32"-37" lcd tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

32"-37" lcd tv?

Nå begynner vel disse å modne litt i pris og kvalitet?

Det er mye oppmerksomhet rundt viewpia sine skjermer.

Samsung LE32R41Bblir anbefalt på www.avforums.com:
    http://www.avforums.com/forums/showt...page=120&pp=15

rart at den går på tilbud for £700 +/- i england, mens den går for rundt 16000 NOK her?

Jeg har forstått det som at scaler og tv-tuner er dårlig på billige lcd-er, mens selve panelt kan være helt kurant? "Bevist" ved at pc og digital hd-tv ser veldig bra ut, mens dårlig analog kabel er mindre bra. Ut fra denne tankegangen kunne billig lcd + HTPC med tuner-kort være en helt kurant løsning? Mens vi venter på LED-LCOS-1080x1920-50" super-duper dingsen ... ;-)

Vurderer å bruke ~5000,- på HTPC uansett og 10-15.000 på 32-37" lcd som tilsammen bør fungere bra?

Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste med lcd er at sortnivået ikke er helt top of the line. Til databruk er d greit nok, men til filmtitting så er d ikke å anbefale, mister for mye detaljer i mørke sener. Viewpia er ganske blå/grå i sortnivået. Hvis du kan strekke deg til 20k så gå for sagem sin 45" dlp tv, den har ett enormt bra bilde, oppløsningen er på 1280x720.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og hvordan blir det med 768x1366 på skjerm og kobling mot pc? Må man kjøre multippel av 8 på DVI/HDMI, eller kan man overscanne litt uten interpolering? Vil det isåfall lønne seg med VGA og overscan? evt komponent?

Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke ha bakprojeksjon.

Og vil ikke disse nye med dynamisk bakbelysning gjøre at oppløsningen i mørke scener beholdes, så lenge ingen lyse objekter ødelegger og krever sterkere bakgrunnslys?

K

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også kun ha flatskjerm helt til jeg så sagem sitt tv. Det bygger jo bare 30cm i dybden, ett vanlig tv bygger mellom 50-60cm, så ser d ut som ett plasma tv også. Bare bildet er bedre enn plasma. Har alt av innganger inkl vga og dvi med hdcp.

Det er ingen lcd tv som har så veldig bra kontrast som jeg har sett så langt. Litt tullet det der med dynamisk lys, tar jo vekk lyset i fra alt i bildet, får ikke frem mer detaljer med det.

LED lcd har jeg tro på når det kommer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke henge tv'en på veggen allikevel så jeg går etter det som gir meg best bilde, utenom crt tv da, den teknologien er død for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg har forstått dynamisk belysning rett så er det jo genialt. Problemet for lcd er at panelet har begrenset dynamikk. Dvs forskjellen mellom full blokkering av lys og ingen blokkering er begrenset av teknologien. For å få veldig lyssterke skjermer bryker man et kraftig baklys som gir veldig hvitt hvitt, men pga den manglende dynamikken blir sort mer grålig. Mange brukere justerer da ned lysstyrken slik at man balanserer kravet om hvitt opp mot kravet om svart.

Den største utfordringen er kanskje spill og scener som er veldig mørke. Da ser man egentlig bare på et lite utsnitt av den dynamikken panelet har (som rfa før av er begrenset). Ved å dempe baklyset, og slippe mer av det igjennom har man plutselig "flyttet" det dynamiske området dit man trenger det.

Begrensningen er da den lyseste pixelen i bildet, og kanskje at man ikke kan variere bakgrunnsbelysningen "uendelig raskt". Dvs at en scene blir bedre etter et par delbilder...

(bare min forståelse av teknikken, har ikke slått det opp)

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke gidded å sette meg så dypt inn i det. Uansett dynamisk lys eller ikke så kommer de ikke til å få sornivået bra nok før led lcd kommer. Gå for det som du synest er bra nok bilde for deg så slipper du å bruke masse tid på å høre på andres meninger, blir bare mer forvirret av det

Hvis stuen min hadde egnet seg for projektor så hadde jeg selvfølgelig gått for det, gir mest bilde for pengene. 20-30k for en tv er litt for mye spør du meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Samsung LE32R41Bblir anbefalt på www.avforums.com:
    http://www.avforums.com/forums/showt...page=120&pp=15

rart at den går på tilbud for £700 +/- i england, mens den går for rundt 16000 NOK her?
    Samsung Le32R51 går for 13999,- hos Ellos.no (ja, du leste rikitg, Ellos faktisk!)

Tenkte jeg skulle kjøpe 26"...

Lignende tråder

1. LCD 32" eller 37" til PC-Spill
    By Igge in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 06-30-2005, 17:48
  2. Svar: 2
    Siste melding: 05-28-2005, 13:43
  3. Lava 32" Widescreen LCD TV
    By slakterfjes in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 03-21-2005, 22:30
  4. Valgets kvaler osv - 32" LCD eller 42 Plasma...?
    By Baker in forum TV-apparater
    Svar: 12
    Siste melding: 03-10-2005, 12:37
  5. Svar: 0
    Siste melding: 01-10-2005, 23:17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •