Elkjøp... - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 164

Tråd: Elkjøp...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forsvarer ikke El Kjøp sin betjening i det hele tatt, for den suger big time. I Bergen (El Kjøp på Nordås) er det ALLTID kø uansett når på døgnet en skal ha noe i TV/stereoavdelingen. Det mest plagsomme er når en må vente i 30 minutter for å få svar på om de har fått inn det produktet du har bestilt. De har egen info skranke, men de bare henviser til TV-avdelingen.

Konklusjonen min er at skal du handle på El Kjøp, må du vite hva du skal ha. Du handler der kun fordi du kan spare noen kroner.

Når det gjelder pruting er det fullt mulig på El Kjøp, spesielt på produkter de har hatt i butikken en stund. Du klarer ikke å prute på et annonsert TV som det kun er få eksemplarer av, men vaskemaskiner etc kan en få "kvantumsrabatt på". I tillegg hjelper det å henvise til at Expert og El Price ligger rett over gaten.

Jeg pruttet mine Klipsch SS1 ned med over 50%, og da var de allerede satt til rabattert pris. Disse hadde stått lenge i butikken og betjeningen ønsket bare å bli kvitt dem Jeg er sikker på at en kan få prute relativt mye på Energy høyttalere, dersom en skulle ønske å kjøpe noen slike (hva sier du Kenti ?) :wink:

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Forsvarer ikke El Kjøp sin betjening i det hele tatt, for den suger big time.
    Godt å komme til enighet

Når det gjelder pruting er det fullt mulig på El Kjøp, spesielt på produkter de har hatt i butikken en stund. Du klarer ikke å prute på et annonsert TV som det kun er få eksemplarer av, men vaskemaskiner etc kan en få "kvantumsrabatt på".

Jeg pruttet mine Klipsch SS1 ned med over 50%, og da var de allerede satt til rabattert pris. Disse hadde stått lenge i butikken og betjeningen ønsket bare å bli kvitt dem
    Her snakker du jo om kvantumsrabatt og kjøp av demovarer. Det sier seg selv at man ikke betaler full pris for demovarer butikken vil bli kvitt. Pruting på et enkelt, nytt, ordinært produkt med en fastsatt pris er noe helt annet

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes i grunn Elkjøp er helt ok. Omtrent som selvbetjeningspol. Så lenge du ikke diskuterer med selgerne men undersøker alt selv på forhånd får du det du vil ha til riktig pris.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det var en selger som ikke viste hvordan man skulle koble til en DVD spiller til en TV så er det skremmende, men dette antar jeg er unntaket og ikke regelen. (nå skal vel sant sies at mange av spørsmålene på dette forumet går på hvordan få koblet opp diverse ting, som for meg er latterlig enkelt, men er man ikke opptatt av slike ting så er det ikke naturlig å vite slik men en selger burde vite de mest elementære oppkoblingene)

Ting på tilbud får man nok ikke noe rabatter på da de ofte selges med tap, men selv da er det ikke umulig hvis man tar seg en runde mellom kjedene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her snakker du jo om kvantumsrabatt og kjøp av demovarer. Det sier seg selv at man ikke betaler full pris for demovarer butikken vil bli kvitt. Pruting på et enkelt, nytt, ordinært produkt med en fastsatt pris er noe helt annet
    Ja, SS1 hadde stått i butikken, men tror ikke de har vært brukt i noen særlig grad. Tror likevel du vil få problemer med med å prutte noe særlig på høyttalere på HFK, selv om de har stått i butikken noen måneder. Refererer til han stakkars "ungareren" som ikke fikk kjøpe demo-utgaven av Toshiba NT200 i Bergen, selv om han var villig til å betale full pris. Idiotservice, det er HFK det ! :lol:

Jeg lover deg at dersom du prøver å prute, eller ber om en god pris og henviser til Expert / El Price, vil du ofte kunne få 5-10% rabatt også på nye produkter. Det verste som kan skje er at de sier nei. Selgerne har også en limit for hvor mye de kan gi i rabatt. Noen produkter er det ikke mulig å prutte på, men dette er langt fra alle.

Neste gang du spør, skal jeg garantere at selgeren går til datamaskinen for å sjekke hvor mye han kan gi, dersom han ikke vet svaret på forhånd.

Det gjelder bare å være "frekk" nok. Vi nordmenn er opplært til tro at det ikke skal prutes på noen ting, kun når en er i syden. Vi får til og med litt dårlig samvittighet når vi har prutet ned en vare i syden med 20-30% fordi vi tror selgeren da taper penger på oss. I realiteten har han lurt deg trill rund. Jeg garanterer at ingen selger noe med tap med mindre de må, og dette gjelder også El Kjøp. Det de selger med tap er for å lokke folk til butikken (jfr bleiekrigen). Det er derfor alle selgerne er opplært til å prøve å prakke på folk andre varer enn lokketilbudet.

Men, jeg sier ikke nå at folk skal starte og prutte på DVD filmer eller hårfønere. Kjøper en dog varer for noen tusenlapper er alt mulig, spør du meg

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pruting er en vanskelig kunst, og jeg er ikke spesielt god til det.

Det viktige er vel å få selger til å forstå at det ikke blir noe salg hvis prisen ikke reduseres. Og på veien er det noe med at selgeren ikke må tape ansikt, og at du "forstår" at dette ikke er noe han kan gi til alle. For selgeren vil aller helst selge til full pris, og da må ikke butikken få rykte på seg at alle får redusert prisen der... Man må etter hva jeg skjønner etablere et slags kortsiktig tillitsforhold mellom kjøper og selger. Men hvordan man gjør det har jeg ikke peiling på.

Jeg var fornøyd med mine 15% på Elkjøp, men er sikker på at en dyktig pruter kunne fått ytterligere 5-10% i prisreduksjon.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Hvis det var en selger som ikke viste hvordan man skulle koble til en DVD spiller til en TV så er det skremmende, men dette antar jeg er unntaket og ikke regelen.
    Det skal du ikke være så sikker på. Mye tyder på det stikk motsatte.

La oss ta for oss videoavdelingen i en elkjøp/expert-butikk, som kanskje er det mest relevante for oss her på forumet. Her synes jeg i det minste selgerne burde ha grunnleggende kunnskap om følgende:

- Hvilke produkter de faktisk har i butikken, og hva de kan bestille, samt ca pris på det meste
    - Hovedforskjeller mellom de ulike produktene
    - Kunnskap om forskjellige tilkoblingsmuligheter og forskjellen på dem; kompositt, s-video, scart, komponent, dvi/hdmi osv. Temmelig relevant nå som flatskjermene er i ferd med å bli allemannseie - før var det som regel "scart er best" (det er det uheldigvis fortsatt blant en rekke selgere).
    - Grunnleggende kunnskap om en tv's egenskaper, som sortnivå, kontrast, lysstyrke, antall tommer, oppløsning, 50/100Hz, evt spesielt tungtveiende bildebehandlingsteknologier osv...kunne for eksempel forklare begreper som "virtual surround" og "digital natural motion".
    - Ha en viss peiling på hva dolby digital og dts er fornoe, samt hva som gjør en dvd-spiller god eller dårlig - og vett til å anbefale en annen dvd-spiller enn den til 999,- til de som kjøper en 50" pioneer plasma.
    - Og ikke minst: Ha evnen til å forstå kundens behov, og trekke frem et par-tre gode alternativer og på en enkel måte redegjøre for forskjellene på dem.

Service og eksemplarisk kundebehandling burde være en selvfølge!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, SS1 hadde stått i butikken, men tror ikke de har vært brukt i noen særlig grad. Tror likevel du vil få problemer med med å prutte noe særlig på høyttalere på HFK, selv om de har stått i butikken noen måneder. Refererer til han stakkars "ungareren" som ikke fikk kjøpe demo-utgaven av Toshiba NT200 i Bergen, selv om han var villig til å betale full pris. Idiotservice, det er HFK det ! :lol:
    Han ungarereren du refererer til er ikke jeg kjent med, men det virker som det er noe spesielt på HFK i bergen! :shock:

Jeg fikk for noen dager siden ca 25% eller 6000kr i avslag på et par H400 jeg kjøpte på HFK i drammen, riktignok med betegnelsen "demobrukt", men hadde i realiteten vært på et meget pent behandlet hjemmelån

Jeg lover deg at dersom du prøver å prute, eller ber om en god pris og henviser til Expert / El Price, vil du ofte kunne få 5-10% rabatt også på nye produkter. Det verste som kan skje er at de sier nei. Selgerne har også en limit for hvor mye de kan gi i rabatt. Noen produkter er det ikke mulig å prutte på, men dette er langt fra alle.

Neste gang du spør, skal jeg garantere at selgeren går til datamaskinen for å sjekke hvor mye han kan gi, dersom han ikke vet svaret på forhånd.

Det gjelder bare å være "frekk" nok. Vi nordmenn er opplært til tro at det ikke skal prutes på noen ting, kun når en er i syden. Vi får til og med litt dårlig samvittighet når vi har prutet ned en vare i syden med 20-30% fordi vi tror selgeren da taper penger på oss. I realiteten har han lurt deg trill rund. Jeg garanterer at ingen selger noe med tap med mindre de må, og dette gjelder også El Kjøp. Det de selger med tap er for å lokke folk til butikken (jfr bleiekrigen). Det er derfor alle selgerne er opplært til å prøve å prakke på folk andre varer enn lokketilbudet.

Men, jeg sier ikke nå at folk skal starte og prutte på DVD filmer eller hårfønere. Kjøper en dog varer for noen tusenlapper er alt mulig, spør du meg
    ja, enig med deg i det meste her Alex F

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Pruting er en vanskelig kunst, og jeg er ikke spesielt god til det.

Det viktige er vel å få selger til å forstå at det ikke blir noe salg hvis prisen ikke reduseres. Og på veien er det noe med at selgeren ikke må tape ansikt, og at du "forstår" at dette ikke er noe han kan gi til alle. For selgeren vil aller helst selge til full pris, og da må ikke butikken få rykte på seg at alle får redusert prisen der... Man må etter hva jeg skjønner etablere et slags kortsiktig tillitsforhold mellom kjøper og selger. Men hvordan man gjør det har jeg ikke peiling på.

Jeg var fornøyd med mine 15% på Elkjøp, men er sikker på at en dyktig pruter kunne fått ytterligere 5-10% i prisreduksjon.
    Her er alt du trenger å vite for å bli en god pruter, roffe :wink:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=23513

http://www.dinside.no/php/art.php?id=23511

http://www.dinside.no/php/art.php?id=192

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du beskriver her egenskaper til gode selgere, nemlig evnen til å sette seg inn i produktene og samtidig sette seg inn kundenes behov. De gode selgerne jobber sjelden på El Kjøp. Virkelig gode selger kan velge og vrake jobbtilbud og tjener ufattelig mye mer enn folk flest.

Men, en bør kunne forlange litt av El Kjøp og iallefall at de har et minimum av kunnskap om produktene. Og dette tror jeg også de har, selv om man ofte hører historier (jeg har mange). Jeg tror at folk flest som ikke har peiling tilkobling av TV og Video, ikke sitter med det inntrykket vi har, nemlig at de ansatte er inkompetente.

Ta min familie: Jeg har 2 brødre, samt foreldre som glatt venter 3-6 måneder (til jeg kommer på besøk) med å bruke VHS spilleren fordi de ikke klarer å stille inn kanalene riktig. Det er jo bare å lese i bruksanvisningen, men dette er tydeligvis vanskelig for mange. De tror iallefall at det er vanskelig. Kan lett sammenliknes med bil, der mange leverer inn bilen for å fylle spylervæske eller for å skifte en lyspære (faktisk ganske vanskelig på nyere biler).

Igjen så forsvarer jeg ikke El kjedene, men det må være en grunn til å de ikke forbedrer seg på dette området. :shock:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, forsåvidt enig med deg her også. Men det går noen grenser. Og de grensene er nådd når selgeren (bevisst eller ubevisst) villeder disse uvitende kundene, som i verste fall ender opp med feil produkt i forhold til sitt behov..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Han ungarereren du refererer til er ikke jeg kjent med, men det virker som det er noe spesielt på HFK i bergen! :shock:
    Historien kan du lese om her. Fikk heldigvis en lykkelig slutt ved at projektor ble sendt fra HFK i Stavanger (min gamle hjemby :wink: ).
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=16932

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Historien kan du lese om her. Fikk heldigvis en lykkelig slutt ved at projektor ble sendt fra HFK i Stavanger (min gamle hjemby :wink: ).
    En ganske utrolig og ikke minst hårreisende historie om horribel service. grøss og gru :shock:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Hvilke produkter de faktisk har i butikken, og hva de kan bestille, samt ca pris på det meste
    - Hovedforskjeller mellom de ulike produktene
    Å ha oversikt over alt som kan bestilles/ ikke bestilles er for mye forlangt. Men at man har mulighet til å sjekke det opp bør man forvente. (iallfall hvis det er en dag hvor man kan få kontakt med leverandør)

- Kunnskap om forskjellige tilkoblingsmuligheter og forskjellen på dem; kompositt, s-video, scart, komponent, dvi/hdmi osv. Temmelig relevant nå som flatskjermene er i ferd med å bli allemannseie - før var det som regel "scart er best" (det er det uheldigvis fortsatt blant en rekke selgere).
    Nytter ikke å si at scart er best. 98% av kunden kommer uansett til å koble DVD spilleren til via scart og kompositt signal. I tillegg så vil oppsettet på DVD spilleren stå på 4:3 slik at det må zoomes for å få skikkelig bilde.

- Grunnleggende kunnskap om en tv's egenskaper, som sortnivå, kontrast, lysstyrke, antall tommer, oppløsning, 50/100Hz, evt spesielt tungtveiende bildebehandlingsteknologier osv...kunne for eksempel forklare begreper som "virtual surround" og "digital natural motion".
    Nå syns jeg du stiller urimelig krav. Selv jeg har ikke den minste peiling på sortnivå og kontrast på de fleste TV apparater. Ikke vet jeg hvor man finner det heller. De fleste oppgir ikke det. Sony oppgir det ikke engang på sine plasma skjermer. Uansett så sier ikke disse tallene døyt om bildekvalitet. Det viktigste er at man vet hvilke apparater som gir best bilde, det er det som betyr noe for kjøper.

Virtual surround beskrives best med ordet tull. :-)

- Ha en viss peiling på hva dolby digital og dts er fornoe, samt hva som gjør en dvd-spiller god eller dårlig - og vett til å anbefale en annen dvd-spiller enn den til 999,- til de som kjøper en 50" pioneer plasma.
    - Og ikke minst: Ha evnen til å forstå kundens behov, og trekke frem et par-tre gode alternativer og på en enkel måte redegjøre for forskjellene på dem.

Service og eksemplarisk kundebehandling burde være en selvfølge!
    Enig med alt og det tror jeg de aller fleste selgere uansett kjede/butikk er.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ganske utrolig og ikke minst hårreisende historie om horribel service. grøss og gru :shock:
    Tja, jeg vet ikke helt. De vil kunne tape mange salg hvis andre ikke kunne få demonstrert denne projektoren slik at de også kunne bestille den. Hovedproblemet er er vel at kjøper ikke bestilte seg en projektor i tide.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det værste jeg har opplevd på Elkjøp på Jessheim er da jeg så på ny trådløs hustelefon. Trakk kølapp i teleavdelingen, men det var ingen bak skranken, så etter en liten stund trakk jeg i tv-avdelingen også.
    Da det ble min tur ba jeg om hjelp til å se på noen telefoner. Fikk beskjed om å snakke med en i teleavdelingen, sa det ikke stod noen der. Fikk så beskjed om at han kommer snart, men da hadde jeg stått i 20 min allerede, og sa at enten prater jeg med deg eller så gir jeg faen i hele telefonen. Fikk fortsatt ikke noe hjelp fra han. Enden på visa var at jeg gikk ut uten noen telefon... Og ja, det var to stykker bak skranken i tv-avdelingen.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stix
    Det værste jeg har opplevd på Elkjøp på Jessheim er da jeg så på ny trådløs hustelefon. Trakk kølapp i teleavdelingen, men det var ingen bak skranken, så etter en liten stund trakk jeg i tv-avdelingen også.
    Da det ble min tur ba jeg om hjelp til å se på noen telefoner. Fikk beskjed om å snakke med en i teleavdelingen, sa det ikke stod noen der. Fikk så beskjed om at han kommer snart, men da hadde jeg stått i 20 min allerede, og sa at enten prater jeg med deg eller så gir jeg fxxx i hele telefonen. Fikk fortsatt ikke noe hjelp fra han. Enden på visa var at jeg gikk ut uten noen telefon... Og ja, det var to stykker bak skranken i tv-avdelingen.
    Opplevde det samme på OBS en gang. Jevla irriterende. Skulle ha hjelp til å finne kalkun til nyttår men jeg fant ikke noen så jeg gikk opp i elektroavdelingen til Obs. De bare henviste meg til matavdelingen. Udugelig service.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg vet ikke helt. De vil kunne tape mange salg hvis andre ikke kunne få demonstrert denne projektoren slik at de også kunne bestille den. Hovedproblemet er er vel at kjøper ikke bestilte seg en projektor i tide.
    Hvem bryr seg om hvor mange salg dem kunne komme til å tape. Poenget er en service som ikke hører hjemme noen steder! Det kan ikke forsvares på noe som helst vis. Akkurat som erfaringen din på obs. Dette er dessuten elkjøp i et NØTTESKALL, som stix påpeker.

edit: Jeg skjønner ikke hvordan du kan få vridd dette til å være kjøperens feil, Peakman. Det er jo helt på jordet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stix
    Da det ble min tur ba jeg om hjelp til å se på noen telefoner. Fikk beskjed om å snakke med en i teleavdelingen, sa det ikke stod noen der. Fikk så beskjed om at han kommer snart, men da hadde jeg stått i 20 min allerede, og sa at enten prater jeg med deg eller så gir jeg fxxx i hele telefonen. Fikk fortsatt ikke noe hjelp fra han. Enden på visa var at jeg gikk ut uten noen telefon... Og ja, det var to stykker bak skranken i tv-avdelingen.
    Opplevde det samme på OBS en gang. Jevla irriterende. Skulle ha hjelp til å finne kalkun til nyttår men jeg fant ikke noen så jeg gikk opp i elektroavdelingen til Obs. De bare henviste meg til matavdelingen. Udugelig service.
    Hehe leste bare den siste posten her. Og den var utrolig arti! Er resten av postene her like arti? Isåfall må jeg bare lese dem også.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    exsodius: Her har du en omtale av de første 6 sidene av tråden :wink:

Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Omtale av tråden: Tråden begynner fint, men i feil kategori. Etter en kort stund slutter man å diskutere emnet, men diskuterer isteden selve diskusjonen og hvordan argumentene blir lagt frem. Temperaturen blant debattantene er høy, men for utenforsående er det som å se maling tørke/gresset gro/vann fordampe, kjeeeeedelig med andre ord. Dette midtpartiet er altfor langt og kunne med fordelt vært strammere redigert. Mot slutten tar det seg sinnsykt opp med brilleinfo og det hele. Desverre ender terningen på en toer. Lykke til neste gang!

Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •