Tar kjedene ublu avanser på flatskjermer? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 119 av 119
    Newcomer Afseth sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Der jeg jobber får vi 20% på innkjøpspris på Panasonic, inkludert flatskjermer. Allikevel kan det faktisk lønne seg å kjøpe fra en av de billigste kjedene. De må jo da ha bedre rabatt enn personalkjøp (av en eller annen grunn), men kan ikke være så mye at de tjener fett på det.

Newcomer 2mMy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange av de billigste 42" plasmaene som er tilsalgs er det nesten ikke fortjeneste på! men når dem er på salg taper faktisk butikkene penger på å selge dem! og det blir bare dyrere for deg dersom du får det på personalrabatt! akkurat lg 37lb1r som er ny og dyr tv er det en bit avanse veit jeg.. uten å si noen konkrete tall..

Newcomer 2mMy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oledole79
    Hvem tjener penger her da?

PANASONIC TH37PA60PDS

Elkjøp 19995 kr:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO..._vartypes_text

Lefdal 14995 kr:

http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSH...vartypes_text#

Syns det er drøyt med 5000 kr i prisdifferanse på den tv`n med tanke på at det kommer fra samme plass..
    eiern av selskapene vel, som nevnt tidligere er det samma eier for begge kjedene men så er det jo ikke alle steder som har lefdal enda heller da.. selvom jeg pratet med en av lefdal sjefene for en stund siden og da var det snakk om å bygge ut en 25 butikker til rundt om i landet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vår betalingsevne og rel. lave volum gjør det helt sikkert slik at importøren må betale mer for produktene fra produksjons land. Samtidig tar mange importører seg godt betalt så jeg tror ikke at butikkene er de værste her. Elkjøp som nevnt har en lav margin i butikkene men de har samtidig latterlig margin på det de selger rundt produktene. Feks på billig kabler som selges har de marginer opp mot 90%. På en printer tjener de mer på kabelen en selve printeren. Elkjøp har også en spesiell modell siden lager / frakt selskapet tar en egen margin (ca 8%) som legges på til butikkene. Et triks i elkjøp er å se litt på skjermen når selgeren legger inn varen, øverst til venstre dukker Db opp. Gjennomsnitt Db skal ligge på mellom 12-18% for alt salg.

Det viktigste er å presse produsent / importør til lavere priser og det gjøres ved, som nevnt, unngå å kjøpe overprisede varer i Norge.

Btw, fra min dager i butikk så fikk vi som regel personal kjøp til ca 50% av veil.pris. Så ja, de har endel å gå på men samtidig så tar ofte ikke importøren fortjeneste på slikt salg (en selger som eier panasonic tv vil ofte snakke positivt om merket i butikken).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal kjøpe meg en Toshiba 32WL66P.
    Interessant å sammenligne prisene i Norge og Tyskland.
    32WL66P koster 18 kNOK hos Lefdal. I Tyskland selges den for under 1000 EUR, som etter dagens kurs er under 8 kNOK. Snakk om avanse?

Men det beste er: 32WL66P-modellen er dermed langt dyrere enn 32WL58P som selges i diverse norske nettbutikker for rundt 13 kNOK. Poenget er at 66P riktignok er nyere, men den er IKKE etterfølgeren til 58P. Den er nemlig litt dårligere utstyrt og er faktisk etterfølgeren til 32WL56P (etterfølgeren til 32WL58P kommer til å hete 32WL68P).

Så her selges det altså en modell som er av produsenten blitt posisjonert under 32WL58P til en absurd høy pris som er høyere enn prisen til den bedre modellen. I Tyskland koster 32WL58P rundt 200 EUR mer enn den nyere 66P...

Hva er det som gjøres med forbrukeren her i Norge?

Så ja, jeg vurderer å kjøpe en 32WL66P i Tyskland. Hvis det bare ikke hadde vært med fortollingen og alt det der. Alternativet er jo å kjøpe en 32WL58 her i Norge, men det er fortsatt 5 kNOK mer enn jeg måtte punge ut med i Tyskland.

Men tilbake til poenget mitt: 8000 vs. 18.000 kroner. Det kan vel ikke bare forklares med høyere lønnskostnader og dyrere bensin..

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Slarti
    Men tilbake til poenget mitt: 8000 vs. 18.000 kroner. Det kan vel ikke bare forklares med høyere lønnskostnader og dyrere bensin..
    Morsomt å leke litt med tall.

Med dagens Eurokurs blir det uten moms:
    6.770 NOK til forbruker i Tyskland
    14.400 NOk til forbruker i Norge

Med pris fra fabrikk på (Noen fra bransjen kan sikkert si hvor landet ligger)
    3000 NOK: 202% større prispåslag i Norge
    4000 NOK: 275% større prispåslag i Norge
    5000 NOK: 431% større prispåslag i Norge
    6000 NOK: 991% større prispåslag i Norge

Bensinprisen er kun 10% lavere i Tyskland enn i Norge og ifølge rapporter jeg har sett er de kostnadene ved å ha en ansatt faktisk høyere i Tyskland enn i Norge.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert derfor vi har så mange ny etableringer i norge. Siba så for noen år tilbake at de skulle inn på det norske markedet for her var det gode penger å tjene. Problemet var at de stoppet godt opp fordi det ikke var så mye når man tar kostnadene i betraktning. Vi får jo se hvordan det går med dem denne gangen. Det er nok å lese hele tråden for å finne grunner til at varer koster mer. Hadde det vært så vanvittig margin i norge ville vi hatt en drøss av nyetableringer fra større kjeder.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Superprice:

Jeg leser bestadig om kostnader og kostnader og kostnader. Stakkars el-kjedene. Jeg føler jo nesten sympati med dem. Men bare nesten.
    Fordi: hvordan passer dette her inn i bildet?

"I 2005 omsatte selskapet for 13,7 milliarder, hvilket gir en vekst på 12 prosent. Driftsresultatet endte på 1 milliard kroner, noe som er en vekst på 26 prosent sammenlignet med året før." (hentet idag herfra.

Hvis jeg ikke tar feil, tilsvarer dette en gevinst på 7,3 %.

Det kaller jeg for fett i en bransje der det angivelig skal være knalltøff konkurranse og akkså høye kostnader. I EU 's største elektronikkmarked, Tyskland, driver elektronikkbransjen med en gevinst på 3 - 5 % (gidder ikke å søke referens, bruk google selv). Elkjøp tjener altså mer en dobbelt så mye som mange tyske el-firmaer.

Nå vet du det, superprice. Slutt å snakke. Kom med fakta.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Superprice:

I EU 's største elektronikkmarked, Tyskland, driver elektronikkbransjen med en gevinst på 3 - 5 % (gidder ikke å søke referens, bruk google selv). Elkjøp tjener altså mer en dobbelt så mye som mange tyske el-firmaer.

Nå vet du det, superprice. Slutt å snakke. Kom med fakta.
    Kanskje en idé å komme med relevante linker selv etter en sånn uttalelse.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for konstruktiv bidrag, Frode.

Jeg setter pris på å bli sitert korrekt. Så vennligst la være å forandre min formatering når du siterer meg. Dessuten oppfordret jeg ikke noen til å komme med linker, men med fakta.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for konstruktiv bidrag, Frode.

Jeg setter pris på å bli sitert korrekt. Så vennligst la være å forandre min formatering når du siterer meg. Dessuten oppfordret jeg ikke noen til å komme med linker, men med fakta.
    Hvordan kan jeg vite at det du sier er fakta hvis du ikke underbygger det på noen måte?

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Jeg har kommet med 2 faktaopplysninger.
    2. Den ene har jeg levert en referanse til.
    3. Den andre har jeg lest om for en stund siden i et næringslivmagasin, og jeg husker ikke hvilket. Jeg sitter på jobb her og har ikke tid til å søke på google.

Altfor mange forumsdiskusjoner lider under bidrag som dine. Kritisere anderes innlegg, men ikke komme med noe konstruktivt selv. Du prøver jo ikke engang til å motbevise meg med egne fakta.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uansett så er ikke et driftresultat på 7,3% prosent å anse som fet og ublu fortjeneste. det er der det bør ligge for å opprettholde en sunn forretning.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det kommer an på hvordan man ser på det.

Jeg synes det er fet i en bransje som angivelig skal være utsatt for knalltøff konkurranse. Det finnes andre bransjer (på europæisk målestokk) som må nøye seg med 1 - 2 %. Bilindustrien driver i snitt med 4 - 5 %. Riktignok finnes det også bransjer (f.eks. legemiddelindustrien) hvor vi snakker om 15, 20 eller enda mer % avanse.

Men nå må vi passe på å ikke blande bransje med enkelte firmaer, og heller ikke et firmaresultat med resultatet i de enkelte produktgruppene innenfor dette firma. Trådstarter spurte om flatskjermer. Generelt sett er f.eks. ikke prisene for datautsyr eller klær særlig mye høyere enn i andre europæiske land. Men de fleste flatskjermer er dyrere, og mange av dem er absurd mye dyrere. Det er et faktum (og det er nå virkelig lett å etterprøve med google). Da er det vel nærliggende å konkludere med at butikkene tjener rått på flatskjermer.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gamle varer på lager samt et større påslag

På endel skjermer er prisen på billigste butikk på nettet i Tyskland og f.eks Elkjøp stor. Ser du på de normale butikkene i Tyskland så ser du at det ofte er mye høyere priser i snitt. Men det skal ikke stikkes under stolen at de har bra påslag.
    Kjeden tar bra påslag og butikken får en høy kostpris inn til seg. Dette gjør at butikkene som skal drives i balanse har høy innpris og når de skal bli kvitt "lik i lasten" så forsøker de å selge disse uten tap.
    Nå faller prisene på flatskjermer mye og dette medfører mange rare pris eksempler.
    Jeg skal ha meg en 46" LCD av bra kvalitet. Samsund sin koster ca 1800£ i UK og 27000 her i Norge, dvs jeg tolker det som at den kommer til i falle noen tusen i pris i løpet av 2-3 mnd. Sony sin 46" koster 31 lapper i norge og 3400 euro i tyskland. Dvs minimal forskjell.
    Generelt er 32" overpriset deluxe.... burde ikke koste mer enn 4-8000,-.
    Dvs 4000 for de dårlige og 8000 for de superbra...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som overrasker meg er at hifi-centeret som frister med kyndig hjelp, fine sentrale lokaler og langsiktige kunderelasjoner slett ikke alltid er mye dyrere enn Elkjøp.

Hvilket minner meg på sist gang jeg satte mine bein i en Elkjøp-butikk. Jeg så på en kostbar Sony surround-forsterker, og spurte en fra betjeningen om det var mulig å plugge inn bare strømmen slik at jeg i det minste fikk testet litt menyer og sånt. Jeg fikk et surt svar om at jeg værsågod fikk kjøpe sånn som alle andre, så kunne jeg prøve den når jeg kom hjem.

Jeg tror vi trenger fri konkuranse slik at noen kan dra på hifiklubben el. lign. og få god service og veiledning og betale for det, og andre kan kjøpe på nett til lave priser. Derfor er jeg også for EU medlemskap og fri flyt av varer og tjenester over grensene. Et stort marked fungerer bedre enn et lite et.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.
    Eks. 1: 1800 GBP x 11,6 = 20.880. Mot 27.000.
    Eks. 2: 3400 EUR x 7,9 = 26.860 mot 31.000. Ikke akkurat minimal forskjell (snakk om mer enn 4000 kroner), men kanskje ok dersom man tenker på høyere mva. her i Norge og fordelen med å ha et utsalgssted i Norge.

Jeg er jo villig til å betale litt mer her i Norge, men da ligger vekten på ordet "litt". Altså, la oss si, 2000 eller 3000 kr mer enn resten av europeerne er nødt til å betale. Men jeg liker ikke at butikkene kødder med meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.
    Eks. 1: 1800 GBP x 11,6 = 20.880. Mot 27.000.
    Eks. 2: 3400 EUR x 7,9 = 26.860 mot 31.000. Ikke akkurat minimal forskjell (snakk om mer enn 4000 kroner), men kanskje ok dersom man tenker på høyere mva. her i Norge og fordelen med å ha et utsalgssted i Norge.

Jeg er jo villig til å betale litt mer her i Norge, men da ligger vekten på ordet "litt". Altså, la oss si, 2000 eller 3000 kr mer enn resten av europeerne er nødt til å betale. Men jeg liker ikke at butikkene kødder med meg.
    20880/1,17=17770 27000/1,25=21600
    Det andre eksempelet ditt vet jeg ikke hvilket land det er tatt fra men beregner med samme mva sats
    26860/1,17=22860 31000/1,25=24800

Så er det litt nyansering i tallene. Er prisen med euro kurs i tillegg tatt fra tyskland blir forskjellen enda mindre. Hvor mye den norske reklamasjonsretten øker prisen på en vare er ukjent, men vil tippe på at du har noen prosent økning per år.

Som fremgår av tallene lenger ned så hadde expert en margin før skatt på 2,74%. Endel av dette kan sikkert føres til de ulike oppkjøpene expert asa gjorde i skandiavia for å vokse. I en og samme industri vil det alltid være forskjell i marginene til de ulike bedriftene grunnet ulike suksess med de strategiske valgene de gjør. Bl.a har Dell en høyere margin enn hva andre pc produsenter har. Men jeg sier som tidligere, hvis det er slik at det er blodpris på varene her i landet finner jeg det merkelig at ingen av de større europeiske kjedene har etablert seg her.

Kilder:http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=398422
    http://www.expert.no/ (gå på investor relations)
    Hill and Jones, Strategic Management Theory

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være andre som stikker av med kaka også. Virker som om f. eks LG er et ganske dyrt merke Norge men det er et rimelig merke i Tyskland. Nettpris på LG PC1RR i Tyskland ca 1620Euro, i underkant av 13000NOK. I Norge skal du vel slite for å finne denne noe særlig under 20000NOK. Det blir stor forskjell selv om Tyskland bare har 16% moms. Er det den norske importøren som setter prisen i Norge?

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •