Mer lønnsomt å leie prosjektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mer lønnsomt å leie prosjektor?

Lurer litt på dette. Hvis man leier så koster det 499,- pr mnd for en Panasonic PT-AE700E hjemmekinoprojektor. På ett år vil dette bli 5988,- i leiekostnader (-499,- da det ofte reklameres for 1.ste mnd gratis). Hvis man ser på prosjektoren i snitt 2 timer hver dag i ett år blir timene på 730, fire timer blir da 1460 timer på ett år. Tenkte dette kanskje var noe for meg som ser mye på film. En annen ting er at det stadig kommer nytt og man får tvangstanker om å bytte inn mot nyere modeller. Vet jo ikke hvor mange her som bytter en gang i året, men vil det ikke lønne seg med en utgift på 6000,- i året og hele tiden få ny? Man kan jo også bytte den inn når pæra er godt brukt og man slipper å "telle" timer og være redd for å måtte kjøpe ny pære.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ofte kan du bytte modell om du leier da? Og hvem har ansvaret dersom pæra ryker?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner da med at man kan bytte så ofte man vil, det er i hvertfall det de reklamerer for. Det med ny pære vet jeg ikke sikkert, men hvor ofte skjer det at pæra ryker etter kort tid? Ser at de også reklamerer for + forsikring der du mot en liten sum hver mnd ( det er deres mening) kan forsikre produktet mot uforutsette ting. Iom at det er jeg som spør om dette er kanskje ikke jeg den rette til å få spørsmålene

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du tenkt å leie?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du tenkt å leie?
    Leste litt om reglene til forumet om dette så jeg kan ikke si det. Eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig dårlig deal for utleiefirmaet dersom du kan bytte til en splitter ny projektor hver uke. Eller er det brukte projektorer det er snakk om? Pæra kan ryke ganske uforutsett så en bør ha avklart det ansvarsområdet før en tegner en avtale.

I dag koster en Panasonic AE700 12.000 kr, dvs at du etter to år begynner å tape på den leieprojektoren (forutsatt null inflasjon). Likevel er jo ikke den reelle verdien på projektoren null kr etter to år. Kan derfor ikke se at det skulle lønne seg å leie.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag koster en Panasonic AE700 12.000 kr, dvs at du etter to år begynner å tape på den leieprojektoren (forutsatt null inflasjon).
    I mitt eksempel var det ett år

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha. Hvor vanskelig er det å regne seg bakover da.. Men greit nok.

Hvor mye kan du selge projektoren for etter ett år? 7-8 tusen? I så fall har du et tap på 1-2 tusenlapper for hvert eneste år du leier. Nå tviler jeg på at de fleste som eier projektorer bytter dem hvert eneste år, så det reelle tapet ved å leie en projektor blir dermed vesentlig høyere.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye kan du selge projektoren for etter ett år? 7-8 tusen? I så fall har du et tap på 1-2 tusenlapper for hvert eneste år du leier. Nå tviler jeg på at de fleste som eier projektorer bytter dem hvert eneste år, så det reelle tapet ved å leie en projektor blir dermed vesentlig høyere
    Neimen, det er det som er poenget. Man har ikke råd til å kjøpe nytt hvert år. Jeg henvender meg til folk som bruker prosjektor mye og på grunn av dette kanskje vil bytte inn mot nyere modeller eller at pæra er så og si oppbrukt. Hvis vi tar din pris på denne prosjektor, 12000,- trekker fra leiekostnadene som blir ca 5500,-, blir det 6500 i rest. Ikke store tapet hvis man bruker den ofte og er i faresonen på levetiden av pære. Dessuten har du rett (leste det nå) til å bytte inn to ganger i året

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke vet noe som helst om ansvarsområdet for ødelagte pærer kan du ikke bruke dette som argument. Selv om du skulle bytte projektoren din hvert år vil det ikke lønne seg å leie, selv om tapet ikke er så veldig stort (1-2 tusen som beskrevet over). Det er i alle fall enklere å leie da en slipper styret med å måtte selge projektoren.

Kan du få en splitter ny projektor etter et halvt år eller får en bare de projektorene andre har levert inn?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at det var leie og ikke finansiering??
    Finansiering vl si at produktet er ditt, og pengene er lånt slik at alle garantier utover hva panasonic norge tilbyr og kjøpsloven ligger på deg.
    Du kan heller ikke bytte inn et finansiert produkt.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at det var leie og ikke finansiering??
    De opperer med to valg, kjøp eller finans. I dette tilfellet er finans leie.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden dette er prisjakt så kan du oppgi selger :wink:

Men jeg tror i likhet med de fleste her at man tjener på å kjøpe, kun fordi nettbutikker har små marginer sammenlignet med utleiefirmaer. Samt at disse skal også tjene penger på utleie delen. Men du kan jo selvfølgelig se det på den måten du gjør at man bytter ut hvert år og da betaler litt for den friheten, samt slipper å styre med salg av pj'en. Med en gang du leier den litt over 1 år så begynner det å bli veldig ulønnsomt å leie. I bunn og grunn hadde jeg selv valgt å kjøpe, men hvis du har andre preferanser så kan leie være tingen for deg.

Mvh

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er thorn vi snakker om, så er ikke finans det samme som leie.
    Da kjøper du produktet, men betaler en fast sum hver mnd i 48 mnd.
    48*499=23952 kroner

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Såfremt du ikke selv prøver selge denne leieavtalen 8) , er det ingen regler her på forumet som tilsier at du ikke kan informere om hvilken deal du tenker på!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såfremt du ikke selv prøver selge denne leieavtalen , er det ingen regler her på forumet som tilsier at du ikke kan informere om hvilken deal du tenker på!
    Moderator har svart og jeg får legg ut navnet. Det kommer vel ikke som noen bombe at det var Thorn jeg reffererte til.
    Hvis det er thorn vi snakker om, så er ikke finans det samme som leie.
    Da kjøper du produktet, men betaler en fast sum hver mnd i 48 mnd.
    48*499=23952 kroner
    Ikke enig i det der for de oppererer med to valg på ALLE produktene. Det er "kjøp" (som man sikkert også får finansiert) og "finans" som etter min oppfatning betyr å leie (eller kjøpe på avbetaling med innbytterettigheter). Dette er et utleiefirma og lever av det. Så det er rart om de skulle ha både "kjøp" og "finans" hvis det går ut på det samme. Men jeg ser hvor dette fører, kanskje jeg tar feil. Mange her som ikke støtter meg i dette

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finans er vel kjøp på avbetaling? :?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finans er vel kjøp på avbetaling?
    Man kan kalle det hva man vil, kan man ikke det? Poenget er vel at du betaler 499,- pr mnd med tanke på å bytte inn etter ett år :roll:

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på andre produkter, så varierer mulighetene mellom leie, finansiering og kjøp. På PT-AE700 er ikke leie et alternativ.

Frode

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på andre produkter, så varierer mulighetene mellom leie, finansiering og kjøp. På PT-AE700 er ikke leie et alternativ.
    Uff da! Har jeg tatt så feil ops:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •