Hifiklubben endrer policy for "DAGSPRIS" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 62
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Oddy
    For å forsvare klubben litt så har de beste pris på toshiba mt200
    Hifiklubben 11.498,-
    cshop.no 11.401,-

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifiklubben: 11 398,00
    Benq'ene er også satt ned
    Mvh
    Oddbjørn

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy fxxx. For en gjeng med sytere! :shock:

Har dere ikke annet å gjøre enn å klage og syte?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!

Ta det opp på julebordet du.
    Rett skal være rett. Skal ikke føre kunder bak lyset med uetiske prisgarantier som ikke holder mål.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stereofil hadde ikke hørt om MA... mystisk. Kan jo hende selgeren var fersk.
    Hm..rart alle ble solgt på 2 dager. Gode tilbakemeldinger også. Jaja... smaken er vel som vanlig som baken.
    Syting og syting, og du er livredd for konkuranse og at din kjære (hifi)klubb(en) skal tape inntekter

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    "Uetisk" er vel kanskje litt å ta i, men... Husk at et konsept som Hi Fi Klubben tilbyr noe langt mer enn kun en pris. For det første har du et fysisk utsalgssted å forholde deg til. Du får se samt teste produktene først, samt ikke minst diskutere produktet og tilhørende produkter med Hi Fi Klubbens selgere.

Problemet for steder som Hi Fi Klubben er selvsagt at målgruppen; relativt avanserte Hi Fi / AV-brukere selv etterhvert har begynt å bli meget flinke når det gjelder egen-ervervelse av kunnskap. Konkurransen via nettkanaler og andre forhandlere øker, og som vi så innen data-relatert hardware, lekker stadig mer av omsetningen til nettbaserte utsalg der kun pris teller. Spesielt har hardware-omsetningen på større og ikke minst relativt avanserte varetyper som PCer, skjermkort osv. hatt stor suksess på nettet. Utsalgssteder som Elkjøp og Expert er fremdeles store på "general electrics", men det er ikke her en først og fremst kan sette en analogi til dagens utvikling. Jeg tror heller de avanserte AV/HiFi-brukerne, som de innovative data-hardware-brukerne, først vil se nytten av selv å gjøre researchen og handle direkte. Målgrupper er med andre ord i bevegelse, som den var innen data-hardware for 5-8 år siden.

Jeg synes det er prisverdig av Hi Fi Klubben å prøve seg med en slik dagspris. Når de allikevel blir presset så hardt av kanaler som langt fra har samme kostnadsramme, er det dessverre for Hi Fi Klubben noe som resulterer i at de ikke lenger klarer takle marginpresset.

Spørsmålet er selvsagt; trenger vi den tradisjonelle forhandler? Jeg tror definitivt svaret for den gemene gehop av AV-interesserte er; JA! Mange av oss trenger en samtale, et kontaktpunkt, et sted der en kan forhøre seg, skaffe seg små oppgraderinger osv. De mer avanserte, som samtidig kanskje også har begynt å benytte nettet mer, vil nok i stadig større grad gjøre sine innkjøp nettopp der. Kjeder som Hi Fi Klubben kan velge å enten vente med å gå inn aggressivt på nettet og møte konkurransen der, eller la det gå som med så mange andre kjeder; la omsetningen i stadig økende grad tilfalle nettkanalene. Problemet er selvsagt at utsalgsstedene ikke kan håndtere den samme, lave marginen som salg rett fra lager på nettet, og dermed må strategien være å kombinere dette på en lur måte.

Jeg understreker igjen at jeg ikke synes det på noen måte er "uetisk" at Hi Fi Klubben forsøker å tilfredsstille et stadig mer pris-krevende marked med "dagspriser". Når de allikevel tilslutt ikke klarer takle marginpresset, er dette selvsagt synd. Allikevel synes jeg det blir feil å kalle en kjede "uetisk" rett og slett fordi de forsøker gjenvinne og/eller styrke sin posisjon som den AV/HiFi forhandler de alltid har vært.

Trusselen fra nettet og andre kanaler (tenker da hele verdikjeden, fra Elkjøp, til direkte utsalg, til Coop) vil imidlertid dessverre ikke avta, men jeg ønsker uansett kjeden lykke til! En differensiert tjeneste som ikke kun fokuserer på pris vil på sikt igjen skape langtlevende konkurransefortrinn, men pris vil være et vesentlig element i alle tilfelle, poenget er bare å kombinere pris, kompetanse, utvalg og alt annet i en mix som selvsagt er meget utfordrende å finne svaret for.

For øvrig mener jeg at det viktigste en kan formidle overfor sine kunder er ærlighet. Er man konkurransedyktig som forhandler, trenger en kanskje ikke nødvendigvis ta hensyn til nettkanaler som driver under en helt annen kostnadsramme? En kan da tilby "dagspriser" med utgangspunkt i forhandlere med fast utsalgssted? En sliter da også selvsagt med mindre "bakgårds" forhandlere også da, så spørsmålet er jo om heller det er en "plan" som vil fungere på sikt... Tiden der en fikk agentur alene er jo også en saga blott for de fleste, delvis grunnet EU/EØS-reglement om fri flyt av varer, men også fordi produsentene "løsner" på sine kanaliseringsstrategier. Uansett er det viktig at kjeder som Hi Fi Klubben er på piggen med de produkter markedet tilbyr! Er dette produkter som BenQ uten marginer so BE IT! Tilby de til lave priser allikevel. Kanskje ikke like lave som de helt ekstreme nettprisene med null margin, men såpass lave at de kunder som føler det gir en merverdi å handle i butikk allikevel velger å handle hos Hi Fi Klubben, selv om de er noen hundrelapper dyrere... Den værste fellen en kjede av denne type kan gå i, er etter min mening å gå i retrett, og heller slutte tilby de produkter kunder etterspør fordi marginene er for lave. Da får en fokusere mer på mersalg!

Vel, nok "marketing"-innspill for denne gang. :wink:

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris er det viktigste fortrinnet når varene ellers er likverdige. At HFK er en kjede som har levd "fett" på sine "beskyttede merker" håper jeg inderlig at ikke vil fortsettte. Når HiFi- og hjemmekinoelektronikk koster flere tusen kroner per kilo, så betaler man alt for mye, (selv om det ligger en del utviklingskostnader i produktet). Både HFK og andre kjeder prøver å beskytte seg og avansene er (sky)høye. Se bare på prisen på 4805 hos HFC og Komplett 3k i forskjell og ikke tror jeg at komplet ikke tjener på dem. Eller når det er salg på utgående modeller, selges disse gjerne til 1/2-pris, så noe er galt og vi som kunder blir lurt hele tiden. Marginene er alt for gode. Et godt eksempel er høyttalere, her kan det oppnås store rabatter og prisen henger ikke sammen med den reelle kostnaden, hvilket lett kan sees ved å sammenligne priser i forskjellige land.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HCK og HFK kommer til å være der. Kundegruppen er STOR. Men her inne er det mye syting..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Igjen, den konkrete prisen på produktet er ikke eneste ting en må vurdere. Hvis du tar en titt på resultatet (altså det antall kroner butikken sitter igjen med ved årsslutt), er ikke det nødvendigvis noe særlig mer enn en nettbutikk av litt størrelse (som for øvrig selvsagt vil ha en høyere omsetning, som ofte er et resultat av lavere priser).

Uansett, hvis sluttkunder ikke synes det er verdt å handle hos Hi Fi Klubben lenger, har de jo et problem. Ingen blir for øvrig "lurt", da det er forbruker som selv velger eller ikke velger å kjøpe varen. Hvis du føler deg "lurt" når du kjøper en projektor hos Hi Fi Klubben til noen tusenlapper mer enn på nettet lurer jeg på hvordan du føler deg når du bruker Windows hver dag eller velger Zalo fremfor vanlig grønnsåpe fordi du "følte" det var korrekt. Vi er alle "ofre" av markedsmakt og krefter som trekker i mange retninger. Det faktum at en nisje ikke lenger kan "kamufleres" pga nettkanaler tilsier ikke dermed at du blir "lurt". Tiden har rett og slett passert for nettopp dette produktet til så høye marginer, noe som igjen skyldtes at Hi Fi Klubben hadde en markedsposisjon som gjorde at folk faktisk synes det var verdt prisen.

Poenget er at det faktum at en margin "avsløres" (og implisitt avsløres som høy) tilsier ikke at folk har blitt lurt tidligere... Tenk bare hvor mange vi "lurer" med oljen vår... Tilbud og etterspørsel, tilbud og etterspørsel (som da i dette tilfeller sikkert faller en del for HFK'ens vedkommende, som dermed må snu seg å tilby en mer konkurransedyktig pris).

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HCK og HFK kommer til å være der. Kundegruppen er STOR. Men her inne er det mye syting..
    Det er plass for alle! Både nettbutikker som kun fokuserer på pris, og den fysiske butikken. Det beste er kanskje å finne en blanding.

Og du Vega; syting! Det er du som syter fordi ikke alle på forumet her reiser seg opp stående, tar hverandre i hendene, bøyer og bukker seg for den altopphøyde HiFiKlubben og dens troe tjenere mens vi alle synger HFK-salmer, som blir tatt opp og spilt på Denon og B&W anlegg.....

Like mye "syting" på HFCK, men det tenker du kanskje ikke så mye på?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dette tilfellet syns jeg faktisk Hifiklubben var svært sporty. Jeg fikk faktisk et meget godt inntrykka av dem, selv om de prøvde seg på høyere priser. At dette forumet og robertaas presset dem ned igjen var jo bra. Jeg er sikkert på at mange kommer til å kjøpe BenQ av dem og de kommer sikkert til å tjene gode penger på kabler og forsikring.

Kunne jeg selv velge ville jeg handlet på klubben såfremst ikke prisforskjellen var mer enn 500-1000. Over dette så begynner fordelene med å hande i butikk være mindre enn prisforskjellen.

Det mest negative med klubben i denne tråden er at enkelte hifiklubb selgere oppfører seg som noe sytekopper. Hvis selgerne oppfører seg på samme måte i butikk kan jeg ikke tro at kundene føler det som noe god service. Jeg håper holdningen som kommer frem på forumet er feilaktig, hvis ikke så syns jeg at man kanskje burde funnet seg noe annet å gjøre.
    Kunden(forumbrukeren) har ofte rett og selv om han ikke har det i sine egne øyne så hjelper det ikke å krangle å kalle de sytekopper når de ikke er fornøyd med jobben man gjør.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En butikk som må ha et stort vareutvalg utstillt (sikkert mye dyrt utstyr der også som binder opp mye kapital og mindre fortjeneste på demoutstyr om ikke direkte tap), med x antall ansatte for å hjelpe kunder i butikken etc vil jo ha vesentlig mye større utgifter enn en nettbutikk som kun har varer for videresalg på lager og akkurat nok ansatte til å pakke og sende varene som er bestillt på web eller telefon,

Så er ikke enig i at en kunde blir lurt i en butikk, noe må en betale for at de skal klare å drive butikk, og jeg tror mange vil angre seg stort den dagen alle butikker er nedlagt pga alle bestiller allt fra nettbutikker... (gjerne etter å ha vært rundt i butikker for å prøve ut utstyr før de går hjem og bestiller på nett).

Kunne vært interressant og sett årsresultatet til diverse hifi-butikker og gjerne sett hva det er i forhold til omsetningen, så får en inntrykk av hvor stor fortjeneste de gjennomsnittlig har pr dippedutt...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anta at fortjenesten variere fra -5% til + 25%.

-5% for de billigste annonseproduktene til 25% for standardprodukter.

For kabler og annet krims krams er den nok høyere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal slutte å syte, da..

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget har jo aldri vært at HFK ikke er billigst. Poenget er var at HFK sa de var billigst, uten å være det. Ta de prisene du vil, men vær i det minste ærlig.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med julekalenderen til Hifi-klubben? I går slo til til med den fantastiske pakken Denon DVD-1910 (2298,-) + DENON AVR-1905(3498,-) til kun 5796,- samlet.

Venter i spenning på neste "tilbud".

Robert-

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Altså hele 100,- i avslag?
    Jøss. Det var ikke mye kalendertilbud. Som regel er de tilbudene i sjiktet 10% billigere og enda bedre hos andre butikker.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Altså hele 100,- i avslag?
    Jøss. Det var ikke mye kalendertilbud. Som regel er de tilbudene i sjiktet 10% billigere og enda bedre hos andre butikker.
    0,- i avslag skulle det vel bli? Fantastisk tilbud!...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til opplysning; det svar aldri ment å være et tilbud. Hvor har dere lest det? Show me!

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luremus vil jeg kalle slik markedsføring. Om det ikke skal være et tilbud, gir det i alle fall et sterkt intrykk av å være det? Hvis folk skal måtte tolke alt inngående blir det for komplisert. Når det sendes ut i form av en julekalender ville i hvert fall jeg tolket det som et gunstig juletilbud. Hva er ellers vitsen?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •