Tar kjedene ublu avanser på flatskjermer? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 119
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    På den aktuelle LG skjermen ligger innkjøpsprisen vesentlig over prisen i tyskland inkl evt moms m.m..
    Da er det importør som tar altfor høy avanse.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Da er det importør som tar altfor høy avanse.
    Og den norske stat (deg&meg) i form av skatter og avgifter

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superprice
    Den kjøper jeg rett og slett ikke. Hvilke skatter og avgifter er det som gjør innkjøpspris i Norge høyere enn utsalgspris med avgifter i Tyskland?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er her jeg sliter med logikken. Vi vet hva den norske momsen er. Du vet presumptivt ingenting om hva den norske importøren legger på, så jeg ser ikke at du har belegg for din påstand selv om du vet om innkjøpsprisen til butikk.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Den kjøper jeg rett og slett ikke. Hvilke skatter og avgifter er det som gjør innkjøpspris i Norge høyere enn utsalgspris med avgifter i Tyskland?
    Noen mulige:
    - Arbeidsgiveravgift
    - Drivstoffavgift
    - El-avgift
    - OTP, ITP og slikt som arbeidsgiver dekker
    - Moms på ting som leverandørere kjøper inn (rekvisitta, møbler osv osv)(hvis det er ting som ikke kan gå mot utgående moms)

I tilegg er nok forbrukerkjøpsloven en stor synder.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at påstanden skal stemme må altså differansen i kostnader mellom importør i Tyskland og Norge være "vesentlig over" summen av:
    -omkostninger til detaljist i Tyskland
    -fortjeneste til detaljist i Tyskland
    -Moms i Tyskland

Om importør i Norge skal fx. skal forklare hvorfor de øker prisen med 80% mot 40% hos importør i Tyskland så må de vise at de i snitt
    har 100% høyere utgifter.

For å ta forslagene som kommet så langt
    -Lønn og arbeidsgiveravgift: Jeg kjenner ikke til om man har arbeidsgiveravgift i Tyskland, men ifølge SSB ligger en gjennomsnittlig bruttolønn i Tyskland mindre enn 10 % under den i Norge. Selv om man ikke har arbeidsgiveravgift i Tyskland vil altså differansen ligge på under 25%. Tall fra Hydro viser at deres lønnskostnader i Tyskland faktisk er høyere enn i Norge. Med under 25% bidrag til økte kostnader og siden lønnkostnadene er en vesentlig del av omkostningene må altså de resterende kostnadsøkningenen ligge godt over 100%.

-OTP, ITP: Ikke sikker på om man har tilsvarende i Tyskland, men selv om man ikke har tilsvarende vil dette ikke kunne øke de totale lønnskostnadene til mer enn 50% over de i Tyskland. Dette vil altså ikke kunne brukes til å forklare forskjellene.

-drivstoffavgift: Selv med drivstoffavgift koster bensin ca. 10% mer til vanlige forbrukere i Norge enn i Tyskland, dette bidrar altså ikke til den ønskede kostnadsøkningen og de resterende kostnadsøkningene må derfor ligge over 100% for å forklare den totale differansen. Får forresten ikke næringsdrivende i Norge trekke fra moms til drivstoff? Prisen på drivstoff burde da ikke bli høyere i det hele tatt.

-elavgift: Selv med elavgift er strømprisen langt høyere i Tyskland enn i Norge.

-moms på rekvisitta: Dette får næringsdrivende trukket fra.

-Forbrukerkjøpsloven: De har tilsvarende i Tyskland.

De forslagene som har kommet så langt er altså ikke i nærheten av å forklare prisforskjellene. Jeg sitter kun igjen med en eneste forklaring: Økt avanse som importør tar ut pga. høyere kjøpekraft og mindre konkurranse på pris i Norge.

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan forklarer du da bruttoen til Elkjøp som ligger på 6,5% ...? Det sier jo at elkøp tjener i snitt 1300,- på tv til 20k... så her er det ihvertfall noe som ligger andre steder enn hos kjedene da vil jeg tro...? Detter er ikke noe jeg synes er urimelig mye å tjene på en skjerm som selges til 20k..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6,5% avanse til en detaljist er ikke mye, men om påstanden i denne tråden om at innkjøpspris i Norge er vesentlig høyere enn salgspris med alle avgifter i Tyskland så er det importør som stikker av med den store avkastningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis samme vare kan koste 11800,- i tyskland og 25.000,- i norge (i en lavpris-kjede) så mener jeg at uansett HVEM som har de store påslagene, så er den eneste forklaringen på at dette kan skje, at nordmenn har alt for mye penger mellom fingrene som vi ukritisk blar opp for forbruksvarer.

Norge og Sverige er utsatt for veldig lignende geografiske og samfunnsmessige begrensninger, utenom spesielle avgifter på mat og alkohol/tobakk. Likevell ser vi tildels store forskjeller på varer som burde vært nærmere i pris. Min eneste forklaring er at nordmenn godtar prisene. Det er ikke noe fast forhold mellom komponentkostnader og utsalgspris. Tvertimot så vil leverandører selge varer så høyt som overhodet mulig så lenge kjøperne fortsatt kjøper, og konkurenter ikke underbyr dem.

I et dårlig fungerende marked, hvor det er tilløp til monopol, er det å forutse at ingen leverandører ser seg tjent med å underby konkurentene. Hvis samtidig kundene er villige til å betale prisen, kan vi se at det skjer en kontinuerlig "årelating" av kundene og inn i lommene til produsenter, importører og detaljister.

Den eneste "kuren" er å oppsøke konkuranse (f.eks ved å handle i utlandet) slik at griske leverandører blir påført et tap i omsetning.

Jeg motsier ikke informasjon om at Elkjøp har et gjennomsnittlig påslag på 6.5%, men det betyr ikke nødvendigvis at de selger alle varer til alle tider med så lite påslag. F.eks vil lagertømming trekke snittet ned i større eller mindre grad.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt riktig. Samt avskrivninger osv. 6,5% er etter alle denne typen kostnader er dekket inn. Men nordmenn har for mye penger mellom hendende når vi ukritisk bruker en norsk snekker til120-150kr timen når vi kunne fått en polakk til å gjøre samme jobben for 50-80kr timen.
    (Tok du den Marantz)

Robertaas: Vi betaler mva på transport osv, tilegg er det div skatter avgifter på arbeidskraften som håndterer den frem til den kommer til importør. poenget er at skal en vare inn i ett høykostland så er det høyere kostnader å dekke inn.

EDIT: pris eks mva tyskland ca 10100, pris eks mva norge ca 15800-18400.
    16,8% mva tyskland (stemmer det?)
    priser: komplett.no, elkjop.no

for å moderere det litt. Gunstig kronekurs er ikke trukket inn. 5700-8300 er litt mindre enn de 13200 som det ser ut som i starten. synes foresten de ca 13000 som skiller mellom ulike norske nettbutikker på 37LD6600 er verre

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    poenget er at skal en vare inn i ett høykostland så er det høyere kostnader å dekke inn.
    Det er vel oppsummert ganske bra...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Men hvis jeg kan få det jeg vil i Tyskland til en pris som gjør det verdt strevet så bekymrer jeg meg ikke så mye for eiere og ansatte i Expert og komplett for å si det sånn. Jeg driver ikke veldedighet ;-)

Fra elkjøps hjemmesider:
    "..Elkjøp omsatte for 12,23 milliarder kroner i Norden i regnskapsåret 2004/2005 (mai-april). Det er en vekst på 14% prosent sammenlignet med året før. Driftsresultatet økte også med 7,2% prosent, til 792,4 millioner kroner fra 739 millioner kroner.."
    Uten økonomisk kompetanse så ser det ut for meg som om det går helt greit?

mvh
    Knut
    dritsmarginen til Elkjøp ASA var i 2005 0,1%.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvis samme vare kan koste 11800,- i tyskland og 25.000,- i norge (i en lavpris-kjede) så mener jeg at uansett HVEM som har de store påslagene, så er den eneste forklaringen på at dette kan skje, at nordmenn har alt for mye penger mellom fingrene som vi ukritisk blar opp for forbruksvarer.

Norge og Sverige er utsatt for veldig lignende geografiske og samfunnsmessige begrensninger, utenom spesielle avgifter på mat og alkohol/tobakk. Likevell ser vi tildels store forskjeller på varer som burde vært nærmere i pris. Min eneste forklaring er at nordmenn godtar prisene. Det er ikke noe fast forhold mellom komponentkostnader og utsalgspris. Tvertimot så vil leverandører selge varer så høyt som overhodet mulig så lenge kjøperne fortsatt kjøper, og konkurenter ikke underbyr dem.

I et dårlig fungerende marked, hvor det er tilløp til monopol, er det å forutse at ingen leverandører ser seg tjent med å underby konkurentene. Hvis samtidig kundene er villige til å betale prisen, kan vi se at det skjer en kontinuerlig "årelating" av kundene og inn i lommene til produsenter, importører og detaljister.

Den eneste "kuren" er å oppsøke konkuranse (f.eks ved å handle i utlandet) slik at griske leverandører blir påført et tap i omsetning.

Jeg motsier ikke informasjon om at Elkjøp har et gjennomsnittlig påslag på 6.5%, men det betyr ikke nødvendigvis at de selger alle varer til alle tider med så lite påslag. F.eks vil lagertømming trekke snittet ned i større eller mindre grad.

mvh
    Knut
    I tillegg tror jeg neppe at de få årlige lagertømmingene senker snittet på avansen SÅ dramatisk i en kjede som omsetter for 12 milliarder årlig. Fysiske elektrokjeder i Norge er helt avhengige av å satse på kvantum kontra avanse. At nettbutikker derimot ikke er i stand til å presse prisene ytterligere til tross for den vannvittige økonomiske fordelen de har av å ha en brøkdel i driftskostnader, DET er for meg griskhet.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja så var det enda en av disse "det er så dyrt i Norge diskusjonene"
    Nei jeg tror ikke avansen på flatskjermer er så veldig høy, men det betyr jo ikke at f.eks elkjøp ikke tjener penger. Det er på småting, tilbehør og tilleggsforsikringer pengene ligger. Så må dere også huske at det er på elkjøp akkurat som i matbutikken. Selv om kiwi selger 1 1/2 juice til en tier, O.B. til åttekroner og gir med hver fjerde bleiepakke gratis så dekker de inn dette tapet ved å prise andre varer deretter, elkjøp bruker selvfølgelig samme prinsippet. jeg vil tippe de sikkert også har diverse bonusordninger med de forskjellige levrandørene.
    Men det er helt klart at noen importører er grådigere enn andre, jeg burde kanskje ikke nevne navn, men Mono og NCMS har nok et ganske fett overslag på produktene sine...
    Det burde vel også sies et par ord om hva som skjer hvis vi bare kjøper produktene våre utenfor Norges grenser, da blir utvalget her på berget mindre, konkurransen enda dårlige, folk mister jobben og renta øker...

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sjekket HC-3000 PJ priser her og i USA. Differansen er ca. 35 % - det er betydelig. Her på berget må du punge ut ca. 20 KNOK for denne projektoren, mens jeg kan ta denne hjem fra statene for godt under 13 KNOK.
    Uansett moms og annet så er dette en radikal forskjell på "sluttpris" for forbruker. Vi er utsatt for diskriminering fra produsent/importør som tar avanse tilpasset det høye norske kostnadsnivået. Du kan like det eller ei, men du blir tatt rævpult uansett så lenge du er nordmann.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Det burde vel også sies et par ord om hva som skjer hvis vi bare kjøper produktene våre utenfor Norges grenser, da blir utvalget her på berget mindre, konkurransen enda dårlige, folk mister jobben og renta øker...
    Utvalget av de gode produktene vil bli bedre og prisene lavere dersom flere begynte å handle i utenlandske nettbutikker. Og renten ville ikke la seg påvirke om en håndfull personer i servicenæringen ville måtte finne seg andre oppgaver i livet.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har helt korrekt.... vi blir "rævpult" alle sammen...

Samtlige jobber som vi har på forumet finnes billigere i andre land, så egentlig en vi noen griske individer som tar ublu-avanser alle sammen.

Like greit om alle begynner å handle varer og tjenester fra andre land, så vi slipper denne norske griskheten. Vi bør slutte med 200,- grensen også, slik at vi kan begynne å sideimportere alt mellom himmel og jord. Hva skal vi egentlig med butikker og arbeidskraft i et dyrt høykostland i det hele tatt, når vi kan handle tjenester og produkter fra billig lavkost-land? At ikke noen har tenkt på dette før....

Skulle bare mangle, så synd det er på oss stakkars nordmenn... tenk om vi må ta til takke med en prosjektor til 15 000,- i steden for en til 25 000,-?

Mye vil ha mer....

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En vare har bare en fornuftig pris - den prisen folk er villige til å betale for den.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode gamle supply and demand. Lærer mye om såntno i mikroøkonomi.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo noe litt annet, men mitt felt er data, og jeg må si jeg holder på å le meg skakk hver gang jeg går inn på elkjøp og kikker på prisene der inne...

Har mang en gang hatt så lyst å spasere opp til en kunde som står der med selger og fortelle han "sannheten". Prisene, og spesielt på løse komponenter, er så høye at jeg vil si det er på kanten til svindel. Du kan hvertfall trekke fra 50% før du begynner å nærme deg vanlig webshop pris...
    Og de overlever nå de, selv med norges kostnadsnivå..

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •