HJELP!! Prosjektor til ca 12.000 kr??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer nesJe sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HJELP!! Prosjektor til ca 12.000 kr??

Hei, jeg er en 16 år gammel gutt som skal kjøpe prosjektor. Saken er at jeg ikke har så veldig mye peiling på detta, og da hadde det vært fint med litt hjelp!

Skal bruke prosjektoren fra DVD spiller, PC og TV.. Blir selvfølgelig mest filmer fra både PC of DVD spiller, men hadde vært tøft å kunne fått spilt CS på storskjerm og=)

Har funnet ut at jeg kan ha et 4:3 lerret på 200 cm. For 4:3 lerret er vel best når du også skal bruke prosjektoren fra PC'en?

Har nå lenge sett på Toshiba MT-200, men i det siste har jeg blitt veldig usikker.

Hadde satt utrolig stor pris på om noen kunne ha gitt meg råd om hvilken prosjektor som egner seg best til mitt bruk, til rundt 12.000 kr?

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at de fleste kommer med tips om den PJ de liker, eller selv har (det er jo som regel det som skjer)...

Jeg har en Infocus 4805 SP, som jeg er kjempe fornøyd med.
    Ser Film, spiller Xbox og ser (selv om det er fryktelig sjeldent) TV.
    Komplett har denne til 12395,- nå...
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301911&cks=SPC

Den er 16:9 format, men synes ikke dette spiller noen rolle når jeg spiller, eller ser ting med 4:3 bilder...

Men det kommer sikkert andre forslag til flere gode PJ'er som er bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prisklassen under 12.000,- er det en projektor som er hakket bedre enn de andre for øyeblikket. Det er Optoma H31(H30a). Den er også 16:9 som Infocusen, men har lavere støynivå og bedre sortnivå.

Roger

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ALDRI kjøpt en WVGA (854x480) prosjektor til PC-bruk. Oppløsningen er alt for lav med kun 480 linjer.

Om busjettet er fast på 12k og ikke strekker seg til en PT-AE700 til 14k tror jeg at jeg ville gått for Infocus Screenplay 5000. 1280x720 (som funker helt fint til PC-bruk, de fleste nyere spill støtter 16, 1200:1 kontrast og en pris på 11k:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307409&cks=PRL

For 4:3 spill kan man skalere til 1024x768 eller kjøre i 800x600 med eller uten skalering (bare zoom opp bildet om skalering ikke brukes). Mye bedre enn å kjøre i 640x480...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du bör kjöre for MT200 ,dette er en kraftig og stabil maskin ,og definitivt det beste kjöpet i denne prisklassen. (se traaden om MT200 ,der er diverse anmeldelser fra diverse magasiner)
    Ellers saa er selvsagt AE-700 enda bedre...men da maa du opp noen tusen (er forsaavidt verdt det da prisen paa denne har falt ganske mye den siste maaneden)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av koteng
    I prisklassen under 12.000,- er det en projektor som er hakket bedre enn de andre for øyeblikket. Det er Optoma H31(H30a). Den er også 16:9 som Infocusen, men har lavere støynivå og bedre sortnivå. Roger
    Optoma H30A er referanse i den prisklassen, akkurat som min egen Optoma H30 var for ett år siden, da den ble kjøpt. Så langt har den kjørt prikkfritt og passert 1600 timer. En ting som er helt sikkert: Ja, jeg kommer til å kjøpe Optoma igjen, og igjen, og igjen og ser fram til jeg kan få Optoma H77 kvalitet til under 15K :shock: , men det er ikke før til høsten :wink:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SP 5000 skulle egentlig ikke til Norge fordi den offisielle importøren mente den var for dårlig...

Hvis du skal se på film mm så hadde jeg sett på Optoma H31 (H30A) til 12k. Hvis du kan strekke deg til 14k så er ae 700 en sterk konkurrent. (Les advarsels tråder også :? )

Du unnlater å nevne at det er to ulike teknologier.. LCD vs DLP, med to ulike Pro's and con's.

LCD
    Con
    Konvergens
    Lav fillrate
    Dårlig sortnivå
    Falming av lcd paneler
    Støv
    Vertical Banding

Pro
    Høyere oppløsning pr kr
    Som regel mye ekstra (variable lens-shift etc)
    Farger (men er de korrekte???!)

DLP
    Con
    Lav oppløsning pr krone
    Regnbuer (hvis man er utsatt)
    Lite ekstra stæsj (..men har som regel fast lens-shift)

Pro
    Høyere fillrate (mellomrom mellom pixler er mye mindre)
    Sortnivå bedre enn LCD ( iallefall uten iris)

Fyll gjerne på hvis det mangler noe
    :wink:

Mvh

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    ville gått for Infocus Screenplay 5000. 1280x720 (som funker helt fint til PC-bruk, de fleste nyere spill støtter 16, 1200:1 kontrast og en pris på 11k:
    1200:1 i kontrast blir litt lite hvis man skal nyte filmopplevelser.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    SP 5000 skulle egentlig ikke til Norge fordi den offisielle importøren mente den var for dårlig...

Mvh
    Det er hovedsakelig scaleren som ikke er den beste. Til PC-bruk spiller det ingen rolle da den ikke benyttes.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    ville gått for Infocus Screenplay 5000. 1280x720 (som funker helt fint til PC-bruk, de fleste nyere spill støtter 16, 1200:1 kontrast og en pris på 11k:
    1200:1 i kontrast blir litt lite hvis man skal nyte filmopplevelser.
    Det synes jeg egentlig ikke, jeg nyter filmopplevelser i stort monn på min Epson TW-100H med 800:1 kontrast. Jeg klarer dog ikke å nye film på en billig DLP da jeg ser regnbuer i hytt og pine og ender opp med en dundrende hodepine.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du bør prøve å få sett på panasonic pt ae-700 og optoma H30A (veldig viktig at det er en H30A, H30 er en helt annen projektor).

Disse to er helt klart de ubestridt beste projektorene i hver sin klasse (dlp/lcd) på dette prisnivået, og å kjøpe noe annet er egentlig meningsløst, spør du meg (hvorfor velge noe dårligere og spare et par kr.. det kommer du bare til å angre på).

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Jeg synes du bør prøve å få sett på panasonic pt ae-700 og optoma H30A (veldig viktig at det er en H30A, H30 er en helt annen projektor).

Disse to er helt klart de ubestridt beste projektorene i hver sin klasse (dlp/lcd) på dette prisnivået, og å kjøpe noe annet er egentlig meningsløst, spør du meg (hvorfor velge noe dårligere og spare et par kr.. det kommer du bare til å angre på).
    Det kan være mange grunner til å velge noe annet. PT-AE700 er ikke så spesielt lyssterk, så skal du ha stort lerret eller sliter med lyslekkasjer inn i rommet er den ikke spesielt godt egnet. Da blir f.eks en Screenplay 5000 et bedre valg.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det snakk om et lerret på 200cm, og det er ikke noe problem for en 700, hvis det er så lyst i rommet at en 700 har problemer med å takle det, er det nok heller rommet det bør gjøres noe med enn projektoren. Lystette gardiner eller evt. persienner får man billig på ikea og diverse andre steder.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Her er det snakk om et lerret på 200cm, og det er ikke noe problem for en 700, hvis det er så lyst i rommet at en 700 har problemer med å takle det, er det nok heller rommet det bør gjøres noe med enn projektoren. Lystette gardiner eller evt. persienner får man billig på ikea og diverse andre steder.
    Ja, jeg snakket litt generelt i forrige innlegg. 200cm er intet problem for en PT-AE700 i et noenlunde mørkt rom.

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå tenker jeg du er mer forvirret enn noen gang... 8)

Akkurat som de fleste av oss andre som skulle kjøpe en PJ en gang.
    Men nå har du vel fått vite en del om forskjellige typer.
    Så da er det bare å dra ut å teste...

Kikk på flere og kjøp den du synes virker best for deg.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har dårlig lyskontroll så burde man egentlig se etter andre løsninger en pj :wink:

Mvh

Newcomer nesJe sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk til alle!

Se her ja, skriver et innlegg for første gang, også kommer det så mange gode svar! Tusen hjertelig takk til alle, for gode råd og svar.. Dette har hjulpet meg veldig.. Tror jeg nå skal gå for AE700!! =))

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •