projektor for 12k noen anbefallinger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 80
    Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile projektor for 12k noen anbefallinger?

hei

som overskriften sier er jeg på jakten etter en ny pj. har endelig greid å overtale pappa til å kjøpe så skal ha en for rundt 12 000.
    hadde tenkt på en DLP men utenfor det har jeg ikke bestemt meg for noe mere... skal vise på en skjerm på 2 til 2,5 meter og jeg sitter ikke mer enn 3 meter fra skjermen så god oppløsning hadde vert en fordel!
    er det mulig å få HD DLP til den prisen eller må jeg opp mye i pris da?
    rommet det skal vere i er en kjeller med to vinduer men har rullegardiner og det blir temelig mørkt så det er ikke noe problem (uansett ser jeg mest film om kvelden)

takk for alle innspill er på jakt etter mest valuta for pengene.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor har du bestemt deg for en DLP-prosjektor? I denne prisklassen er det i dag LCD-PJer som gir deg mest for pengene, og da aller helst Panasonic AE-700. Dette er en PJ med 1280*720-oppløsning (såkalt HD-ready), ikke spesielt plaget med SD og til en pris nå faktisk under 10k. På bildekvalitet mener jeg denne slår både Toshiba MT200 og Infocus 4805 som er noen av DLP-alternativene.....

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje jeg heller mot ae700 her jeg også.. Da får du igjen litt penger til bedre lerret også. Den eneste DLP'en med 720p oppløsning i lavere prissjikt er vel BenQ PE7700.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart AE700 er tingen her, kommer ikke til å angre på det

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar

grunnen til DLP var vell egentlig at de i butikken sa at den teknologien egnet seg best til film...

men hvis jeg hadde lagt på en 2 k til ville jeg hatt mye å hente på det eller er de dere nevnte det beste uansett?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha en bra hd dlp så må du over 17k, altså benq 7700. Hvilken butikk sa at dlp egnet seg bedre til film enn dlp???? Dummeste jeg har hørt, det er jo klart fordeler og ulemper med begge teknologiene. Kjøp deg AE700 du så får du deg ett brukbart lerret også, jeg bruker Projecta procinema lerret, det er 200X117, kjøpte det demobrukt for 2200,- Er kjempefornøyd med det.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dlp projektorer har generellt et bedre kontrast og sortnivå og mindre synlig skille mellom pixcelene (screndoor) enn det LCD projektorene gjerne har hatt. I den prisklassen du spør om her, er det vel også et spørsmål om oppløsnig og om man er følsom for den regnbueeffekten pga fargehjuls teknologien i 1 chip dlp projektorene.

Anbefaler at du tar betjeningens DLP vs LCD anbefaling til hjemmekino bruk, med en klype salt, og rett og slett får en demonstrasjon av bildekvaliteten til de mulige projektorene, før du velger. (Jeg synes peronlig at CRT projektor prinsippet er overlegent når det gjelder bildekvalitet i hjemmekino sammenheng, så kan jo DLP og LCD sloss om andre, tredje og fjerdeplassen , sammen med LCOS og andre pixcel baserte teknologier ;-) )

Synes en samlepakke bestående av en AE700 og et godt lerret, er en meget lett løsning å like og plassere hjemme, og det er vel neppe noen løsning pr i dag som gir samme bildekvalitet pr. krone.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke si at crt er overlegent, det er å ta litt for hardt i. Sortnivået er bedre, men det er vel nesten alt også. Om ett år eller to så er det slutt for disse dinosaurene.

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Vil ikke si at crt er overlegent, det er å ta litt for hardt i. Sortnivået er bedre, men det er vel nesten alt også. Om ett år eller to så er det slutt for disse dinosaurene.
    Ehhem, hva har du sett av CRT da? En proffkalibrert 8"/9" CRT med en god kilde er fryktelig bra (skikkelig kalibrering er en forutsetning) Du nevner sortnivå som en styrke, opplevelse av dynamikk i bildet er en følge av dette, også fargetoner gjengis mer korrekt enn noen DLP eller LCD jeg har sett. Det er klart små nette DLP og LCD projektorer har sine mange fordeler, men den potensielle bildekvaliteten på en CRT er mange ganger høyere enn konkurrerende teknologier etter mitt syn. Sammenliknet med lyd, blir det manglende sortnivået og dynamikken i DLP/LCD som å høre musikk uten skikkelig bass. Bedres bassgjengivelsen, gir det forbedringer ikke bare i bassområdet, men både i mellomtone og diskant. Slik opplever jeg det også med CRT kontra andre teknologier. CRT oppleves som en dynamisk bildefest med skikkelig "bass slam" i bildet..Det er det tydeligvis flere enn meg som mener (se CRT forumet, der kan du se at folk legger både titalls og hundretalls tusener i CRT projektorer, det hadde de ikke gjort dersom CRT teknologien var død om et år, og DLP/LCD hadde tatt igjen forspranget til CRT) Smaken er som baken da, men jeg kunne ikke la konklusjonen til Razor gå ubemerket hen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gut_man
    Ehhem, hva har du sett av CRT da? En proffkalibrert 8"/9" CRT med en god kilde er fryktelig bra (skikkelig kalibrering er en forutsetning) Du nevner sortnivå som en styrke, opplevelse av dynamikk i bildet er en følge av dette, også fargetoner gjengis mer korrekt enn noen DLP eller LCD jeg har sett. Det er klart små nette DLP og LCD projektorer har sine mange fordeler, men den potensielle bildekvaliteten på en CRT er mange ganger høyere enn konkurrerende teknologier etter mitt syn. Sammenliknet med lyd, blir det manglende sortnivået og dynamikken i DLP/LCD som å høre musikk uten skikkelig bass. Bedres bassgjengivelsen, gir det forbedringer ikke bare i bassområdet, men både i mellomtone og diskant. Slik opplever jeg det også med CRT kontra andre teknologier. CRT oppleves som en dynamisk bildefest med skikkelig "bass slam" i bildet..Det er det tydeligvis flere enn meg som mener (se CRT forumet, der kan du se at folk legger både titalls og hundretalls tusener i CRT projektorer, det hadde de ikke gjort dersom CRT teknologien var død om et år, og DLP/LCD hadde tatt igjen forspranget til CRT) Smaken er som baken da, men jeg kunne ikke la konklusjonen til Razor gå ubemerket hen.
    Har sett disse
    Sony VPH1041QM var bra for 10 år siden når jeg hadde den. Barco 1200 Gammel med dårlige farger. Barco BG 808 litt bedre enn 1200. Barco BG 808S Meget bra bilde. Barco Reality 909 Extremt bra bilde (Nobelman sin). Kan sammenligne AE700 i fargene med min kompis sin 808S med proff lerret. Har kompetanse på justeringer av crt projektorer, så jeg vet hva jeg snakker om!

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for mange svar!

crt er vell litt utenfor mitt pris rekkevidde men men... kansje en annen gang om noen år

ser at lcd også er et godt altrenativ så skal sjekke det ut og.
    så i lyd og bilde at de anbefalte optoma h30advanced og tobishiba mt200 noen som har erfaring på de?
    en annen ting er at som sakt i begynelsen så skal jeg sitte relativt nermt på stor skjerm. skjermen vill jeg ha på 2 til 2,5 m og jeg sitter bare 3 m fra. er dette alt for nermt eller vill det gå fint om pjen har god oppløsning? (hivs det er det det går på?)

ps hadde dere giddet å gi med link eller hvir jeg kan få tak de de pjene dere fåreslår i bergen?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big T
    takk for mange svar!

crt er vell litt utenfor mitt pris rekkevidde men men... kansje en annen gang om noen år

så i lyd å bilde at de anbefalte optoma h30advanced og tobishiba mt200 noen som har erfaring på de?
    en annen ting er at som sakt i begynelsen så skal jeg sitte relativt nermt på stor skjerm. skjermen vill jeg ha på 2 til 2,5 m og jeg sitter bare 3 m fra. er dette alt for nermt eller vill det gå fint om pjen har god oppløsning? (hivs det er det det går på?)

ps hadde dere giddet å gi med link eller hvir jeg kan få tak de de pjene dere fåreslår i bergen?
    Nå må du ikke rote mere, annbefalingen av de fleste her inne faller på AE700, kjøp den her på avshop og bli ferdig med det. Du blir overraskende fornøyd med den, det skal jeg GARANTERE deg. CRT kan du bare glemme, for kompliserte og som nevnt ovenfor så har de digitale pj'ene snart tatt dem igjen. Om ett til to år så er crt saga blott. Må ikke høre for mye på lyd og bilde de annbefaler jo nesten alt de tester, kunne tro de var kjøpt og betalt.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok men hva er kaste lengden på den da? og blir det ok blilde hvis jeg blåser opp til 2 meter?

vet du om de selger den i en butikk i bergen eller må jeg bestille online?

takk for hjelpen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok men hva er kaste lengden på den da? og blir det ok blilde hvis jeg blåser opp til 2 meter?

vet du om de selger den i en butikk i bergen eller må jeg bestille online?

takk for hjelpen
    Jeg kjører på 2 meter bredde, krystall klart bilde.

Du kan gå inn her og så kan du se på kastelengden på den: http://www.projectorcentral.com/Pana...ulator-pro.htm

Kjøp den her på avshop, de er kjent for god service og rask levering

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis jeg brukte den riktig så må jeg ha 5,6m kaste lengde på pjen for å få 2 m bilde. jeg kan maks ha 4 meter kaste lengde hvor lang kaste lengde har du? blir 4 meter for lite?

btw har du et billig lerret og anbefalle til denne pjen da?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question optoma themescene H3oA

jeg og en kamerat testet 3 projectorer hjemme i en uke på et 120" 16:9 på et grandwiev lerret, sitteavstand ca 4.5-5 m. panasonic pt-ae700/thosiba mt-200 og optoman og vi er begge enige at optoman var den beste på det oppsette. ble jævlig irriterte av screendoor på ae700, også dårligere kontrast og mere støy

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis jeg brukte den riktig så må jeg ha 5,6m kaste lengde på pjen for å få 2 m bilde. jeg kan maks ha 4 meter kaste lengde hvor lang kaste lengde har du? blir 4 meter for lite?

btw har du et billig lerret og anbefalle til denne pjen da?
    Etter det jeg kan se så kan du med 4 m avstand til lerretet ha diagonal lerretstørrelse på 167 til 329 cm. Det tilsvarer vel fra 146 til 287 cm i bredde. Så du har en del å gå på her med tanke på avstanden til projektoren, så ikke tenk på det.

Adeo Greyvision rammelerreter bruker veldig mange her inne. Det er gode lerreter til en grei pris. Har ikke lest om noen som er misfornøyde med disse lerretene.

Det med DLP eller LCD projektorer må du nesten sjekke ut litt selv hva du synes er best å se på. Her er det delte meninger, med fordeler og ulemper med begge deler.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Screendoor????????? Klarer jo ikke å se det på ae700, hvis du sitter 10 cm fra lerrete så kan du skimte dem litt, så det er bare vås. Optomaen har jo 30db i eco mode mot ae700 som har 26db i low lamp mode (slik den skal stå) Så det også er bare vås. Her kan du lese hva home cinema mener om ae700 inkl viftestøy: http://www.homecinemachoice.com/cgi-...2_HCC_0205.pdf

Hadde dere stilt inn bildet med DVE når dere så på 700'en?

H30 er også en 4:3 projektor med bare 800X600 i oppløsning noe som gjør at du lett kan se pixler, med 4x fargehjul så er det fare for regnbuer. Det er også mange som klager på at pæren ikke holder i nærheten av hva den er oppgitt til, og med en pris på over 4000,. så kan det bli en dyr afære. Jeg har også sett H30 og vil bare si til slutt at ae700 er en MYE bedre projektor en H30.

Så big T ikke bry deg om påstandene om at H30 er bedre enn 700'en, bare tull. En kompis av meg som er eier av en Barco 808s var hjemme hos en og så på bildet til Optoma H57, han syntes at bildet var bedre på min 700

Den biten på kalkulatoren hos projectorcentral som viser den annbefalte avstanden skal du ikke bry deg så mye om, min også står helt feil i forhold til den biten, tror den gjør det hos de fleste som har 700'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Etter det jeg kan se så kan du med 4 m avstand til lerretet ha diagonal lerretstørrelse på 167 til 329 cm. Det tilsvarer vel fra 146 til 287 cm i bredde. Så du har en del å gå på her med tanke på avstanden til projektoren, så ikke tenk på det.

Adeo Greyvision rammelerreter bruker veldig mange her inne. Det er gode lerreter til en grei pris. Har ikke lest om noen som er misfornøyde med disse lerretene.

Det med DLP eller LCD projektorer må du nesten sjekke ut litt selv hva du synes er best å se på. Her er det delte meninger, med fordeler og ulemper med begge deler.
    Jeg bruker hvit lerret med ND2 filter montert på pj'en, er fornøyd med den løsningen. Nå har jeg ikke sett den med grått lerret så det skal jeg ikke uttale meg om.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Screendoor kan man se på en AE-700, også på litt avstand. Jeg for min del legger uheldigvis mye merke til dette. På den andre siden legger jeg ikke særlig merke til regnbuer, og dermed blir valget mitt litt enklere.

Optomaen det er snakk om over her er vel en H30a, som er en 16:9 projektor med 854 x 480 oppløsning.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •