Priskrig!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Priskrig!!!

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Priskrig!!!

Jeg synes vi som har litt oversikt over markedet, både det svenske og andre EU-land, gjennom prisjakt.nu, bør gå tøffere til verks og markere prisforskjellen i Norge og utlandet.

Dette kan DU gjøre ved å legge til en pris på de produktene som kommer inn på avnytt.

Når du rekner EURO, husk å gange med kursen, trekke fra 16% moms og legge til 25% som er den norske.

Vær med og press priser! Det kommer forbrukerne til gode, så ingen kjøper katta i Jaguaren, når du kan få den i en vanlig og billigere sekk!

Motto: Ikke la tilbud lure deg! Sjekk alltid alternative priser!

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16% mva, gjelder det for alle Euroland?

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er feil. Mva er forskjellig fra land til land, også innad i EU.

Her har du noen:

Sverige 25,00 % Danmark 25,00 % Finland 22,00 % Tyskland 16,00 % Frankriket 19.6% Storbritannia 17.5% Norge 25,00 %

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er om norske kjøpere er særlig prisbevisste.

Er det f.eks. ikke rart at Tivoli Audio Model One har nesten nøyaktig samme pris i alle butikker (inkl Elkjøp) ??? Og at prisen ikke har blitt redusert noe i løpet av et år ?

Videre at mye av (importøren) Neby Hifi's rekordoverskudd i fjor kom nettopp fra dette "billig"-produktet.
    http://www.audiophile.no/VisNyhet.asp?Id=39

Lukter prissamarbeide lang vei. Alternativt viser det hvordan fri konkurranse allikevel ikke fungerer.

"Hør her gutta, hvis ingen setter ned prisen så har vi kjempemarginer. Ikke vær så dumme at dere skyter dere selv i foten ved å konkurrere på pris på dette produktet - det kommer til å selge uansett"

I USA koster en Model One kr 775,- (1295,- i Norge) og en iPal 972,- (1600 + i Norge)
    http://www.fredsoundofmusic.com/Tivoli_Audio.html

Selv frakt og moms kan ikke forklare prisforskjellen.

Med andre ord goooode marginer i norske butikker (inkl Elkjøp).

Kjøpes det allikevel? Jada, jada... som sagt liten prisbevissthet blant forbrukerne - spesielt på "fashion" produkter.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Nei, jeg glemte å si at det var et moms-eksempel fra Tyskland!

Nei, vi er ikke prisbevisste nok! Og derfor lar vi jo el-kjedene råde med latterlige priser! Derfor: Gå ut, og gjør dette folkeslag til prisbevisst!

Det er slik vi sammen kan være med på å sette ned prisene. Men en mann kan ikke gjøre det alene!

Newcomer Grevling sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf

Er det f.eks. ikke rart at Tivoli Audio Model One har nesten nøyaktig samme pris i alle butikker (inkl Elkjøp) ??? Og at prisen ikke har blitt redusert noe i løpet av et år ?

I USA koster en Model One kr 775,- (1295,- i Norge) og en iPal 972,- (1600 + i Norge)

Det er vanlig å gange amerikanske priser med 10 for å finne hvilken pris produktet har/vil ha i Norge, så dette er ikke så unikt for TIVOLI tror jeg. Det er heller ike uvanlig at imprtøren eller produsenten bestemmer at produktet ikke skal selges på tilbud, men skal ha fast pris. Dette gjelder bl.a en del kjente solbrillemerker. Om det er slik for TIVOLI aner jeg ikke, men det er ikke usannsylig siden de koster det samme over alt.

Når det er sagt er jeg en stor tilhenger av å finne ut hvor ting er billigst før jeg handler, og bruker mye tid på*å søke priser på nett. Kjøpte TV fra fyndbørsen i vår bl.a, og sparte 2-3 000 kr. La også inn prisen på AVnytt den gangen.

hadde vært fint hvis flere la inn priser på AVnytt, så sparer vi alle hverandre for mye arbeid.

Mvh

G

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nettopp!

Der har vi det!

Hvis man deler ansvaret, er sannsynligheten mindre for at noen tar det.

Men oppfordringen er likevel der, gå hen, finn laveste pris, og sett denne opp mot etablerte priser i Norge.

Begynn gjerne her:

www.prisjakt.nu

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, strenge krav her i Norge gitt. Krav om lav pris, god service og sterke forbrukerrettigheter. Dette burde vil gi lav konkurranse høye priser og dårlig service "in the end".

Ha nå litt forståelse av at vi lever i et land med skyhøye lønninger og kostnader. Syntes faktisk ikke data, tele og brunevarer er så dyrt å kjøpe i Norge. Data er veeldig billig i Norge og brunevarer syntes jeg også vi ligger ganske greit an i pris. Men det finnes alltid særtilfeller.

Newcomer Deckard sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Hmmm, strenge krav her i Norge gitt. Krav om lav pris, god service og sterke forbrukerrettigheter. Dette burde vil gi lav konkurranse høye priser og dårlig service "in the end".

Ha nå litt forståelse av at vi lever i et land med skyhøye lønninger og kostnader. Syntes faktisk ikke data, tele og brunevarer er så dyrt å kjøpe i Norge. Data er veeldig billig i Norge og brunevarer syntes jeg også vi ligger ganske greit an i pris. Men det finnes alltid særtilfeller.

Godt sagt Plasmaboy. Nordmenn er faktisk verdensmestere i å syte. Billigst kombinert med best kundeservice lar seg desverre ikke kombinere over tid.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Budskapet her er veldig bra, benytt dere av de nye valuta-mulighetene på AVnytt og hjelp dine med-entusiaster å finne frem til laveste pris! Du får oppgitt prisene i NOK eller annen ønsket valuta, der prisene oppdateres automatisk mot gjeldende valutakurser kontinuerlig.

Vi får snarlig også opp støtte for tilbakemelding og karakter på forhandlerne, så kan en vurdere pris opp mot risiko i enda større grad!

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Deckard
    Godt sagt Plasmaboy. Nordmenn er faktisk verdensmestere i å syte. Billigst kombinert med best kundeservice lar seg desverre ikke kombinere over tid.
    Nuvel,dersom du er best på service burde det gi utslag i flere kunder, flere kunder åpner for at du kan selge med lavere marginer, altså billigere. Bra pris = dårlig service er vel bare en myte som Elkjøp og liknende store aktører med "supertilbud" (Altså billigst på noe) er ansvarlig for. Men jeg er nå slik at jeg har funnet en plass jeg handler mye pga. ekstremt god service, da betaler jeg heller litt ekstra der, enn å leite etter absolutt billigste prisen, om jeg leiter skal besparelsen være i forhold til opplevd risiko ved å handle en annen plass.

Newcomer Deckard sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Nuvel,dersom du er best på service burde det gi utslag i flere kunder, flere kunder åpner for at du kan selge med lavere marginer, altså billigere. Bra pris = dårlig service er vel bare en myte som Elkjøp og liknende store aktører med "supertilbud" (Altså billigst på noe) er ansvarlig for. Men jeg er nå slik at jeg har funnet en plass jeg handler mye pga. ekstremt god service, da betaler jeg heller litt ekstra der, enn å leite etter absolutt billigste prisen, om jeg leiter skal besparelsen være i forhold til opplevd risiko ved å handle en annen plass.

Nja, ikke helt riktig det der... Når man får flere kunder, trenger man flere i arbeid for å oprettholde servicen. Ergo øker kostnadene og marginene blir mindre.

Nydelig forresten at du opplever god service og at du tar vare på den ved å betale det lille ekstra det av og til koster.

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, ikke helt riktig det der... Når man får flere kunder, trenger man flere i arbeid for å oprettholde servicen. Ergo øker kostnadene og marginene blir mindre.

Nydelig forresten at du opplever god service og at du tar vare på den ved å betale det lille ekstra det av og til koster.
    Det forutsetter at bedriften allerede yter maks service, noe svært få gjør. Veldig mange bedrifter har til gode å yte bedre service med de ressursene de har. Til og med elkjøp kunne ha ytt god service hadde de ansatte snakket med kundene i stedet for å stå å pille nese...

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er jo klart teori og praksis eller det man opplever ikke alltid er i samsvar. Og når man befinner seg i en overgang mellom maks kapasitet og nyannsettelse så vil jo bildet se ut slik du skisserer. Men hvis vi tar for oss en organisasjon som har den rette størrelsen i alle ledd i forhold til omsetning så vil de jo med gode innkjøpsavtaler i store kvanta kunne være både billigst og best på service. Det opplever jeg ofte på tidligere nevnte utsalgssted uten at jeg vil reklamere for dem her, det blir litt for mye offtopic. Det jeg mente som tydeligvis var grovt forenklet var at dersom en butikk med god kundeservice har overkapasitet på la oss si 30%, så bør de enten sparke folk eller satse på at den gode servicen trekker til seg nye kunder som gir økt omsetning og da rom for lavere marginer (Billigere varer ). Om de vil sette ned prisen av den grunn er jo en helt annen sak, og vel lite trolig. En bedrifts visjon bør jo være å få betalt så mye som mulig for så lite som mulig. Konklusjonen blir altså at du har rett, men det er det jo ikke noe gøy å innrømme sånn helt uten å kreve å ha LITT rett selv også.

Når alt dette er sagt så er det en grense for hvor mye jeg er villig til å betale ekstra for garantert god service i forhold til kanskje god service.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf

Videre at mye av (importøren) Neby Hifi's rekordoverskudd i fjor kom nettopp fra dette "billig"-produktet.
    http://www.audiophile.no/VisNyhet.asp?Id=39

Lukter prissamarbeide lang vei. Alternativt viser det hvordan fri konkurranse allikevel ikke fungerer.

"Hør her gutta, hvis ingen setter ned prisen så har vi kjempemarginer. Ikke vær så dumme at dere skyter dere selv i foten ved å konkurrere på pris på dette produktet - det kommer til å selge uansett"

Med andre ord goooode marginer i norske butikker (inkl Elkjøp).

Kjøpes det allikevel? Jada, jada... som sagt liten prisbevissthet blant forbrukerne - spesielt på "fashion" produkter.

Nå kan jeg forsåvidt skjønne begge parter i denne diskusjonen. For å si det slik, inntjeningen elkjip og andre kjeder har på dette produktet ligger på ca 17 %. Dette er ikke mer eller mindre enn snittet på alle produkter på brunevare markedet idag. Greia er den at om en av de som har abtale med Neby senker prisene sine så blir de straffet med høyere innkjøpspris. Det er med andre ord hovedsaklig importøren som kontrollerer at prisen er slik den er.

De igjen er redde for å havne i en situasjon hvor f.ex elkjip dumper prisen, for så å enten ta inn lite antall fordi de da ikke vil selge den siden de enten taper penger eller ikke tjener noe på den (lokketilbud) for så å vise hvor "dårlig" produktet er sammenlignet med et annet. Dette har skjedd før og ført til at salget har stupt. At vi som er litt mer oppegående og vet på forrhånd hva som er bra og dårlig ikke lar oss lure av dette spiller liten rolle da vi er en liten marginal gruppe i den store sammenheng.

Også må de som kalkulerte litt med tall her lengre opp huske at for hvert ekstra ledd så blir prisen høyere. Og at det er strengere krav til service/reklamasjon her i norge enn i mange andre land du sammenligner med.

Derfor; ett ekstra ledd (f.ex neby hifi) samt høyere utgifter til reperasjoner og bytte pga norske særregler (ergo høyere utgifter og høyere pris pga marginøkning).

Missforstå meg ikke, jeg liker lave priser jeg også, men har også forståelse for hvordan man oppererer i firmaene. Å syte og klage fordi ett firma etter mange år plutselig selger masse og derfor tjener endel mer etter å eksistert i mange år blir veldi typisk sosialistgnål spør du meg. Som om det er feil å tjene penger og ha suksess.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sosialistgnål..

Som bakmann for denne tråden, bør jeg gå ut og klarlegge intensjonen, nok en gang.

Her er det ikke snakk om å syte og klage. Det handler om å dele kunnskap, spre opplysning. Det er bare meg på pauserommet på jobben som ler når en el-gigant kjører en kampanje med "Superrask, kraftig pc, med Celeron prosessor og 256 MB ram". De andre vet ikke bedre! Skal de bare gå hen og gjøre et "kjempekjøp", når alternativet kun handler om litt informasjon?

Derfor oppfordrer jeg ikke alle kapitalister og sosialister til å brake sammen over det norske samfunnets premisser. Her er oppgaven nemlig meget enkel, og til nå er det kun Lygren som har forstått den. Dette handler om praksis!

Jeg har selv lagt til 5 priser idag, alternative, utenlandske priser, som viser at selv om du er fersk her, kan du spare en god del kroner. All ære for å betale litt ekstra for service. Men full respekt til dem som skal handle inn en del, og har reknestykker som må gå opp, det er penger å spare, men det gjelder å vite hvordan. Å bestille fra Tyskland, er ikke som å sende penger til Timbuktu i en konvolutt. Det er fullt mulig. Og jeg skal gå foran og gjøre det.

Og jeg oppfordrer fler. Ta ansvar! Opplys andre! Legg til priser du har sett, og sørg for å dokumentere det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handler masse stuff i utlandet jeg. F.ex klær og diverse hår og bilpleie produkter som er svinedyre her i norge.

Desverre er mange av disse sjappene såpass sære at de nekter å sende utenfor usa, mest sannsynlig for å beskytte importørene i de andre landene. Derfor er det kjekt med fraktselskaper som www.magnum.no

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •