Hvilken lav budsjett pj?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken lav budsjett pj?

hei.

Jeg har i en lengre periode prøvd å bestemme meg for en projektor.
    Men nå har jeg gitt meg selv et slags ultimatum om at innen jul så skal det være i hus.
    Jeg tenker da på en projektor i budsjett klasse/ entry level.
    Jeg har fått låne en ask m2 hjemme fra familien jeg så bare litt regnbuer men ikke så at det ble plagsomt, det som erget meg var svartfargen, grått.
    siden rommet er ca 3.7-3.8m så stort blir det nok nok med 180cm lerret.

Men hver gang jeg tror jeg har bestemt meg så leser jeg noe negativt om det, og blir i tvil.
    jeg har så mange tanker om de forskjellige så jeg forklarer like greit hva jeg lurer på om de forskjellige deltagerne som kjemper om å kuppe veggen i stua med lys og bilde.

Jeg tenker da på en projektor i budsjett klasse/ entry level.
    Først så vurderte jeg Benq 6100, men så ble jeg i tvil pga videoproseringen, kaste lengden. Derfor så bestemte jeg meg for å vente, på bedre tilbud, nye modeller og mer penger.

Men tiden går og pengene øker jo ikke når så mye frister... :roll:

Så kommer Benq 5120 denne så da ut som noe for meg, så kommer tvilen igjen. er videochippen bra nok, 2x fargehjul tenk om noen venner ser regnbuer, tenk om jeg ser regnbuer.

Så ser jeg på infocus sin 4805 som jeg aviste som en mulighet først, den har jo faroudja chip kort kastelengde og gode farger, men blir oppløsningen for liten?
    er den verd 2k mer enn 5120
    vil det funke å bruke et tvkort fra den stasjonære pc'n til den for å få tv inn?
    støyer den så mye?

Ja det ble et stort innlegg ja, kanskje litt rotete men man blir gjerne litt surrete i hode av å lese over hele nettet,

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benq'en og infocusen har samme oppløsning. Du kan også titte på Toshiba mt200 som er i samme kategorien. Denne blir vel solgt til rundt 11.500 hos utvalgte forhandlere. Infocus har dog bedre kalibreringmuligheter, bedre de-interlacer, men er dårligere på støy.

Toshiba'n er bedre enn Infocus på støy. Kalibreringverktøy på denne aner jeg ikke.

Hvis du skal ha LCD display må du opptil AE700 eller tilsvarende.

Når det gjelder oppløsning så kan man ikke sammenligne DLP og LCD direkte, siden DLP har lavere avstand mellom pixlene og dermed minsker screendoor. Uansett så har jo oppløsning noe å si, også på DLP'er.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har egentlig ikke så mye penger, så en 4805 er egentlig 2k over maks.
    Men siden de-interlaceren er mye bedre så ville kanskje bilde se bedre ut enn med samme oppløsning på 5120??
    Ja en pana ae700 ville ha vært noe men den er altfor dyr,

hva med en 6200 den kommer jo i prisklassen til 5210, jeg er egnetlig litt skeptist til Wvga men man kan ikke få alt. 6200 har jo xga oppløsning, hmm. jeg ble faktisk mer usikker av å bare tenke på hva jeg trenger å få oppklart av spørsmål.

den kommer til å bli brukt til film, tv og spill, cirka likt fordelt, men med tvkort fra pcn så blir vel ikke deinterlaceren et problem eller?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du PC'n som kilde blir normalt ikke bildeprosseseringen i pj viktig. 6200 har jeg nå i taket i påvenet av 7800 og må si at jeg likte hva oppløsningen gir av bildekvalitet. Spiller du også i 4:3 og ønsker st stort bilde så er 6200 bra, samt at med en så lysterk pj kan du se sport/spille med lys på. Ved film bruker du video-mode og får en lysstyrke som passer, 725AL. Tror dette er et godt valg for deg og befaring kan du gjøre hos meg, hvis det passer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm hvor mye bedre ble det med xga oppløsning? 6200 iforhold til 6100 altså.
    hvordan er det med rengbue effekten ?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rengbue problemet blir nok likt på 6100 kontra 6200. Fordelen med 6200 kontra 6100 er oppløsning, kortere kastelengde og muligheter til sport/spill i et opplyst rom.

Den gode oppløsningen på 6200 gir et bedre bilde da antall pixler blir betydelig flere og skaleringen av DVD bildene blir bedre. Du kan også sitte nærmere et slikt bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja 6200 frister litt, da den gode oppløsningen og kastelengden.
    men når jeg ser prisene på 6100 så er de blitt betydelig billigere. veier xga oppløsningen og kastelengden opp for prisen?
    Og hva slags dvd spiller er å anbefale til benq'ene`?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem kastelengden hvis du har plass til den ekstra meter'n som 6100 krever. Bilde størrelse og sitte avstand + om du har lyskontroll i rommet synes jeg bør bli det bestemmende og selvsagt prisen.

Riktig DVD spiller må bli en med god intern billedbehandling, eks Denon 1910/2910.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, ser ut som jeg velger 6100 ja, skulle klare 80" med ca 30cm fra bak pj til vegg. (jeg tar vel ikke feil? 3,8m vegg til vegg)

Men jeg ser jo at den ikke har komponent ut, hvordan blir det da?
    progresiv komp på vga med et adapter eller hele kabelen?
    da budsjetttet mitt ikke klarer så mye penger på kabel så tenkte jeg kanskje å kjøpe 10m komp fra realcable(?) og lage overgangen selv.
    håpet på å ikke bruke så mye mer enn 500kr på komp kabel.

koble på 3rca hunn kontakter til de rette lederne i vga pluggen.
    siden kablene dra d-suben til rca pluggene blir så korte så har vel skjermingen ikke så mye å si, eller?
    så at noen prøvde med cat5 kabel men bildet ble veldig grønt vil dette skje med meg å eller?

som kilde satser jeg på at jeg får en denon 1910 inn til jul,( den er vel verdt prisdifferansen fra pioneer 575?)

..dette blir en skikkelig lav budsj. hjemmekino med kompromisser i alle ledd.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og hvis jeg ikke hadde nevneverdige problemer med regnbuer på ask m2 så vil vel 6100 gå fint og?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du kan få denne til en god pris! Benq 5120

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?...amp;Catg=11992

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av WheelJack
    ja, ser ut som jeg velger 6100 ja, skulle klare 80" med ca 30cm fra bak pj til vegg. (jeg tar vel ikke feil? 3,8m vegg til vegg)
    Avstander kan sjekkes her: http://www.projectorcentral.com/proj...m?part_id=2274
    Men jeg ser jo at den ikke har komponent ut, hvordan blir det da?
    progresiv komp på vga med et adapter eller hele kabelen?
    da budsjetttet mitt ikke klarer så mye penger på kabel så tenkte jeg kanskje å kjøpe 10m komp fra realcable(?) og lage overgangen selv.
    håpet på å ikke bruke så mye mer enn 500kr på komp kabel.
    Du kan fint lage en kabel selv, se bilde under for kobling.

...
    som kilde satser jeg på at jeg får en denon 1910 inn til jul,( den er vel verdt prisdifferansen fra pioneer 575?)
    Passer bra til denne pj, da den har en god billedprosessor.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,642
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    OBS!!!!
    BenQ 6100 med 180x180 lerret selges KUN idag 7. desember som kalendertilbud.
    Jeg har dessverre ikke mulighet for å "reklamere" for hvor du får den for prisen av 7.898,- men ved å surfe på store norske forum for pc-interesserte så vil du finne linken.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    OBS!!!!
    Jeg har dessverre ikke mulighet for å "reklamere" for hvor du får den for prisen av 7.898,- men ved å surfe på store norske forum for pc-interesserte så vil du finne linken.
    Eller her: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=14791
    Siste innlegg.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,642
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    OBS!!!!
    Eller her: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=14791
    Siste innlegg.
    Men når jeg laget en lignende post i dag tidlig ettermiddag ble den slettet, og jeg fikk en PM om at slike henvisninger ikke var lovlig.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn har jeg forstått dette:

Hvis en spør hvor en får det beste tilbudet er det lov å svare med henvisning, men det er ikke lov å "reklamere" lage nytt innlegg med henvisning. SÅ derfor skal det vi har her nå være OK.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det vil være naturlig å linke til priser i denne tråden, flytter jeg den til Prisjakt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så den tråden, der uff, uflaks at jeg ikke så det tilbudet i går. eller det på 1des.

men har et spørsmål. hvor mye bedre er realcable komp. kabelen som avshop har enn den på clasohlson?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er best vga kabel helt fra pj til dvdspiller med overgang til kilden eller komponentkabel fra dvdspiller med overgang ved pj?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke bety noe så lenge vi snakker om samme kabel type. Har selv overgang til vga ved 6200.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •