Billig HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Billig HTPC

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billig HTPC

Hei.

Har tenkt og bygge meg ein liten HTPC for et rimelig stramt budsjett.

Følgende deler har eg, og trenger derfor ikkje og kjøpe dei:
    Kabinett
    Ram
    Strømforsyning
    Skjermkort (geforce2mx400 med s-video og sånn gul rund sak)

Eg har funne fram et par deler som eg hadde tenkt og bruke.

ITbutikken.no
    AMD Athlon XP-M 3000+ 1.073,21,-
    ABIT VA-20 mikro ATX KM400A 420,91,-

Vendur.no
    M-Audio Revolution 7.1 1095,-

LG DVD 16x/48x DVD Rom, eg trenger vel ikkje dvd-brenner når eg bare skal spille av.

Eg har ein Panasonic TX-32PX10F og lurer på kass kabler eg kan bruke for best mulig bilde.

Spørsmåla blir då:
    Kva for ein fjernkontroll bør eg ha? (Har tenkt og invistere i eit kanam kabinett eller noko i den duren bare eg får fylt opp bankkontoen min litt)

Er delane eg har plukka ut greie? Nokre feller eg bør passe meg for?
    Burde eg fleske til med eit skikkelig skjermkort som f.eks eit geforcefx5700fx5900 eller eit tvkort?

Finst det skjermkort med scart utang? Har s-vidoen på framsida av tven, og blir dermed litt tungvindt og stygt når det stikker kabler ut der. Hadde vært kjekt og bare kunne ha kobla rett i ein av scart kontaktane som ein kan med vanlige dvd-spillere.

Blei litt rotete det her, men er bare og spør om det er noko som er uklart.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur eg tar og bruker ein omkobler i scarten. Nokken som veit om bildet blir dårligare og evt ca kor masse?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja hardware oppsett på en HTPC spiller vel en rolle hvis du skal kjøre justering av bilde med f.eks ffshow. Det krever mere cpu osv.
    Men for vanlig menystyring og avspilling av filmer, mp3 osv. så bør det være en grei htpc til å begynne med.

Lydkort finnes det billigere av, var vel et kort som clas ohlson hadde som var billig men f.eks med fiber ut som var greit. se tidligere tråder.

Konvertering av bildet går greit med en overgang til scart. Du bør se på et program som heter powerstrip for å justere skjerm oppløsningen til likt som det tv'n vil ha.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det følger med fjernkontroll i M-Audio rev 7.1 kortet, hvis jeg ikke husker helt feil...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis du bare skal spille av DVD trenger du ikke noe fancy skjermkort. Her kommer du langt med 500,-

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Billig HTPC

Sitat Opprinnelig postet av Frdl
    Har tenkt og bygge meg ein liten HTPC for et rimelig stramt budsjett....M-Audio Revolution 7.1...Er delane eg har plukka ut greie?...
    Velkommen til forumet.

Jeg ville valgt et billigere lydkort fra en anerkjent produsent (f. eks. TerraTec) og lagt de 5-600 sparte kronene i andre komponenter (skjermkort eller CPU).

Lykke til. Det er gøy å bygge HTPC.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ville heller kjøpt et hovedkort med optisk/koaks digitalutgang. Du får svært liten bonus, spesielt gitt denne økonomiske rammen, ved kjøp av lydkort av type Maudio, som uansett hovedsakelig gjør en god jobb på prosessering av signalet. Når du sender signalet via optisk/koaks ut til receiveren er for det første datamengden begrenset og for det andre er det receiveren som tar seg av prosesseringen...

Har selv både en internt onboard optisk utgang, samt et Audigy II NX, og jeg hører NULL forskjell når jeg kjører datastrømmen direkte til receiveren for behandling der... Kan jo hende Maudio gjør underverker, men jeg tror nok ikke det!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Kan jo hende Maudio gjør underverker, men jeg tror nok ikke det!
    Det har du rett i. Jeg hører heller ikke forskjell på digital ut fra M-Audio det som sitter integrert i HK. Det er ett ASUS P4P-800 E Deluxe. De analoge har jeg ikke sammenlignet.

Det er forøvrig mye å spare her, hvis man har tunga rett i munnen. Jeg hadde hatt lyst til å prøve å se hvor billig det er mulig å bygge en kompotent HTpc.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville heller kjøpt en DVD-spiller (brenner) med harddiskopptaker og glemt pc-en. Det vil nok passe vel så godt til ditt bruk, tror jeg, siden du i den andre tråden virker opptatt av støynivå og ikke er så interessert i avanserte funksjoner som ffdshow.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ygren

Jeg ville heller kjøpt et hovedkort med optisk/koaks digitalutgang. Du får svært liten bonus, spesielt gitt denne økonomiske rammen, ved kjøp av lydkort av type Maudio, som uansett hovedsakelig gjør en god jobb på prosessering av signalet. Når du sender signalet via optisk/koaks ut til receiveren er for det første datamengden begrenset og for det andre er det receiveren som tar seg av prosesseringen...

Har selv både en internt onboard optisk utgang, samt et Audigy II NX, og jeg hører NULL forskjell når jeg kjører datastrømmen direkte til receiveren for behandling der... Kan jo hende Maudio gjør underverker, men jeg tror nok ikke det!
    Har du eit hovedkort og anbefale då? Eg får prøve og sammenligne lyden mellom eit Audigy 2 ZS og det innebygde lydkortet så får eg se om det er nokken forskjell, og om den forskjellen er verdt 1000kr.

akto

Det har du rett i. Jeg hører heller ikke forskjell på digital ut fra M-Audio det som sitter integrert i HK. Det er ett ASUS P4P-800 E Deluxe. De analoge har jeg ikke sammenlignet.

Det er forøvrig mye å spare her, hvis man har tunga rett i munnen. Jeg hadde hatt lyst til å prøve å se hvor billig det er mulig å bygge en kompotent HTpc.
    Eg vil tru eg kan spare eindel sia eg har allerede har eindel dyre ting som eg kan bruke som PSU,Skjermkort, kabinett og ram. Skulle eg hatt kjøpt alt det hadde det lett blitt 3000kr ekstra.

APP

tja hardware oppsett på en HTPC spiller vel en rolle hvis du skal kjøre justering av bilde med f.eks ffshow. Det krever mere cpu osv.
    Men for vanlig menystyring og avspilling av filmer, mp3 osv. så bør det være en grei htpc til å begynne med.

Lydkort finnes det billigere av, var vel et kort som clas ohlson hadde som var billig men f.eks med fiber ut som var greit. se tidligere tråder.

Konvertering av bildet går greit med en overgang til scart. Du bør se på et program som heter powerstrip for å justere skjerm oppløsningen til likt som det tv'n vil ha.
    Eg tenkte og kjøre VLC og PowerDVD 6, og dei krever jo litt CPU, men det går no heilt strålande på ein AMD XP 2800+ så eg trur eg klarer meg angåande prosessorkrafta. Angåande Powerstriå så har eg brukt det litt før så eg får raske det fram igjen og tukle litt med det.

akto

Det følger med fjernkontroll i M-Audio rev 7.1 kortet, hvis jeg ikke husker helt feil...
    Her skal eg ikkje utale meg for skråsikkert, men i følge vendur.no så står det ingenting om at det følger med ein fjernkontroll med M-Audio rev 7.1 kortet. Uansett blir det vel til no at eg bruker eit intigrert lydkort isteden for M-Audio kortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mastiff

Jeg ville heller kjøpt en DVD-spiller (brenner) med harddiskopptaker og glemt pc-en. Det vil nok passe vel så godt til ditt bruk, tror jeg, siden du i den andre tråden virker opptatt av støynivå og ikke er så interessert i avanserte funksjoner som ffdshow.
    Eg har mest lyst på ein HTPC sia den kan spille ALT av formater (veit det finst ein del spillare som takler rimelig masse og, men eg har intrykk av at dei ikkje er allverdens kvalitet?) og gir bedre bilde (om det gjelder for vanlige tv'er veit eg ikkje heilt då men)
    Støyniva er ikkje eit særlig stor problem sia eg har dreve eindel med vannavkjøling og støydemping så eg veit kva som må gjørast for og får ein pc til og holde munn, og siden eg har eit vannavkjølings kit ståande så kan eg lett putte den inn.

Angåande ffdshow så kan eg aldri sei og ha brukt det, men så har eg heller aldri trengt det sia alt eg har spilt av har funket. Men på ei anna side så har eg heller aldri vist at innstilingar i ffdshow kunne gi bedre bilde. Hadde eg vist det ville eg nok satt meg ned og tukla litt med det ja.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg vil tru eg kan spare eindel sia eg har allerede har eindel dyre ting som eg kan bruke som PSU,Skjermkort, kabinett og ram. Skulle eg hatt kjøpt alt det hadde det lett blitt 3000kr ekstra.
    Kjøp en Asus Pundit-R. Den er liten og stilig. Fås i sort og sølv. Pris 1250 kroner. Du putter da inn det du vil prioritere selv av CPU, HDD, DVD og RAM.

Lydkort er integrert (TOS-link), VGA, DVI, S-video, mm.

http://se.asus.com/products/desktop/...r/overview.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger

Kjøp en Asus Pundit-R. Den er liten og stilig. Fås i sort og sølv. Pris 1250 kroner. Du putter da inn det du vil prioritere selv av CPU, HDD, DVD og RAM.

Lydkort er integrert (TOS-link), VGA, DVI, S-video, mm.

http://se.asus.com/products/desktop/...r/overview.htm
    Det var ein rimelig søt sak ja, MEN om dette her stemmer så er den rimelig utelukka "The barebone system sits at a quiet around 27dBA in idle mode." og det er i Idle, så tør eg ikkje engang og tenke på kva den blir under load.
    Eg synest at det var eit usedvanlig høgt tall, men det variera jo ofte med tanke på kor nærme ein er når ein måler og kva for ei utstyr dei bruker når dei måler.
    Om du har ein norsk forhandler og linke til så hadde det vært glimrande.

Korfor vart inlegget mitt flytta? Var no vel ikkje feilposta der eg hadde posta det vel?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. det med fjernkontrollen; det fulgte med, når jeg fikk tenkt meg om. Jeg ble også overasket

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frdl
    og gir bedre bilde (om det gjelder for vanlige tv'er veit eg ikkje heilt då men)
    Nei, det stemmer ikke. Bildet på en vanlig tv blir direkte råttent. Til og med ungene mine klager på det når jeg bruker stue-pc-en (med et ATI 9800 All-In-Wonder-skjermkort) til å vise noe på tv-en der. Hvis du ikke har en tv med VGA-inngang, stinker bildet. Og et GeForce MX (den gule, runde saken er en komposittutgang) har enda dårligere videokretser enn et 9800, så hvis du bryr deg det minste om bildekvaliteten, sparer du HTPC-en til du skal ha deg en tv med VGA eller DVI. Du bør iallfall se hvordan bildet blir på skjermen før du legger penger og arbeid i å sette sammen en HTPC. Det du trenger, er noe som kan gi bilde i RGB gjennom SCART-pluggen, som en sattellittuner eller dvd-spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det stemmer ikke. Bildet på en vanlig tv blir direkte råttent. Til og med ungene mine klager på det når jeg bruker stue-pc-en (med et ATI 9800 All-In-Wonder-skjermkort) til å vise noe på tv-en der. Hvis du ikke har en tv med VGA-inngang, stinker bildet. Og et GeForce MX (den gule, runde saken er en komposittutgang) har enda dårligere videokretser enn et 9800, så hvis du bryr deg det minste om bildekvaliteten, sparer du HTPC-en til du skal ha deg en tv med VGA eller DVI. Du bør iallfall se hvordan bildet blir på skjermen før du legger penger og arbeid i å sette sammen en HTPC. Det du trenger, er noe som kan gi bilde i RGB gjennom SCART-pluggen, som en sattellittuner eller dvd-spiller.
    Takk for at du ordnet opp der, var meget usikker angåande det der.

Når eg spiller av DVD'er med S-Video koblet via mitt 9800pro så synest no eg at eg får ei fint bilde (Mi meining). Einaste gangen eg såg eit skikkelig bilde av ein 40 000kroners prosjektor for eit par år sia, så eg har ikkje akkuart masse og sammenlikne med.

Skal kanskje komme ein "32 LCD til huset ein gang i framtida så kan eg vel skaffe et skjermkort med DVI utgang og koble til via den.

Skjermkortet kan alltids oppgraderast om det skranter på den fronten.
    Eg har sett på http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=9359.htm som ut som ei grei løsning.

Planen no er og koble via S-videoen på kortet og så inn på scarten på Tven.
    Om nokken har ei bedre løsning så bare fyr laus eg er åpen for "alt" innan for rimelige grenser.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •