DVI kabler av bedre kvalitet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVI kabler av bedre kvalitet.

Hei noen som vet om noen butikker her i norge som selger DVI kabler av bedre kavlitet en di kablene som blir solgt i data-butikker? kabler som AudioQuest DV-1 eller DVI kabler fra monster. her er det en tysk butikk som selger AudioQuest kabler http://www.hifi-regler.de/shop/dvi-kabel/
    Men er det noen butikker her i norge som selger AudioQuest DVI kabler?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror en DVI kabel på 7 meter funker bra jeg!bare det er litt bra kvalitet på kablen.har også hørt at DVI kablen på 7.5m meter i fra lindy funker bra. http://www.lindy.com/uk/productfolde...1243/index.php

Bare man ikke går over 7.5 meter,så tror jeg det skal funke bra.

Takk til Trancton for linken

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVSHOP klarer vel å skaffe DVI fra monster.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hvis monster har en DVI kabel på 5 meter,så er det bra det :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en billig 5m kabel på komplett, jeg ser forskjell fra VGA, selv om skjermkortet mitt skal ha veldig bra skarphet. Da kan det vel umulig være noe særlig mer å vinne på en dyrere dvi kabel? Det er jo tross alt digitalt...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei

Det er noe forskjell på DVI over litt lengere strekk. Det er også to ulike typer, single-link, og dual-link, som inneholder et ekstra sett ledere, som dermed gir mulighet for noe høyere båndbredde.

Jeg har testet bl.a. en dual link 5 meters kabel, samt en single-link på 10 meter. Single-linken på 10 fikk problemer litt ettersom, men fungerte somregel helt fint. Problemet var hvite og rød prikker som kunne dukke opp fra tid til annen. Dette problemet hadde jeg ikke på dual-link kabelen på 5 meter.

Nå skal det sies at jeg tror jeg har lest at dual-link uansett ikke benyttes i noen større utstrekning, det gjenstår fremdeles litt "forskning" før jeg har helt oversikten her, dermed er det lengden som mest trolig er av høyest vesentlighet (da fremfor dobbelt sett ledere, hvis det ekstra settet uansett ikke benyttes). Ved større lengder ser det ut som at skjerming er utrolig viktig, da jeg som nevnt fikk problemer sporadisk, som jeg ikke kan se skyldes stort annet enn forstyrrelser. For øvrig fungerte ikke 10 meter i det hele tatt med et GeForce kort og heller ikke på et Radeon 9200, men Radeon 9500 klarte å sende bortimot tilstrekkelig signalstyrke for å holde 10 meter innen akseptable nivåer.

Det er dermed en rekke faktorer med i bildet her, og jeg tør påstå at en kabel av god kvalitet er greit å ha, da en i så tilfelle kan utelukke at det er kabelen som er problemet. Nå har ikke undertegnede testet med et stort nok utvalg kabler til å påstå at en kabel fungerer bedre enn en annen på samme lengde, men jeg antar at Monster, hvis de ikke blir for kostbare, vil kunne levere meget godt skjermede kabler, og iallfall ikke stå tilbake for de fleste andre.

For øvrig har Monster for øyeblikket kun DVI opp til 3 meter, og importøren (Interconnect) har ikke tatt inn noe, men avventer neste "modell" som visstnok skal dukke opp i januar tider. De vil da tilby opp til 8 meter om jeg ikke tar feil, som jo kanskje egentlig er det lengste en bør bruke over DVI.

For øvrig finnes jo også fiberoptiske varianter for enda lengere strekk, men disse koster jo for øyeblikket litt mye...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg skjønner så får man ikke kvalitetstap med dvi, kun "feil" fordi man ikke får overført hele det digitale signalet. Altså gir en billig kabel full valuta for pengene så lenge ikke "feil" av den typen du beskrev dukker opp.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, det er jo egentlig det samme som skjer ved enhver overføring, bare at det over DVI blir mer synlig, siden en ikke har en D/A og A/D konvertering som "bypasser" feilinformasjonen og allikevel leverer et bilde, da med noe mindre data som grunnlag selvsagt.

Poenget med skjerming tror jeg uansett står sentralt...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har forstått så får man ikke de høye oppløsningene på lange kabelstrekk med DVI.

Kjøpte meg en vanlig 10m DVI kabel. Det meste den taklet var 1024x768 60hz. Får bare svart bilde på oppløsninger over dette, eller bilde fyllt med røde prikker.

Men man kan kjøpe dyrere DVI kabler, som kan klare 1600x1200 60hz.
    F.eks fra www.btx.com

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •