Tips projektor+lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Tips projektor+lerret

Hei alle sammen!

Har lenge gått og vurdert anskaffelse av projektor og lerret, men er så mye å velge i at det har gått litt i surr i det siste, i tillegg har det vel litt å si hvilket rom man skal bruke utstyret i?

Har laget en skisse som viser grovt hvordan rommet ser ut:

Bildet er vel rimelig selvforklarende, høyttalere markert som "H", projektor som "P" og lerret som "L" :lol:. Har 1 vindu i rommet (markert på bildet), så kan få det ganske mørkt lett, blir nok uansett lystett rullegardin her etterhvert. Ellers er fargen på veggene som dere ser ganske lys. Vil sitte ca 3,3m unna veggen, så kastelengte for PJ blir vel ca 3,4m. Så for meg et lerret ca 160-180cm bredt, da dette passa best mellom fronthøyttalerne.

PJ kommer til å bli hengende i taket, evt festet på veggstativ rimelig høyt oppe. Bør linsa ligge i samme høyde som toppkant av lerretet?

Kommer da til slutt til poenget; hvilken projektor vil dere anbefale i prisklassen ~ 10000? Da med tanke på nevnt plassering av PJ, samt farge på vegger og lyskontroll. Er også inneforstått med at en god PJ ikke er noe uten et godt lerret, har derfor bestemt meg for å gå for et rammelerret av nogenlunde kvalitet, men setter grensa på 4000,- for dette. Vil jeg merke stor forskjell på et Grandview hvitt lerret kontra et Adeo Greyline?

Har fått med meg at Panasonic PTAE700 og Toshiba MT200 er gode valg i prisklassen, må betale ca 10000 for Toshiba, 11000 for Panasonicen. Verdt den ekstra tusenlappen? Står i spesifikasjonene til Toshibaen at oppløsningen er 854 × 480. Må da fungere dårlig til PC-bruk?

Projektorens bruksområder kommer til å bli hovedsaklig film (via komponentsignaler) fra Pioneer DV-575, XBOX, noe PC og litt TV (tenkte å kjøpe tv-kort til PC'en).

Tar gledelig imot tips og anbefalinger, da særlig angående lerret.

På forhånd takk

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok de som vet bedre enn meg her, men jeg har i alle fall en Pana PE-700, og den kan du plassere nesten hvor du vil grunnet stor lensshift. Den kaster bildet rett frem, så om du skal ha den hengende i taket må du bruke mye lensshift nedover for å få bildet på lerretet, og i det tilfelle må den stå noenlunde midt på lerretet da du "bruker opp" mye av lensshiften på å flytte bildet nedover, men det ser ikke ut som om det blir noe problem i stuen din.

Den har også et stort zoom-området og om du ser på tekniske data eller på projectorcentral.com eller i den offisielle tråden her på forumet, finner du nok info på hvor stort bildet du kan få med den kasteavstanden du får. Projektoren er også temmelig stillegående, viften har i alle fall ikke plaget meg når jeg ser på film og jeg har den på en hylle rett over hodet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bruke projektoren med PC også, bør du definitivt gå for ae700. Oppløsningen på mt200 er som du sier, håpløs til PC-bruk.

Den grå duken på Adeo lerretet gir den bedre sortnivå, som igjen fører til "opplevet" bedre kontrast. Duken på Adeo lerretet er også helt fri for struktur, noe som bidrar til lite bevegelse (støy) i bildet.

En grå duk tolererer også mer ambient lys i rommet før bildet vaskes vekk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Har jeg forstått det rett at lens shift ikke forverrer bildekvaliteten, slik at om jeg takmonterer projektoren kan jeg flytte bildet nedover til riktig posisjon uten å få dårligere kvalitet? (Er det forresten dette den "joysticken" frampå projektoren er til?) Tenker på PTAE700.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slip
    Takker for svar.

Har jeg forstått det rett at lens shift ikke forverrer bildekvaliteten, slik at om jeg takmonterer projektoren kan jeg flytte bildet nedover til riktig posisjon uten å få dårligere kvalitet? (Er det forresten dette den "joysticken" frampå projektoren er til?) Tenker på PTAE700.
    Lens shift forringer ikke bildekvaliteten, det er korrigering ihht keystone som kan gjøre det. Som navnet (Lens shift) sier, betyr det at du skifter posisjon på linsen. Dette gjøres med joysticken. Når du så har funnet den posisjonen du ønsker på linsen, skrur du den til, og i motsetning til andre PJer/lens-shifter løsner ikke denne og flytter seg. At den kan være noe tricky å finjustere er en annen sak......;-)

Jeg vil personlig anbefale deg å hyllemontere (desk mount) AE700. Dette fordi den da vil gå stillere, hyllen vil til en viss grad skjerme deg for det lille som er av viftestøy. En annen ting er at endel brukere har rapportert at viften går på høyere hastighet oftere ved takmontering.

Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner, skal se på mulighetene for hyllemontering.

Ellers, angående lerret. Hvilke merker/typer anbefales? Blir vel et grått rammelerret bredde ca 160-180cm så det begrenser vel søket noe, men jeg er fortsatt like blank. Har sett flere som har Adeo-lerret i hjemmekinoene sine, er det ellers andre lerret som bør vurderes? Kom gjerne med url og priser

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greyline er et billigere alternativ (se AVshop), men det har mye struktur i duken, noe du fort blir lei av å se på. Kjøp et skikkelig lerret med en gang. Adeo er desidert billigste lerret med skikkelig bra duk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok et Adeolerret ja.

Hvordan er disse
    http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=667
    http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=340

sammenlignet mot hverandre? Dyrere = bedre?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slip
    Blir nok et Adeolerret ja.

Hvordan er disse
    http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=667
    http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=340

sammenlignet mot hverandre? Dyrere = bedre?
    De er greie de, men ta et søk på forumet her, så snubler du over nettbutikker med samme lerret til en særdeles rimeligere penge.

Newcomer slip sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Panasonic PT-AE700 og Adeo Greyline 185cm rammelerret bestilt!

Gleder meg som en unge

Takker for alle innspill og for et flott forum

Lignende tråder

1. Tweaking av hifi/surround anlegg. Dine tips?
    By Zamot in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 63
    Siste melding: 10-15-2009, 13:26
  2. noen som har diy tips for bordstativ til 42 QPvision plasmat
    By dopus in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 0
    Siste melding: 04-12-2005, 20:04
  3. Tips om bakhøytalere
    By felles in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 03-05-2005, 18:23
  4. Min første projektor...tips i produktjungelen?
    By frorem in forum Digitale projektorer
    Svar: 7
    Siste melding: 11-01-2004, 18:42
  5. Demping av rom... Tips?
    By Zamot in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 07-08-2003, 08:18

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg