Spdif: Minijack til rca overgang

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer JT sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spdif: Minijack til rca overgang

Hvilken overgang bruker dere som har minijack ut fra lydkort på pc og har coax videre til forsterker? jeg er på jakt etter minijack --> rca men finner bare de som går fra minijack til 2 rca (rød og hvit) er det disse som blir brukt eller finnes det med kun en rca? og hvor finnes de eventuelt?
    Mener å ha hørt at det er den hvite som skal brukes ved spdif dersom en bruker de stereo-overgangene, stemmer det?

Newcomer freezeface sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt sikker på om jeg forstår deg 100% riktig men jeg prøver meg likevel med: Minijack brukes vel hvis du skal koble lydkortet analogt til en forsterker. Dvs 3 par minijack-->rca, en til front, en til back og en til center forran og bak. Hvis du har coax eller optisk utgang på lydkortet skall du bare bruke én "digital"kabel eller evt én optisk kabel som skal i forsterkerens digital-inngang! Vet ikke om du ble stort klokere av dette?
    F.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei JT!
    Alt du skriver stemmer.
    Det går fint å bruke en vanlig analog stereo lydkabel med minijack og 2 RCA, og koble den hvite pluggen inn på forsterker.
    Dette er ikke "ideelt" siden man egentlig skal bruke en 75 Ohms koax kabel. Men det er omtrent umulig å oppdrive med minijack-plugg (Hovrfor soundblaster bruker det har jeg ikke skjønt). Alternativt går det ann å lodde sammen en kabel selv.

Det er nok heller tvilsomt at man vil høre forskjell, jeg vil tro at overføring med en "ikke-75 Ohm" kabel skjer tilnærmet feilfritt, det er ikke kjempestore datamengder det er snakk om. Dessuten ødelegger egentlig en minijack delvis hele konseptet med koax og 75 Ohm...

Newcomer JT sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et Audigy 2 lydkort, det er ikke coax eller optisk ut på dette, men en minijack utgang som gir ut spdif signalet, jeg må derfor ha en overgang da jeg kun har coax innganger igjen på forsterkeren.

edit: Takker Zamot,du la inn innlegg imens jeg skrev Det som er planen er å ha en liten overgang ved utgangen av lydkortet og så ha coax videre til forsterkeren.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JT, jeg har ikke giddet å lage en overgang, bruker bare en ferdig analog kabel som nevnt...

Newcomer splatt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at Hoontech lager en add-on unit til SBLive, bestående av en kabel og en liten brakett for digital utgang, med både RCA og Toslink. Dermed trenger man ikke overgang. Husker ikke i farta hvem som fører Hoontech i Norge, men mener det var et firma i Stavanger. Skal prøve å finne ut av det. Det var nemlig veldig billig (under 100 NOK om jeg ikke husker feil)!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant akkurat ut av det med litt søking på nettet. Firmaet het Skvulp, men det ser ikke ut til at de eksisterer lengre :cry:

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd å ringe Skvulp? Tlf 32 88 17 30...
    I Brønnøysundregistrene står Skvulp DA registrert i Stavanger med tlf 51 87 38 46, vet ikke om det er samme firmaet... På Hoontech's forhandlerliste står det at Skvulp er i Drammen.

Ellers har Hoontech forhandlere i Sverige og Danmark også:

http://www.hoontech.com/english/dist...tributors.html

Hvis den er såpass billig, skal jeg sjekke om jeg får skaffet en sånn til Audigy-kortet mitt.

Når det gjelder tilkobling til minijack, har jeg brukt en helt vanlig billig stereo minijack->phono, og vanlig phonokabel videre til receiveren. Brukte da selvsagt kun den ene ledningen.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd å ringe, nei. Kanksje man skal gjøre det en dag. Jeg mangler nemlig selve braketten som skal stå på SB Live-kortet (CA 18 ), men har det kortet med digitalutgangene (ikke spør hvorfor :roll.

Vær dog obs på at det fins 3 utgaver - DB I, DB II og DB III. Jeg har den første, og denne har kun en Toslink og en Coax (RCA) ut. DB II har vel flere utganger og en spesialinngang, mens DB III har inn og ut, både Toslink og Coax.

Det som er det geniale med DB I er at kortet med utgangene passer perfekt i en vanlig gameport-slot, om du har en slik ledig (er ikke 100% sikker på at det er gameport, men det ser slik ut på mitt kabinett).

Newcomer JT sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for opplysningen splatt, tror jeg må prøve å ringe i morgen. Så veldig greit ut, men det ser ikke ut til at de fører DB I lenger, fant det i hvertfall ikke i noen av nettbutikkene som det var linket til var bare II og III. går jo i verste fall å bestille fra danmark

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DB I ligger både på Hoontechs hjemmeside, samt deres offisielle nettsjappe en eller annen plass i østen. Hadde satt pris på om du kunne gitt beskjed her dersom Skulp fortsatt er i drift. Det er jo interessant, både for meg og alle andre med SoundBlaster-kort. Disse add-on-sakene skal jo visstnok også fungere for Audigy.

Newcomer JT sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å ringe men nummeret var ikke i bruk :? så det kan vel tyde på at det ikke eksisterer lenger. prøvde og det i Stavanger, men samme resultat. splatt, jeg finner ikke DB I på hoontech.com der finner jeg bare DB III, å finner i hvertfall ikke noe på de sidene i østen, er ikke så stødig i kinesisk og japansk :lol:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt mail til Sverige...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått svar hos en av de to svenske sjappene jeg sendte mail til:

Visst, ska den fungera med Audigy-kortet!

Den kostar 695 SEK och frakt till Norge skulle kostar ca 100 SEK. Vi kan
    fakturera dig 10-dagar netto, om du är intresserad.

Med vänlig hälsning Lars - Sweden MIDI Music
    Det skulle bli i overkant av 700 NOK, ikke så veldig billig da...

Newcomer JT sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det DB I, II eller III?