Tar kjedene ublu avanser på flatskjermer? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 119
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Superprice
    Men olje er jo også en kunnskapsbasert næring i sin form. Ikke til alle oppgaver, men til mange. for å dra dette litt av sporet så ligger vår utfordring i å kunne konkurrere i jobber som krever høy kompetanse og utdanning. Ikke produkter som kan gå på samlebånd og monteres 10 ganger så kjapt av en kineser.
    Helt klart. De som lever i en romantisk villfarelse om at alt "kan bli sånn som før" og at regjeringen bør gå inn i enhver fabrikksnedleggelse med penger bør tenke seg litt om.

Norge har spesielle naturressurser, og er et politisk stabilt land med godt utdannet arbeidsstokk. Det er våre fordeler. Ulempen er svært høy minstelønn.

Den logiske konsekvensen er at vi satser på varer som våre konkurenter ikke kan levere (olje, turisme, laks) eller hvor vi har billige og flinke ingeniører (IT). For å hevde oss på teknologi er det ikke nok med bare best tekniske løsninger, vi må også levere den design, innpakning og "totalopplevelse" som gjør at vi hever oss over dusinvarene fra østen. Vi må også godta at selve produksjonen settes ut.

"Rå" industri-produksjon tror jeg vi kan gi opp umiddelbart, muligens med unntak av kraftkrevende industri en stund til. Noe industri utmerker seg med større behov for kompetanse enn lav lønn(og sikkerhet av investeringene). Der kan vi fremdeles hevde oss.

mvh
    Knut

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    MAO det er vanskelig for noen her å uttale seg om økonomien til importøren/kjedene som etter sigende skal ta enorm avanse på produktene sine... Det sier seg selv at et firma i Norge ikke kan konkurrere med prisene til et tilsvarende firma i et lavkostland.
    Tyskland er på ingen måte noe lavprisland. Hydro er blandt dem som sier at de har høyere lønnskostnader for sine ansatte i Tyskland enn i Norge. Poenget mitt er at forskjellene i omkostninger på ingen måte kan forklare forskjellen i pris, her er det norsk betalingsvilje som gir høye priser.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Poenget mitt er at forskjellene i omkostninger på ingen måte kan forklare forskjellen i pris, her er det norsk betalingsvilje som gir høye priser.
    Du har nok med all sannsynlighet 100% rett. Jeg er bare skeptisk utsagn som hevder importører tar dobbel avanse og svever på en økonomisk sky utelukkende fordi de har adresse i Norge.

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest alle innleggene, men erfaring tilsier at LG kjøper man ikke i Norge. Ref første innlegg. Mye billigere fra Sverige og Tyskland. Og på LG LCD skjermer er det kjedene som sitter med avansen. LX2 kostet 19-20K (i dag aner jeg ikke) og butikkene solgte i bøtter og spann, skal ikke si hva butikkene tjente pr TV men det var MYE.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntos
    Har ikke lest alle innleggene, men erfaring tilsier at LG kjøper man ikke i Norge. Ref første innlegg. Mye billigere fra Sverige og Tyskland. Og på LG LCD skjermer er det kjedene som sitter med avansen. LX2 kostet 19-20K (i dag aner jeg ikke) og butikkene solgte i bøtter og spann, skal ikke si hva butikkene tjente pr TV men det var MYE.
    Tviler jeg ikke på, men tror vi ikke ser at lønnsomheten går opp totalt. Vil tippe det er som nevnt tidligere at noe tjener man mer på enn andre ting. Scart du kunne fått på bltema til 29,9 koster 149 osv. Slik jeg tolker hele diskusjonen her er om kjedene tjener mer enn hva de burde. Og hva mener du med mye? er det 10,20,30 eller 40% bruttofortjeneste?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler jeg ikke på, men tror vi ikke ser at lønnsomheten går opp totalt. Vil tippe det er som nevnt tidligere at noe tjener man mer på enn andre ting. Scart du kunne fått på bltema til 29,9 koster 149 osv. Slik jeg tolker hele diskusjonen her er om kjedene tjener mer enn hva de burde. Og hva mener du med mye? er det 10,20,30 eller 40% bruttofortjeneste?
    Vi fører egentlig to separate diskusjoner her. Tjener kjedene for mye, og betaler kundene for mye. Disse tp lignende spørsmålene fører til forskjellige konklusjoner.

Kjedene må gjerne få tjene så mye eller lite de vil for min del så lenge det ikke er ulovlig monopolisme eller prissamarbeid. De bruker penger på markedsføring og butikk-medarbeidere som jeg ærlig talt ikke trenger, men som presumptivt bidrar til bedre resultat.

Som forbukere må man derimot se på prisen i norge kontra andre land, og hvis differansen er for stor må man vurdere å importere selv.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Vi fører egentlig to separate diskusjoner her. Tjener kjedene for mye, og betaler kundene for mye. Disse tp lignende spørsmålene fører til forskjellige konklusjoner.

Kjedene må gjerne få tjene så mye eller lite de vil for min del så lenge det ikke er ulovlig monopolisme eller prissamarbeid. De bruker penger på markedsføring og butikk-medarbeidere som jeg ærlig talt ikke trenger, men som presumptivt bidrar til bedre resultat.

Som forbukere må man derimot se på prisen i norge kontra andre land, og hvis differansen er for stor må man vurdere å importere selv.

-k
    Dette er jeg helt enig i, men dette kunne med fordel vært utvidet til andre områder i samfunnet uten at det blir satt krav til minsepris. Skal ikke bygge videre på snekker agrumentet her.

Vi fører også diskusjon om hvorfor ting er dyrere i norge enn i utlandet som fører frem til om kjedene tjener for mye eller ikke.

Lykken er for den som bor nærme sverige..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tar nok durabelige avanser på enkelte tv-er. For et par dager siden kostet denne 12 000,-. Da Smart Club annonserte til 9000,- og faktisk henviste til elkjøps pris per en gitt dato , satte elkjøp prisen ned med hele 3000 kroner, altså en reduksjon på ikke mindre enn 25%.

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg kan GARANTERE deg at både elkjøp, smartclub og forøvrig Lefdal (Som alle kjører denne prisen) at de taper masse penger på dette produktet! Bare så det er påpekt.

Denne kampanjeprisen er komme fordi vi står forran fotball-VM, og ville garantert ikke kommet hadde det ikke vært for det.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av colgol
    Og jeg kan GARANTERE deg at både elkjøp, smartclub og forøvrig Lefdal (Som alle kjører denne prisen) at de taper masse penger på dette produktet! Bare så det er påpekt.

Denne kampanjeprisen er komme fordi vi står forran fotball-VM, og ville garantert ikke kommet hadde det ikke vært for det.
    Kan ikke helt si jeg skjønner kjedenes logikk her. Jeg er med på at de annonserer DVD-er de selger med tap i håp om at kundene samtidig kjøper andre ting men å annonsere en TV til 9000,- som de selger med tap? De klarer vel ikke å ta inn igjen tapet på at de samtidig selger SCART-kabler til überpris til de samme kundene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke helt si jeg skjønner kjedenes logikk her. Jeg er med på at de annonserer DVD-er de selger med tap i håp om at kundene samtidig kjøper andre ting men å annonsere en TV til 9000,- som de selger med tap? De klarer vel ikke å ta inn igjen tapet på at de samtidig selger SCART-kabler til überpris til de samme kundene?
    Som selger så lurer jeg på det samme selv, men det viktigste er at kunden oppfatter butikken som billig. For det kan hende at hvis han ved et tidspunkt kjøpe en TV som var kjempebillig så neste gang han skal kjøpe komfyr så stikker han innom samme butikk uten å sjekke prisene alt for mye og ender opp med en komfyr som man tjente litt på og kanskje samlet går i pluss.

Men jeg vet at veldig mange gniene folk handler de billigste produktene uansett produkttype og disse tjener nok butikkene aldri penger på.

Ved f.eks å handle de "riktige" varene en uke klarer du fint å påføre butikken tap på mange tusen. TV apprater med tap i 2-3000 er vanlig hele tiden. Hvitevarer er ofte enda værre. Dagligvarehandelen driver på samme metode med mye tap på bleier og slikt. Men der er sannsynligheten for at kunden handler andre ting som veier opp tapet langt større.

Newcomer oledole79 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem tjener penger her da?

PANASONIC TH37PA60PDS

Elkjøp 19995 kr:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO..._vartypes_text

Lefdal 14995 kr:

http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSH...vartypes_text#

Syns det er drøyt med 5000 kr i prisdifferanse på den tv`n med tanke på at det kommer fra samme plass..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En velkjent taktikk er jo å lokke kunder med kraftig nedsatte produkter som man selger med tap. Når kunden først er inne i butikken, bruker man alle midler for å:
    1) Prakke på ham en annen modell med høyere avanse
    2) Selge med kabler og dilldall med fantasi-avanser

Hvis Elkjøp & Co greier å få 9/10 kunder til å ombestemme seg i butikken, eller legge igjen tilstrekkelig med penger på kabler og dvd-filmer så er det utmerket rasjonelt å selge/annonsere med tap.

Jeg vet av erfaring at punkt 1) brukes av enkelte forretninger ved å bevisst justere tilbuds-modellen dårlig. Jeg har sett billige Sony-tver som så helt forferdelig ut - dårlig kontrast og lysstyrke, sammenlignet med en annen modell som var satt rett ved siden og kostet bare litt til (men helt sikkert med høyere avanse). Etter å ha satt tv-en til normal-instillinger (egen meny-valg), kom jeg tilbake en uke senere og så at den var satt tilbake til den grelle instillingen...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En velkjent taktikk er jo å lokke kunder med kraftig nedsatte produkter som man selger med tap. Når kunden først er inne i butikken, bruker man alle midler for å:
    1) Prakke på ham en annen modell med høyere avanse
    2) Selge med kabler og dilldall med fantasi-avanser

Hvis Elkjøp & Co greier å få 9/10 kunder til å ombestemme seg i butikken, eller legge igjen tilstrekkelig med penger på kabler og dvd-filmer så er det utmerket rasjonelt å selge/annonsere med tap.

Jeg vet av erfaring at punkt 1) brukes av enkelte forretninger ved å bevisst justere tilbuds-modellen dårlig. Jeg har sett billige Sony-tver som så helt forferdelig ut - dårlig kontrast og lysstyrke, sammenlignet med en annen modell som var satt rett ved siden og kostet bare litt til (men helt sikkert med høyere avanse). Etter å ha satt tv-en til normal-instillinger (egen meny-valg), kom jeg tilbake en uke senere og så at den var satt tilbake til den grelle instillingen...

-k
    Nå er det gjerne slik at ofte er det mye som ikke er så veldig bra som annonseres slik jeg har sett det. Ingen på hjertet kan påstå at en matsui tv er så veldig bra, uannsett hvor billig den er. Tror mange av de store kjedene gjerne annonserer prispunkter som inntrekkere for å få folk til butikken. Det er ikke dermed sagt at de billigste produktene passer til folk flest. Problemet er at folk er veldig prisfokusert og gjerne på priser som blir slått opp stort. Dette er også ett av problemene til små spesial foretninger som ikke konkurrerer så agressivt på pris

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det gjerne slik at ofte er det mye som ikke er så veldig bra som annonseres slik jeg har sett det. Ingen på hjertet kan påstå at en matsui tv er så veldig bra, uannsett hvor billig den er. Tror mange av de store kjedene gjerne annonserer prispunkter som inntrekkere for å få folk til butikken. Det er ikke dermed sagt at de billigste produktene passer til folk flest. Problemet er at folk er veldig prisfokusert og gjerne på priser som blir slått opp stort. Dette er også ett av problemene til små spesial foretninger som ikke konkurrerer så agressivt på pris
    Vil du påstå at noen som helst tv står bra ut hvis kontrasten og lysstyrken er skrudd ned til 10% ?

Er det en tilfeldighet når jeg ser at den aktuelle tv-en ble skrudd tilbake til en slik sær innstilling for andre gang?

-k

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konfronter butikken som gjør det med det da. Eller send mail til varehussjef og skriv detaljert når du så tv'en med dårlig bilde og så med et bra bilde for å deretter se den igjen med et dårlig et. Eventuellt spekuler i det å videre bringe informasjonen til en av tabloid avisene, de elsker jo å få dritt på de store kjedene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Konfronter butikken som gjør det med det da. Eller send mail til varehussjef og skriv detaljert når du så tv'en med dårlig bilde og så med et bra bilde for å deretter se den igjen med et dårlig et. Eventuellt spekuler i det å videre bringe informasjonen til en av tabloid avisene, de elsker jo å få dritt på de store kjedene.
    Tja jeg jobbet deltid i en lokall butikkk selv. Vet ikke om vi var så mye bedre enn kjedene ;-)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du påstå at noen som helst tv står bra ut hvis kontrasten og lysstyrken er skrudd ned til 10% ?

Er det en tilfeldighet når jeg ser at den aktuelle tv-en ble skrudd tilbake til en slik sær innstilling for andre gang?

-k
    Pleier selv å leke meg med fjernkontrollene når jeg ser på tv'ene i butikker. Ikke alltid jeg gidder å stille dem tilbake, noen ganger går jeg fra de og bilde er dårligere og noen ganger når de bedre. Men poenget mitt var at generelt får man stort sett det man betaler for og kjedene har en tendens til å annonsere prispunkter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja jeg jobbet deltid i en lokall butikkk selv. Vet ikke om vi var så mye bedre enn kjedene ;-)

-k
    Kast ikke stein i glasshus er ett fint ordtak....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke snakk om å rette opp fortjenesten i akkurat DET salget. Når det er priskrig er poenget å vise til de billigste prisene. Være seg omdet er en dvd eller som i dette tilfellet en tv. Selv om denne tv'n ble solgt med tap betyr det ikke dermed at hele årsreslutatet ender med tap. Hele greia handler om å vinne kundenes tillitt om at butikken i seg selv er billig. Dette er basic markedsføring og det er latterlig å i det hele tatt uttale seg og synse noe særlig rundt fortjenesten til fysiske elektrobutikker dersom man ikke er inneforstått med dette. Dessuten kan jeg jo påpeke at Elkjøp og Expert selger andre ting enn tv'r og pc'r. Den totale bruttofortjenesten blir ikke så halvgæren selv om du selger brunevarer og datavarer med minimal avanse når du selger småelektrisk og ikke minst hvitevarer som i mange varehus står for 30%-40% av butikkens totale fortjeneste!

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •