Plasma: Pioneer 434 - Bør jeg kjøpe?!? hjelp...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma: Pioneer 434 - Bør jeg kjøpe?!? hjelp...

Har kikket litt på Pioneer PDP 434 HDE til mor og far. Har fått tilbud om å kjøpe denne til under 35k (brukt, men den er ny).

Lurer generelt på om det er en grei pris i forhold til dagens konkurrenter og priser.
    Lurer også på dette i forhold til utvikling og prisfall, det ville vært dumt om man om f.eks. 1 år finner tilsvarende skjerm for under 20k...

Ellers hvordan er erfaringene med denne plasmaen? Har lest at den kan slite litt med etterslep? Er dette et reelt problem?

TV-en kommer kun til å mates med signaler fra antenne (ikke kabel/parabol) samt en rimelig DVD-spiller (i første omgang).

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den selges til 39995 på Lefdal/Elkjøp for tiden så 35k for en ubrukt skjerm er en god pris.

Personlig så syns jeg den sliter en del med etterslep, men på 435 så skal dette være mulig å fjerne med å slå av Pure Cinema funksjon. Om dette går på 434 er jeg ikke kjent med.

Til TV titting på dagtid er den best, mens i mørket vil det noe dårlige sortnivået merkes hvis man er kresen på slikt.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg spør er også at skjermen er til far og mor, og har tenkt å overraske de, og derfor ikke har tenkt å si fra hehe. Men far sa at han kanskje ville vente pga prisene stupte for tiden. Jeg lurer allikevel på å slå til fordi det er litt rimeligere enn butikkpris. Men spørsmålet er om prisen er bra nok, i forhold til konkurrenter og kommende produkter samt prisfall...

Hvordan er det med levetid til plasma egentlig? Har sett noen diskusjoner på det, men er det et reelt problem?

Har også skjønt at etterslep og andre artifakter kan oppstå, men at kilden har litt å si. Hvordan vil det være med de "dårlige" kildene som jeg nevnte?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er jo god hjarta og Zamot. :wink:

Levetiden er vell anslått til ca 60000 timar. Eller tek eg feil no?

Når eg hadde min plasma, so var det etterslepp under fotball. Hadde ikkje noko serleg under andre aktivitetar på skjermen. Kanskje litt under Hotell Cæsar, men det ser eg ikkje på alikavell. No var det under analog tilkobling. Brukte eg Digital kobling, so merka eg ikkje noko etterslepp undfer fotball. Har forstått det sånn at dei ulike plasmane har bedre/dårligare bilde via analog tilkobling VS pris.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei,
    Du kan trygt kjøpe denne til dine foreldre, de vil bli overbegistret. Om det er en god pris for en brukt er en annen sak. Husk at det allerede har kommet en ny generasjon. Jeg har selv Pioneer plasma 4. generasjon som du vurderer og det er helt sinnsykt bra. Det mann snakker om her, etterslep og sort nivå har sansynligvis ikke dine foreldre hørt om og vil heller ikke ha noen synspunkter om det. Levetiden er ikke noe problem. Lysstyrken vil om 10 år, selv med daglig bruk i mange timer, være bedre enn mange LCD tV som selges nye i dag. Husk bare på at desto større TV, desto mer vil et dårlig antennesignal påvirke hva du ser.Men jeg har 50 tommer og TV signalene på kabel er ikke all verden men det går alikevel uten problemer, best er det selvfølgelig på Digital satelitt og DVD.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hvordan foreldrene dine er, men vil tro at vi på forumet her inne setter helt andre krav til lyd og bildeutstyr i forhold til foreldrene dine.
    Blir dette presangen i år tror jeg du blir kongen på haugen.
    Eneste er nok en og annen av de andre i familien som kanskje blir litt skuffet når de åpner sin presang og det KUN er LCD-tv de får, eller hva du har planlagt. :lol:

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill folkens. De blir nok uansett glad om det hadde stått en flatskjerm der til 20 eller 60k liksom. Faren min er litt kresen, men sortnivå har lite betydning (sjelden de demper alt lys og ser film). Han pleier å kjøpe toppmodeller (TV-en som skal byttes ut er en gammel sony toppmodell). Spørsmålet er om det lønner seg å vente litt til på en måte, eller om denne prisen er såpass god (nærmer seg 30k) at man derfor "ligger litt i forkant", om dere skjønner.

En annen ting er at jeg selv tar over denne TV-en om 1/2-1 år sannsynligvis! (Og jeg er forsåvidt kresen, men bruker da TV-en lite til film pga projektor).

Hvordan er det egenlig å koble skjermen til PC (når far skal vise bilder e.l.)? Har lest at HDMI/DVI fra PC funker dårlig på skjermen, men går det å koble via VGA? Ellers går det vel uansett å koble via S-video?

Er det noe annet denne skjermen "mangler" av innganger eller funksjoner i forhold til de aller nyeste/beste?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Plasmaskjermen handlet!
    Lurer på hva far kommer til å si.....

"HVA!?!? Over 30000 for en TV, og så gir du MEG regninga!??"

Og mor:
    "Oi så fint, nå gjør det ikke noe om jeg glemmer å sette på briller, for den var jo så stor!"

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan havner regningen hos din far?

I så fall synes jeg ikke du var så gavmild som utgangspunktet skulle ha det til.

Da kan jo jeg gi min bror ny motorsykkel hvis regningen følger med gaven.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Hvordan havner regningen hos din far?

I så fall synes jeg ikke du var så gavmild som utgangspunktet skulle ha det til.

Da kan jo jeg gi min bror ny motorsykkel hvis regningen følger med gaven.
    Tja det er jo lov å prøve seg. Er jo ikke sikkert det lykkes - kanskje bare delvis. Så man må jo gamble litt da! Men det ordner seg nok.
    Lager nok en deal med at han ikke betaler så mye for TV-en, i og med at jeg har tenkt å stjele den etter hvert (og bytte mot min vanlige 32").

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oioioi!
    Nå har jeg kalibrert skjermen sånn noenlunde (THX-optimizer), og sett litt på et par DVD-er. Bildet er bare utrolig flott å se på!! Selv med en DVD-spiller av rimeligste sort! Nå skal det og sies at jeg skjermen lett avslører at det er en "rimi"-spiller (spesielt på små detaljer når ting er langt unna). :lol:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at jeg kan tillate meg å starte innkjøringen på bin brors nye mc?

Tester du alle julegavene du gir vekk i år?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Vil det si at jeg kan tillate meg å starte innkjøringen på bin brors nye mc?

Tester du alle julegavene du gir vekk i år?
    Ja det er klart det, det må jo være klart til bruk!

back to topic kanskje...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Førsteinntrykk så langt:
    +Flott bilde (såpass flott at den avslører at det er en billig DVD-spiller, og dårlige antennesignaler er nå mer irriterende enn før).
    +Stoort bilde hehe...

Og et par negative sider:
    Den er litt treg f.eks. når man skal skifte kanaler.
    Bilde i Bilde-funksjonen liker jeg ikke helt, er vant til annerledes bruk (men nå har jeg ikke prøvd den noe særlig eller lest bruksanvisning).
    Tuner har en vifte, og dermed bråker den litt (men omtrent ikke merkbart).
    TV-en selv bråker også noe ("elektrisk" støyende lyd).
    "Innbrenning" er noe synlig når man f.eks. slår over fra TVN til en kanal uten bilde (sort), så henger logoen igjen. Dette er ikke synlig med mindre man skifter til sort bilde, og det forsvinner etter hver, så om det ikke skader TV-en så er det egentlig ikke noe problem.
    Den har heller ingen S-video inngang på baksiden (kun foran), men det går selvfølgelig å bruke scart adapter.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke innbrenning det du ser. Vet ikke helt hva det kommer av, men tydelig at elektronikken henger igjen.

Hva syns du om etterslepet på skjermen?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det er nok ikke innbrenning det du ser. Vet ikke helt hva det kommer av, men tydelig at elektronikken henger igjen.

Hva syns du om etterslepet på skjermen?
    Kall det hva du vil, men det er ikke elektronikken som henger igjen. Det er der fortsatt om man skrur TV-en av og på (men ikke synlig når det er avslått). Det forsvinner relativt fort, så jeg tviler på at det er skadelig for TV-en, og plagsomt er det heller ikke.

Etterslep eller andre artifakter har jeg ikke sett, bortsett fra om man mater den med veeeldig dårlige signaler, så blir bildet helt på trynet. Man kan på en måte se at TV-en da ikke klarer å gjøre noe bilde-behandling. Men ikke noe problem fordi signalene er bra nok. Bruker forøvrig antenne (ledning på en pinne faktisk!) men det er fri sikt til TV-masten. Så når denne antennen er bra plassert, er både TV2, NRK2 og TVNorge bra (mens NRK1 har litt skrå striper).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •