Panasonic PT-AE200 til under 10k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic PT-AE200 til under 10k

Er dette et bra tilbud? http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...GrpID=999&s=pl

Har siklet på projektor i lange tider, men har absolutt ikke råd til å bruke mer enn 10k. Det skjer vel så mye spennende på projektorfronten i disse dager at det kanskje kan lønne seg å vente :?:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ventet. Hvis man f.eks. vurderer PTAE300 mot PTAE200 er det en del forskjeller i favør PTAE300. De to viktigste er etter min mening:

- Høyere oppløsning.
    - System for å motvirke "hønsenetting"/"screendoor".

Disse to faktorene utgjør etter hva jeg kan skjønne av tester ganske mye i forhold til bildekvaliteten. Nå er PTAE300 foreløpig dyr i forhold til PTAE200, men med Sanyo Z2 i anmarsj med potensiale til å bli en killer i 20000-kroners klassen, vil vi nok både se prisavslag og nye modeller fra Panasonic. Mot PTAE200 blir også Infocus X1 en formidabel konkurrent som nå kan skaffes i din prisklasse (ihvertfall fra utlandet).

Min anbefaling blir å vente ihvertfall til Sanyo Z2 er sluppet. Kanskje det lønner seg å vente til "salget" etter nyttår... :wink:

Se for øvrig nedenstående sig.... 8)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar roffe. Du utviser en bemerkelsesverdig ro og tolmodighet i en hobby preget av "skulle hatt det helst i går"-mentalitet (Jeg er ihvertfall en av dem)

Men for å kverne litt mer på dette temaet, registrerer jeg nå at komplett.no har satt ned prisen på denne for andre gang på kort tid (koster nå 9500) og at beholdningen forsatt er registrert til 100+ Det er altså, etter min mening, ting så tyder på at de er i ferd med å "brenne inne" med en del maskiner og at prisinedgangen du spår er i full gang.

Når det gjelder ditt argument om screendoor, må jeg innrømme at jeg ikke er helt på høyden med dette uttrykket, men har forstått det slik at dette begrenser hvor stort bilde man kan få. Nå har det seg imidlertid slik at jeg kan få en maksimal avstand på 2,5 m til lerretet, noe som betyr en bildestørrelse på mellom 60" og 80" i følge beregninger. Vil dette da i realiteten bli et problem? For en som er vant til 32" tv tror jeg den kollosale økningen i bildestørrelse vil overveie en del "kvalitetssvakheter" som man tross alt må regne med når man legger seg på et såpass lavt prisnivå.

Ser også at man får en LG RD-JT33 for kr 10005 inklusive lerret (av ukjent type vel og merke, men likevel..) Hva tror du om denne? Er selv litt reservert da jeg er livredd for RGB-flimmer og at leveren min vil ta sin hatt og gå dersom jeg øker forbruket av regnbuemedisin noe særlig mer :shock: Er også klar over prisnivået på X1 i utlandet, men en slik løsning er uaktuell for meg pga garantier og slikt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havard_johan
    Når det gjelder ditt argument om screendoor, må jeg innrømme at jeg ikke er helt på høyden med dette uttrykket, men har forstått det slik at dette begrenser hvor stort bilde man kan få.
    Egentlig begrenser det ikke hvor stort bilde man kan få, heller hvor nær man bør sitte i forhold til størrelsen på bildet.

"Screendoor"/"Hønsenetting" er enkelt forklart et mørkt nettingmønster rundt hver pixel. Dette er normalt større/tydeligere på en LCD-prosjektor enn på en DLP. CRT-prosjektorer har ikke dette problemet. Når man kommer nær nok, blir dette mønsteret synlig.

Når det gjelder LGs prosjektorer har jeg ingen mening, da jeg hverken har lest tester eller finner spesifikasjoner på den prosjektoren som selges inkludert lerret.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig begrenser det ikke hvor stort bilde man kan få, heller hvor nær man bør sitte i forhold til størrelsen på bildet.
    egentlig kombinasjon av begge deler...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, tror jeg skjønner problematikken rundt hønsenettingen etter å ha lest litt rundt samt hva dere sier her. Det er altså slik å forstå at problemet forverres jo nærmere man sitter og/eller jo større bilde man har. Er det noen av dere som har sett PT-AE200 i aksjon med en bildestørrelse på 60" - 80" i en avstand på ca 2,5 meter?

Merket meg også at levetiden på lampen er oppgitt til 5000h. Dette er sikkert et optimistisk mål som forutsetter at stjernene er plassert i riktig posisjon i forhold til projektoren, men likevel er dette ganske mye i forhold til andre(?) Pæren utgjør jo nesten 50% av prisen på en projektor...

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor plaget man er med screen-door (hønsenetting/fluenetting) er personavhengig og hva du er vant med fra før. Jeg er ikke spesielt følsom for det. Jeg har en AE100 som har minst like mye screen-door som AE200 og jeg sitter 2,5m unna et bilde på ca. 80" diagonalt uten at jeg er plaget med screen-door. Men jeg har i tillegg et grått lerret og FLD filter som ikke bare forbedrer sortnivå, men som jeg mener også minsker litt av screen-door effekten.

John Roger

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jorojo: Er du fornøyd med PT-AE100? Sikkert greit å sammenligne PT-AE200 med denne... Jeg befinner meg godt nede i low-end spekteret av hjemmekino og har i første omgang tenkt å prøve meg på et DIY lerret inntil jeg får råd til noe bedre. Noen som har prøvd dette?

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har vært veldig fornøyd med min AE100 selv om det var litt kluss i starten, Jeg hadde 4 stykker før jeg ble fornøyd pga. problemer med noe grønskjær i deler av bildet og døde piksler. Dette er min første projektor og har vært en meget god erfaring for å komme inn i dette med projektorer og bruk. Det har vært mye 'tweaking' og jeg mener å ha kommet så langt at min AE100 nå yter sitt beste. Jeg har grått lerret, FLD filter og bruker HTPC med powerstrip (for 1:1 pixel-mapping), TheaterTek osv. Jeg har hatt veldig mye glede av min AE100 og synes fortsatt den duger meget bra.

De største ankepunktene med AE100 er oppløsning, kontrast og screen-door. Det siste plager meg ikke, men jeg kunne godt tenkt meg bedre kontrast. AE200 har jo noe bedre kontrast enn AE100. Oppløsningen har heller ikke plaget med noe særlig ved DVD og TV-titting, men det hadde vært greit å hatt litt mer å gå på og ikke minst ved annen type PC-bruk.

Siden AE500 er annonsert så kan det jo hende at AE300 kommer på 'billigsalg' og den er jo klart bedre enn AE200.

Jeg kommer nok til å oppgrader til en AE500 e.l. til våren.

John Roger

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nettopp tips om demobrukte PT-AE300 til rundt 11k hos komplett.no (se annen tråd i denne kategorien) og det virker jo svært forlokkende. Pæra var gått 1 - 15 timer på noen av modellene og dette er jo verdt 5000 kr i avslag... Sikle... Kjenner Crescokortet begynner å røre på seg nå.. :roll:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •