ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 20/09/2002 : 15:05:40
--------------------------------------------------------------------------------
Hei,

Sjekk ut Sony VPL-CS4 projektor på Telebutikken...... 14.990,-

Det er skikkelig billig spør du meg..

SVGA
1000 Ansi lumen
2000 timer pære...

Mvh

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

Lygren
Forum Admin

Norway
279 Innlegg Sendt - 20/09/2002 : 15:07:46
--------------------------------------------------------------------------------
Billig det! Imidlertid er jo kontrasten litt lav, og støynivået litt høyt... Foruten oppløsningen, så er jo Panasonic PT-AE100 som selges til 15.999.- på Elkjøp kanskje et bedre kjøp for hjemmekinoentusiasten?

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 20/09/2002 : 15:18:36
Jepp og vil du ha DLP så selger jo Predata Davis Dl450 med utstyr for kun kr 15 995,-. Sammen med en kurant htpc ev. Davistuner (software for å tweake en Davis prosjektor) så gir denne prosjektoren knallbilder.

Roger

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 20/09/2002 : 15:23:09
Er enig med deg i det Lygren.
Jeg har denne projektoren selv, men opplever ikke kontrasten som noe problem.... Men det er jo klart at en aldri kan få høy nok kontrast..

Støyen kan være litt sjenerende i når en ser film, men det går somregel greit dersom lyden er høy nok..

Et annet alternativ kan være å montere projektoren i en lydkasse....(hush box) det skulle hjelpe litt...

Mvh

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 20/09/2002 : 15:26:20
Roger,

Kanonpris det også...
Regner med at det er SVGA..

Hva er hastigheten på fargehjulet..? Har denne mye av regnbue effekten..?

Mvh

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 20/09/2002 : 16:01:06

Sitat:

Roger,

Kanonpris det også...
Regner med at det er SVGA..

Hva er hastigheten på fargehjulet..? Har denne mye av regnbue effekten..?

Mvh

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

Dette er en SVGA ja og denne var langt dyrere tidligere. Lampa på denne projektoren kan visst ha en levetid på opptil 6000 timer. Denne er vel en av de tidligere DLP projektorene som kom, og det finnes mange kloner som har innmaten til en DL450. Jeg mener å ha fått med meg at Davis sine projektorer viser liten tendens til regnbue effekten. Kombiner denne med en PC eller en Iscan Pro(en av disse er et must når det gjelder en DL450) og et FL-D filter og du har en knallgod kombo.

Optikken i denne er laget av Zeis (er ikke 100% sikker) og både zoom og fokus er motorisert.

Roger

Endret av - Roger on 09/20/2002 16:02:08

Lygren
Forum Admin

Norway
279 Innlegg Sendt - 21/09/2002 : 09:16:14
DL450 er en relativt gammel traver. Den har definitivt regnbueproblematikk, samt en relativt lav kontrast, lysstyrke og høyt støynivå. Dette er imidlertid sammenlignet med dagens nyeste HiEnd projektorer, og til den prisen (!) har en mye hjemmekino for pengene!

Imidlertid hadde jeg også vurdert Piano HE3200. Dette er en noe dyrere projektor (ca. 25.000), men har 4x fargehjul, stillegående (32db) og svært gode farger. Den har imidlertid også kun SVGA oppløsning, som begrenser bruken noe i forhold til PCbruk samt bildestørrelse.

kjoalien
Fersking

6 Innlegg Sendt - 03/10/2002 : 14:04:42
En liten betraktning....
Prjojektorer i prisklasse < 20 000kr for ny LCD er jeg generellt skeptisk til.
Årsaken er enkel. De har som regel laveste sort LCD-panel, de har generellt høy db, og med et resultat at de taper seg fort mht bildekvalitet (hovedsaklig farve og kontrast). Antall ansilumen er i dag ikke så aktuellt tema, da de fleste leverer projektorer med høye værdier. Så et generellt råd er å gå ned på kravet på lysutbytte for å få et bedre bilde med en bedre kontrast.
Hva ville jeg har gjort om jeg hadde 20 000 å bruke på en projektor?
Jeg ville ha snoket i markedet etter en lite brukt Barco 600/800(1200) , kjøpt den for kr 10 000 ,- og brukt inntill 10 000,- i rens og sjekk av projektoren. I tillegg ville jeg har brukt som kilde en HK dvd-spiller som erstatter en eventuell linjedobler. Resultatet ville ha blitt et "perfekt" videobilde. Litt lite lys, men en ekstremt stillegående projektor.

mvh

KJ

ps!
Det er ikke uten grunn at de små billige projektorene kalles dataprojektorer.

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 03/10/2002 : 15:24:32
Jeg har fått demonstrert Sony VPL-HS1, og hvis Sony VPL-CS4 ikke er bedre enn denne så vil jeg si styr unna.

Kanskje bruktmarkedet på prosjektorer er plassen å gå med tanke på at det er kjøperene som styrer markedet her.

MVH
Roger

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 04/10/2002 : 16:21:38
VPL-CS1 er ganske mye dårligere enn CS4. Men allikevel er ikke CS4 noe spesielt godt egnet til hjemekino. Sony har ikke engang oppgitt kontrastnivået på denne....jeg har iallefall ikke sett noe...
Jeg er på vei til å bytte ut min CS4 pga. støy og at den er SVGA...Jeg vil ha XGA...
VPL-CS5 er forresten nettopp kommet...

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 04/10/2002 : 18:43:35

Sitat:

VPL-CS1 er ganske mye dårligere enn CS4. Men allikevel er ikke CS4 noe spesielt godt egnet til hjemekino. Sony har ikke engang oppgitt kontrastnivået på denne....jeg har iallefall ikke sett noe...
Jeg er på vei til å bytte ut min CS4 pga. støy og at den er SVGA...Jeg vil ha XGA...
VPL-CS5 er forresten nettopp kommet...

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

Jeg snakker om Sony VPL-HS1 ikke VPL-CS1, det er da ganske logisk at VPL-CS1 er ganske mye dårligere enn CS4.

Jeg anbefaler nok en gang å se bort i fra Sony.

MVH
Roger

Min hjemmekino:
http://www.minhembio.com/show.asp?user=akse

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 04/10/2002 : 20:44:59
Hmm.. Mente HS1...sorry, my bad.

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 04/10/2002 : 23:59:41
Sony VPL-HS1 har vel ikke akkurat fått strålende kritikk. I 'value' klassen så vet jeg om to gode valg: NEC VT-45 samt Panasonic AE100. Disse begynner nå å bli gamle begge to da.. Personlig ville jeg ha sittet på gjerdet til CEDIA projektorene er i salg.

Mine tanker

Roger