HTPC vs Dvd - spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC vs Dvd - spiller

Sitter her og vurderer fremtiden. :?:

HTPC eller ny Dvd - spiller

Projektor: LG JT-31 VGA (Progressiv-inngang)

Har fra før en Radionette Rn - 3100 Dvd spiller, den begynner å bli veldig klar for utskifting.
    Vurderer ny spiller i prisklassen 0 - 2000kr.
    Mest aktuelle er:

Cambridge (hifi-klubben) 1500
    Maita (Eltek) 800
    Hitatchi (Tilbud hos hifi-center) 1500
    eller andre ?

elller bygge en HTPC

PC (nå)
    Amd 2.33
    G-force Ti4200 64mb DDR-ram
    268mb ddr-ram
    80gb harddisk

Trenger:
    Dvd-rom (400)
    Lydkort (i rimelig klasse)
    Kabler (VGA, LYD)
    Tv - kort
    ?
    Så spørsmålene:

Holder skjermkortet mål ?
    Hva kan bli billigst ?
    Hva blir best ?
    Erfaringer ?
    Lyd ?
    Bilde ?
    Programvare ?

Takker hjertelig for alle tips !

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, skjermkort holder ikke mål til HTPC-bruk (eller var det HKPD, Lygren? :wink: ) hvis de ikke heter et eller annet med Radeon. Anbefaler All in Wonder 9800 SE til bare 2200 kr. Et vanvittig godt kjøp. Og med et Radeon-kort, ffdshow (som du har muskler nok til å kjøre) og WinDVDs filtre er det ingen DVD-spiller under 50 000 som kan følge den pc-en.

Newcomer splatt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som gjør at GForce ikke holder mål i en HTPC??

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    I hovedsak langt dårligere videoprosessering...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et rimeligere alternativ, om du ikke kjører VMR9 (directX 9) uten overlay?

Radeon 9000 (uten vifte) ~500
    Hauppage eller Pinnacle TV kort ~500

Ellers skal din PC være OK! Anbefaler deg å kjøre WinXP Professional...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men vil det bli bedre enn en dvd spiller til 1500 med g-force ?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjører den på VGA-utgangen tror jeg du må tilbake til ISA-skjermkort for å få det dårligere enn en billig DVD-spiller...

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja. Siba.no har sony dvp ns730p til 1795,- jeg er ihvertfall svært fornøyd med denne. Har prog scan på pal og ntsc, 12-bit/108 MHz Video D/A Converter. Dessuten vil jeg påstå at lyden fra denne spilleren er fremragende. Muligens du vil få "litt" kvassere bilde på den projen der med en htpc, men med en standalone slipper du ihvertfall mye pc-trøbbel.

Jeg ville ihvertfall prøvd denne mot projektoren din før du avskriver en standalone.

Nå banner jeg sikkert i kjerka, men på en 800x600 billig-dlp vil jeg påstå at forskjellen på en god progressive dvd-spiller og en htpc er liten. Snakker vi derimot om litt bedre projektor med (w)xga oppløsning er forskjellen såklart stoooooor.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker aldri om dårlige prosjektører av prinsipp...og alt av DLP under 100 000 er dårlig! :twisted: :wink: :lol:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv arbeidet med PC'er noen år (selv om det er en stund siden). Tenker da på det initielle spørsmålet: "HTPC vs Dvd - spiller". Min menig er at det er selvsagt langt mer morro å bygge en egen PC, men både bilde- og lydkvalitet fra en PC kan ikke komme opp mot en standalone DVD-spiller i prisklassen 3000-5000 kroner, når man vektlegger lyd- og bildekvalitet, samt brukervennlighet.

Jeg presiserer da prisklassen. Når det gjelder hvor morro man har det "i prosessen" å bygge en PC...ja da er selvsagt "standalone" gørr kjedelig. Så da får man velge: Ha det morro og lære undervies, eller kjøpe ferdig produkt og være 99.73% fornøyd.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vil jeg påstå Tiger at du ikke vet hva du snakker om.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei dobermann

Tøøøøft.

Har selv eiet 3 Rottweilere...men det er en annen sak og et annet forum...

Da er herved enhver som bygger en PC til maks. 3400 kroner utfordret. Har en Philips DVD963SA...og den som bygger en HTPC som spiller av en DVD med bedre bilde og lyd en Philipsen...kan kontakte Philips og gjøre krav på premien...

Etter mine beregninger (ved å være særdeles prisfokusert) får man hovedkort (478), prosessor (p4), minne (512 MB) og kabinett til 3500 kroner på komplett.no. DVD-spiller kommer utenom...men det er helg så la oss være litt "løse i snippen"...DVD-spilleren får man på kjøpet.

Tviler på at ovenfornevnte PC-konfigurasjon spiller av DVD-filmer med bedre lyd og bilde enn en "standalone" Philips DVD963SA (som faktisk ikke koster mer enn 3400 kroner). Men det er jo lov å drømme...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Må ikke hisse seg opp*

Veeel, trådstarter har en prosjektør som ikke støtter all verden av oppløsning - mao DVI, Radeon blablabla er _BARE_ tull. GeForce-kort vil gi et flott bilde på denne prosjektøren. For å avsløre GeForces "dårlige" biledkvalitet må man langt høyere opp i oppløsning enn SVGA eller XGA. Det gjelder også DVI. Dette har jeg testet selv, så dette vet jeg. Det blir som å anbefale noen å sette Porsche-motor inn i en boble. Joda, motoren er bra den - men det spørs liksom om det står i stil til resten.Polkalizer er inne på dette i sin tråd også forøvrig.

Selv bruker jeg en eldgammel Pentium-3T Celeron 1.4Mhz med billig lydkort fra Clas Ohlson og GeForce4 skjermkort. Denne kjører jeg linux på, og bruker Freevo som frontend. Rosinen i pølsa er at Freevo bruker IMDB.org og henter ned xml-filer for DVD-plater og filer etc. Denne viser tittel, cover, lenge, beskrivelse etc. Freevo viser til og med værrapporter, slik at jeg kan tilbringe hele døgnet i filmstolen uten å se ut vinduet!!

Meget fornøyd med løsningen - en løsning som forøvrig har imponerer alle og enhver som har vært innom hos meg og sett Selvfølgelig mer arbeid enn en standalone-spiller, men sluttproduktets funksjonalitet og kvalitet er milevis over enhver standalone-spiller uansett prisklasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol: :roll: :lol: :roll: ...litt figurer jeg og?

Hmmm,

Min første HTPC, som ble benyttet i 1999 til å gi signal til en BD801 var bestående av:
    - PII 400 CPU
    - Hitachi DVD spiller
    - ATI Rage Pro skjermkort
    - Creative Live 1024 lydkort
    - windvd sofware DVD spiller

Denne maskinen tør jeg påstå ga da, og fir i dag bedre bilde ut enn hvilken som helst "standalone" dvd spiller!!! Signalet ble dekoda i Hardware av ATI kortet, men skalert til 1024x768, 75Hz.

Denne "HTPC"'en skal jeg vedde at en kan få satt sammen til rundt 1-2 tusen kroner! Noen Bedre... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hei dobermann

Tøøøøft.

Har selv eiet 3 Rottweilere...men det er en annen sak og et annet forum...

Da er herved enhver som bygger en PC til maks. 3400 kroner utfordret. Har en Philips DVD963SA...og den som bygger en HTPC som spiller av en DVD med bedre bilde og lyd en Philipsen...kan kontakte Philips og gjøre krav på premien...

Etter mine beregninger (ved å være særdeles prisfokusert) får man hovedkort (478), prosessor (p4), minne (512 MB) og kabinett til 3500 kroner på komplett.no. DVD-spiller kommer utenom...men det er helg så la oss være litt "løse i snippen"...DVD-spilleren får man på kjøpet.

Tviler på at ovenfornevnte PC-konfigurasjon spiller av DVD-filmer med bedre lyd og bilde enn en "standalone" Philips DVD963SA (som faktisk ikke koster mer enn 3400 kroner). Men det er jo lov å drømme...
    Gå til komplett.no og sett sammen følgende PC:

113040 Q-Tec Midi tower ATX 6021CMD, Silver 268,45

119399 Abit KV7 Hovedkort for Socket A (DDR)
    - KT600, SATA, ATX, Raid, LAN, LYD 696,14

115871 AMD Athlon XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus
    - Socket A (Thoroughbred) prosessor 545,02

113547 TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2.5
    - 32M*8/8chip, 184-P (for DDR-PC333MHz) 386,75

113466 Maxtor DiamondMax Plus 8 40GB 7200RPM
    - IDE ATA/133 498,46

119450 GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA
    - Igloo Silent Breeze 462 II XP3000+ 227,50

117572 Sapphire Radeon 9200 Atlantis 128MB DDR
    - AGP, ATI 9200, DVI-I, TV-Out, Retail 723,44

Totalt kr 3345,76

DVD spilleren fikk jeg jo med på kjøpet, men ikke noe problem å få det også til under kr 3400. Dette er en HELT oppegående HTPC, og vil knuse alt under kr 100 000 av standalonespillere. Hvor skal jeg hente premien sa du??

Frode

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.

DVD spilleren fikk jeg jo med på kjøpet, men ikke noe problem å få det også til under kr 3400. Dette er en HELT oppegående HTPC, og vil knuse alt under kr 100 000 av standalonespillere. Hvor skal jeg hente premien sa du??

Frode
    vel.... de fleste dvd-spillere til hundretusen har i det minste lydutganger.

Det er greit at htpc er bedre, men denne karen har en low-end dlp projektor, og vil ha tips om han klarer seg med en standalone til 2000,- eller om han må ha en skikkelig kjip htpc.

Da vil jeg påstå at en standalone er bedre, enklere, penere, stillere, mindre, mer pålitelig og vil gi bedre lyd. Htpc kan han bygge seg når projen er byttet ut. Da har sannsynligvis hardwaren sunket ytterligere i pris også.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. De har ikke bedre lyd. Så lenge man kjører SPDIF ut fra lydkortet, vil enhver forskjell man måtte høre mellom en HTPC og en vanlig DVD-spiller være psykoakustikk. Akkurat som alle dustene som "hørte" forskjell på lyden da en svart metallkloss ble lagt over trafoen på utsiden av et forsterkerkabinett.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...psykoakustikk...
    tror også det... En blindtest ville nok fort vise dette også.

Når det gjelder sånne ting husker jeg at det var noen, husker ikke hvem, som hadde utført blindtest mellom DYRE høytalerkabler og clas ohlsson kabler, og stakkars entusiasten som hadde brukt en stygg sum på kablene klarte ikke å skille hvilke som var sine dyre...

Jeg vil også hevde at en HTPC og de ekstra mulighetene som følger med er verdt mere enn enkelheten som en standalone-spiller utgjør.
    Så slitsomt er det ikke å måtte vente 50sek på at pc skal boote.
    Man må bare gidde å bruke litt tid på å ordne software og sånt, men det er jo bare gøyalt.

Morten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåvel, pcen må nok ansees som et drivverk, og det er definitivt forskjeller på drivverk. Ikke spesielt store riktignok, faktisk ørsmå, men det kan høres. Også i blindtester.

Personlig så velger jeg definitivt HTPC framfor DVD-spiller. Bruker faktisk PCen til mesteparten av musikklyttingen også.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Nei. De har ikke bedre lyd. Så lenge man kjører SPDIF ut fra lydkortet, vil enhver forskjell man måtte høre mellom en HTPC og en vanlig DVD-spiller være psykoakustikk.
    Argh! Ja, så lenge en snakker om et bra lydkort og dvd drivverk! Her er det snakk om å kjøpe billig lydkort, billig dvd-rom, billig skjermkort etc...... jeg prøver bare å påpeke at med en så kjip projektor vil en standalone gi mer for penga (være billigere), enn en halvråtten htpc. Så kan han heller lage seg en skikkelig htpc når han får penger og ny proj....

Mener du forresten at alle dvd-spillere og pc'er med digitalutgang låter identisk/like bra !?!?!?!?! Det er ihvertfall bare tull.

Dette er dessuten IKKE en generell htpc vs standalone tråd. Det er et ønske om tips for hva som vil gi mest for pengene mot en billig LG dlp projektor som bildekilde.

Jeg er selvfølgelig enig i (og klar over) at en god htpc gir best bilde, men dette blir helt utopisk i denne sammenhengen. Her er det ikke snakk om CRT, der virkeligheten og forskjellen i bildekvalitet er en helt annen.

Med trangt budsjett og dårlig projektor mener jeg at det i dette tilfellet helt klart svarer seg med standalone. Jeg er i tvil om han vil klare å skille mellom en prog scan standalone , og en htpc, med den lave oppløsningen han har (800x600, blødende farger, lav kontrast, etc).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •