Når kommer nye og rimelige 4K projektorer?
Viser resultater 1 til 17 av 17

Når kommer nye og rimelige 4K projektorer?

Jeg lurer på når vi vil få nye og rimeligere 4k projektorer fra andre enn sony. Nå har jeg hatt sony 4k i 3år nå om jeg ikke regner feil og enda er det ikke kommet noe fornuftig som jeg kunne tenke meg å bytte ut til, med mindre man er villig til å gi 200k++ for.
    Kanskje skjer det noe iår?. skulle gjerne hatt noen 4k nyheter fra jvc.

Sitat Opprinnelig postet av tor Vis post
    Jeg lurer på når vi vil få nye og rimeligere 4k projektorer fra andre enn sony. Nå har jeg hatt sony 4k i 3år nå om jeg ikke regner feil og enda er det ikke kommet noe fornuftig som jeg kunne tenke meg å bytte ut til, med mindre man er villig til å gi 200k++ for.
    Har vist seg å være usedvanlig krevende å lage 4K chipper til projektorer, og de som har blitt lansert av både DLP, D-ILA og til dels også SXRD har i tillegg lavere kontrast enn sine Full-HD, evt. da også 4K e-shiftede counterparts... JVCs nyeste laservariant med native 4K, DLA-Z1, har f.eks. vesentlig lavere grunnkontrast enn sine foregående Full-HD-varianter, der årsaken i hovedsak ser ut til å skyldes panelet. DLP står det enda verre til med, XPR eller "wobbling" 4K-chippene de bruker, ser ut til å klare å produsere maksimalt type 1000:1 on/off native kontrast, og dermed er det lite egnet for hjemmekino, mens native 4K DLP også ser ut til å produsere noe lavere on / off (uansett ikke aktuelt p.t. pga pris). SXRD ser ut til å kunne levere 6-10.000:1 sånn over "langen" (degraderingsissuet anses da for løst) på sine 4K-chipper.

Dermed tror jeg følgende scenario er mest sannsynlig;

1. Sony lanserer 4K i rimeligere utgave i løpet av 2017. Mulig vi ser prispunkt på type 50.000.-, litt vanskelig å si, men Sony har vært gjennom en del issues den siste tiden både i forhold til jordskjelv og oversvømmelser, men også dette med degradering av panelene. Dette må være løst før de eventuelt går til "massene" med 4K, og rapporter fra de siste modellene fra Sony tilsier også at degraderingen er langt lavere nå enn på foregående modeller, så det går seg nok til... Problemet med Sony og 4K er imidlertid at de tydeligvis ikke ser ut til å føle presset så alt for hardt på kroppen, for en 4K native variant av "VPL-VW95" har de jo sikkert kunnet lage i åresvis. Mulig kostnad på 4K-panelene er en vektig årsak for at dette tar så lang tid... Sony kommer for øvrig med en laser 4K variant til høsten til ca. 250.000NOK, så det er nok liten sannsynlighet for at de dermed i år kommer med tilsvarende i dagens VW-serie.

2. JVC holder seg til Full-HD native og lanserer heller laserlys i sine X og RS-serie projektorer. Dette ivaretar dermed JVCs enestående sortnivå og i mellomtiden kan du videreutvikle sine native 4K-chipper enda ett år eller to slik at de ved lansering av 4K native i "konsument"-segmentet har kontrasten å hvile på...

3. Epson gjør ingen ting mtp 4K, tror ikke de har verken kapasitet eller ønske om å bevege seg dit med sine reflektive paneler med det første, og LCD-segmentet er uansett i en prisklasse der native 4K ikke lar seg forsvare kostnadsmessig p.t. med mindre de skulle finne på å kjøre 4K på business i større grad og dermed kunne hente rimelige panaler derfra også til hjemmekino. LCD er uansett begrenset interessant med type 4000:1 max native på dagens 9300.

SÅ, 4K native til høsten er nok ikke det aller mest sannsynlige dessverre, er nok i større grad laser som kanskje kan dukke opp fra JVC også på X/RS-serien, men heller ikke det er "bankers". Sony kan selvsagt smelle til med noe de også, HW-serien har jo absolutt behov for en update ASAP, men klarer ikke helt å se hvordan de på den plattformen skal klare å dytte inn verken 4K native (bl.a. som følge av relativt begrenset optisk kvalitet på linsa) eller laser. Laser på en Full-HD har i tillegg lite for seg tror jeg, så det blir det neppe noe av...

Time will show, men at projektorverden trenger både mer lys for å dermed kunne gjengi HDR, i kombinasjon med enda høyere kontrast (ettersom mer lys = enda høyere kontrastkrav), samt også 4K - for å konkurrere i toppsjiktet hva angår bildegjengivelse - er det ingen tvil om. TVene blir bare større og større, og skal projektorprodusentene holde tritt er det bare å begynne å tenke nytt mener nå jeg! Samtidig; ettersom akustisk transparente lerretsduker etterhvert begynner å bli veldig gode er det lite som taler på at projektorer i hi-end hjemmekinosegmentet vil forsvinne med det første da det er svært vanskelig å få til tilsvarende lydkvalitet med en svær reflektiv TV i front som i tillegg gjør høyttalerplassering utfordrende. Hjemmekino er jo en en symbiose av lyd og bilde! Uansett; de tekniske utfordringene innen projeksjon er uten tvil store, og nok større enn en kanskje hadde trodd for noen år tilbake siden der nyhetene kom som perler på snor også innenfor projeksjon.....
    Sist endret av lygren; 03-09-2017 kl 15:27

Optoma har släppt 2 single chip 4K-projektorer nu i juni, Projector Central har testat toppmodellen UHD65, och konstaterar:

"there is no question that the 4K DLP chip is capable of producing a 4K video image that is the visual equivalent in image detail of a native 4K chipset"

Bör komma till Norge snart till OK pris? Toppmodellen kostar 2500 USD...

Mer info här:

http://www.projectorcentral.com/opto...d65-review.htm

Sitat Opprinnelig postet av ALDA Vis post
    Optoma har släppt 2 single chip 4K-projektorer nu i juni, Projector Central har testat toppmodellen UHD65, och konstaterar:

"there is no question that the 4K DLP chip is capable of producing a 4K video image that is the visual equivalent in image detail of a native 4K chipset"

Bör komma till Norge snart till OK pris? Toppmodellen kostar 2500 USD...

Mer info här:

http://www.projectorcentral.com/opto...d65-review.htm
    Tolker den som at de kun vurderer bilde skarphet og det er jo greit nok.
    Men som Lygren nevner, hva med kontrasten?

Jeg mener kontrast nivå er vel så viktig, egentlig mer viktig enn oppløsning, men må har jeg ikke blitt voldsomt 'wowet' av noe uhd enda.

HDR er jo det folk legger merke til med UHD formatet og ikke oppløsning.
    Og det trengs mer lys for projektorer joa.
    Men og dytte på med et fyrtårn bak panelene gjør ikke noe bra for opplevelsen om kontrasten blir borte.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Kontrasten i lyse scener er det nok lite å utsette på, og opplevd skarphet og oppløsning i dagslys-scener er nok veldig bra. I mørke/skygge scener derimot, der on/off kontrasten gjør seg gjeldende, der klapper det hele sammen på grunn av elendig bildedynamikk. Vil anta at native on/off kontrast ligger i underkant av 1500:1 på disse Optoma DLP-projektorene.
    HDR er jo ikke av interesse på projektor uansett. Kanskje med direkte laser-projektor, med individuelt justerbart lys per piksel, eller en løsning ala Dolby Cinema, med to projektorer med tilnærmet "uendelig kontrast". Men det ser vi ikke i hjemmekinoen om Dolby får viljen sin (patent på kontrastpanel)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Sitat Opprinnelig postet av tor Vis post
    Sony HW50 i full hd er mer enn nok for meg. Jeg trenger ikke 4K

Så om du spør mannen i gaten, så aner han sikkert ikke hvilken oppløsning skjermen hans har. Han driter i det så lenge bildet er greit nok.

Mye bedre om kildene holdt følge. For det er det det handler om. Dritt inn er dritt ut. "Alle" skal se Game of Thrones når den slippes. og det blir ikke i 4K kvalitet. Sann mine ord.

Hadde jeg kunnet kjøpe den på blu-ray samtidig med release for streaming, så hadde jeg betalt blod for det.

Det var mulig og dobbeltposte ja.

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    HDR er jo ikke av interesse på projektor uansett.
    Vil det si at du foretrekker SDR.BT2020, tiltross for Arve's Tool og custom kurver? Eller tilogmed SDR/rec709 kanske?
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Stemmer det, foretrekker konvertering til SDR, da det gir en mye bedre (og mer realistisk) gjengivelse på lerret. HDR kan kanskje se attraktivt ut ved første øyekast, men gir seg raskt når en har sett samme scener i SDR, og legger merke til at vesentlige deler av bildeinformasjonen mangler i enkelte scener. En projektor får ikke mer dynamikk med HDR-materiale, så eneste muligheten for å skape en "illusjon" av mer dynamikk på, er å fokusere på lyse og mørke områder, og undertrykke det som ligger mellom. Man skal ikke sammenligne veldig mange mørke scener (med lyse objekter) for å se at "HDR" crusher enormt mye bildeinformasjon.
    HDR fungerer ypperlig på skjermer med dynamisk baklys, der høylyset 1000-4000 nits faktisk utgjør en ny opplevelse i forhold til SDR. Via projektor er det ikke mulig. Det finnes heller ingen god standard å kalibrere gamma etter, siden HDR er basert på minimum 1000 nits høylys (540 nits på oled - som også har absolutt sort).
    Custom kurver og Arves Tool er jo bare et forsøk på å få tilbake informasjonen som mangler, altså en tilnærming mot SDR. Blir litt som å bruke to equalizere, der den ene crusher info, og den andre forsøker å hente det tilbake igjen.
    Sist endret av Gorm; 06-30-2017 kl 09:12
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Stemmer det, foretrekker konvertering til SDR, da det gir en mye bedre (og mer realistisk) gjengivelse på lerret. HDR kan kanskje se attraktivt ut ved første øyekast, men gir seg raskt når en har sett samme scener i SDR, og legger merke til at vesentlige deler av bildeinformasjonen mangler i enkelte scener. En projektor får ikke mer dynamikk med HDR-materiale, så eneste muligheten for å skape en "illusjon" av mer dynamikk på, er å fokusere på lyse og mørke områder, og undertrykke det som ligger mellom. Man skal ikke sammenligne veldig mange mørke scener (med lyse objekter) for å se at "HDR" crusher enormt mye bildeinformasjon.
    HDR fungerer ypperlig på skjermer med dynamisk baklys, der høylyset 1000-4000 nits faktisk utgjør en ny opplevelse i forhold til SDR. Via projektor er det ikke mulig. Det finnes heller ingen god standard å kalibrere gamma etter, siden HDR er basert på minimum 1000 nits høylys (540 nits på oled - som også har absolutt sort).
    Custom kurver og Arves Tool er jo bare et forsøk på å få tilbake informasjonen som mangler, altså en tilnærming mot SDR. Blir litt som å bruke to equalizere, der den ene crusher info, og den andre forsøker å hente det tilbake igjen.
    Ta detta i en annan tråd, har ingeting med rubriken att göra.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,186
    Den er grei
    Flytter også tråden til produkt og prisjakt kategorien, i tråd med "rubriken"
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Nå som du får 82" Samsung 4K TV til 60 løk vil jeg påstå at framtiden er TV, ikke projektor med mindre man har helt spesielle krav til størrelse eller høytalerplassering. Etter projektoren konka er i allefall det veien jeg velger gå, på tross av en betydelig reduksjon i størrelse fra 106".

Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Nå som du får 82" Samsung 4K TV til 60 løk vil jeg påstå at framtiden er TV, ikke projektor med mindre man har helt spesielle krav til størrelse eller høytalerplassering. Etter projektoren konka er i allefall det veien jeg velger gå, på tross av en betydelig reduksjon i størrelse fra 106".
    Det er noe med glass i skjermen som gjør at jeg foretrekker projektor og lerret. Har 78 tommer Samsung 4K HDR TV også. Blir lite brukt. Det meste foregår på projektoren

'Hjørne til hjørne' akustisk lerret med en god JVC projektor i en godt refleksjonskontrollert dedikert kinorom kan liksom ikke sammenlignes med opplevelsen fra en TV mener nå jeg... Dette da selvsagt i kombinasjon med lyd som står i stil. Klart; en liker sikkert det en selv har bygget hjemme, men jeg kan selv telle på en finger hvor ofte jeg har kjørt både film og serie oppe på 65" LED TVen...

Kjøpte meg ny TV til feriehuset nå for øvrig, en Vizio 65" med peak på rundt 800 nits, 128 dimmesonee og Dolby Vision; en typisk 'mid end' TV til rundt titusenlappen (i USA). På TV rommet denne skal stå tipper jeg den passer fint, og blir sikkert også byttet ut med en 75" og etterhvert enda større.

Selv om jeg foretrekker totalopplevelsen jeg får nede i 'hulen' fremfor TV er jeg helt enig i at det er tull med HDR på projektorer pt og synes Gorms forklaringer nærmest kunne blitt limt inn i norsk faktabok... HDR som system, og da spesielt dolby vision eller hdr+ med dynamiske metadata er jeg imidlertid ikke motstander av, og håper jo projektorprodusentene finner på noe som kan utnytte dette glimrende dynamiske potensialet bedre... Når det er sagt; såfremt kontrast er på JVC nivå, 10-bits fargedybde og native 4k ser ting fabelaktig bra ut også uten HDR, så helt 'natta' er det jo absolutt ikke selv nå...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Har ennå tilgode å få samme kinoopplevelse på flatskjerm i forholdt til å se projisert bilde i et helt mørklagt kinorom. Er redd for at 1000 nits i bat cave i 82"+ med f.eks 1.5x sitteavstand vs bildehøyde for 2.35:1 kildemateriale vil bli en sveiseblink lignende opplevelse... Blir bildet stort nok er ikke nits det viktigste, synes heller konstast både ansi og on/off med totalt sort i bunnen og ellers godt opplevd skarphet uten andre forstyrrende egenskaper så er mye av jobben gjort. Pleier ellers fint å komme inn i film transe selv med skjerm på 14" og headset, dvs hvis handlingen i filmen er god, men man mister mye av kino opplevelsen og følelsen på den måten.

Ellers så høres ikke forskjellen på 82" TV til f.eks et 106" lerret så mye ut, men bilde arealet firedobles for hver dobling av enten bredde, høyde eller diagonal, så det kan være lurt å teste litt før man skrinlegger projektoren og bare tenker f.eks. dette bare er en reduksjon av 24"..
    Er vel heller ikke mange Samsung skjermer som fungerer godt i mørklagte rom, da ser man ofte LCD og baklys prinsippet sine svakheter og må vel over på Oled for å få noe av den samme projektor følelsen.

Problemet med 4K er at man må sitte nærmere for å nyttegjøre seg oppløsningen. Det er vel og merke hvis det bare tenker oppløsning. Tenker man i tillegg større fargerom enn Rec708, høyere bit dybde osv, så vil 4k UHD støtte, få tingene å falle på plass, selv uten noen god støtte for HDR. Synes mange av dagens e-shift modeller gjør en overraskende god 4K jobb. sammenligner man en 4K projektor zoomet for 2.35:1 lerret vs en e-shift med en god 1.33x anamorfisk linse, så er er vel ikke forskjellene så veldig store...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    'Hjørne til hjørne' akustisk lerret med en god JVC projektor i en godt refleksjonskontrollert dedikert kinorom kan liksom ikke sammenlignes med opplevelsen fra en TV mener nå jeg... Dette da selvsagt i kombinasjon med lyd som står i stil. Klart; en liker sikkert det en selv har bygget hjemme, men jeg kan selv telle på en finger hvor ofte jeg har kjørt både film og serie oppe på 65" LED TVen...

Kjøpte meg ny TV til feriehuset nå for øvrig, en Vizio 65" med peak på rundt 800 nits, 128 dimmesonee og Dolby Vision; en typisk 'mid end' TV til rundt titusenlappen (i USA). På TV rommet denne skal stå tipper jeg den passer fint, og blir sikkert også byttet ut med en 75" og etterhvert enda større.

Selv om jeg foretrekker totalopplevelsen jeg får nede i 'hulen' fremfor TV er jeg helt enig i at det er tull med HDR på projektorer pt og synes Gorms forklaringer nærmest kunne blitt limt inn i norsk faktabok... HDR som system, og da spesielt dolby vision eller hdr+ med dynamiske metadata er jeg imidlertid ikke motstander av, og håper jo projektorprodusentene finner på noe som kan utnytte dette glimrende dynamiske potensialet bedre... Når det er sagt; såfremt kontrast er på JVC nivå, 10-bits fargedybde og native 4k ser ting fabelaktig bra ut også uten HDR, så helt 'natta' er det jo absolutt ikke selv nå...

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Enig i alt. Bortsett fra at HDR faktisk kan fungere med projektor. Har ganske mange filmer både på UHD BD 4K m/HDR og på vanlig BD. Og foretrekker 4K HDR versjonene slik projektoren min er kalibrert nå. Jeg skjønner hva Gorm skriver. Jeg er vel kjent med hans kunskap og har stor respekt for han. Og det det han skriver låter fornuftig. Og jeg har en bra LED Samsung TV med 1000 Nits med velfungerene HDR også. Likevel ser det bedre ut på projektoren min slik den er kalibrert nå. Naturstridig kanskje. Men sånn er det. Og jeg er relativt picky på hva slags bilde jeg ser på (fotonerd) og hva slags lyd jeg hører på også... Men men... Jeg får være lykkelig.

Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen Vis post
    Enig i alt. Bortsett fra at HDR faktisk kan fungere med projektor. Har ganske mange filmer både på UHD BD 4K m/HDR og på vanlig BD. Og foretrekker 4K HDR versjonene slik projektoren min er kalibrert nå. Jeg skjønner hva Gorm skriver. Jeg er vel kjent med hans kunskap og har stor respekt for han. Og det det han skriver låter fornuftig. Og jeg har en bra LED Samsung TV med 1000 Nits med velfungerene HDR også. Likevel ser det bedre ut på projektoren min slik den er kalibrert nå. Naturstridig kanskje. Men sånn er det. Og jeg er relativt picky på hva slags bilde jeg ser på (fotonerd) og hva slags lyd jeg hører på også... Men men... Jeg får være lykkelig.
    Sett første film på nyinnkjøp "Dolby Vision" / 800 nits peak TV i dag med 128 soner bakbelysning; morna du!?! Helt latterlig dårlig, er ikke sammenlignbart med type JVC overhode, hjelper jo ikke med masse lys når alt annet suger. Er nok OLED som er tingen om en skal slå projektor på ren bildekvalitet, og da må en uansett fremdeles konkurrere med lyd og størrelse. Nå funker jo angitte TV helt greit, ikke noe å utsette på det, og for å være litt mer konkret på hva som er problemet kan jeg nevne;

1. Ujevn bakbelysning til tross for 128 separate soner, kan jo bare tenke meg hvordan EDGE led ser ut da... Litt bleeding er det også, men hovedproblemet er jo at en ser så godt hvor sonene i bakbelysningen ligger, må være langt flere soner om dette skal jevne seg ut.
    2. Elendig kontrast, målt til 6000:1 native på rtings.com, så mye annet LCD har enda dårligere... Varierer litt hvor dårlig dette oppleves - er det mye sort rundt et lyst objekt skrur jo kantbelysningen seg av der det ikke skal være noe, men så snart det er den minste lille ting som skal tegnes opp slår lyset seg på og 6000:1 native er et faktum....
    3. Ren bildekvalitet blir liksom ikke det samme; skjermen er for blank og detaljeringen for "blass" til tross for 4K native (sikkert som følge av for dårlig prosessering)

Det overstående gjelder for et moderat opplyst "kjellerstue" med lyse vegger og tak, så forholdene er jo ikke veldig gode heller. Dette med ujevnt bakbelysning og dårlig kontrast hadde jo imidlertid ikke blitt noe bedre i en "batcave" kjellerstue, men en OLED type TV hadde jo vært noe helt annet sånn sett.

Så; litt skuffet over hva dagens "HDR" LED TVer klarer å prestere - selv om jeg jo vet at en tilsvarende Sony Z9 med 500+ soner og 2x lysutbyttet (dog samme on/off kontrastnivå sånn ca.) ser bedre ut, er det langt unna det jeg mener passer seg i en batcave. OLED er det som nevnt større håp for, men igjen er det et problem rundt plassering av høyttalere om OLED TVen blir for stor. I tillegg er det jo et akustisk issue med en stor og stadig større reflektiv flate i front - også det løser en jo med en akustisk transparent lerretsduk der en kan aktivt bruke den som del av demping av frontveggen.

Så; øyner absolutt et håp for projeksjon fremdeles, men at det hadde vært bra med enda høyere kontrast i kombinasjon med mer lys hersker det jo ingen tvil om - samt gjerne også støtte for en Dolby Vision HDR implementasjon som lar en sertifisert ISF / THX kalibratør måle og sette max sort & max hvitt i gitt kundesituasjon (etter kalibrering) og dermed gi DV mer enn nok grunnlag for - frame by frame - kalkulasjon av HDR også på projektorer... Mon tro Dolby ønsker dette? Er det i så fall Dolby Cinema de ønsker å beskytte - eller tror de faktisk at en bakbelyst LED-TV som til tross for at den makter 1000 nits output - er i nærheten av en hi-end projeksjonsløsning kun som følge av muligheten for å makse LED belysningen med tilhørende elendig kontroll på det som faktisk gjengis utover lyskasteren?? Dolby gir jo nå selv TCL TVer Dolby Vision sertifisering, og de måler visstnok peak på type 2-300 nits i HDR modus om en er heldig, fremdeles en stykke over en projektor kanskje, men får de tilpasset DV til en TV med såpass lite lys bør det jo også være mulig å gjøre det samme mot en projektor såfremt totaldynamikken er tilstrekkelig som f.eks. på DLA-serien til JVC?

Lignende tråder

1. Når kommer 4k betalbare projektorer?
    By orso in forum Digitale projektorer
    Svar: 57
    Siste melding: 10-24-2014, 20:05
  2. Her kommer vinter'n, her kommer den kalde fine tida...
    By Mjusiker'n in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 74
    Siste melding: 12-19-2012, 02:40
  3. Benq 7700 vs. rimelige LCD-projektorer
    By Nordbø in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 05-22-2007, 22:55
  4. half-life 2. kommer, kommer ikke
    By lilleBURRE in forum Spill
    Svar: 21
    Siste melding: 10-19-2004, 15:58
  5. Sanyo kommer med 2 nye projektorer?