TV falt ned av veggen, Komplett nekter å erstatte.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy TV falt ned av veggen, Komplett nekter å erstatte.

Hei,

Min samboer og jeg opplevde noe ganske spesielt i forrige uke.

Hun satt i stua og så på tv. Jeg drev med legging av barn.

Plutselig hører jeg et voldsomt bråk fra stua.. og samboer som sa ting jeg ikke kan skrive her av åpenbare årsaker.

Jeg kommer ut i stua og finner tven vår knust.

Veggfestet er av super slim wallmount typen. Originalt Samsung til Samsung 55" tv. det er konstruert til å holde 50 kg. tven vår veier under 30kg.

Og den har hengt i ro i 4,5 år pluss noen måneder. det er ca 1 måned igjen på reklamasjonen og Komplett nekter. Til tross for at Samsung har tatt på seg ansvaret.

Komplett er vel pålagt å følge Norsk forbrukerkjøpslov som alle andre ?

De kom med produktansvarsloven til meg.. og det er vel feil ?

Jeg jobber selv som produktansvarlig i det daglige. så jeg kjenner jo til hva jeg må forholde meg til. Og det bør vel komplett også?

Et veggfeste er vel ment å holde i tvens levetid minst.. eller tar jeg feil ?

Alle tekniske bevis viser at det er tretthetsbrudd i matrialet som de har brukt. De kommer med påstander om at jeg har lent meg til tven.. (de sier indirekte at jeg har hengt i tven..) så jeg ser på det som beskyldniger/indisier om at jeg har til formål og svindle de.

Jeg ble litt forbannet på de og sa hva jeg mente om avgjørelsen deres og hvilke plikter de har. (opplyste om paragrafene som gjelder i saken).
    De avsluttet med at det ikke er noe mer å snakke om. Og nå oppfordrer de via et innlegg jeg har skrevet på facebook siden deres at jeg skal ta kontakt med kundeservice fremfor å skrive på facebook siden deres, de gir jo inntrykk av at ingen vet hva som skal gjøres.. Og alle gjør det som passer de best..

Jeg har kontaktet media om dette nå. Men det kan stoppes om noen har gode råd.
    Jeg har henvist til §27-33-34 i forbrukerkjøpsloven.
    Noe de ikke vil forholde seg til.

De mener at.. men jeg oppfordrer de til å lese lovverket og forholde seg til det slik alle andre må.

Noen tips ?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbrukerkjøpsloven sier at man har 5 års reklamasjonstid. Så lenge festet i seg selv har røket, og ikke innfestingen i veggen, og du ikke har skadet festet, skal det jo være reklamasjonsrett.

Hvis de mener at du har lent deg på TV-en, må de bevise det. Du skal ikke bevise din unnskyld. For å bevise at feilen er din, må de ta inn festet på verksted og få en vurdering derfra.

Og hvis de nekter å gjøre noe videre nå, har du en ganske god sak å melde inn til Forbrukerrådet. Jeg hadde en lignende sak med Interfoto for et par år siden, der jeg til slutt ringte Nikon, som igjen ringte Interfoto og tvang dem til å fikse problemet. (Interfoto mente at det ikke var fem års reklamasjonsrett, men ett års "garanti"...)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.B.I og Tv hjelper deg Ikke all pr er god pr. Og rett og slett dårlig kundebehanling fra Komplett.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggfestet røk en mnd. før reklamasjonsfristen gikk ut? Selv om dette er sant, hører du ikke selv hvor fishy dette høres ut? Jeg synes selv Komplett har Norges dårligste kundeservice, men jeg kan forstå de er skeptiske til historien din. Krysser fingra for deg, men er usikker på om FBI eller TV2 hjelper deg gidder bruke tid på det her.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Bærum
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også en TV som falt ned, men da var det festet i veggen som ikke holdt.
    Ble dekket av innboforsikring (minus egenandel).
    Klipsch Reference RF82 II , B&W LCR600, Tannoy Mercury
    SVS SB12 NSD
    Yamaha RX-V775
    Parasound NC2250
    Panasonic PT-AE700, Dreamscreen V2 92"
    PS3

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    ...Jeg synes selv Komplett har Norges dårligste kundeservice, ...
    Mulig du har vært uheldig, jeg er meget fornøyd. Hadde en plasma-TV som ble dårlig etter 3 år. Da den ikke kunne repareres endte det med at Komplett ga meg tilbake 100% av beløpet. Det kaller jeg god kundeservice.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en samsung S4 mobil tlf hos komplett og etter noen mnd blåste batteriet seg opp og selvfølgelig var defekt.Undersøkte på nettet og det hadde vært et kjent problem med en serie batterier .kontaktet komplett og fikk beskjed om å sende inn telefonen noe jeg anså som uaktuelt og upraktisk .Ba dem om å sende batteriet rett hjem til meg om dem ønsket å ha meg som kunde videre(hadde selvfølgelig returnert defekt batteri) den eposten ble aldri besvart.Kjøpte selv original batteri fra en annen forhandler og har ikke tenkt å handle mer hos dem.De hadde sikkert erstattet batteriet men var ikke særlig imponert over kundeservicen.Fins heldigvis andre å handle hos.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggfestet røk en mnd. før reklamasjonsfristen gikk ut? Selv om dette er sant, hører du ikke selv hvor fishy dette høres ut? Jeg synes selv Komplett har Norges dårligste kundeservice, men jeg kan forstå de er skeptiske til historien din. Krysser fingra for deg, men er usikker på om FBI eller TV2 hjelper deg gidder bruke tid på det her.

Du hører vel selv hvor dumt det høres ut det du skriver der. Samboern sitter i sofaen i andre enden av stua mens jeg er i andre enden av leiligheten..
    Ett veggfeste er ment å holde lengre enn dette spesielt da vekta på TVen er under 30 kg.. og det skal holde 50 kg.
    bare det å insinuere at vi svindler de er jo tullete.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo på ingen måte mindre sannsynlig at et produkt svikter når det nærmer seg slutten av reklamasjonstiden - tvert i mot. Det er uansett helt irrelevant hva selgeren "tror" i slike saker, og hvis selgeren faktisk har insinuert juks, bør den ha virkelig ha godt grunnlag for å hevde det.

Jeg tipper at de trekker frem produktansvarloven for å si at de ikke er ansvarlig for eventuelle andre skader forårsaket av TV-fallet.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det gjør de allerede. Men de glemmer en viktig ting. den loven er ment for bruk mot Samsung som leverandør av tv. Jeg mener at Komplett uansett må komme i møte her. Noe de ikke har gjort fra første stund.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj Vis post
    bare det å insinuere at vi svindler de er jo tullete.
    Hvorfor det? Kjenner de deg? Det høres umiddelbart ut som svindelforsøk for meg også. Har ikke selger noe værn i slike saker? Kan vi alle begynne å kjøpe TVr for å rive dem ned etter 4 år og 11 mnd. for å få dekket nytt gratis? Er det da opp til selger å "bevise" hvordan TVn datt ned?

Jeg har selv samme feste som deg. Jeg veier 90 kilo og har så og si hengt i det for å teste at veggfestene var festet godt nok. At de skal ryke av en 30 kilos TV virker unektelig mistenkelig. Tidspunktet det skjer på like så.

Jeg ønsker deg uansett lykke til.
    Sist endret av Ballis; 04-20-2015 kl 18:50

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett nekter. Til tross for at Samsung har tatt på seg ansvaret.

Noen tips ?
    Trådstarter skriver her at Samsung har tatt på seg ansvaret.

Og hvis det stemmer så blir det vel en rimelig erstatning når saken er lagt frem for leverandøren.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så produksjonsfeil på festet er helt utelukket? hvorvidt det er en måned eller ett år så gjelder den reklamasjonen like fullt. om jeg hadde hengt meg i det festet før jeg hang opp tven så er det ikke sikkert jeg hadde brukt det festet. For om en slik feil er der så kommer den sakte. ved lav belastning og fort ved høy belastning. det er enkel fysikk. tven har hengt på samme plass i 4år og 11 måneder. slik den henger er det umulig for meg å henge meg i den eller lene meg på den. har en sjenk med masse avutstyr som står under.. så det nærmeste man kommer tven på gulvet er ca 70 cm..-dsc_00372-jpg-dsc_00312-jpg-dsc_00322-jpg-dsc_00332-jpg-dsc_00342-jpg-dsc_00352-jpg-dsc_00362-jpg

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett nekter å gjøre noe som helst. til tross for at Samsung har godtatt saken. jeg har kontaktet jurist nå. som skal se på saken.

Gidder ikke bruke mer tid nå.. holdt på siden Osndag med dette. uten at de viser noen som helst vilje. se bildene i forrige innlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det ordner seg for deg. Skikkelig sur sak.

Personlig har jeg bare god erfaring med kundeservicen deres. De har hjulpet meg above and Beyond flere ganger de siste 10 årene og kan egentlig ikke gjøre annet enn å skryte av dem.

Personlig synes jeg hele saken virker litt merkelig. Samsung tar på seg ansvaret som du skriver.. Hva gjør de med saken da? Kan du ikke bare få Samsung til å få TV-en plukket opp for rep og sende deg nytt veggfeste hvis de tar på seg ansvaret i saken...?

Selv om Komplett er selger her så er det vel ikke de som sitter med regningen til slutt. Det er vel Samsung så skjønner ikke hvorfor de setter seg på bakbeina..

Jaja.. Håper det ordner seg for deg.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får stå på - jeg synes det ikke er tvil om at du skal ha dekket det som ble ødelagt. En kraftig ripe i lakken for Komplett synes jeg.

Men hele greia er jo skremmende - dette er garantert ikke noe som bare kommer å skje deg. Kan jo lett bli en ulykke med skader og verre ut av dette.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med sistnevnte.
    Og jeg har alltid synes det opplegget med oppheng du har (hadde) har virket litt pussig/for enkelt.
    Til LCD er det sikkert nok, men til tung plasma-skjerm ville jeg brukt veggstativ.

Har stor tror på at Komplett tar til vettet her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så produksjonsfeil på festet er helt utelukket?
    Det er selvførgelig ikke utelukket. Men det virker usansynelig. Når jeg ser på bildene dine ser det ut som det er det plastfestet bak TV´n som har røket, ikke vaieren som jeg trodde først. Det virker mer sannsynelig at du har skrudd til for hardt og at den har fått en liten sprekk når du hang opp TV´n - enn at dette er en feil fra produksjonen.

Dette er en interresant problemstilling så jeg er spent på å høre utfallet. Er det slik at dersom det kan sansyneliggjøres at dette faktisk var en produksjonsfeil, skal leverandør da både dekke TV og feste, og i såfall, hvor mye verdsettes TV´n til når den er nesten fem år gammel? Kan man forvente at en fem år gammel toppmodell blir erstattet med en splitter ny toppmodell? Det virker urimelig.

For å sette det på spissen, jeg har en over fem år gammel projektor. Reklamasjonen har utgått for lengst. Men dersom følgeskader skal kunne dekkes, kan jeg da bare bestille ett nytt takfeste fra Avshop, påberope meg produksjonsfeil, droppe den fra taket og kreve ny projektor? Det virker usansynelig.
    Sist endret av Ballis; 04-20-2015 kl 21:10

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp Vis post
    Enig med sistnevnte.
    Og jeg har alltid synes det opplegget med oppheng du har (hadde) har virket litt pussig/for enkelt.
    Til LCD er det sikkert nok, men til tung plasma-skjerm ville jeg brukt veggstativ.

Har stor tror på at Komplett tar til vettet her.
    Det er nettopp det de ikke gjør.. Det er derfor jeg har satt en jurist på saken. Jeg har også koblet inn tv2 hjelper deg.. Som jeg venter svar fra. Var på tv mot Canal digital for noen år siden pga denne HD pvr dekoderen som var så "bra".

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det da opp til selger å "bevise" hvordan TVn datt ned?
    Ja, selvfølgelig! Ett av de mest sentrale rettsprinsippene er at man ikke skal bevise uskyld, men skyld. Når kunden sier at festet røk, så er det opp til bedriften å bevise at festet ikke røk, hvis de hevder det.

Og hvis Samsung tar på seg ansvaret, vet de at dette kan skje. Som jeg skrev lengre opp, funket det for meg å si til Nikon at Interfoto satte seg på bakbena da jeg fikk feil på filmskanneren min. Kanskje kan det hjelpe for deg å fortelle om Kompletts holdning til Samsung.

P.S. Standard i forholdet leverandør og selger er at leverandøren dekker reklamasjoner 1 eller 2 år, og så dekker selgeren de siste 3-4 årene. Når da man går over den grensa der leverandøren dekker reklamasjoner, øker sannsynligheten for at selgeren setter seg på bakbena.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjelp: Skap "falt" ut av veggen
    By bircoff in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 11-13-2013, 10:17
  2. Sverigekanaler har falt bort
    By forgotten in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 1
    Siste melding: 04-06-2010, 20:12
  3. Hvilken LG 32"? Valget har falt
    By per egil in forum TV-apparater
    Svar: 13
    Siste melding: 12-07-2007, 14:08
  4. Svantekiller`s Hjemmekino Tapeten er på veggen./ hvilken farge på veggen??
    By Svantekiller in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 144
    Siste melding: 10-29-2007, 23:38
  5. Svar: 13
    Siste melding: 02-23-2007, 01:29

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •