Fyndbørsens håndtering av kreditt-kort er kritikkverdig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fyndbørsens håndtering av kreditt-kort er kritikkverdig

Jeg bestilte en LCD TV fra Fyndbørsen med en avtalt leveringsdato et par uker frem i tid. Denne ble noen dager senere avbestilt lenge før varen skulle sendes. På min kontoutskrift litt senere oppdager jeg at Fyndbørsen har belastet kortet for så å kreditere summen noen dager senere. I mellomtiden har kursen på SEK falt, slik at jeg tapte noen hundrelapper på kursdifferansen.

Skal det ikke være slik at Visa-kortet belastes når varen sendes? I mitt tilfelle burde jo ikke Visa-kontoen vært rørt i det hele tatt!

Dette synes jeg er en bra grunn til IKKE å handle hos Fyndbørsen!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du IKKE handlet hos Fyndborsen hadde det ikke skjedd, og hadde du handlet hos Fyndborsen hadde det IKKE skjedd. Så moralen er vel at en ikke bør ombestemme seg så mye?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hadde du IKKE handlet hos Fyndborsen hadde det ikke skjedd, og hadde du handlet hos Fyndborsen hadde det IKKE skjedd. Så moralen er vel at en ikke bør ombestemme seg så mye?
    Fra Fyndbørsen sine kjøpsvilkår:

"Avbeställning

Du kan utan kostnad avbeställa en order fram till det att ordern levereras från oss, om ordern inte är en specialbeställning."

Da må de også lære seg å håndtere kreditkort-transaksjoner på en skikkelig måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes forøvrig det er ekstremt svakt av Visa / Teller å ikke ha en skikkelig policy på dette overfor sine brukersteder. Jeg kommer til å benytte Visa-kortet minst mulig ved denne type kjøp i fremtiden.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at dette er frustrerende, men hadde det ikke vært like frustrerende om du skulle ha varen, men at den ble dyrere fordi de ventet med å trekke kortet ditt og at kursen da var mindre gunstig?

Fyndborsen kan jo heller ikke ta kosten ved krediteringen. Det blir jo urimelig at de skal tape penger på at du avbestiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det så vanskelig å skjønne at en nettbutikk ikke skal belaste Visa-kortet før varen sendes (dette var lagervare)? De skal ikke belaste kortet ved bestilling!

Jeg kjøpte etter dette en 37" LCD TV fra Dell og det gikk ca 2 uker fra bestilling til TV'en ble sendt. Kortet ble faktisk først belastet ved levering.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Fyndborsen kan jo heller ikke ta kosten ved krediteringen. Det blir jo urimelig at de skal tape penger på at du avbestiller.
    De taper selvfølgelig ikke noe på å ikke ta betalt for varer de ikke sender ut.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe nytt at en nettbutikk trekker penger fra VISA omgående selv om levering er 1 uke seinere. Kjipt for dem om de gjør hele jobben og når de skal sende finner de ut at du ikke er kredittverdig..For de tar kun beløpet i "pant" tror jeg. For så og trekke beløpet "fysisk" når det sendes.. Det er slikt jeg har oppfattet systemet. Og hensyn til valuta går det jo ikke ann å ta..

Egentlig er det vel valutaendringen du er irritert over. Hadde den stått uforandret hadde dette ikke vært noen sak.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde de enda først reservert beløpet og så opphevet reservasjonen ved avbestilling, så hadde det heller ikke vært noe problem.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Hadde de enda først reservert beløpet og så opphevet reservasjonen ved avbestilling, så hadde det heller ikke vært noe problem.
    Det er vel det de skal gjøre. Eller - skal og skal - det er ihvertfall den praksisen jeg er vant med fra andre butikker; at de bare reserverer et beløp først, og ikke trekker før gjenstanden sendes. Personlige erfaringer er f.eks. SVS (den gang jeg importerte fra USA) og DVDO (iScan VP30).

Vet ikke helt hvor det eventuellt står regler om dette; om dette er noe hver enkelt butikk kan velge å gjøre, eller om det er faste regler om det. I det siste tilfellet har vel i så fall Fynbörsen her gjort en feil. Men jeg vet ikke.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ordens skyld, du har ikke brukt kredittkort. Du har brukt debetkort. Hadde du brukt kredittkort hadde ikke dette skjedd, fordi du faktisk bare blir fakturert en gang i måneden mot debetkort der det trekkes fra konto hele tiden. Kredittkortselskapet ville ha tatt denne saken for deg overfor brukerstedet. Bruk "ekte" kredittkort når du handler på nettet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    De taper selvfølgelig ikke noe på å ikke ta betalt for varer de ikke sender ut.
    Hvis de må kompensere for valutakursen så du ikke skal tape penger så. Bruk heller kredittkort som foreslått over.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener dere at han har brukt en slags 'VISA light', eller? (ikke et sarkastisk spørsmål - jeg lurer faktisk på om det er flere typer).

For jeg har da handlet mye på nettet med VISA kortet mitt, knyttet opp til bankkontoen min, og i alle tilfeller har det først blitt reservert et rundt beløp, og så trukket det nøyaktige beløpet senere.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg ble usikker. Jeg vet det finnes VISA kredittkort, men det jeg har er ikke det. Det er vanlig VISA. Hvorfor ikke sende en mail til Fyndborsen og høre hva deres praksis er?

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva hvis kursen hadde gått den andre veien,

hadde du da klaget fordi du tjente noen hundrelapper og sluttet å handle hos fyndbørsen ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    hadde du da klaget fordi du tjente noen hundrelapper og sluttet å handle hos fyndbørsen ?
    Dersom jeg kansellerer en ordre som ikke er sendt forventer jeg ikke å tjene penger på det. Heller ikke å tape penger. Jeg forventer at kontoen min ikke blir rørt!

Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med T 2. Mitt tilfelle : En Panasonic PV500 plasma som ble bestilt 18/11...er ennå ikke kommet (butikken opererte med 2 ukers lev.tid, og jeg er fullt klar over Panasonic's leveringsproblemer). Hvis nettbutiken skulle trukket min konto da varen ble bestilt, ville de jo tjent en god del på å ha mine penger på sin konto i snart 2 måneder, og det er da ikke en fair måte å drive butikk på !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •