Ny projektor!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22

Tråd: Ny projektor!

Active seeker-man sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny projektor!

Tenkte jeg skulle invistere i ny projektor og en dvd spiller!

Har et GREYVISION 16:9 ramme 100" B:220 H:124
    (synlig duk er 15cm ned fra taket og veggen er 2m47cm i høgda) max avstand fra projektor til lerret kan ikke være mer enn 3m og 30 cm.sitteavstand blir omtrent det samme.projektoren må henge i taket.

Har hørt at DLP funker bedre enn LCD på grått lerret!!?

Hvilken projektor anbefaler dere å kjøpe for og få best mulig bilde til dette lerretet?

Det jeg ikke er sikker på er hvilken PJ jeg kan og ikke kan kjøp når jeg tenker på avstand,offset,bildestørrelse.Har ikke helt skjønt dette....

skal kobles til PJ : dvd-spiller,tuner,pc.

Rommet blir ikke påvirket av lys utenfra.

PS!Må ikke bråke for mye,hadde en benq pb7200 og den var vel på 34 i video mode og 30Db i eco mode,noe som ble litt for mye.

Bør koste max 20000 kroner...

Så kom med tips folkenz

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å finne ut hvilken pj som passer ditt kinorom er dette et fint verktøy:

http://www.projectorcentral.com/proj...ulator-pro.cfm

Mye snadder under 20k om dagen:

Hitachi TX200
    Sanyo Z4
    Epson TW600 (bruk TW550 i projection calculator)
    Panasonic AE900
    Mitsu. HC3000

Du finner klistrede tråder om alle disse i forumet. Da kan du rimelig raskt danne deg et bilde av hva som passer for deg.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar!

Har tenkt litt på Panasonic PT-AE900 , Epson EMP-TW600 , BenQ PE7700 !

Noen som har posetive negative erfaringer?

hvilken ville dere investert i?

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremt, du må bestemme deg om du vil ha LCD eller DLP??

I prisleiet ditt er det nok LCD som kommer best ut, som da:
    - Pana PT-AE900
    - Epson EMP TW-600
    - Sanyo PLV-Z4
    Dette er blant de sikre valgene av hva LCD angår om dagen!

Av DLP så er visst, etter det jeg har hørt, ikke BenQ PE7700 det dummeste valget!
    Men på toppen av 20K klassa (selv om den koster 22K) er Mitsu HC3000!
    Nå har ikke jeg sett AE900, men har sett Z4 og jeg synes desverre ikke at dem når opp til HC3000 sitt nivå. Kan hende det bare er meg, men bedre pikselfylling, punch og dybde i fargene er et par av stikkordene!

Så valget er ikke enten AE900 eller PE 7700, men om du skal ha LCD eller DLP ??

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Seeker Man:

Du spør om erfaringer med noen av disse.

Har akkurat fått montert opp en TW600 (LCD) og er storfornøyd
    Lensshift funksjonen gjør at jeg kan ha den på en hylle 210 over gulv, 290 fra lerret og ha underkant av bildet 40cm over gulv.
    Fra 3m seer avstand og oppover kan jeg ikke se tegn til hønsenetting eller pixelering med et bilde som er 2m bredt. I tillegg bråker den lite i Theatre Black 1

Investerte i ny DVD også: OPPO / BKK971H til 1500,- som leverer stor kvalitet på DVI (dårligere på komponent). DVI-HDMI adapter og 10m HDMI kabel kjøpte jeg hos SkrotOhlson og de funker faktisk som en drøm !

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg brukt oppmot 20k så hadde jeg uten tvil valgt BEnQ'en.. Favoritten er uansett Mitsu HC3000. Men denne koster vel 6000kr mer enn BenQ'en. Så for meg er BenQ på topp. Men igjen, LCD prosjektorene har sinnsykt flott bilde de også. Begge har vel sine svakheter....

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er igrunn samma om det er DLP eller LCD . DLP har jeg hatt før men ikke LCD, Så lenge det blir bra bilde og er STILLEGÅENDE.

Er det stor forskjell på Benq PE 7700(DLP) og Mitsubishi HC3000 (DLP) Bortsett fra prisen da,billigste på benq som jeg fant var 16000 og billigste på Mitsubishi var 22000,men visst den er så mye bedre så kan jeg alltids beregne 22000 istedenfor 20000 som var maks grensa mi

Er det verdt de 6 lappene mer for Mitsubishi??

Er egentlig ganske lysten på og prøve en LCD PJ også da...
    Tror i så fall valget blir mellom desse som Thlian nevnte:

- Panasonic PT-AE900
    - Epson EMP TW-600
    - Sanyo PLV-Z4

Hvilken ville dere kjøpt?

Å er den Epson EMP TW-600 så fysisk stor som folk påstår?

Er ikke lett og bestemme seg hvertfall,allt for mye og velge i for tida

Takker for svar folkens!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bekrefte at TW600 er fysisk stor. Målsatt figur er gitt i denne manualen se link på Epson siden:

http://esupport.epson-europe.com/Get...7B3C78834663BE

Plasseringsvennligheten oppveier jo noe for størrelsen. Jeg har fått gjemt den bort på en hylle bak en drager i taket.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hitachi TX200 har fått ufortjent lite omtale her på forumet.. spesiellt siden den nå har fått villedene pris på 15k som de andre D5 LCD'ene...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TX200 har fått "som fortjent" ;-) Med det mener jeg at ingen (og les da gjerne Gorm) har fått testet denne før nå nettopp, selv om den kom samtidig med de andre D5-panelte LCD-projektorene. Og ingen ved sine fulle fem ville vel velge TX200 til 19.900,-, som var prisen inntil få dager siden, fremfor TW600, AE-900 og Z4. Ergo lite omtale.

Men nå, med prisen 14.990,- stiller saken seg annerledes, og folk bør for alvor vurdere denne i samme slengen. Kommer vel også test av denne i neste D&H, det bør også hjelpe på omtalen.....;-)

Newcomer rasta sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ca 50 t på min AE900 nå. Er kjempefornøyd.

Tror vel valget mellom TW600, AE 900 og Z4 først og fremst handler om egne preferanser.

Spiller f.eks.
    Størrelse på PJ noen rolle.
    Utseende/farge
    Støy (det er små forskjeller men hørbare - for noen i det minste)
    og så de velkjente argumentene rundt "smooth screen", skarphet og sortnivå.

Min bakgrunn for valg av AE900 var primært størrelsen (den er minst av de nevnte) og "støy" fra autoiris og vifte hvor AE900 "etter sigende" kommer best ut.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Kan bekrefte at TW600 er fysisk stor. Målsatt figur er gitt i denne manualen se link på Epson siden:

TW600 er kanskje litt stor å regne i digital projektor sammenheng
    (406 mm (W) x 327 mm (D) x 143 mm (H)) , men det er vel ikke mer enn det må være....;-) En projektor som er ganske populær i CRT sammenheng (BG808s) er til sammenligning (590 mm (W) 1076 mm (D) 362 mm(H)) og veier uten takfeste ca 67kg.... Nå er vel ikke dette den riktige plassen å skryte om hvem som har "størst" .... projektor altså, men synes bare det er litt interessant å se hva enkelte av oss lett finner seg i for å få et godt bilde i hjemmekinoen....

En av fordelene med å gå opp litt på størrelsen som epson har gjort på kabinettet for TW600 er at de i teorien i alle fall kan lage bedre kjølekanaler og benytte større vifter som jobber med et lavere turtall osv, for å gjøre samme jobben. Hadde vært interessant å sett hvilke temperaturer LCD panelene kjører med i de forskjellige D5 LCD projektorene, og se om epson som vel nettop er eksperter på LCD panelet har sikkret litt bedre arbeidsforhold for disse komponentene enn de andre og litt mindre og kankje enda mer stillegående modellene.

Det at man får plass til mer kjøleluft kan jo også bety at projektoren får en jevn og god kjøling av lampemodulen, noe som kankje også kan være med på å sikre en mer jevn og oppnåelig levetid for disse lampene.

Slike ting som sikker drift og lang levetid for komponentene er vel ikke så dumt å ta med seg når man planlegger å bruke projektoren i hjemmekinoen, det er for eksempel kjedelig å samles noen stykker til en filmkveld, for å oppdage at projektoren ikke virker som den skal... Man risikerer jo å ende opp med å diskutere og prate i stedet....

Synes i alle fall ikke størrelsen på en TW600 skal sees som et minus for valg av slik projektor, prisen er også ganske god i forhold til konkurentene, så her er det vel bare å få seg en demo og la bildet bestemme...

Når det gjelder Hitachi sin TX200 modell og pris, minner det meg litt om det samme nivået som TX100 modellen hadde i begynnelsen, Tror det var rett rundt 20k jeg så den for når den kom. Virker litt som om Hitachi ikke helt har fått med seg hvordan konkurentene har priset sine varer på det norske markedet, men skjerper de seg litt og har råd til å sette en pris på noe av det samme prisnivået som for AE900 Z4 og TW600, så kan det bli et godt alternativ for mange. Har forøvrig ikke fått sett TX200 i aksjon selv ennå.

Newcomer rasta sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Synes i alle fall ikke størrelsen på en TW600 skal sees som et minus for valg av slik projektor, prisen er også ganske god i forhold til konkurentene, så her er det vel bare å få seg en demo og la bildet bestemme...

Det kommer vel an på ...

I taket i "finstua" betyr definitivt de ekstra cm en god del....
    (TW600 er vel et par "melk-kartonger" større enn f.eks. AE900....)

... men i et dedikert kinorom betyr det sannsynligvis ingenting.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra folk liker og diskutere her, fortsett med det

Tror det blir enten benq7700,Mitsubishi HC3000 eller panasonic ae900?

Er det verdt de 6-7 lappene ekstra for Mitsubishi HC3000 i forhold til de 2 andre eller er det ikke verdt det?

Hvilken ville dere valgt?

er det DVI eller HDMI på alle disse?

Bør vel også være HDTV støttet nå i disse dager eller?

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig hadde jeg gått for Sanyo PLV Z4 av disse grunnene: En venn av meg har PE7700 og personlig syntes jeg den bråket for mye når den hang i taket, du merker det på still scener ganske mye, synes jeg. Hadde heller ikke valgt Mitshubishi'n siden den er DLP, og jeg er ekstremt sensitiv til regnbue effekten, selvom den har 5x speed og 6-8 segments farge hjul kan jeg se det. Ville heller ikke valgt Panasonic'en siden det har vært mye omtale av Panasonic sin brukerstøtte rundt deres lampegarantier og ellers på Pt Ae700'n var det mange som mått bytte lampe etter 600-700 timer uten at de fikk dette dekket. Det kan godt hende at dette er blitt rettet opp, men det går jo litt tid før du får vite det, siden det tar jo litt tid å komme over 700timer. Derfor er mitt råd å gå for Sanyo'en fordi: den har lens shift, like bra zoom som panasonic'en, veldig bra bilde med gode kontraster (såvidt jeg kan se), har blitt anbefalt og fått bedre score på www.projectorcentral.com og den har, såvidt jeg ser, den minste støyen, ihvertfall i forhold til offisielle tall, og jeg personlig synes den er veldig stille.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva me HD?

Noen som viser dette?Ser at mange mener visse projektorer "støtter" `HD men at de færreste virkelig viser dette?

Stemmer det?

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange projektorer under 12000 som har HD Støtte, men ingen av disse har native HD oppløsning. Det eneste HD Støtte betyr er vel at du kan kjøre HD signaler inn så komprimerer prosjektoren dette til å passe den Native oppløsningen på bilde panelet. Videre så er jo såvidt jeg kan se alle de som er blitt omtalt her 720p prosjektorer, så da viser jo disse HD...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At en projektor er "HD-ready" betyr i grove trekk at den har en native oppløsning på minimum 1280*720 linjer. At "de færreste projektorer faktisk viser det" kommer av at skikkelig HD-materiale ikke enda er på markedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle projektorene som er nevnt i tråden er såvidt jeg vet HD så den saken er grei. Digital inn har de vel også. Viktige elementer i vurderingen etter min mening:
    -Fleksibel lensshift forenkler plasseringen enormt
    -LCD eller DLP hvis regnbuer er en faktor
    -Videokvalitet: Sortnivå, SDE tendenser, kontast, farger, etc
    -Akustisk støynivå
    -Betjening, fjernkontroll, størrelse, etc

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    At en projektor er "HD-ready" betyr i grove trekk at den har en native oppløsning på minimum 1280*720 linjer. At "de færreste projektorer faktisk viser det" kommer av at skikkelig HD-materiale ikke enda er på markedet.

Så det du sier er at når "Skikkelig HD-materiale" kommer så er det ingen problemer og kjøre dette på nevnte PJ`er?

Fikk for øvrig Lyd& Bilde i posten i dag..der såg jeg at Panasonic PT-AE900 fikk Vurdering 10 (av 10) mens i DVD&hjemmekino fikk samme projektoren 17 av 20 mulige.

Formeninger om dette folkenz?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •