Student-projektor til ca. 10 laken?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Student-projektor til ca. 10 laken?

Hei! Jeg har fått et av disse grusomme kjøpe-impulsene, og har bestemt meg for å kikke på prosjektorer. Jeg har snoket litt rundt på forumet nå, uten å bli så altfor klok på hvilken projektor jeg skal velge, men jeg håper dere kan hjelpe meg hvis jeg spør direkte: Kan dere hjelpe meg med å finne en okei projektor?

Jeg syns den bør ha minst 1024x768 oppløsningda den skal brukes (mest) sammen med PC. Den skal brukes til PC- og konsoll-spilling, film og tv. DVI-inngang vil være et lite pluss. Rommet mitt har ett vindu med okei gardiner, og en lerret-avstand (eller snarere vegg-avstand =P) på ca. 3,8m. Jeg har 16 000 til rådighet, men håper å slippe å bruke mer enn 10 av dem. Lydannleg er forresten allerede på plass.

Jeg har funnet ACER PD523, som virker som en god kandidat. Den har gode generelle spesifikasjoner (dog ingen DVI), greit lydnivå i eco-modus, og det følger med bæreveske. Men jeg er litt skeptisk, for jeg har funnet nærmest ingen omtaler av den. Har dere veteraner noen andre synspunkter eller forslag?

Jeg lurer også på hvor mye det har å si for bildet når en VGA-kabel er 10-15 meter lang, og om det har noe for seg å bruke DVI eller HDMI (jeg er ikke så veldig kresen =)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes den Aceren er litt for lyssterk til film, om den fremdeles lar seg oppdrive tror jeg jeg ville gått for BenQ PB6200.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PB6200 er ikke inne på lager i noen av butikkene listet på hw.no. Hadde håpt å få den i hus før helga =)

Newcomer sbrua sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hitachi pjtx10 er en god sak til ca 10k. I hvertfall på film er den genial til prisen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pjtx10 blir slått på omtrent alle punkter utenom pris av pd523 og forsåvidt pb6200. Jeg bestiller en pd523, så får jeg heller bruke angrefristen hvis jeg ikke er fornøyd =)

Et lite ekstra spørsmål: Hvor følsomme er DLP-enheter for innbrenning av bilder? Og ingen har sagt noe om det jeg spurte om lange vga-kabler

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    innbrenninger=null problem....

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10m vga er ikke noe problem, hvordan det går med 15 vet jeg ikke men tror det skal gå bra også. men jo kortere jo bedre så trenger du bare ti så kjøper du ikke 15m

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar ^_^ Det ble 15m =P

Jeg skal skrive hva jeg syns om projektoren når jeg har prøvd den. Den kommer vel i morra eller torsdag.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de var ikke så raske som de ga seg ut for å være på Advance.no, men nå er hvertfall projektoren i hus. Jeg fant også ut at vanlige gardiner ikke stenger for noe særlig mye lys, så jeg har kjøpt rullegardiner i tillegg. Nå har jeg ikke så mye peiling på hva man bør undersøke på en dlp-prosjektor, så jeg kan ikke gi noen grundig teknisk omtale, men jeg skar gjøre ei forsøk =)

Regnbueeffekten er der som på de fleste dlp-enheter, men jeg blir ikke merkbart brydd av den (kanskje jeg bare ikke er så følsom for den?). Lysstyrken i eco-modus er helt grei, og den lager lite lyd. Fabrikkinstillingene for lyssstyrke og kontrast var helt på jordet, så det gikk litt tid med på å finjustere dette, med den nye LCD-skjermen min som referanse. Nå er derimot bildet helt fint.

Det som overrasket meg var at projektoren skjøt bildet ganske kraftig oppover, med nederste kant av bildet i samme høyde som projektoren. Derfor snudde jeg hele greia på hodet, og nå er nesten hele veggarealet under loftsenga mi skjerm ^_^ Forøvrig kan jeg si at lerretet er et helt vanlig laken =P

Hvis dere kan gi meg noen tips om hva jeg bør se etter og sjekke på greia så hadde jeg satt veldig stor pris på det.

Newcomer Gazza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er sortnivået på film. Synes du det er OK??
    Støy?

Gazza

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •