Tollgrensa forsvinner??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tollgrensa forsvinner??

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper grensen blir justert til 0 og at man får en mer automatisert momsystem. F.eks at det blir direkte belastet på visakortet fra staten eller noe slik at pakken kan gå uhindret frem til mottaker.

Å øke grensen er jo selvsagt totalt latterlig og de som stiller seg bak det kravet har ikke det minste anelse hva de snakker om.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Jeg håper grensen blir justert til 0 og at man får en mer automatisert momsystem. F.eks at det blir direkte belastet på visakortet fra staten eller noe slik at pakken kan gå uhindret frem til mottaker.
    God idé. Og siden en kan får fortgang og automatikk i dette, kan en justere ned tollgebyret Posten opererer med, forhåpentligvis fjerne hele gebyret. Det gjør meg ikke så mye å betale 25% moms av en vare til 250,-, men plusser du på 70,- i gebyr, så blir fort mye ekstra i forhold til varens verdi.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde være mulig å lage et system som ikke lagde noe gebyr. Dette ville skape ekstra rettferdig konkurranse som er gunstig.

Dette er jo noe bankene/betalingskortene burde klare stable på bordet mot at de fikk f.eks 1% av momsen.

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke egentlig denne dommen har mye å si for vanlig privat import og 200 kroners mva-grensa.
    Det er relativt stor forskjell på firmaet Fotolabo, som opererer med norsk hjemmeside, norsk postadresse, norsk 800-nummer osv, og et firma som Amazon (hvis embalasje er avbildet som eksempel i artikkelen), som ikke har noen form for datterselskap i Norge.
    Fotolabo Norge fremstår jo på alle praktiske måter som et norsk selskap, bortsett fra at fremkalling, fakturering og utsendelse skjer i utlandet for å kunne tilby tjenesten/varen mva-fritt.

Hvordan dagbladet har fått:
    '... om omsetninger finnes sted i Norge vil videre innebære en plikt til å svare merverdiavgift for utenlandske selskaper med omsetning rettet mot norske forbrukere. En slik tolkningsløsning vil hindre konkurransevridning ved at innen- og utenlandske selskaper stilles mest mulig likt avgiftsmessig.'
    til å bli:
    Retten mente også at så lenge varer leveres til norske forbrukere, har de plikt til å kreve moms:
    Poenget her er jo at Fotolabo gjør selve salget i Norge, i motsetning til Amazon, Play, CD Wow, DVD Soon, osv osv, der man oppsøker en server i utlandet, knyttet til et firma som har sin virksomhet i utlandet.

Ellers er jeg absolutt for en utvidet 'Consignment'-avtale der i hvert fall etailers i EU (i første omgang) kan ta seg av innkreving av mva for Norge.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så kan vi melde oss inn i EU og hive momsgrensa over bord en gang for alle (i alle fall for all Europeisk netthandel).

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut av EØS eller inn i EU iallefall, nytter ikke sitte på gjerdet som en nysgjerrig bygdetulling. På tide å ta et valg.

Newcomer Gazza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å øke grensen er jo selvsagt totalt latterlig og de som stiller seg bak det kravet har ikke det minste anelse hva de snakker om.
    Åja, skal du bli med ut og sloss..... :evil:

200 kr er jo i praksis = 0
    Grensen burde vært index regulert til å gjelde dagens verdi.

Å kreve moms for småpenger vil bli dyrt å drifte.

EU er kanskje tingen...

Gazza

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gazza
    Åja, skal du bli med ut og sloss..... :evil:

200 kr er jo i praksis = 0
    Grensen burde vært index regulert til å gjelde dagens verdi.
    Siden jeg ikke eier muskler så er det nok eneste måten du kan vinne den diskusjonen.

Grensen ble satt for mange år siden da bestilling fra utlandet vær svært lite utbredt og vanskelig og internett het arpanett og var leketøy for noen forskere. Skulle man indeksregulere ville man vel havnet på en plass opp mot 1000 kr. Det ville si at alle ting som koster under 1250 kr i Norge kunne man bestilt momsfritt fra utlandet. Hvis du ikke skjønner at det forslaget er like dumt som f.eks å gi premenstruelle skattefritak tror jeg du må ta en reality sjekk.

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du har vurdert alle argumenter for og mot en økning av grensa, og konkludert med at alle som er uenige med deg ikke har greie på dette?

En evt. logikk som tilsier at grensa ikke "kan" økes henger sammen med årsaken til / motivasjonen med at grensa som den er - ikke en eller annen naturlov som gir at den må fungere slik den gjør og være på det nivået den er. Grensa er et resultat av en villet politikk som kan lett endres dersom det er politisk ønske & vilje til det.

Jeg synes det er noen få momenter som er interesante i diskusjonen om mva vs. ikke-mva på slike kjøp fra utlandet :
    • det bør være det samme om du bestiller en vare og får den tilsendt eller om du kjøper den i utlandet og bærer den inn i norge selv - den passerer uansett grensa & det bør dermed være likt innslagspunkt for mva.
    • er dette næreingspolitikk & er poenget å bekytte norsk næringsliv eller ikke? - at cd-er nå er omfattet er et resultat av lobby fra eierene av boxman (den "fantastikse" nettbutikken som skulle gjøre norge til verdensmester i e-handel)
    • er poenget å innfri / etterleve (handels)avtaler med andre land / sammenslutninger eller handler det kun om intern norsk politikk?
    • skal det være en samfunnsøkonomisk fornuftig grense eller skal det være andre hensyn som gjør at innslagspunktet evt. er "for lavt" og dermed påfører samfunnet kostnader?
    • skal gebyr for inbetaling av mva. være til selvkost, eller er gebyret en del av virkemiddelene for en villet politkk?

så er det selvfølgelig en del andre momenter som blir interesante når vi løfter blikket enda mer og ser dette i et (mer) helhetlig samfunnsperspektiv & ikke bare som en "frittstående" sak :wink:

:water

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gazza, du kan jo prøve å åpne en norsk nettbutikk som selger småartikler under 200 kr. Tror du skifter mening ganske kjapt i det øyeblikket du oppdager at konkurrentene kan selge de samme varene 20 prosent billigere enn deg bare fordi de ikke har salgslokaler i Norge.

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er du inne på kjernen i dagens regelverk.
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Gazza, du kan jo prøve å åpne en norsk nettbutikk som selger småartikler under 200 kr. Tror du skifter mening ganske kjapt i det øyeblikket du oppdager at konkurrentene kan selge de samme varene 20 prosent billigere enn deg bare fordi de ikke har salgslokaler i Norge.
    I bunn og grunn handler nok denne grensa om en variant av proteksjonisme av lokalt næringsliv - noe norske myndigheter & norsk næringsliv roper høyere enn hverandre om når andre land har slike regler.... (om kanskje ikke som i dette tilfellet når det er på detaljhandel nivå)

Men det er (pr. i dag) et interesant (& stort) hull i dette regleverket som undergraver (deler av) denne beskyttelsen - det handler (i praksis) kun om fysiske varer. En stadig økende del av netthandelen går i rettning av digital levering av (tjenestelignende) varer som programvare, digital musikk, etc. & rene tjenester som forskjellige digitale abonnementer, view-on-demand etc.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av water
    Så du har vurdert alle argumenter for og mot en økning av grensa, og konkludert med at alle som er uenige med deg ikke har greie på dette?
    Ja egentlig for resultatet er ganske opplagt og de som mener grensen skal økes kan da umulig ha mye forståelse hva som vil skje.

En evt. logikk som tilsier at grensa ikke "kan" økes henger sammen med årsaken til / motivasjonen med at grensa som den er - ikke en eller annen naturlov som gir at den må fungere slik den gjør og være på det nivået den er. Grensa er et resultat av en villet politikk som kan lett endres dersom det er politisk ønske & vilje til det.
    Tja, personlig så mener jeg at grensen burde være satt til 0 og at det heller burde vært laget et automatisk system slik at all handel med utlandet automatisk ble momsbelagt. Slik kunne alle pakker direkte blitt sendt til mottaker uten stopp og med minimum kostnader.

Jeg synes det er noen få momenter som er interesante i diskusjonen om mva vs. ikke-mva på slike kjøp fra utlandet :

det bør være det samme om du bestiller en vare og får den tilsendt eller om du kjøper den i utlandet og bærer den inn i norge selv - den passerer uansett grensa & det bør dermed være likt innslagspunkt for mva.
    Seriøst?`Du kan da ikke mene at det er akkurat det samme for deg om du kjører til Sverige for å kjøpe en DVD eller 10 til 199 eller om du bestiller det på nettet til 199. Disse grensene kan ikke sammenlignes i det hele tatt og har ingenting med hverandre å gjøre. Jeg vil faktisk si at grensen 6000 er relativt lavere enn grensen på 200. Drar du til svinesund betaler du uansett svensk moms.

er dette næreingspolitikk & er poenget å bekytte norsk næringsliv eller ikke? - at cd-er nå er omfattet er et resultat av lobby fra eierene av boxman (den "fantastikse" nettbutikken som skulle gjøre norge til verdensmester i e-handel)
    Selvsagt er dette næringspolitikk. Ville jo vært totalt urettferdig hvis jeg kunne startet opp Dressmann.dk, og solgt de fleste klærne som selges på dressmann i norge 20% billigere enn hva Dressman kan gjøre i norge.

er poenget å innfri / etterleve (handels)avtaler med andre land / sammenslutninger eller handler det kun om intern norsk politikk?
    Kan ikke se at dette har noe med det å gjøre. Se punkt 2.

skal det være en samfunnsøkonomisk fornuftig grense eller skal det være andre hensyn som gjør at innslagspunktet evt. er "for lavt" og dermed påfører samfunnet kostnader?
    Grensen bør være 0, som er den eneste "riktige grensen"

skal gebyr for inbetaling av mva. være til selvkost, eller er gebyret en del av virkemiddelene for en villet politkk?
    Gebyret bør være så lite som mulig. Helst null, men moms bør innkreves på alt.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er du inne på kjernen i dagens regelverk.
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    I bunn og grunn handler nok denne grensa om en variant av proteksjonisme av lokalt næringsliv - noe norske myndigheter & norsk næringsliv roper høyere enn hverandre om når andre land har slike regler.... (om kanskje ikke som i dette tilfellet når det er på detaljhandel nivå)

Men det er (pr. i dag) et interesant (& stort) hull i dette regleverket som undergraver (deler av) denne beskyttelsen - det handler (i praksis) kun om fysiske varer. En stadig økende del av netthandelen går i rettning av digital levering av (tjenestelignende) varer som programvare, digital musikk, etc. & rene tjenester som forskjellige digitale abonnementer, view-on-demand etc.

Du kan da ikke sammenligne toll og moms. Selvsagt kan ikke vi selge ting til andre land som skal selges momsfritt. F.eks ville jo vært idioti hvis norge kunne selge laks momsfritt i EU, mens skottsk laks måtte momsbelegges. Jeg vil gjerne se dokumentasjon på at noen andre land tillatter at man kan bestille ting momsfritt fra utlandet. (ikke betale moms i hjemland eller bestillesland)

Problemet med software og slikt ville blitt fikset hvis alle handel med utlandet ble momsbelagt.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I bunn og grunn vil det bety slutten for alle nettbutikker som selger varer under 1k kr (hvis mva grensen settes dit), da de ikke klarer å konkurrere med selskaper i utlandet (selv om prisen i utgangspunktet skulle være likt). Så kan man spørre seg, selges det varer under 1k kroner?

Tja:
    Harddisker
    Ram
    Hovedkort
    PSU
    Kabler
    DVD
    CD
    Kaffetraktere
    Vannkoker

Egentlig alt småelektrisk. Det vil bety slutten for småbutikker som elkjøp, lefdal, komplett, psdata, etc. Det positive er at mange foretrekker å handle i butikk, men ikke hvis prisen blir vesentlig lavere på nettet. Nettbutikker kan bare flytte lageret sitt til utlandet, og drar samtidig med seg arbeidsplassene til sverige. Jeg er enig med Peakman, automatisk mva håndtering uten fordyrende gebyrer og innslag for mva ved 0kr. Det er det mest rettferdige.

Mvh

Newcomer Gazza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke skjønner at det forslaget er like dumt som f.eks å gi premenstruelle skattefritak tror jeg du må ta en reality sjekk.

Ja egentlig for resultatet er ganske opplagt og de som mener grensen skal økes kan da umulig ha mye forståelse hva som vil skje.
    Det må da være lov å ha en annen mening enn hva sosialistene her på forumet mener. Synes du er usakelig Peakman

Slik systemet er i dag og man kjøper noe til 210 kr, blir det relativt høyt gebyr i forhold til kjøpesummen. Hadde det bare blitt 25% oppå dette i mva hadde jo dette vært bra, men verden er ikke slik, det er bare en ønskedrøm.

Jeg er en av de som ikke tror at verden vil rase sammen.
    Før IT boblen sprakk trodde jo alle at vi skulle handle alt på nettet.
    Men hva er det egentlig mannen i gata (ikke datanerder) kjøper på nett. INGEN TING.
    Både el-utstyr og klær selges jo mye billigere på nettet i Norge i dag. Men hvorfor har vi elkjøp og dressmann, når vi har komplett og ellos.

Selv om vi øker grensen på 200 tror jeg ikke all business i Norge flytter til Sverige eller Monaco.

Men det må da være lov å ha en mening uten å bli kalt IDIOT.

Gazza

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kaller ingen IDOT. Jeg sier bare at man ikke har forståelse av hva som skjer. På akkurat samme måte som jeg ikke har foreståele på hva som skjer i en fotosyntese.

Hvis du mener jeg er en sosialist så tror jeg du tar ekstrem feil. Her snakker vi om en fyr som vil fjerne sykelønnsordning og barnebidrag. :-)

Men hvorfor sette grensen med 1000 kr. La oss si 10.000 kanskje enda bedre 100.000 kr eller kanskje 1.000.000.

På en båt til en million så kan jeg jo fort spare 250.000 i moms.

Mitt synspunkt baserer seg helt og holden på at det skal være lik konkurranse for alle. Hvis det skal være slik at man selge alt 20% billigere ved å holde til i utlandet ja da kan man bare pakke sammens store deler av norsk næringsliv.

Tror nok ikke alle vil forsvinne pga av at mange syns kanskje 20% er for lite å spare for å miste personlig service, men likavell er det svært urettferdig og store inntekter vil gå tapt for norske bedrifter og sikkert mange arbeidsplasser og dermed må man bruke meir på trygdeordninger som vil koste mye mer for den vanlige nordmann enn hva han sparer i å kjøpe 20% billigere fra utlandet.

Når det gjelder handel på internett er vel handelen større enn de største optimistene trodde under nettboomen.

Hvis man hadde regnet inn kostnadene med å handle fra utlandet (tid på å finne produkter, få tak i selger, sjekke opp om produktet, bestille, betale osv) da beløpet ble satt og hva kostnadene er nå så ville man nok sett at i praktisk er denne grensen høyere enn den var når den ble satt.

Nå tar det meg 30 sekunder å besille en film fra Play, men skulle man bestilt en kassett i 1975 fra england da ville man brukt enormt mye mer tid. Vet ikke engang hvor man skulle startet. Kanskje ringt utenlandskopplysningen for å finne ut om noen musikkbutikker hadde telefon, eventuellt sende et brev for å sjekke om de hadde siste kassett med Nora Brokseth. Etter 3-4 brev kunne man kanskje puttet pengene i en konvulutt etter man hadde vært i banken og vekslet til britiske pund. Så var det bare å håpe på at ikke en uredelig postmann stakk av med sine surt opptjente 199 kr.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps jeg kan vel ikke kalles sosialist jeg heller :lol: