Viewpia 42"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Viewpia 42"

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viewpia 42"

Sett?

Viewpia 42" LCD på elprice? Jeg stirrer meg nesten blind på prisen. Det må jo være en grunn til at den er så mye billigere enn tilsvarende lignende tv'er, men spekks'ene er veldig lovende.

Hva var egentlig konklusjonen om Viewpia? Jeg leste noen lovord på siden, men fikk også inntrykk av at noe kunne vært bedre.

Er det eventuelt noen som har noen alternative anbefalinger?

Min visjon er en veggmontert LCD/Plasma (37"-42" tv budsjettet er 20-25k) koblet til en stasjonær pc (mer eller mindre bortgjemt). Hva trengs egentlig av utstyr for å få til noe slikt? Hva slags skjermkort anbefaler dere til pc'en?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SKjermkort: Geforce GT6600, beste kortet du får i dag i forhold til pris og ytelse...

Newcomer ftz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ingen som vet noe om denne tven ??

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TV

Jeg tror 42" er relativt ny, men det har vært en tidligere tråd på Viewpia tv'er på dette forumet. Jeg fikk i alle fall et godt intrykk at tv'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt Viewpia 42" LCD, får denne i kveld eller i morgen, og kommer tilbake med test!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dk
    Jeg har kjøpt Viewpia 42" LCD, får denne i kveld eller i morgen, og kommer tilbake med test!
    Flott! Vi venter i spenning!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, fikk du 42"eren din? Inntrykk osv...?

Newcomer C.F. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert opptatt med å se på TV :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C.F.
    Sikkert opptatt med å se på TV :roll:
    hehe, vi får håpe det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg skal innrømme at jeg har vært litt opptatt med å se på TV i helgen, men jeg er først og fremst sein med tilbakemelding pga. Nor-Cargo som ikke klarte å levere varene på en fornuftig måte. Nok om det!

Så...

Hva har jeg å si om Viewpia 42".

Utseendemessig så er TV-en helt grei. Selve TV-en har en sort ramme, med sølvgrå plastikk-høyttalere på hver side. Den ser ikke 'billig' ut, men er heller ikke noe designvidunder. Førsteinntrykket var at DENNE VAR SVÆR, men man venner seg fort til størrelsen. :-)

Innstilling av kanaler gikk fort og greit, men gjenkjenning av kanalnavn og mulighet for å sortere rekkefølgen som man vil. Tekst-TV var også meget rask. PIP-mulighetene var også gode, man da TV-en har kun en tuner kan man ikke se på 2 TV-kanaler samtidig. Man velger selv hvor PIP-bildet skal være, og man kan velge mellom delt skjerm, delt skjerm med preservert aspect-ration, lite bilde osv. Man kan også flytte PIP-bildet rundt, og fryse det. Det er også standard channel surf som viser hva som går for øyeblikket på 16 kanaler.

Først og fremst synes jeg sortnivået på skjermen var dårlig. Samme hvilke innstillinger man gjør blir sort aldri noe mørkere enn grå. Og ikke spesielt mørkt grå heller. Dette kan være irriterende i filmer med mange mørke scener som Matrix osv - spesielt hvis man har det mørkt i rommet. Men sånn er det vel nå engang med LCD-skjermer foreløpig, og dette var jeg forberedt på.

Jeg synes generelt at når man stiller inn farger, kontrast, brightness osv. gjør det ikke så stort utslag på bildet som jeg skulle ønske. Virker som man har ganske begrensede innstillingsmuligheter. Ellers så er det enkel tilgang til å skifte mellom fabrikkinnstillinger via fjernkontrollen.

I tillegg så er det ingen mulighet til å slå bildefilter av eller på. Bildet ved vanlig TV er litt blurry, men dette har nok mye med å gjøre at skjermen er såpass stor, og med at kabel-TV-signalet ut av veggen ikke er noe bedre. Et godt bildefilter skulle kunne gjøre dette bedre synes jeg. Man kan feks se helt tydelig kantene på pikslene som utgjør bokstavene i subtitles feks.

I visse tilfeller kan man også se at deler av bildet 'vandrer' litt - dette selv ved progressivt signal over komponentkabel. Dette KAN ha å gjøre med at jeg kjøpte vanlige phonokabler til 79 kroner i stedet for monster-kabler til 1000. :-)

Ved tilkobling av digital dekoder fra UPC og scart, ble TV-bildene skarpere, men fortsatt ikke helt 100%. Litt uskarphet i kantene ved store kontraster, feks ved hvit skrift på mørk blått underlag osv. Dette synes imidlertid ikke så godt dersom man sitter 3-4 meter fra TV-en. Når skal UPC levere EKTE digital dekoder med DVI-utgang? *sukk*

Ved tilkobling via S-Video klarte jeg faktisk ikke å se noen forskjell fra vanlig antennetilkobling. Litt vanskelig å sammenlikne da TV-en bruker et par-tre sekunder på å skifte mellom forskjellige inngangskilder, men jeg syntes tekst osv var uklar. Kan hende det hadde blitt bedre med bedre kabler.

Ved meget raske panoreringer med lyse objekter på mørk bakgrunn kan man merke litt etterslep hvis man titter nøye etter. Men ved kikking på motorsport, fotball, raske actionscener osv. merker man ikke noe etterslep i det hele tatt. Dette gjelder også ved vanlig analogt signal fra antennekabel, ingen hakking ved scrolltekster osv. Bra!

Jeg har ikke testet lyden på TV-en noe særlig, men anslår lyden til bra nok til å kunne bruke TV som senter-kanal ved vanlig film og TV-titting. TV-en har optisk inngang for lyd, ikke utgang som jeg tror noen andre har sagt at den har.

Tilkobling av Playstation2 via Scart var en skuffelse - bildet var såpass blurry at man nesten ikke kunne lese tekst, selv store bokstaver var vanskelige å lese. Igjen - man kan kjøpe spesialkabler til PS2 som sikkert gjør bildet bedre.

Til PC-bruk er TV-en glimrende, spesielt i oppløsningene 1024x768 eller ved 1600x1200 (Den støtter faktisk 1600x1200 selv om dette ikke står oppgitt i spesifikasjonene på sidene til ElPrice!). Ved andre oppløsninger blir PC-bildet mer eller mindre uklart, i visse tilfeller var tekst helt uleselig.

Jeg har kun testet PC via DVI, og bildet er dønn solid, lyssterkt og fint. Spilling av Need for Speed i 1600x1200 med force feedback og surround lyd var en opplevelse. :-) Intet etterslep!

DVD synes jeg også fungerte bra på denne TV-en, dersom man ser bort fra problemet med dårlig sortnivå og et kanskje noe mangelfullt bildefilter. I Ringenes Herre var det en helt annen dybde i bildet, og jeg la merke til en masse ting i bakgrunnen av bildet jeg ikke hadde sett i denne filmen før - dette har sikkert også litt å gjøre med størrelsen på bildet også. Men man bør bruke komponent-inngangen, eller aller helst DVI dersom man skal få ha et nogenlunde bra bilde. Klarte egentlig ikke å se noe særlig forskjell på interlacet eller progressivt bilde. Det eneste jeg har å utsette er at man ikke kan velge mellom annet enn 16:9 og 4:3 dersom man bruker komponent inn, så jeg hadde feks ikke muligheten til å zoome bildet som jeg ville under DVD-avspilling. Så filmer i feks. 2.35:1 vil fortsatt gi svarte striper over og under bildet.

Som HDTV synes jeg også TV-en var skikkelig bra. TV-en støttet 720p og 1080i uten problem, og HDTV-innhold lastet ned fra Micro$oft sine sider var en opplevelse å se på. Jeg koblet da PC-en til TV-en via DVI og brukte ZoomPlayer i clone mode. TV-en detekterte uten videre at signalet var i HDTV-format og viste dette uten problemer. En egen knapp på fjernkontrollen kan brukes for å få frem informasjon om hvilket bildeformat som vises. Skikkelig bra bilde, klart og fint, ingen hakking i det hele tatt, og umulig å se pikselering dersom man ikke går helt nærme TV-en. WOW! :-) Kan ikke annet enn å glede meg til HDTV-sendinger kommer på lufta.

Summa sumarum synes jeg dette er en TV som er verdt pengene dersom man er bevisst på hva man skal bruke den til. Dersom du kun har mulighet for analoge TV-signaler så er filteret for dårlig til at man blir særlig fornøyd tror jeg. Dersom man tenker HDTV, dataspilling og bruker DVI eller komponent-inngangen så er denne TV-en meget bra, eller i alle fall over middels. På tross av dårlig sortnivå, kommer i alle fall jeg til å beholde denne TV-en. :-)

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tyder på dette er nok en skjerm med elendig bildebehandling og skalerings logaritmer. At de ikke kan lære og bare kjøpe inn noe skikkelig å sette i.

K

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg har å utsette er at man ikke kan velge mellom annet enn 16:9 og 4:3 dersom man bruker komponent inn, så jeg hadde feks ikke muligheten til å zoome bildet som jeg ville under DVD-avspilling. Så filmer i feks. 2.35:1 vil fortsatt gi svarte striper over og under bildet.
    Her skjønner jeg ikke hva du mener. I og med at 2.35:1 er et bredere format enn 16:9 vil det naturligvis bli sorte striper over og under. Disse kan ikke zoomes bort uten at du enten forvrenger bildet eller kutter på sidene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for en veldig bra brukertest!

Sitter selv å vurderer 37" til Viewpia, tenker den kanskje "sladrer" litt mindre på de (dårlige) analoge tv signalene mine enn 42"eren.
    Tv kvalitet er litt viktig for meg og vil nok aldri eller svært sjelden koble PCen til den. Ser derfor også på 42PA50 og lurer på om jeg skal legge i det lille ekstra og gå for den... :?:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med plasma kan du i alle fall regne med bedre sortnivå!

Ang. 16:9 - jeg kunne tenke meg å få valget å kutte litt på sidene og få et litt større bilde vertikalt, mao et zoomet bilde. Dette gir ikke ViewPia-en
    mulighet til dersom man bruker komponent-inngangen. Dersom man derimot kobler til via S-Video eller Scart kan man zoome så mye man vil.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg har siklet på denne TVen en god stund nå, men synes prisen på 25000 ståler på Elprice, Forus er noe i stiveste laget.

Etter å ha lest denne anmeldelsen er jeg enda mer i villrede. Har en newbie ift dette, og forstår ikke alt det tekniske snakket.

Jeg kjører parabol gjennom DB 7020 og ViaSat dekoder. I tillegg Toshiba DVD-spiller og XBOX. Hva kan jeg i så tilfelle forvente av ytelse fra skjermen? Finnes det andre, bedre alternativer for meg? Etter hva jeg har forstått er det noe problematisk med så store LCD-skjermer. Kan ikke den billige Philips skjermen til f.eks. Elkjøp til 13-14000 være vel så grei?

På forhånd takk for all hjelp

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •