Tar kjedene ublu avanser på flatskjermer? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 119
    Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av KjellAdne
    Dette blir jo noe litt annet, men mitt felt er data, og jeg må si jeg holder på å le meg skakk hver gang jeg går inn på elkjøp og kikker på prisene der inne...

Har mang en gang hatt så lyst å spasere opp til en kunde som står der med selger og fortelle han "sannheten". Prisene, og spesielt på løse komponenter, er så høye at jeg vil si det er på kanten til svindel. Du kan hvertfall trekke fra 50% før du begynner å nærme deg vanlig webshop pris...
    Og de overlever nå de, selv med norges kostnadsnivå..

Tror jeg med sikkerhet kan si at en el kjede ikke ville overlevd hvis de trakk fra 50% :wink:

Snitt kalkylen hos de norske fysiske el-kjedene er på 1.45-1.55 omtrentlig,
    trekk så ifra mva og se hva de sitter igjen med til lønn, leie, regninger osv...

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superprice
    Robertaas: Vi betaler mva på transport osv, tilegg er det div skatter avgifter på arbeidskraften som håndterer den frem til den kommer til importør. poenget er at skal en vare inn i ett høykostland så er det høyere kostnader å dekke inn.
    Joda, det er høyere utgifter, men det forklarer på langt nær at importør har minst dobbelt så stort prispåslag i Norge.

Første gang jeg skjønte at det ikke bare var norske særavgifter var da noen jeg kjenner prøvde å kjøpe en bil på eksport, altså uten alle de avgiftene alle i Norge klager over gjør biler så dyre. Prisen vedkommende skulle få virket meget lav etter norske forhold, men så fant vedkommende på å sjekke vanlig pris i landet bilen skulle eksporteres til. Selv med lokale skatter og avgifter var prisen betraktelig under den norske som skulle være helt avgiftsfri. Og det var ikke til noe lavkostland vedkommende skulle flytte.

Det er nok kun betalingsvilje som setter de høye prisene i Norge og det er kun forbrukere som kjøper der prisene er lavest som kan senke prisene. Hvorfor senke prisene får de fleste betaler dobbel pris uten å heve et øyenbryn?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo noe litt annet, men mitt felt er data, og jeg må si jeg holder på å le meg skakk hver gang jeg går inn på elkjøp og kikker på prisene der inne...

Har mang en gang hatt så lyst å spasere opp til en kunde som står der med selger og fortelle han "sannheten". Prisene, og spesielt på løse komponenter, er så høye at jeg vil si det er på kanten til svindel. Du kan hvertfall trekke fra 50% før du begynner å nærme deg vanlig webshop pris...
    Det er litt forskjell å spasere inn i et butikklokale og snakke med en kundebehandler, enn å bestille fra en fjern nettbutikk man ikke aner noe om. Selvfølgelig kan nettbutikkene ha lavere priser... Noen føler seg tryggere å ha et konkret sted å henvende seg til hvis noe er galt.... And who can blaim them, med all den elendige servicen mange av nettbutikkene yter når noe først ikke fungerer. Under halv pris før du begynner å nærme deg er vel også litt å ta i...

Det koster endel å ha selgere, store butikklokaler etc, så svindel er det ikke. Men om det er mer lønnsomt å handle på nett er en annen diskusjon.

Ublu-avanser? Se heller på den norske stat.... da snakker vi ublu-avanser.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Det er nok kun betalingsvilje som setter de høye prisene i Norge og det er kun forbrukere som kjøper der prisene er lavest som kan senke prisene. Hvorfor senke prisene får de fleste betaler dobbel pris uten å heve et øyenbryn?
    Elektrobutikker og/eller importørene må jo kunne vise til et svimmlende overskudd siden vi unødvendig betaler dobbel pris for varene... Har du noen konkrete tall på hvor luxuriøs denne geskjeften er....?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første gang jeg skjønte at det ikke bare var norske særavgifter var da noen jeg kjenner prøvde å kjøpe en bil på eksport, altså uten alle de avgiftene alle i Norge klager over gjør biler så dyre. Prisen vedkommende skulle få virket meget lav etter norske forhold, men så fant vedkommende på å sjekke vanlig pris i landet bilen skulle eksporteres til. Selv med lokale skatter og avgifter var prisen betraktelig under den norske som skulle være helt avgiftsfri. Og det var ikke til noe lavkostland vedkommende skulle flytte.
    Nå er det slik at det ofte er billigere å importere en bil til norge og danmark enn det er til mange land fordi at billeverandørene sponser prisen litt for at de ikke skal bli så dyre. At du opplevde at prisen ble høyere er nok dårlig konkurranse mellom selgerne og at vi bor i et lite land. Det er liksom ikke 20 audi forhandlere å velge mellom i Oslo som det sikkert er i Berlin.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

At det finnes eksempler på kjedebutikker som har har dyre priser på komponenter i forhold til databutikker skyldes nok heller at prisene faller fort i løpet av den tiden produktet har ligget i butikken og at butikke ikke har justert utsalgsprisen i takt med dette (innkjøpsprisen på produktet i hyllen har jo ikke endret seg)

Men varer tatt inn samme dag koster ikke dobbelt så mye i en kjedebutikk som en nettbutikk.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Elektrobutikker og/eller importørene må jo kunne vise til et svimmlende overskudd siden vi unødvendig betaler dobbel pris for varene... Har du noen konkrete tall på hvor luxuriøs denne geskjeften er....?
    Hvilket overskudd som vises i årsresultatet kommer av hvor lite man ønsker at overskuddet skal være og det er igjen som oftest en funksjon av hvilken eierstruktur selskapet har. Alle som har drevet et selskap vet at det er mange måter å skjule overskudd. Noen selskaper går selvsagt dårlig, men et selskap som går glimmrende har ingen problemer med å vise 0,1% driftsmargin... om det er det de ønsker.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Ja så var det enda en av disse "det er så dyrt i Norge diskusjonene"
    Nei jeg tror ikke avansen på flatskjermer er så veldig høy, men det betyr jo ikke at f.eks elkjøp ikke tjener penger. Det er på småting, tilbehør og tilleggsforsikringer pengene ligger. Så må dere også huske at det er på elkjøp akkurat som i matbutikken. Selv om kiwi selger 1 1/2 juice til en tier, O.B. til åttekroner og gir med hver fjerde bleiepakke gratis så dekker de inn dette tapet ved å prise andre varer deretter, elkjøp bruker selvfølgelig samme prinsippet. jeg vil tippe de sikkert også har diverse bonusordninger med de forskjellige levrandørene.
    Men det er helt klart at noen importører er grådigere enn andre, jeg burde kanskje ikke nevne navn, men Mono og NCMS har nok et ganske fett overslag på produktene sine...
    Dette burde dekke veldig mye. Avansen er ikke så veldig høy, samtidig er det større kostnader å dekke inn. Nå har jeg ikke priser per snekkertime i tyskland i hodet, men vil anta dette ligger lavere. Når alle andre tjenester koster mer må det mer inn i kassa for å dekke inn de økte kostnadene. Du må ha mer penger igjen for å få en norsk snekker til å jobbe en time, enn hva du trenger for at en polakk skal gjøre samme jobben.

Som nevnt tidligere kan stort set alle jobber og varer her i landet skaffes billigere i utlandet. Se til sverige så sparer vi fort 15% bare på gunstig kronekurs. Jeg vil uttrykke min støtte til å skaffe alt til billigste pris så prisene blir presset ned her til lands. Derfor oppfordrer jeg alle til å droppe norske snekkere og andre norske håndverkere for helle å benytte polakker som er MYE billigere. Der snakker vi overpris.

Hvor lang er reklamasjonsretten i Tyskland foresten?

Talleksempel: Mva sats i tyskland er 16,8% kontra norsk på 25%. Omregnet gir dette at tyske priser på nevnte 37LB1 varierer ifølge kelkoo.de mellom 10190-14020 eks mva med kurs fra DNB 19.mai. Norske priser ligger mellom 15106-20000 eks mva. Plutselig er det ikke så ille som variasjonen fra 14000-33000 for 37LD6600 blant norske butikker.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket overskudd som vises i årsresultatet kommer av hvor lite man ønsker at overskuddet skal være og det er igjen som oftest en funksjon av hvilken eierstruktur selskapet har. Alle som har drevet et selskap vet at det er mange måter å skjule overskudd. Noen selskaper går selvsagt dårlig, men et selskap som går glimmrende har ingen problemer med å vise 0,1% driftsmargin... om det er det de ønsker.
    MAO det er vanskelig for noen her å uttale seg om økonomien til importøren/kjedene som etter sigende skal ta enorm avanse på produktene sine... Det sier seg selv at et firma i Norge ikke kan konkurrere med prisene til et tilsvarende firma i et lavkostland.

Å importere tjenester og produkter fra andre land i større og større grad ødelegger kun for oss selv...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Derfor oppfordrer jeg alle til å droppe norske snekkere og andre norske håndverkere for helle å benytte polakker som er MYE billigere. Der snakker vi overpris.
    Hvor lenge skal du fortsette å bruke denne ekstremt billige retorikken? Det er vel ingen som lar seg overbevise om at verdiskapende norske arbeidsplasser blir truet om elektronikkprodukter vi ikke engang produserer i Norge skulle bli noen kroner billigere.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra og med årsskifte går momsen i tyskland opp fra 16 til 19%...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sier seg selv at et firma i Norge ikke kan konkurrere med prisene til et tilsvarende firma i et lavkostland.
    Joda, vi har da opptil flere firma i Norge som konkurerer på lik linje med konkurenter i resten av verden. Heldigvis. Trodde du vi bare levde av oljen i Norge?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten noen som vet hva forskjellen på garantitid er i Norge kontra EU, og om garantien er world-wide på LG?

mvh
    Knut

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Det er vel ingen som lar seg overbevise om at verdiskapende norske arbeidsplasser blir truet om elektronikkprodukter vi ikke engang produserer i Norge skulle bli noen kroner billigere.
    Hvordan skal vi få elektronikk-produkter billigere? Skal importøren plutselig bare halvere prisen for å være konkurransedyktig med et lavkostland? Og hvor skal det ende? Skal for eks. møbler og matvarer bare falle kraftig i pris, kun fordi vi syntes det er rimligere i andre land? Det er dyrt i Norge, men så har vi lønninger til å betale med også. Det går ikke ann å få både pose og sekk uten konsekvenser.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Joda, vi har da opptil flere firma i Norge som konkurerer på lik linje med konkurenter i resten av verden. Heldigvis. Trodde du vi bare levde av oljen i Norge?

-k
    Mulig jeg tenkte litt ensporet der... men for å snu litt på det, hvilke type firma med konkurranse i utlandet har all sin produksjon i Norge, og gjør det stort på verdensbasis?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Hvor lenge skal du fortsette å bruke denne ekstremt billige retorikken? Det er vel ingen som lar seg overbevise om at verdiskapende norske arbeidsplasser blir truet om elektronikkprodukter vi ikke engang produserer i Norge skulle bli noen kroner billigere.
    Det handler bare om å vise at det meste annet er billigere i utlandet, har ikke noe med verdiskapende "norske" arbeidsplasser. Polakker jobber billigere i norge fordi de har lavere kostnader hjemme enn vi har. Med andre ord trenger de ikke så mye for å dekke inn sine behov. På samme måte vil bedrifter i stort sett alle andre land ha lavere kostnader å dekke inn, enn norske foruttsatt lik organisering og bruk av innsatsfaktorer. Bruken av snekker eksempelet er at det er lett å følge mtp på pris i norge kontra utlandet. Har du lavere kostnader å dekke inn så kan du ta en lavere pris. Det er ikke uten grunn at det meste blir produsert i utlandet.

Hvorfor skal en polsk snekker være så mye billigere enn en norsk snekker når de gjør samme jobben? Dette kan vi trekke videre til hvorfor er en tv billigere i utlandet, enn i norge?

Knutinh: Tror europagarantien er lik, men reklamasjonsretten er jo forskjellig. Når vi kan konkurrere på flere områder så må vi også se på hva vi konkurrerer på og hva som er våre konkurranse fortrinn. Ofte ligger det i kunnskapsbaserte næringer og ikke i storstilt industri produksjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg tenkte litt ensporet der... men for å snu litt på det, hvilke type firma med konkurranse i utlandet har all sin produksjon i Norge, og gjør det stort på verdensbasis?
    Det spørs hva du mener med "produksjon". Jeg tenker bredt på det: all slags verdiskapning som kjøpes av kunder utenfor norges grenser uten spesiell sponsing av norske myndigheter.

Alternativt: Hvor mange norske arbeidsplasser er i stat og kommune, beskyttede næringer (landbruk) og innenlands service-yrker (frisører)? Alle andre yrker bør være i stand til å selge sine varer på et fritt marked. JEg nevner:
    -Fiskere, spesielt oppdrett
    -Opera
    -Telenor

http://www.dep.no/nhd/norsk/publ/vei...000-b-n-a.html

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi kan konkurrere på flere områder så må vi også se på hva vi konkurrerer på og hva som er våre konkurranse fortrinn. Ofte ligger det i kunnskapsbaserte næringer og ikke i storstilt industri produksjon.
    Helt enig. Men en stor del av inntektene våre kommer fra Olje og fiskeprodukter. IT er ikke alt =)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. Men en stor del av inntektene våre kommer fra Olje og fiskeprodukter. IT er ikke alt =)

-k
    Men olje er jo også en kunnskapsbasert næring i sin form. Ikke til alle oppgaver, men til mange. for å dra dette litt av sporet så ligger vår utfordring i å kunne konkurrere i jobber som krever høy kompetanse og utdanning. Ikke produkter som kan gå på samlebånd og monteres 10 ganger så kjapt av en kineser. Moa må vi se på hva norge som nasjon har som kamparativt fortrinn og se etter muligheter til å utnytte dette. Dette krever at vi endrer næringstrukturen etter faktortilgangen, ikke faktorbruken i de eksisterende næringer. Fritt etter Victor Normann og egen hukomelse.

EDIT: måtte bare føye til noe

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs hva du mener med "produksjon". Jeg tenker bredt på det: all slags verdiskapning som kjøpes av kunder utenfor norges grenser uten spesiell sponsing av norske myndigheter.
    Du kommenterte på følgende setning fra meg: "Det sier seg selv at et firma i Norge ikke kan konkurrere med prisene til et tilsvarende firma i et lavkostland."

Verdiskapning i Norge eller ikke, hvis et firma må ty til produksjon i utlandet så bare bekrefter det mitt utsagn, vi er et høykostland som har problemer med å konkurere med priser i utlandet.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •