Tar kjedene ublu avanser på flatskjermer? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 119
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Tar jeg ikke helt feil selger Hificenter kjeden denne for rundt 20 lapper.

Der tror jeg du tar ganske så feil. De har hatt RZ37LP1, ikke LB1. De hadde vel ett ryddesalg for noen uker siden ettersom dette er en utgående modell. Den var mesteparten av tiden til 27-30k i pris

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lavere lønninger i Tyskland, samt 16% moms er noe av det som gjør det helt klart billigere (for oss) der nede. Avansen på disse produktene er ikke all verden heller. Hverken fra distributør eller butikk.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisene på Samsung i Norge og Samsung på fyndbørsen var iallfall ikke store forskjellene. Kanskje det er litt merkebestemt også.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superprice
    Der tror jeg du tar ganske så feil. De har hatt RZ37LP1, ikke LB1.
    Har hatt ja, men som du selv sier; LP1 er en utgående modell. LB1 selges nå for 20 lapper på HFC. Ringte og sjekket det nå.

Til info: I molde har de vært billigere enn Expert, Elkjøp og Euronics på de fleste av Pioneers dvdspillere og opptakere. Så det lønner seg å sjekke, selv om det er en av de "dyre" kjedene.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Til info: I molde har de vært billigere enn Expert, Elkjøp og Euronics på de fleste av Pioneers dvdspillere og opptakere. Så det lønner seg å sjekke, selv om det er en av de "dyre" kjedene.
    Det der er veldig sant, samme med at mange tror svinesund alltid er billigere på hifi enn i norge fordi det gies så mye rabatter der Derfor det er viktig å gjøre en god research før kjøp av såntno.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøper ikke elektronikk i sverige, dårlige garanti og reklamasjonstid i forhold til norge....

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller meg litt uforstående til folks evige diskusjon om norske priser. Er det egentlig noe som er billig i norge i forhold til andre land?

Superprice: OT Sikkert fint for deg at du sparer penger på polakker, men hvis alle gjorde det ville det tatt levebrødet fra samtlige norske håndtverkere. Hvis jeg skulle jobbet for 80kr i timen måtte jeg flyttet hjem til mora mi og bodd der resten av livet. Heldigvis er det gjort tiltak som sørger for at ny minstelønn for ufaglært håndtverker er 123kr i timen, som sørger for rettferdig konkurranse og at polakker får samme lønn som alle andre håndtverkere.

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiofil
    tror elkjøp ,leftdal,expert,siba, osv har liten avanse på produkter...priskrig og prisgaranti er vel grunnen.

hifiklubben og hifisentret har nok brukbar avanse, ingen konkurenter og egne varer er nok skylden i det.
    HFCK selger de til samme pris som el gigantene, og de kjøper i mye større antall... Tror du de tjener mye mer da...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat LG er langt dyrere i skandinavia enn i Tyskland. Dette skyldes nog importørens ønske om ny Princess til sommeren :grin:

Jeg sammenligner alltid prisene internasjonalt før jeg kjøper, er det for store avvik så finner jeg heller noe annet. Den eneste måten vi kan få ned prisene på er å oppføre oss som opplyste forbrukere, undersøke priser og handle de merkene hvor prisen skiller minst i fra feks Tyskland.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg stiller meg litt uforstående til folks evige diskusjon om norske priser. Er det egentlig noe som er billig i norge i forhold til andre land?
    OT: Mange eksempler på det. Du MÅ se iforhold til lønna. Rett å slett hvor mye du får for pengene. Ting som er billigere i Norge i forhold til Sverige: datautstyr, bensin, ris, klær, husholdningsartikkler, en fyll på by'n osv.. Der har du noe.
    Når jeg var der for to uker siden må jeg si de sliter med bensinprisen på 12,50. Men tanke på i snitt 35% lavere lønn, og høyere inntektskatt enn nordmenn..

Så slutt å klag for mye :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz

Superprice: OT Sikkert fint for deg at du sparer penger på polakker, men hvis alle gjorde det ville det tatt levebrødet fra samtlige norske håndtverkere. Hvis jeg skulle jobbet for 80kr i timen måtte jeg flyttet hjem til mora mi og bodd der resten av livet. Heldigvis er det gjort tiltak som sørger for at ny minstelønn for ufaglært håndtverker er 123kr i timen, som sørger for rettferdig konkurranse og at polakker får samme lønn som alle andre håndtverkere.

Vet det er en del snekkere o.l her så jeg måtte bruke situasjonen til å provosere litt. poenget var at vi har høyere kostnader i norge noe som bidrar til at prisene er høyere. tross alt var jo den norske prisen i det tilfellet 50% over den utenlandske... I tillegg kommer det inn muligheter til å skille ut norge som ett eget marked for produsenter og detaljister som følge av relativt avgrenset geografisk og politisk samt høy levestandard og høy betalingsvillighet.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens litt off-topic, men alikevel nevner jeg det. Var på Elkjøp Stormarked på Mysen i dag. Var i traktene og stakk innom. Ble veldig skuffet. Etter hva jeg kunne se var det omtrent utelukkende utstilt utgående modeller der. Hadde håpet å se noe nyere. Vet det ikke er verdens navle og heller ikke den største heller, men uansett burde noe nyere ha vært der.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    OT: Mange eksempler på det. Du MÅ se iforhold til lønna. Rett å slett hvor mye du får for pengene. Ting som er billigere i Norge i forhold til Sverige: datautstyr, bensin, ris, klær, husholdningsartikkler, en fyll på by'n osv.. Der har du noe.
    Når jeg var der for to uker siden må jeg si de sliter med bensinprisen på 12,50. Men tanke på i snitt 35% lavere lønn, og høyere inntektskatt enn nordmenn..

Så slutt å klag for mye :wink:
    Poenget er jo ikke å klage, mne ta konsekvenser. Jeg kjøper aldri noe for å støtte nordmenn. Kjøper jeg skinke hos gilde så er det fordi den er bedre enn nordfjord kjøtt sin. Kjøper jeg parma-skinke så er det fordi jeg synes den er bedre. Kjøper jeg svensk bacon så er det fordi det er rett kvalitet og rett pris for meg akkurat da. På sikt tror jeg at lønnsnivå og prisnivå i norge må jevne seg ut med våre nærmeste samarbeidspartnere.

-k

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svensk bacon eller ei; Kjedene har nok en relativt god avanse på en del av produktene de selger.
    I utgangspunktet har de jo gode kort på hånden, i den forstand som at de kan forhandle seg frem til gode innkjøpspriser fra produsent / importør.
    Sjøl hadde jeg små problemer med å karre til meg et avslag på kr.5000,- på en plasmaskjerm som var priset til ca 30k.
    Ingen skal fortelle meg at butikken gikk i minus på det salget! Ergo har de mer å gå på, enn som så. :wink:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi får trøste oss med at brunevarene blir billigere for hvert eneste år og holder renta vår nede
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Svensk bacon eller ei; Kjedene har nok en relativt god avanse på en del av produktene de selger.
    I utgangspunktet har de jo gode kort på hånden, i den forstand som at de kan forhandle seg frem til gode innkjøpspriser fra produsent / importør.
    Sjøl hadde jeg små problemer med å karre til meg et avslag på kr.5000,- på en plasmaskjerm som var priset til ca 30k.
    Ingen skal fortelle meg at butikken gikk i minus på det salget! Ergo har de mer å gå på, enn som så. :wink:

Det konkluderer du med etter ett kjøp. Noen modeller tjener man mer på enn andre. poenget er at den enkelte butikk i lengden ikke har så mye. når kostnadene er dekket inn. Men en annen diskusjon er hvor mye prisene stiger før de når butikken. Kan nok tenkes at de fleste har ett påslåg som overstiger de faktiske lager/transport/adm kostnadene

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Men hvis jeg kan få det jeg vil i Tyskland til en pris som gjør det verdt strevet så bekymrer jeg meg ikke så mye for eiere og ansatte i Expert og komplett for å si det sånn. Jeg driver ikke veldedighet ;-)

Fra elkjøps hjemmesider:
    "..Elkjøp omsatte for 12,23 milliarder kroner i Norden i regnskapsåret 2004/2005 (mai-april). Det er en vekst på 14% prosent sammenlignet med året før. Driftsresultatet økte også med 7,2% prosent, til 792,4 millioner kroner fra 739 millioner kroner.."
    Uten økonomisk kompetanse så ser det ut for meg som om det går helt greit?

mvh
    Knut
    Et lite regnestykke:

Fortjeneste 2005: 792,4 millioner
    Omsetning 2005: 12 230,0 millioner

792,4/12230 = 0,06479 = 6,5% fortjeneste

Det betyr at i snitt tjener de 6,5% på hver eneste vare de selger. Det er en grei fortjeneste, men ikke "ublu" ifølge normale regnestykker. De tjener penger, men jeg ville ikke kalt det en pengemaskin, for de driver i et presset marked.

Husk at det som skal få personer og selskaper til å satse kapital på å drive forretning, er at de kan tjene mer penger på å drive forretning (og skape arbeidsplasser) enn å putte pengene i banken, hvor man idag kan få 1-2% rente på pengene, kanskje mer hvis du setter inn store beløp.

Hvis fortjenesten i en bransje er liten, kan de være bedre å investere dem andre steder. At de tjener penger er bra, for det smører økonomien og fører i neste omgang til billigere produkter. Husk at selskapene betaler lønn, skatt og annet som finansierer skole, helse og andre offentlige tjenester...

I offshore industrien opererer endel selskaper med 40% fortjeneste...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avansen er ikke brutal på flatskjermer noen modeller er det litt mer på og noen går i tap! Rekorden i tap er 15k på en flatskjerm for mitt vedkommende for 2 år siden.

På den aktuelle LG skjermen ligger innkjøpsprisen vesentlig over prisen i tyskland inkl evt moms m.m..

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter opp under Superprice her. Er helt klart at det ligger betydelige kostnader ved å selge i norge fremfor f.eks tyskland. Norge er et stort land areal messig med dårlig veier og forbindelser, samt høye priser på transport. Og når man da i tillegg tar i betraktning antallet mennesker som bor her i forhold til f.eks Tyskland som mer eller mindre kan kalles Europa's navle så sier det seg selv at prisen vil stige her. Og ikke minst når Norge har en såpass bra Forbrukerkjøpslov så er det ikke uten grunn at produsentene krever mer for å dekke erstatningsbehovet som er fra før ganske høyt her i norge. Bare se på statistikker over forsikrings saker iforhold til andre land osv.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superprice
    Det konkluderer du med etter ett kjøp. Noen modeller tjener man mer på enn andre. poenget er at den enkelte butikk i lengden ikke har så mye. når kostnadene er dekket inn. Men en annen diskusjon er hvor mye prisene stiger før de når butikken. Kan nok tenkes at de fleste har ett påslåg som overstiger de faktiske lager/transport/adm kostnadene
    Det er ingen konklusjon, det er en antakelse!
    Legg merke til at jeg skriver "har nok en relativt god avanse". Hadde jeg ment det som en konklusjon, hadde jeg utelukket "nok".
    Dermed er du som (feil)konkluderer, Superprice! :wink:

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •