen konkurenter og egne varer er nok skylden i det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Har du ingen kommentar til at samme skjerm selges i Norge til 2.1 ggr utsalgspris i Tyskland?

Jeg går ut ifra at både Tyskland og Norge har en importør. Denne selger så ut til detaljister. "Faste" forhold som moms er ikke i nærheten av å forklare denne forskjellen. Altså legger enten den norske importøren eller norsk butikk (evt begge) er påslag i prisen som er betydelig høyere enn tilsvarende i Tyskland.

Lønninger er høyere i Norge, men vi snakker ikke om et norsk produkt som krever en utviklingsavdeling med en drøss av ingeniører. Vi snakker om en hyllevare som skal pushes ut av en nettbutikk eller 17-årige videregående-elever på elkjøp...

mvh
    Knut
    Veldig mange av de større merkene på brunevarer har egne avdelinger i norge som skal dekkes inn, i tillegg er det reklamasjonsretten som de dekker inn, den koster mer per år i norge enn f.eks tyskland grunnet lønninger. Når det gjelder mtp utenlandske nettbutikker så tviler jeg på at en brøkdel av dem er klar over at de må dekke inn forskjellen i reklamasjonstid..

Hvis du ser på årsresultat for Expert,Elkjøp,komplett så ser man hva de sitter igjen med etter at kostnadene er dekket inn. Fortjenesten er ikke så høy i forhold til andre bransjer for å si det sånn.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    tror elkjøp ,leftdal,expert,siba, osv har liten avanse på produkter...priskrig og prisgaranti er vel grunnen.

hifiklubben og hifisentret har nok brukbar avanse, ingen konkurenter og egne varer er nok skylden i det.
    Hvorfor flagger du din "tro" i stedetfor å ta tak i mitt eksempel? =)

"Har du ingen kommentar til at samme skjerm selges i Norge til 2.1 ggr utsalgspris i Tyskland?"

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superprice
    Veldig mange av de større merkene på brunevarer har egne avdelinger i norge som skal dekkes inn, i tillegg er det reklamasjonsretten som de dekker inn, den koster mer per år i norge enn f.eks tyskland grunnet lønninger. Når det gjelder mtp utenlandske nettbutikker så tviler jeg på at en brøkdel av dem er klar over at de må dekke inn forskjellen i reklamasjonstid..

Hvis du ser på årsresultat for Expert,Elkjøp,komplett så ser man hva de sitter igjen med etter at kostnadene er dekket inn. Fortjenesten er ikke så høy i forhold til andre bransjer for å si det sånn.
    Men hvis jeg kan få det jeg vil i Tyskland til en pris som gjør det verdt strevet så bekymrer jeg meg ikke så mye for eiere og ansatte i Expert og komplett for å si det sånn. Jeg driver ikke veldedighet ;-)

Fra elkjøps hjemmesider:
    "..Elkjøp omsatte for 12,23 milliarder kroner i Norden i regnskapsåret 2004/2005 (mai-april). Det er en vekst på 14% prosent sammenlignet med året før. Driftsresultatet økte også med 7,2% prosent, til 792,4 millioner kroner fra 739 millioner kroner.."
    Uten økonomisk kompetanse så ser det ut for meg som om det går helt greit?

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor flagger du din "tro" i stedetfor å ta tak i mitt eksempel? =)

"Har du ingen kommentar til at samme skjerm selges i Norge til 2.1 ggr utsalgspris i Tyskland?"

mvh
    Knut
    Grunn: Høyere lønninger, lengre reklamasjonstid, større transportkostnader, høyere og flere avgifter, mindre marked, relativt avgrenset geografisk marked, utenfor eu derav mindre konkurranse. Husk at når jeg legger inn lønn, er de ikke bare produsentens salgspersonale som har høyere lønn, men hvert ledd som er borti den skjermen. Når alle tjenester i tillegg har høyere kostnader kryper prisen fort oppover. Expert satt igjen med ca 2% av omsetningen etter skatt.

Foresten som arbeidsgiver vil jeg ikke lenger sponse forbruket til mine ansatte så jeg leier bare inn polakker til å gjøre jobben dems.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis jeg kan få det jeg vil i Tyskland til en pris som gjør det verdt strevet så bekymrer jeg meg ikke så mye for eiere og ansatte i Expert og komplett for å si det sånn. Jeg driver ikke veldedighet ;-)

Fra elkjøps hjemmesider:
    "..Elkjøp omsatte for 12,23 milliarder kroner i Norden i regnskapsåret 2004/2005 (mai-april). Det er en vekst på 14% prosent sammenlignet med året før. Driftsresultatet økte også med 7,2% prosent, til 792,4 millioner kroner fra 739 millioner kroner.."
    Uten økonomisk kompetanse så ser det ut for meg som om det går helt greit?

mvh
    Knut

Kun pga menge. Hvis du ser så er det ca 6,5% før skatt. Det er faktisk veldig lavt selvom volum gjør at tallet ser høyt ut. Videre må du huske at det tallet gjelder for hele norden, ikke for norge alene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superprice
    Kun pga menge. Hvis du ser så er det ca 6,5% før skatt. Det er faktisk veldig lavt selvom volum gjør at tallet ser høyt ut. Videre må du huske at det tallet gjelder for hele norden, ikke for norge alene.
    Greit. Men fremdeles ser jeg ikke på det som mitt ansvar om en forretning tjener eller taper penger. Hvis norske butikker presterer å selge varer til dobbelt pris av utlandet, og fremdeles tjene lite penger, har jeg ingen problem med å gå til de som kan selge billig og tjene penger...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men jeg ser heller ikke noen grunn til å sponse norske lønnsmottagere når jeg kan få en polakk til å gjøre det for halve prisen. Poenget er at lønnskostnader o.l i norge bidrar til at de må ha mer for samme vare enn hva du trenger mange andre steder. Sier seg selv at man må ha mer for en vare for å dekke inn 15 euro i timelønn kontra 10 osv osv..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har det med saken å gjøre? Det finnes da (heldigvis) norske bedrifter som er konkuransedyktige internasjonalt selv om vi har høye lønninger. Det betyr bare at man må lage bedre produkter og tjenester, eller greie å bruke færre arbeidstimer på produktet.

Hvor mange ansatte trenger eksempelvis komplett.no og elkjøp for å sørge for et salg, fra ende til ende? Jeg mistenker at eksempelvis komplett greier å omsette varer for store verdier med bare litt administrasjon, en webutvikler og noen lagerarbeidere? I det tilfellet burde andre hensyn enn lønnskostnader være viktigere (så som lagerstyring, leie av lokaler, annonsering etc)

Et kjent fenomen er at det å sette opp prisene kan øke omsetningen. Når kundene har mye penger mellom hendene, og folk ikke er kritiske til valuta for pengene, kan leverandører skumme fløten. Jeg sier ikke at det er tilfellet for elkjøp, men de store prisforskjellene på flatskjermer gjør at jeg lurer på om den er den generelle trenden i markedet. Å gå til forsvar av en spesifikk butikk har liten relevanse. Hvis noen kan selge varen veldig mye dyrere enn andre, er ikke konkuransen så veldig hard, jfr eksempelet med 32" i en annen post lengre opp.

mvh
    Knut

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har søkt på LG 37LB1R, en ny 37" lcd fra LG.
    Tar jeg ikke helt feil selger Hificenter kjeden denne for rundt 20 lapper.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Tar jeg ikke helt feil selger Hificenter kjeden denne for rundt 20 lapper.
    Interessant. Jeg ville i utgangspunktet ikke tenkt på å sjekke hificenteret for å se om de slo billig-kjedene på pris =) Jeg fant ikke noe info på nettsida deres da.

Komplett har den også til denne prisen.

mvh
    Knut

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke noe problem om kjedene i norge er dyre, det er bare å bestille fra sverige! Et godt eksempel: sist jeg var innom expert stod pioneer 506 XDE til 55 000,-. Fra fyndbørsen betaler du 35 000,- NOK.

Det er 20 000,- spart.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •