Plasma eller LCD fra 10k-20k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer stigarve sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma eller LCD fra 10k-20k

Hei og hopp alle sammen! :razz: =)
    Det jeg lurer på er om dere har noen gode forslag til kjøp av ny tv.
    Er usikker på om jeg skal velge plasma eller LCD.
    Ser mye film, så etter det jeg har lest her så er vel plasma best da? Ihvertfall til denne prisen?

har selv sett på denne hos: sibaLG RZ-42PX3RVA
    Er så redd for å velge en dårlig tv, så håper på at noen av dere guruer her kan hjelpe en stakkar i nød! :???:

Kriterier:
    • HD-Ready (med tanke på de nye dvd spillerne som kommer)
    • Masse fine tilkoblingsmuligheter, digitalt
    • Pris mellom 10-20'000
    • Minst 42", gjerne større

Takk for at du tok deg tid til å lese dette :grin:
    Håper på mange gode tips!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic TH42PV500 burde man vel kunne få for en bra pris nå. Ellers er det bare å söke litt på forumet, så finner du nok flere alternativer og mere informasjon.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PV500 er bra ja men om den kan oppdrives er en annen sak. Panasonic norge har de ikke. Og kan ikke si jeg har sett den i noen butikker i mitt område. Den er utgått.

Og en annen ting LG sin PX3 er IKKE HD-ready bare så det er sagt. Er PX4R som er det. Om siba skriver at den er HD-ready får det være dems problem.

Man kan egentlig si med ganske stor trygghet at man får det man betaler for når det gjelder flat tv. Er ikke uten grunn at en tv i samme størrelse er dyrere enn en som ser tilsynelatende lik ut.

Eksempel. Den LG tv'en du har sett på bruker LG sitt eget V7 panel. Men det gjør også Hitachi 42PD3200, Philips 42PF5320 & 42PF5520D, Thomson 42PB040B5, Matsui 42P900, og mange mange fler. Poenget mitt er at selve panelet i en skjerm sier lite om bildet på den. Elektronikken er det som til syvende og sist avgjør hvor godt bilde man kan oppnå. Og det er her produsentene sparerer inn pengene sine. Dvs, setter man Matsui sin versjon opp mot LG sin så kan man se en verden av forskjell. LG'en formelig knuser Matsui tv'en på alt som er. Det er rett å slett klasseforskjeller. Men innmaten er lik.

En hd-ready plasma koster gjerne noen kroner. Og skal du ha en som er bra koster de over 20k. For å ta enda et eksempel i den beste versjonen av PX3 (den som elkjøp selger, ikke den hos siba) Den koster rundt 20k nå i butikkene. Så setter man den opp mot f.eks Pioneer sin PDP42RXE som er en rimelig HD-ready tv i samme prisklasse. For å si det slik, den stakkars pioneer tv'en får juling i alt av signal kilder selv HD materiale. Grunnen er fordi et hd-panel er mye dyrere å produserer enn et som ikke er det og da er det mindre ressursen igjen til bildebehandling.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tusen takk

Tusen takk for bra og fyldig svar Revox :smile: Etter å ha lest det, så skjønner jeg at jeg ikke kommer til å få bra info/kundeservice hos en kjede.. Er vel heller tvilsomt at dem kommer til å anbefale en bedre tv til samme pris, hos en konkurent f.eks? :-P Men den tv'n jeg tror det blir nå, er HITACHI 42PD6600 Plasma til 20'000 hos HiFiKlubben. De skal da være seriøse med informasjonen til produktet..

Jeg blir mer forvirret jo mer jeg leser om tv jeg :grin: SYKT masse å ta hensyn til ved kjøp...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner ikke Samsung Le-40M61 å nærme seg den 20k barrieren??

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp plasma og Panasonic PV60, den er overlegen alt i sin prisklasse. Litt vanskelig å få tak nå om dagene. Du får den til under 20k.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å tenk over hva tv'en skal brukes til. Er du en person med f.eks kabel tv. Liker å se mye film og tv men har ingen eller lite planer om pc bruk sammen med tv'en så er nok en plasma et bedre alternativ enn LCD pga fordelene med bildekvaliteten (sortnivå,kontrast) Men derimot, bruker du tv'en mye om dagen eller har mye vinduer ved tv'en som gir en del lys og du har ønske om å bruke en del media senter eller rent pc bruk på den så ville jeg vurdert LCD. Men lcd tv'er er generellt mer kresne enn plasma tv'er på vanlige tv signaler så med disse bør du ha parabol.

Primære ulemper på Plasma vs LCD.

Plasma - Kortere levetid (snitt på ca 40000timer), Kontrastnivået synker med alderen på tv'en, Fare for innbrenning, Lavere oppløsning enn lcd, Må stå oppreist uansett, Skaper gjenskinn pga glass plater i panelet.

LCD - Levetid (ca 100000timer), Lavt kontrast nivå iforhold til plasma, Ofte kresen på signaler, Fare for etterslep i bilde spesiellt ved dårlige signaler om elektronikken i tv'en er dårlig. Ofte utsatt panel iforhold til barnefingre, Dårlig sortnivå pga konstant bakbelysning, (unntak her er LG sine LED paneler)

Det er mye mer også men da får du en pekepinn på hva som blir forskjellene og gjør det kanskje litt lettere for deg å velge hvilken av de 2 som passer deg

Men husk en god tv av uansett type har normalt sett mindre synlighet av disse svakhetene.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ga meg en fin pekepinn dette :smile: Takk Revox :grin:

Men stemmer ikke helt det du sa om plasma da.. At det er fare for å brenne fast bilder.. I dag er dette problemet løst, ved hjelp av bedre blandinger av gass og fosfor. Pluss at det som regel er en skjermsparer inne i bildet..

Blir hovedsaklig å se film på skjermen, og å dempe belysning er ingen problem. Føler meg litt vampyr-aktig når jeg skriver dette :-P men liker ikke å ha så inn i hampen masse lys i stua.

Så da skal vel plasma være tingen for meg? Hva mener du om den Hitachi plasmaen på HiFiKlubben da Revox? (link lengre opp på siden) Til 20k. Står jo masse skryt der.. Hehe, men vet nå ikke helt om jeg skal tro på absolutt alt da :wink:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermspareren hjelper ikke mye da den rulerer pixelene i en kort avstand på en tidsinterval, Så har du et felt med mye lys risikerer du bare å et større område men svakere. Innbrenningen er langt fra borte på plasma. Men bedre er det blitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så den på 2 forskjellige butikker i dag, og den hadde absolutt pent design men synes den falt igjennom på bildekvalitet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken?

Sitat Opprinnelig postet av Superprice
    Så den på 2 forskjellige butikker i dag, og den hadde absolutt pent design men synes den falt igjennom på bildekvalitet
    Tenkte du på Hitachi fra HiFiKlubben?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tenker på den som var linket til. Så den på 2 forskjellige expert butikker

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •