TV falt ned av veggen, Komplett nekter å erstatte. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer Vis post
    Ja, selvfølgelig! Ett av de mest sentrale rettsprinsippene er at man ikke skal bevise uskyld, men skyld.
    Det er i strafferett. Hvordan dette stiller seg i forbrukerrett er jeg usikker på. Ettersom dette er en selvfølge for deg kan du kansje sitere lovteksten? For meg virker det for enkelt å kunne kreve ny TV etter fem år ved å bare rive ned den gamle og å påberope seg produksjonsfeil. Ingen av partene vil trolig kunne bevise det og selger må også ha ett form for værn mot uærlige kunder.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan lese mer her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...10#KAPITTEL_10

Når det gjelder bevis for hvem som har forvoldt skade står vel dette omtalt i §34:

§ 34.ProduktskaderSelgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.
    For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.
    Når selgeren betaler erstatning for skade på annet enn salgstingen selv, trer selgeren inn i forbrukerens eventuelle krav mot produsenten etter lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper altid å ta debatten i det offentlige rom. Jeg fikk igjen knust TV etter reparasjon, og det skjedde svært lite hos Elkjøp i noen uker før jeg begynte å henvende meg via Facebook-siden deres. Da ble det derimot full helomvending, og jeg fikk hevet kjøpet.

Klart, juridisk hjelp pleier også å løse floker...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gode erfaringer med Komplett når noe har sluttet å virke, nylig sluttet min onlyo reciver å virke og jeg fikk den reparert på garantien, litt over 4 år gammel.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra bildene synes jeg det var rart at begge festene på TV siden har gått i brudd samtidig.

Den ene siden er wiren løsnet ut av festet i plast ringen som står igjen på TV og har revet med seg den plast delen som havnet på gulvet.
    Den andre enden er det plast og bolt inn-festningen som har blitt revet løs og løsnet.
    (slik tolket jeg bildene i alle fall)

TVen ville jo ha falt ned dersom bare den ene siden av wiren løsnet og sklei fritt av festerullene på veggen.

Skal begge sidene løsne samtidig må det ha oppstått krefter som overskrider bruddlast for begge disse plast festene i det tv-en falt ned.

Det kan kanskje ha skjedd slik Komplett antyder, men vil også tro at det er mer sannsynlig siden begge festene ga etter, at plasten i festet kan ha blitt svekket og sprø over tid eller fått interne brudd ved feil montering, slik at når en av sidene løsnet og eventuelt fikk litt tak igjen, ble kreftene såpass store at det andre svekkede plast festet også ga etter og tv-en falt helt ned.

Har selv en 55" LCD TV montert i et slikt feste. Husker jeg stusset litt på den mangelfulle bruksanvisningen som fulgte med dette, der det var spesielt avstanden mellom de to ringene på vegg, samt bolt forbindelsen mot TV som jeg ikke synes var godt nok beskrevet.

Feil avstand (for liten) mellom ringene på vegg vil gi en forskjellig vinkling og strekk i wire og større andeler av interne horisontale krefter for festene på TV. for stor avstand vil festene på TV og vegg ringene treffe hverandre og få andre tilførte krefter enn fra wire.

Feil bolt forbindelse mot TV vil ved tilstramming av skruene kunne skade materialet i plast ringen....
    Synes plast delene i utgangspunktet virket svake, og var nøye med å ikke overbelaste disse ved montering.
    Kanskje lurt å sjekke disse igjen nå noen år senere.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest om noen som opplevde liknende brudd i den type veggfeste tidligere. Av den grunn turte jeg ikke å kjøpe det selv. Mener det var på dette forumet (for et par år siden) - eller muligens et annet forum.

Hvis jeg ikke husker feil fikk den uheldige dekket både ny tv og reparasjon av gulvet også (siden tv'en lagde merker der da den falt ned).

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da opplevde jeg også et slikt wireveggfeste havari.

Kjøpte nylig en 65" som byttet plass med 55" TVen i stua som hadde dette festet.
    Kjøpte et nytt stålskinne basert feste til 65" da jeg ikke stolte på at wire festet var egnet den nye oppgaven.

Monterte wire feste i gjesterommet der 55" nå skulle henges opp, så endret ikke noe på festepunktene på TVen bare de som ble montert på Vegg. Valgte samme avstand mellom disse som var brukt tidligere.

Det fungerte fint helt til jeg noen dager senere skulle bytte rundt på noen HDMI kabler på baksiden og holdt TVen litt ut fra vegg nederst for å få tilgang.

Da løsnet plutselig wiren festet i den ene plast ringen på TVen og jeg stod og holdt hele vekten av TVen i en hånd litt gal vinkel og fikk satt den halvveis kontrollert ned på gulvet....

Det gikk fint med både TV, gulv og TV eier og det var bare festet som ble skadet.

Ser at plast ringen så litt sprø ut (55" Tven hadde hengt i ro i ca 5 år før flyttingen), så det er mulig denne kan bli litt svekket og sprø over tid...

Kjøpte et nytt skinne basert veggfeste til 55" Tven, så nå henger den tryggere enn noengang på gjesterommet

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis Samsung har "godtatt saken", hvorfor blander du inn Komplett da? Ordner ikke Samsung med ny TV via sin egen support-tjeneste?
    Sist endret av Gorm; 03-01-2016 kl 11:28

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Hvis Samsung har "godtatt saken", hvorfor blander du inn Komplett da? Ordner ikke Samsung med ny TV via sin egen support-tjeneste?
    Som forbruker er det vel helt vanlig å henvende seg til selger i de fleste tilfeller? Jeg har hvertfall blitt fortalt dette i tidligere situasjoner.
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden er nesten ett år gammel, så det er kanskje ikke en veldig aktuell problemstilling for trådstarter. Det som kanskje er mer aktuelt er å advare andre fra å oppleve det samme, da disse wirefestene vel ikke har så høy styrke og sikkerhet som de burde, spesielt ikke når de har noen år på "baken"

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Ser at plast ringen så litt sprø ut (55" Tven hadde hengt i ro i ca 5 år før flyttingen), så det er mulig denne kan bli litt svekket og sprø over tid...
    En del plastikkmaterialer er jo kjent for å svekkes over tid, spesielt om de utsettes for varme (= de blir sprø). Det blir sikkert en grei temperatur på baksiden av skjermen noe som kan forklarer at plastikken ryker etter en stund. Samsung har sikkert valgt billigste løsning til dette festet, så kanskje plastikken ikke er egnet. Skulle ikke forundre meg, spesielt om de vedgår skyld selv. De sitter kanskje på tall som tilsier at dette festet ikke er bra i utgangspunktet, men det vil de aldri innrømme offentlig. Dersom Samsung er villig til å løse saken direkte ville jeg bare forbigått Komplett, eventuelt får Samsung til å snakke med Komplett på dine vegne.

Edit: Tydeligvis en gammel sak dette. Jeg er også skeptisk til disse wire-festene. Bruk heller metallskinner. De går "aldri" i stykker.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lang reklamasjonstid er det på slike fester da? Selv om TV'en har 5 år så betyr ikke det at alt tilbehør har det samme selv om det er "originalt"

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Hvor lang reklamasjonstid er det på slike fester da? Selv om TV'en har 5 år så betyr ikke det at alt tilbehør har det samme selv om det er "originalt"
    Nettopp - ref. pc'er og batterier.

Enig med @LL, bruk metallskinneveggfeste. De er både rimelige og sikre og etterhvert blitt ganske så plasseffektive.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller gjør som jeg alltid har gjort, skru en planke på veggen og fest tv med vinkelbeslag. Trenger kun en liten avstandskloss nederst som ligger i klem. Enkelt , lett å treffe dragere etc, billg, bygger lit og solid
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

15. Liker Gurba har likt denne posten
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Ja, det vil jo kanskje kunne være åpent for diskusjon her. Antar at veggfestet er forholdsvis rimelig (f.eks. under kr. 500-1000). I så fall kan man ut fra forbrukerkjøpsloven si at den kanskje kun har 2 års reklamasjonstid. Samtidig, selv om produktet er rimelig, så har det likevel en forventet levetid som er vesentlig lenger. Da vil man kunne argumentere for 5 års reklamasjonstid, ettersom konsekvensene av svikt vil kunne medføre betydelig merkostnad. Ingen kjøper ett veggfeste i den tro at forventet levetid er under 5 år. Jeg vil si at 5 års reklamasjon er rimelig fornuftig for veggfester til TV.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det ja. Det kan vel bli en diskusjon om det.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Hjelp: Skap "falt" ut av veggen
    By bircoff in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 11-13-2013, 10:17
  2. Sverigekanaler har falt bort
    By forgotten in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 1
    Siste melding: 04-06-2010, 20:12
  3. Hvilken LG 32"? Valget har falt
    By per egil in forum TV-apparater
    Svar: 13
    Siste melding: 12-07-2007, 14:08
  4. Svantekiller`s Hjemmekino Tapeten er på veggen./ hvilken farge på veggen??
    By Svantekiller in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 144
    Siste melding: 10-29-2007, 23:38
  5. Svar: 13
    Siste melding: 02-23-2007, 01:29

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •