Valg av projektor - hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av projektor - hjelp!

Jeg skal i nærmeste framtid invistere i en projektor. Denne skal hovedsaklig brukes til film og spill. Leser mye om forskjellige modeller på nettet, men blir bare mer og mer forvirret. Det er for mye å velge i. Har de siste dagene landet på Benq 6210, da prisen på denne nå er meget hyggelig i forhold til spesifikasjonene. Er denne projektoren et godt kjøp? Er Benq 6200 bedre egnet til hjemmekino? (Hørt rykter om dette) Er det ikke en fordel med xga oppløsning? Bør jeg velge noe helt annet enn Benq? Må holde meg under 10 000.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør først se på den og se om du plages av regnbuer. Hvis ikke så hvis du kan strekke deg til 12k så er panasonic ae700 et godt valg.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leon
    ...... Er denne projektoren et godt kjøp? Er Benq 6200 bedre egnet til hjemmekino? (Hørt rykter om dette) Er det ikke en fordel med xga oppløsning? Bør jeg velge noe helt annet enn Benq? Må holde meg under 10 000.
    Godt kjøp for de som trenger en kombo (presentasjon (lysterk) og mulighet for kino) 6200 har lengre kastelengde, høyere støynivå og litt laver lysutbytte. Velg 6210. Fordel med xga, must hvis du skal bruke den til PC. BenQ har PE5120 som er rimeligere og som er dedikert hjemmkino pj (16:9), velg å se denne før du kjøper eller med returett da den genererer en del rengbue-problemer. Under 10000 gir 5120 mest for pengene.

EDIT: VELKOMMEN TIL FORUMET!

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal den spilles på så er det en fordel med 4:3 og høy oppløsning siden de fleste spill bruker 4:3 oppløsning standard. Men til filmer er 16:9 et must ,men pga noen idiotiske personer i hollywood så får man sorte streker selv med 16:9.

Men har sett 5120 og synes den ga et meget bra bilde. Ikke så mye dårligere enn ae700 vil jeg si. Annet enn oppløsningen selvsagt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Bidda]Godt kjøp for de som trenger en kombo (presentasjon (lysterk) og mulighet for kino) 6200 har lengre kastelengde, høyere støynivå og litt laver lysutbytte. Velg 6210. Fordel med xga, must hvis du skal bruke den til PC. BenQ har PE5120 som er rimeligere og som er dedikert hjemmkino pj (16:9), velg å se denne før du kjøper eller med returett da den genererer en del rengbue-problemer. Under 10000 gir 5120 mest for pengene.

Benq 6210 får man nå for under 9000kr. Egner denne seg dårlig til fim pga. for høy lysstyrke? Vil 5120 gi en bedre filmopplevelse?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benq 5120 er en projektor beregnet for fremvisning av film (16/9) så den er helt klart bedre på film!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Antiloop svarte deg, 6210 har redusert lystyrke i video-modus slik at den egner seg, men kan aldrig "slå" 5120 på filmvisning. Dessuten er 6210 4:3 pj.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bidda: Kanskje litt offtopic ,men jeg brukte en 6100 til å vise 16:9 materiale. Så hvis det var 16:9 materiale som var blitt tatt opp i 4:3 slik at man fikk store striper så kunne jeg la de sorte strekene kun vise på den maskerte delen av lerretet.

Fungerer dette med 5120? Håper du forstår hva jeg mener

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig det, hadde selv 6100 og 6200 og de viste 16:9 med striper over og under. Laget en grov-maskering for å ta dette vekk. Se bilde.
    5120 viser 4:3 med sorte striper på siden av bilde. 4:3 bilde blir dermed betraktelig mindre enn hvis 6xxxx serien skulle vise det.

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leon
    Jeg skal i nærmeste framtid invistere i en projektor. Denne skal hovedsaklig brukes til film og spill. Leser mye om forskjellige modeller på nettet, men blir bare mer og mer forvirret. Det er for mye å velge i. Har de siste dagene landet på Benq 6210, da prisen på denne nå er meget hyggelig i forhold til spesifikasjonene. Er denne projektoren et godt kjøp? Er Benq 6200 bedre egnet til hjemmekino? (Hørt rykter om dette) Er det ikke en fordel med xga oppløsning? Bør jeg velge noe helt annet enn Benq? Må holde meg under 10 000.
    Jeg hadde nettopp samme avveining selv.
    Etter å ha sondert terenget (markedet) en god stund, og sett på mange forskjellige, så kom jeg frem til at PE5120 fra BenQ var det riktige valget.
    Jeg skal i hovedsak bruke PJ til å se film, dette utgjør 98% av bruken.
    De siste 2% er til spill, X-box eller PS2, eventuelt en PC.
    Her er den svært god på X-box og på PS2, men på bruk fra PC så savner jeg høgere oppløsning.

Jeg syntes sort og gråtonene ble litt dårlige, så jeg satte på et Hoya ND2 filter, takk til deg FallenA for tipset!
    Det ble fantastisk forskjell. Koster bare 3-400 kroner, og det er verdt hver krone av det.

Man får ikke bedre PJ til under 10 000 enn PE-5120, det er i alle fall konklusjonen jeg trakk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •