Gave fra utlandet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gave fra utlandet

Fra 3. juli er grensen for toll- og avgiftsfritak for gaver fra utlandet hevet fra 500 til 1000 kroner. Les mer på Finansdepartementets hjemmesider.
    Det vil vel sei at eg kan handle for over 200,- og sende det i gave til ein venn uten å betale toll :lol: . Er ikkje det ein grei måte å sleppe toll på litt dyrere dvd'er (som f.eks. Taken til 40 pund) :?:

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Gave fra utlandet

Sitat Opprinnelig postet av jolly
    Fra 3. juli er grensen for toll- og avgiftsfritak for gaver fra utlandet hevet fra 500 til 1000 kroner. Les mer på Finansdepartementets hjemmesider.
    Det vil vel sei at eg kan handle for over 200,- og sende det i gave til ein venn uten å betale toll :lol: . Er ikkje det ein grei måte å sleppe toll på litt dyrere dvd'er (som f.eks. Taken til 40 pund) :?:
    Det er jo bare å prøve så finner du jo ut det fort. Jeg vet at sånt har blitt stoppet før. Rett og slett fordi man så at avsender var et firma og da funket det ikke på den måten. Men man kan jo ha flaks

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min metode er å bestille ting hjem til kjenninger i det aktuelle landet (jeg har folk i USA, UK, Sveits, Sverige, Danmark, Tyskland og Holland, så det meste bør være dekket) og la dem pakke det om og sende det som gave, med riktig verdi på. Det pleier å funke fint.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett og slett fordi man så at avsender var et firma og da funket det ikke på den måten

KLART eg skal prøve, og er klar for ein liten krangel og viss det prøver seg

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står jo tydelig i forskriftene at en gave på opptil 1000 kr skal være tollfri, og det står ingenting om gaven må være sendt fra en privatperson. Så du bør ha alle sjanser til å vinne en evt. krangel, Jolly.

-Audun

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har eg bestilt gave til ein venn

Taken dvd box fra amazon.co.uk for £33.78 inkl. frakt. Billigste eg fann i byen i helgen var 700 kr, så eg vil komme godt under det i og med at eg slepper moms når dette er ein gave

Prisen vil stå på pakken, det er dei pålagt å ha når dei sender utenlands. Men der står det også "To ........ (+ ein beskjed) From ......... slik at dei er nødt å sjå at det er ein pakke.

Så får tiden vise om det blir krangling eller ikkje

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat kjøpt et par bilstereohøyttalere via et firma på Ebay. Da jeg fikk pakken i posten viste deg seg at firmaet hadde skrudd ned prisen på pakkseddelen slik at prisen inkl frakt kom under 1000 kroner. I tillegg hadde de krysset av for gift og som avsender hadde de satt navnet på eieren av firmaet. Dette var ca en uke siden og jeg har enda ikke motatt noen regning på moms. Så jeg får tro at jeg slipper moms.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nettopp det eg håper på.............at dette fungerer, for da er det masse penger å spare :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok skuffe deg Jolly.
    Har bestilt mye fra utlandet og så lenge avsender er et firma gjelder ikke momsfritaket. Amazon er også såpass kjent, at det er liten sjans for at posten ikke forstår at dette er pakke sendt av firma. Dette er grunnen til at jeg bruker Ebay mye. Veldig enkelt å få de mange firmaene som selger der, til å bruke privat navn som avsender.
    Eneste du kan håpe på er at pakken kommer seg gjennom tollen uten å bli stoppet for sjekk.

Klippet fra www.toll.no: (grensen er endret til 1000,- som nevnt)
    "§ 5 nr. 1 :
    "Gavesendinger av verdi under kr. 500,-. Fritaktet gjelder ikke alkoholholdig drikk eller tobakkvarer (herunder sigarettpapir)."

Med gavesending forstås varer som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge."
    http://www.toll.no/veileder/merverdiavgift/unntak.html

Mvh
    Ronny Hansen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •